رواية #كيد_العشق
عند دخول شيفاي منزل عائلته القديم وجد جدته تجلس على كرسي وفتاة تجلس أسفل قدمها تدعك لها رجليها والجدة تتحدث معها وتبتسم كان شيفاي يراهم من بعيد وعندما اقترب للداخل ورغم خوفه من غضب جدته عليه التى لم تتحدث معه منذ سفره ورغم عدة محاولات أن يكلمها وقت سفره ورفضها لكنها جدته واشتاق اليها كثيرا عندما اقترب من جدته كانت الفتاة انتهت وذهبت للداخل وكانت الجدة تعدل من نفسها على دخول شيفاي وانش الذي عندما رأى جدته فرح كثيرا وصرخ دادي .دادي
الجدة لوهلة كانت مصدومة لا تعرف شعورها ما هو هل تفرح بحفيدها شيفاي وابنه أم ماذا تفعل فهى فعلا غاضبة منه للغاية لكن عندما احتضنها انش احست بفرح واشتياق شديد وذهب شيفاي اليها وخطاه ثقيلة فهو خائف من رد فعلها .
لاحظ أنش ذلك ومسك يده وذهب به إلى جدته لكي يسلم عليها .
انش .يلا بابا سلم على دادي انت شفت جدتك يبقى اكيد انا ممكن اشوف ماما .
فجاءة يسمعوا صوت صينية وقعت على الأرض .الفتاة التى كانت مع الجدة هى( أنيكا )
شيفاي بصدمة يكلم نفسه .أنيكا هنا وبتراعي جدتي رغم اللى عملته معاها شيفاي مصدوم جدا وحس بوجع شديد عشانها ???
انيكا واقفة مكانها لا تعرف ماذا تفعل فقط واقفة وانش أيضا اتسمر مكانه رغم اشتياقه الشديد وحماسه لكن تجمد مكانه .
الجدة .روح انش هى امك أنيكا عارف مشتاق لك قد ايه تعرف ما كانت تتمنى قد اللحظة دي قد ايه كانت بس تتمنى لو تشوف طيفك
انش بيذهب لها خطوة خطوة وهى تنظر له بكل فرح ودموع مالية عينها واول ما راح عندها .حط أيده على ودنه ونزل قعد على الأرض وهو ينظر لها ودموع بعينه .
انش .اسف .اسف .اسف
أنيكا تنظر له بوجع وفرحة
انش .اسف ماما اسف ماما
اول ما أنيكا سمعته بيقول ماما وقعت من طولها على الأرض وقعدت قصاده شيفاي جري عليها افتكرها تعبت بس هى كأنها كانت بترتاح من طريق طويل .
واخذت انش بحضنها ولا تتكلم فقط تحضنه وتبكي وتبتسم توقف عندها كل الكلام او هى أصبحت هكذا منذ فراقها لانش فقط تتأمله وتحضنه وهو يبكي فى حضنها بشدة ويعتذر بنفس الوقت .
حديث على لسان أنيكا .
ابني انش حبيبي معايا لمسته جوه حضني اه انه معي شكرا يا قدير ما تمنيت اكتر من هذا ولو هيكون آخر يوم بعمري انا راضية .انه معي اسمع نفسه ينطق باسمي ماما كما تمنيت أن اسمعها اللى كان مصبرني هو انى اسمعك فعلا لم تخذلني حبيبي وجئت تبحث عنى .
انش وانيكا تمسح دموعه بأنه يكفي هكذا
اسف امى اسف لأننى تركتك اسف على اى وجع اتسببت بيه لك سامحني امي .اسف لانى لم أذهب إليك عندما رأيتك .
كلمات كثيرة قالها لم اتذكر منها غير كلمة امي فقط هههه فكل همي اسمع صوته مع كلمة امى فقط .
شيفاي أيضا كان يبكي احس بغظة فى قلبه بكائه لم يبينه لكنه احس براحة عندما رأى أنش مع انيكا
الجدة وهى تمسح دموعها وتحدثهم حتى لا يزيدون فى البكاء .أنيكا فين الأكل طبعا انش موجود نستيني ها يلا عشان انش ياكل معانا
وتنظر لإنش بفرحة .
أنيكا ابتسمت وذهبت وحضرت الأكل بفرحة شديدة وهى فى المطبخ ذهب إليها انش .
انش .ماما اساعدك
أنيكا تسمعه من خلف ظهرها وهى تبتسم
انش .ماما .ماما
أنيكا لم ترد فقط تغمض عينها وتسمع صوته وتجيب تلفون وتصور فيديو وهو واقف وراها وبينادي عليها .
انش .ماما انت لسه زعلانة مني .
أنيكا فجاءة تبص له وتحط على خده صلصة وهو يتصدم ويفرح جدا .
انش .ماااااما .
أنيكا بتضحك فقط لا تتحدث فقط تعيش لحظتها مع انش وانش حط لها كمان صلصة وفضلوا يلعبوا والجدة تسمع ضحكاتهم .
شيفاي يراقبهم من بعيد هو والجدة عند جريهم للخارج ويلعبون .
الجدة .شكلى كده مش هاكل النهاردة .
الجدة طول الوقت لم تتكلم مع شيفاي وهو لم يقدر أن يفتح فمه فمهما قال الجدة لن تصفى منه .بس قطعت الصمت من وقت ما خدت انش منها ماشفت ضحكتها ابدا اول مرة من اكتر من سنة اشوفها فرحانه كده .
شيفاي عايز يغير الموضوع لأنه اى شىء عن موضوع ده هو مش هيعرف يرد هو مستعد يستحمل اى إهانة عشان خاطر انش يبقى مبسوط ومستعد لأى رد فعل .
شيفاي.هى أنيكا عايشة معاكي هنا
الجدة رغم أنها كانت مش عايزة ترد عليه بس حبت توريه هى قد ايه أصيلة وما سابتها ابدا
الجدة .لا هى بس وقت وجودى تيجى تقعد معايا حتى امبارح سابت شغلها اول ما جيت من سفر من وقت هروبك وانا فى ترحال من معبد لمعبد فى كل بلد .
شيفاي اتصدم من كلمة هروبك ونزل رأسه لاسفل .
الجدة .تعرف انها الوحيدة اللى وقفت جمبي رغم أن أهل الحي رفضوا وجودى بعد عملتك وقفت قصادهم بكل قوة وهى قالت لهم انك فقط مسافر .بس انت عارف مفيش شىء يستخبى فى حى صغير .تعبت وفضلت جنبي تراعني وكان ممكن تطلع كل غضبها عليا لكنها سكتت ولحد الان ساكتة وكأن فى صدمة لسه ما فاقت منها بس كان كل همها تشوف انش مش اكتر فضلت تدور عليك كتير قوي شيفاي ما يأست ابدا .بس وقت ما عرفت هاجرت فقدت الامل تشوف ابنها تاني وكان حلمها بس تشوفه ولو من بعيد المهم يكون مبسوط .
تحملت كتير قوي رغم أنها وحيدة وما حد جمبها يساعدها .
شيفاي.انا حطيت لها مبلغ كويس فى البنك تعويض ليها .وهى ما صرفت منه ولا شىء
الجدة تغضب من كلمته .تعويض .تعويض عن ايه .رغم أنها ما حكت لى عن فلوس دي بس عندها حق ما تاخد منها لأنك عطتها لها تعويض عن حبها ليك عن تضحياتها عن تخليها عن العالم كله عشانك انت عارف انت عملت ايه انت قتلت انسانة بسكينة باردة غادرة طعنتها فى ضهرها وأشد وجع هو وجع الغدر من أقرب حد بتحبه وتعشقه.
شيفاي سامع ومش قادر يرد عليها فقط عارف انه هيسمع اكتر من كده خصوصا من أنيكا بس لحد الان ما واجهت ولا حتى تكلمت اصلا فقط عايشة لحظتها مع انش .
شيفاي بيحاول يمسك ايد جدته بس هى رافضة وتبعده .انت حتى ما اعتذرت على عملتك جاى عادى وجايب انش كأنه جي زيارة لسجينة .وهى أمه الجدة وبتحاول تهدأ
تلفون شيفاي بيرن من تيا وهو مش بيرد كالعادة وظل يرن والجدة لاحظت .
الجدة .لو عندك شغل ممكن تروح شيفاي
شيفاي.لا اتصال مش مهم
الجدة .لا تخاف هو مع أمه
شيفاي فعلا خايف أنيكا تاخده منه خصوصا بعد ما شافهم كده استحالة أنيكا ترضى تسيبه الجدة .من حق انش يقعد مع أمه ومن حق أنيكا كمان تاخده مدة اللى اخدته منها .
شيفاي يتصدم .بس انا مش هسيبه هنا
انش يروح ينده لهم عشان الأكل وشيفاي يحاول يمسك ايد جدته بس ترفض وترجع تمسكها هى عشان خاطر انش .
الجدة لشيفاي بصوت واطي.عشان خاطر انش بس وتمسك ايده .
شيفاي قاعد على الكرسي بعيد عنهم ومستني حد فيهم يقوله يأكل معاهم فهو محرج جدا وملوش وش يقعد كده .
انش .يلا بابا وهو ينظر لأمه فاكرها هتقوله اتفضل بس هى لا تهتم فقط تقوم تجيب الدوا الجدة قبل الأكل .
الجدة تلاحظ أن أنيكا لم تتكلم اطلاقا منذ وجود شيفاي وانش .
الجدة رغم زعلها بس تحب تعزم عليه بطريقة
تخليه توجعه.انش واضح ان والدك ما بقاش واخد على الأكل الهندى خد عل اكل بره طبعا اللى داق اكل الطبقة العليا هيقدر يأكل من الطبقة اللى زينا الجدة تجرح شيفاي بس مش واخدة بالها انها بتجرح أنيكا اكتر .
انش.لا دادي بالع** بابا لحد الان بيحب الأكل الهندي وكمان بيطلب اكل من الخدم كتير زي اللى ماما بتعمله بس طبعا ما بيبقى زي طعم أكلها . انش لغبط الدنيا اكتر لما قال خدم .
الجدة .خدم امممم طب تعال دوق وشوف أكلنا أفضل ولا اكل الخدم .الجدة بتتكلم وانيكا قاعدة ولاحظت انها لغبطت بالكلام ومسكت أيدها كأنه اعتذار ليها بس أنيكا ما دققت.
شيفاي قام قعد معاهم على الأكل ولقى فعلا أنيكا عاملة حسابه بالإكل وفى طبق قصاده
انش بصوت واطي .انا اللي حطيت لك طبق بابا ياريت بس ترضى تأكل معانا عشان خاطري .شيفاي ملاحظ أن أنيكا مش بتكلم منذ وصوله .عايز يسمع صوتها باى طريقة .
الحديث على لسان شيفاي .
ليه ساكتة حتى وهى مع انش مش بتتكلم عايز اسمع صوتك اشتقت لصوتها وكلامها وحديثها وقت الاكل .ليه ساكتة ليه ما عاتبتني لحد الان ليه ما صرخت عليا معقولة بتدبر انها تاخد انش .لا مش معقول لو عايزة تاخده كانت طردتني بس هى اكيد ما عملت كده عشان انش انا عارف .
فجاءة الجدة تقطع الصمت .أنيكا ليه مش سامعة صوتك مع انك مفروض معاكي انش ما تبطلى كلام .
انشر.اه ماما من وقت وصولنا ما سمعتك تتكلمي عايزة اسمع كلامك الجميل اللى دايما كنت بسمعه .
أنيكا سامعة ومش بترد عليهم وبيرن تلفون شيفاي .وهو مش عايز يرد .
انش .بابا ممكن اقعد اليوم مع ماما
شيفاي كان بيقفل التلفون وزهق من كتر رن تيا وعصب غصب عنه على انش .لا طبعا
انش اتخض واترمى فى حضن أنيكا .ليه بابا من فضلك عايز اليوم بس اكون معاها .
شيفاي يهدى.حبيبى بكرة في مدرسة ولازم ما تغيب عنها .
انش.عادي بابا انا ملتزم وهو يوم فقط من فضلك اسمح لي .
الجدة .من حقه يقعد مع أمه .
شيفاي وانش والجدة مستنين رد أنيكا .تقول تعترض تبين اى رد فعل بس مفيش .
يرن تلفونها وتروح ترد بالخارج .وترجع تاني
وانش لسه بيكلم شيفاي انه عايز يقعد معاها اليوم وشيفاي اضايق من عدم اهتمام أنيكا انها تطلب انش يقعد معاها .
شيفاي .واضح ان أنيكا مش فاضية عشان تقعد معاها ابني فهى رغم الحاحك ما طلبت
انش زعل فعلا منها وراح هيمشي مع شيفاي
فجاءة واخيرا أنيكا تتكلم .
انش حبيبي وتروح لعنده وتاخده عند كرسي وتكلم معاه.وقت ما تحب تيجي تعالى وانا موجودة وده رقمى سجله عندك تمام معاك تلفون يطلع انش تلفونه ويسجله وتستغرب أنيكا من تلفونه .انش ده تلفونك .
انش .لا ماما ده ايفون زي تلفون
أنيكا .ايفون امممم
شيفاي حابب يشرح لها ايه هو الايفون.
أنيكا اخيرا تكلمت قصاده وشيفاي كأنه عايز يجادلها عشان يسمع صوتها .
أنيكا .مش مهتمة اعرف لانى مش بستعمله
شيفاي بقلة زوق.طبعا هتستعمليه فى ايه
أنيكا لم تهتم لكلامه الجارح لكن انش اتضايق انش .ماما انتى مش عايزاني اقعد معاكي
أنيكا .لا طبعا اتمنى بس لازم تسمع كلام بابا صح .
شيفاي.يلا انش
انش.طب انا عايز اشوفك بكرة
شيفاي.لا حبيبي مش هينفع
انش .لا ليه انا عايز اقعد مع ماما أرجوك بابا
ويعيط وانيكا ما تستحمل وتاخده بحضنها وهى تكلمه بصوت انش بس اللى سامعه .
قريب حبيبي بابا نفسه هيجيبك من غير ما انت تطلب تمام كلمنى كتير على تلفون واهتم بدراستك.
شيفاي استغرب من سماع كلام انش لكلامه دون اعتراض .
شيفاي .ممكن كل يوم اجازة تيجى لماما اتفقنا انش ينظر لأمه بفرحة هى فعلا عندها حق هو
ويغمز لأمه وتغمز له بفرحة .
كانوا ماشين وفجأءة أنيكا تنده على شيفاي .
وهو رايح عند العربية .
أنيكا .لو سمحت
شيفاي فى نفسه طب قولي اسمى مرة بس عايز اسمع اسمى منك .
أنيكا .فى موضوع مهم عايزة اتكلم معاك فيه
شيفاي تلفونه يرن تانى ومش بيرد .
أنيكا .بس ما تعرف انش .
شيفاي .لو موضوع يخص انك تاخدي انش انسي أنيكا .
أنيكا.لا تخاف مش هاخده منك موضوع لا يخصه ومن فضلك لما تكلم معايا تكلم بصوت واطي انا مش هسمح لك .وكمان لا يصح تكلم بصوت عالى قصاد ابنك خصوصا لما تكلم أمه
شيفاي ي**ف من نفسه جدا .بس ما يعتذر
هشوف يوم فاضي وأبقى كلمك هاتى رقمك
أنيكا تضايق من عجرفته.ابقى خده من انش وتمشي وتسيبه وهى بتشاور لإنش وتبوسه فى الهوا.
شيفاي طول الطريق بيفكر ايه الموضوع المهم ولا يخص انش ويكلم نفسه . انت كان لازم ترد عليها كده يعني خدت على انك تعلى صوتك شيفاي من بعد ما جوزت تيا .
تلفونه يرن وتكون تيا يطلب من خانا يقف ينزل يكلمها .ههههه سمع كلام أنيكا فهو فعلا يتعلم منها دائما معنى السلوك والأدب
يرد على تلفون وقبل هى ما تكلم.ايوا تيا نعم هتفضلي طول الوقت تتصلي مش برد تبقى تستني مش تزنى كده .
تيا بدلع بايخ.حبيبي شيفاي قلقت عليك
شيفاي بصوت عالي .من ايه هكون فين ما انتي عارفة وانتى بنفسك اللى طلبتي منى كده فاصبرى لحد ما انا اتصل .
تيا .اسفة حبيبي اسفة .
شيفاي فى نفسه اسفة بعلى صوتى عليكي وتقولي اسفة ويفتكر أنيكا وهى مش قابلة صوته العالي عليها .
شيفاي يقفل معاها بعد ما خلصوا كلام .
عند أنيكا والجدة .
الجدة.أنيكا ليه كنت ساكتة اليوم كأنك قاعدة ما تتكلمى قصاد شيفاي .
أنيكا.صح دادي كنت مانعه نفسي عشان انش لانى لو تكلمت كنت هصرخ وممكن معرفش كنت ممكن اقول ايه بس نسيت كل شىء عشان انش كل اