الثاني

2215 Words
قمر: ميس سميه... نظرت لها سميه الاي يظهر عليها الكبر والحزن... سميه: مين انتي تعرفيني منين... وقفت قمر واقتربت منها هي لن تنسي ملامحها لانها تحفظها جيدا لن ولم تجد اطيب من قلبها اقتربت منها قمر واحتضنتها.... قمر: انا قمر يا ميس سميه قمر... سميه: قمر مين... حزنت قمر كثيرا لان ملامحها لم تتغير ولاكنها نستها... قمر: انا قمر من دار الزهور للايتام... هنا تذكرت سميه قمر التي راعتها وكانت تحكي لها عن والديها وتتذكرها وهي تأتي لها كل يوم لتسألها عن عائلتها... سميه قمر قمرر بنتي حبيبتي. احتضنتها سميه بقوه فهي اشتاقت لمشا**تها اشتاقت لضحكتها اشتاقت لحبها وحنانها... ابتعدت قمر هنا لتجلس هما الاثنتين علي المقعد... قمر: عامله ايه با ميس سميه طمنيني عليكي عامله ايه... سميه: مش انا المهم المهم انتي بتعملي ايه هنا وليه انتي مش في الدار ليه... قمر: انا هتم ال 18 سنه بعد بكرا عشان كدا خرجت... سميه: وكنتي بتعيطي ليه دلوقتي... قمر: اصل في الدار كانوا مدبني صندوق فيه فلوس تقديني كام يوم لغايت ما اشتغل وموبايل يكون معايا نمت وصحيت ملقتهوش موجود.. . سميه: الحمدلله يابنتي انها جت علي قد كدا الخياه هنا صعبه اوووي... قمر ببكاء: الحمدلله بس اروح فين مش هلاقي شغل بالساهل... سميه: تعالي معايا انا عايشه لوحدي مفيش حد معايا انتي عارفه انا مش بخلف فمليش ولاد هعتبرك بنتي... قمر: بس مش عيزا اكون حمل عليكي... سميه: بطلي هبل حمل ايه انتي هتكوني روحي فكرا لما كنتي بتغلطي وتناديني يا ماما... قمر: اه طبعا فكرا... سميه: خلاص ناديني تاني بماما يلا يابنتي... قمر: بس انا عيزا شتغل.. سميه: هتشتغلي معابا.. قمر: فين... سميه: بطل اسئله هتعرفي كل حاجه لما تيجي... حملت قمر حقيبتها وصارت معها تتمني ان يتم تغير كل شئ... وقفت بجانب سميه امام باب شقه في عماره... سمية: اتفضلي يا بنتي... تقدمت قمر لداخل البيت بهدوء ووقفت مكانها خجوله اجل هي مشا**ه لاكن بها بعض الخجل... سمية: ادخلي يا بنتي واقفه ليه عندك... قمر بخجل: بس خايفه ابوظ حاجه... اقتربت منها سميه... سميه: اعملي الي انتي عيزاه دا بيتك من هنا ورايح انا مليش ولاد ولا مجوزه فانتي بنتي فدا بيتك بعد ماماتي هكتبه ليكي.... قمر: بعد الشر عليكي يا ميس سميه.... سميه: بلاش ميس دي خليها ماما... ابتسمت قمر لها واقتربت من مقعد وجلست عليه... سميه: تعالي اوريكي حاجه... قمر: حاضر... اقتربت منها قمر لتنظر مكان اشاره سميه... سميه: شايفه المحل المقفول هناك دا مكتوب عليه الزهور... قمر: اه ماله... سميه: دا محلي بتاع تزين بنزين حفلات وببيع ورود وكل حاجه... قمر: اللله حلو اوووي.. سمية: انا قفلاه لانه مش بيشتغل خالص بس انتي جيتي هنشتغل طبعا انتي شابه لسه صغيره كبريه بمعرفتك.... قمر: مش عارفه اقولك ايه... سميه: متشكرنيش لاني انا عملت كدا فعلا... قمر: مش فاهمه... سمية: من لما شفتك في الميتم كنت بعتبراكي بنتي واكتر وبعد ما مشوني من الدار وجيت هنا كنت عارفه انك لما تتمي ال 18 سنه هتخرجي قررت اني اكتبلك الببت والمحل دا ليكي بس بعد ما كتبته كنت بفكر اقابلك ازاي ومكنتش عارفه كنت بحس الوقت واليوم والسنه لغايت ما تتمي ال 18 سنة لغايت ما ربنا جمعني بيكي... ابتسمت قمر لها وقالت... قمر: بس دا كتير عليا كتير.... سمية: لا مش كتير دا حاجتك وليكي انتي مش لحد تاني يلا بس تعالي اوريكي اوضتك والحمام يلا.... ذهبت قمر خلف سميه لتريها غرفه... شقه مكونه من غرفتين وحمام ومطبخ وصاله غرفه امام الحمام ملك لسميه والغرفه بجانبها ملك لقمر... نظرت لغرفتها بجمال ودهشه.... سميه: رايك ايه فيها... قمر بانبهار: جميله جدا... سمية: دي اوصتك عملهالك من ساعت ما جيت عنا وبوصي علي الحيطه ناحية الشباك... نظرت قمر للحائط وجدت اسمها داخل برواز مكتوبه بطريقه جميله جدا... سميه: رايك ايه... نظرت لها قمر باندهاش مش عارفه اقول ايه ربنا يخليكي ليا يا ماما سميه ربنا يخليكي ليا يارب يا ماما سميه... اقتربت منها واحتضنتها بقوة لم تعلم ان الله سيعوضها بهذه السرعه... سميه: يلا ارتاحي شويه وانا هدخل احضر الاكل... قمر: اجي اساعدك... سميه: لا يلا ارتاحي شويه شوفي هتعملي ايه وانا اكون حضرت الاكل يلا.... تركتها سميه لتخرج تحضر الطعام... جلست قمر على الفراش منبهره من الغرفه لم تشعر بنفسها غير وهي تبكي علي جمال حب الله لها هدأت وشعرت بتعب جسدها عدلت نفسها على الفراش وذهبت لنوم بعيد مريح الان تشعر بالراحه لم تشعر بشئ مما حولها... مر الوقت عليهم حتي انتهت سميه من الطعام وذهبت لتيقظ قمر من كثره النوم... فتحت باب الغرفه واقتربت منها... سميه: قمر قومي يلا المغرب اذن وخلصت الاكل وانتي لسه نايمه... تحركت قمر في الفراش اعتقدت انها مازالت في الدار لم تخرج منه... قمر بنوم: ميس عبير مش قادره اعمل حاجه سبيني مرتاحه انا تعبانه... شعرت سميه بالحزن علي قمر شعرت انها عانت بشده من هذه ما تسمي عبير... سميه: قمر حبيبتي انتي في بيتي معايا انا ماما سميه... بكت قمر بشده لشعورها بتعب... قمر ببكاء: متضربنيش يا ميس عبير انا اسفه هقوم اهو هقوم بس متضربنيش مش عيزا الخرزانه انا هقوم... احتضنت سميه قمر لحضنها هنا استيقظت قمر من النوم فتحت عيونها نظرت لسميه.... قمر: انتي مكنتيش حلم... سميه: لا مش حلم عبير الي حلم... قمر: يع انا بحلم بالعقربه دي يع... ضحكت سميه علي ملامح وجه قمر ولاكن بداخلها حزينه بسبب ما تفعله عبير لهم... سميه: يلا قومي خلصت الاكل يلا... قمر: حاضر جابه اهو... ذهبت خلفها قمر لاكن الاول ذهبت للحمام غسلت وجهها وذهبت خلف سميه وجلست علي الطاوله التي عليها الاكل.... قمر: دا كله لينا... سميه: دا كله ليكي لوحدك يلا كلي... قمر: لا كلي معايا... سميه: حاضر... نظرت للطعام هي لا تعلم ما هذا تنظر له باستغراب هي تعلم فقط العدس الاصفر والرز الابيض فقط هذا ما تأكله... قمر: ممكن اسأل سؤال... سميه: اسألي... قمر: ممكن تقوليلي ايه هيا انواع الاكل دي.. سميه: انتي مكلتهاش قبل كده... قمر: ولا مرا احنا بناكل عدس ورز بس وساعات بيكون فيه حته لحمه لو سمعنا كلامها... انصدمت سميه من حديثها كيف حزنت لاجل قمر لاجل البنات الذين للأن في الدار... سميه بحزن لاجل قمر... سميه: دا سمك فليه ودا سمك مقلي ودا رز بني ودا جمبري مقلي ودا جمبري مسلوق ودي سلطه خضرا بتبقي اوطه وبصل وثوم وبقدونس ودي سلطه طحينه ودي ثوميه.... قمر: شكلهم حلو اوووي... سميه: طب دوقي وشوفي الطعم... بدأت قمر بالتذوق الطعام توقفت ونظرت لسميه... سميه: ابه الاكل معجبكيش... هبطت الدموع من عيون قمر وقالت.. قمر ببكاء: دا طعمه حلو اووووووي اووووي... سميه: بالهنا والشفا يلا كملي اكل... ظلت تأكل قمر حتي شبعت... جلست براحه علي المقعد بهدووووء.... سميه: مالك... قمر: شبعت اوووي بس الاكل حلو... سميه: نفسك تشربي ايه حاجه ساقعه ولا ايه... قمر: ابه حاجه ساقعه دي... سميه: استني... جائت لها بثلاث اكواب بها مشروب برتقال وبها ايود وبها ابيض.. سميه: دا ميرندا ودا بيبسي ودا سفن دوقي شوفي.... بدأت قمر بالتذوق وتوقفت بعد كل مشروب وتكمل الباقي... قمر: بيلسع اووي بس حلو جدا... ضحكت علبها سميه... سميه: متقلقيش حاجات كتير هدوقيها حلوة. قمر: هنفتح المحل امتا... سميه: بكرا... قمر: حاضر... سميه: يلا قومي ارتاحي شوي... قمر: حاضر ... ____________________ قمر: ميس سميه... نظرت لها سميه الاي يظهر عليها الكبر والحزن... سميه: مين انتي تعرفيني منين... وقفت قمر واقتربت منها هي لن تنسي ملامحها لانها تحفظها جيدا لن ولم تجد اطيب من قلبها اقتربت منها قمر واحتضنتها.... قمر: انا قمر يا ميس سميه قمر... سميه: قمر مين... حزنت قمر كثيرا لان ملامحها لم تتغير ولاكنها نستها... قمر: انا قمر من دار الزهور للايتام... هنا تذكرت سميه قمر التي راعتها وكانت تحكي لها عن والديها وتتذكرها وهي تأتي لها كل يوم لتسألها عن عائلتها... سميه قمر قمرر بنتي حبيبتي. احتضنتها سميه بقوه فهي اشتاقت لمشا**تها اشتاقت لضحكتها اشتاقت لحبها وحنانها... ابتعدت قمر هنا لتجلس هما الاثنتين علي المقعد... قمر: عامله ايه با ميس سميه طمنيني عليكي عامله ايه... سميه: مش انا المهم المهم انتي بتعملي ايه هنا وليه انتي مش في الدار ليه... قمر: انا هتم ال 18 سنه بعد بكرا عشان كدا خرجت... سميه: وكنتي بتعيطي ليه دلوقتي... قمر: اصل في الدار كانوا مدبني صندوق فيه فلوس تقديني كام يوم لغايت ما اشتغل وموبايل يكون معايا نمت وصحيت ملقتهوش موجود.. . سميه: الحمدلله يابنتي انها جت علي قد كدا الخياه هنا صعبه اوووي... قمر ببكاء: الحمدلله بس اروح فين مش هلاقي شغل بالساهل... سميه: تعالي معايا انا عايشه لوحدي مفيش حد معايا انتي عارفه انا مش بخلف فمليش ولاد هعتبرك بنتي... قمر: بس مش عيزا اكون حمل عليكي... سميه: بطلي هبل حمل ايه انتي هتكوني روحي فكرا لما كنتي بتغلطي وتناديني يا ماما... قمر: اه طبعا فكرا... سميه: خلاص ناديني تاني بماما يلا يابنتي... قمر: بس انا عيزا شتغل.. سميه: هتشتغلي معابا.. قمر: فين... سميه: بطل اسئله هتعرفي كل حاجه لما تيجي... حملت قمر حقيبتها وصارت معها تتمني ان يتم تغير كل شئ... وقفت بجانب سميه امام باب شقه في عماره... سمية: اتفضلي يا بنتي... تقدمت قمر لداخل البيت بهدوء ووقفت مكانها خجوله اجل هي مشا**ه لاكن بها بعض الخجل... سمية: ادخلي يا بنتي واقفه ليه عندك... قمر بخجل: بس خايفه ابوظ حاجه... اقتربت منها سميه... سميه: اعملي الي انتي عيزاه دا بيتك من هنا ورايح انا مليش ولاد ولا مجوزه فانتي بنتي فدا بيتك بعد ماماتي هكتبه ليكي.... قمر: بعد الشر عليكي يا ميس سميه.... سميه: بلاش ميس دي خليها ماما... ابتسمت قمر لها واقتربت من مقعد وجلست عليه... سميه: تعالي اوريكي حاجه... قمر: حاضر... اقتربت منها قمر لتنظر مكان اشاره سميه... سميه: شايفه المحل المقفول هناك دا مكتوب عليه الزهور... قمر: اه ماله... سميه: دا محلي بتاع تزين بنزين حفلات وببيع ورود وكل حاجه... قمر: اللله حلو اوووي.. سمية: انا قفلاه لانه مش بيشتغل خالص بس انتي جيتي هنشتغل طبعا انتي شابه لسه صغيره كبريه بمعرفتك.... قمر: مش عارفه اقولك ايه... سميه: متشكرنيش لاني انا عملت كدا فعلا... قمر: مش فاهمه... سمية: من لما شفتك في الميتم كنت بعتبراكي بنتي واكتر وبعد ما مشوني من الدار وجيت هنا كنت عارفه انك لما تتمي ال 18 سنه هتخرجي قررت اني اكتبلك الببت والمحل دا ليكي بس بعد ما كتبته كنت بفكر اقابلك ازاي ومكنتش عارفه كنت بحس الوقت واليوم والسنه لغايت ما تتمي ال 18 سنة لغايت ما ربنا جمعني بيكي... ابتسمت قمر لها وقالت... قمر: بس دا كتير عليا كتير.... سمية: لا مش كتير دا حاجتك وليكي انتي مش لحد تاني يلا بس تعالي اوريكي اوضتك والحمام يلا.... ذهبت قمر خلف سميه لتريها غرفه... شقه مكونه من غرفتين وحمام ومطبخ وصاله غرفه امام الحمام ملك لسميه والغرفه بجانبها ملك لقمر... نظرت لغرفتها بجمال ودهشه.... سميه: رايك ايه فيها... قمر بانبهار: جميله جدا... سمية: دي اوصتك عملهالك من ساعت ما جيت عنا وبوصي علي الحيطه ناحية الشباك... نظرت قمر للحائط وجدت اسمها داخل برواز مكتوبه بطريقه جميله جدا... سميه: رايك ايه... نظرت لها قمر باندهاش مش عارفه اقول ايه ربنا يخليكي ليا يا ماما سميه ربنا يخليكي ليا يارب يا ماما سميه... اقتربت منها واحتضنتها بقوة لم تعلم ان الله سيعوضها بهذه السرعه... سميه: يلا ارتاحي شويه وانا هدخل احضر الاكل... قمر: اجي اساعدك... سميه: لا يلا ارتاحي شويه شوفي هتعملي ايه وانا اكون حضرت الاكل يلا.... تركتها سميه لتخرج تحضر الطعام... جلست قمر على الفراش منبهره من الغرفه لم تشعر بنفسها غير وهي تبكي علي جمال حب الله لها هدأت وشعرت بتعب جسدها عدلت نفسها على الفراش وذهبت لنوم بعيد مريح الان تشعر بالراحه لم تشعر بشئ مما حولها... مر الوقت عليهم حتي انتهت سميه من الطعام وذهبت لتيقظ قمر من كثره النوم... فتحت باب الغرفه واقتربت منها... سميه: قمر قومي يلا المغرب اذن وخلصت الاكل وانتي لسه نايمه... تحركت قمر في الفراش اعتقدت انها مازالت في الدار لم تخرج منه... قمر بنوم: ميس عبير مش قادره اعمل حاجه سبيني مرتاحه انا تعبانه... شعرت سميه بالحزن علي قمر شعرت انها عانت بشده من هذه ما تسمي عبير... سميه: قمر حبيبتي انتي في بيتي معايا انا ماما سميه... بكت قمر بشده لشعورها بتعب... قمر ببكاء: متضربنيش يا ميس عبير انا اسفه هقوم اهو هقوم بس متضربنيش مش عيزا الخرزانه انا هقوم... احتضنت سميه قمر لحضنها هنا استيقظت قمر من النوم فتحت عيونها نظرت لسميه.... قمر: انتي مكنتيش حلم... سميه: لا مش حلم عبير الي حلم... قمر: يع انا بحلم بالعقربه دي يع... ضحكت سميه علي ملامح وجه قمر ولاكن بداخلها حزينه بسبب ما تفعله عبير لهم... سميه: يلا قومي خلصت الاكل يلا... قمر: حاضر جابه اهو... ذهبت خلفها قمر لاكن الاول ذهبت للحمام غسلت وجهها وذهبت خلف سميه وجلست علي الطاوله التي عليها الاكل.... قمر: دا كله لينا... سميه: دا كله ليكي لوحدك يلا كلي... قمر: لا كلي معايا... سميه: حاضر... نظرت للطعام هي لا تعلم ما هذا تنظر له باستغراب هي تعلم فقط العدس الاصفر والرز الابيض فقط هذا ما تأكله... قمر: ممكن اسأل سؤال... سميه: اسألي... قمر: ممكن تقوليلي ايه هيا انواع الاكل دي.. سميه: انتي مكلتهاش قبل كده... قمر: ولا مرا احنا بناكل عدس ورز بس وساعات بيكون فيه حته لحمه لو سمعنا كلامها... انصدمت سميه من حديثها كيف حزنت لاجل قمر لاجل البنات الذين للأن في الدار... سميه بحزن لاجل قمر... سميه: دا سمك فليه ودا سمك مقلي ودا رز بني ودا جمبري مقلي ودا جمبري مسلوق ودي سلطه خضرا بتبقي اوطه وبصل وثوم وبقدونس ودي سلطه طحينه ودي ثوميه.... قمر: شكلهم حلو اوووي... سميه: طب دوقي وشوفي الطعم... بدأت قمر بالتذوق الطعام توقفت ونظرت لسميه... سميه: ابه الاكل معجبكيش... هبطت الدموع من عيون قمر وقالت.. قمر ببكاء: دا طعمه حلو اووووووي اووووي... سميه: بالهنا والشفا يلا كملي اكل... ظلت تأكل قمر حتي شبعت... جلست براحه علي المقعد بهدووووء.... سميه: مالك... قمر: شبعت اوووي بس الاكل حلو... سميه: نفسك تشربي ايه حاجه ساقعه ولا ايه... قمر: ابه حاجه ساقعه دي... سميه: استني... جائت لها بثلاث اكواب بها مشروب برتقال وبها ايود وبها ابيض.. سميه: دا ميرندا ودا بيبسي ودا سفن دوقي شوفي.... بدأت قمر بالتذوق وتوقفت بعد كل مشروب وتكمل الباقي... قمر: بيلسع اووي بس حلو جدا... ضحكت علبها سميه... سميه: متقلقيش حاجات كتير هدوقيها حلوة. قمر: هنفتح المحل امتا... سميه: بكرا... قمر: حاضر... سميه: يلا قومي ارتاحي شوي... قمر: حاضر ...
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD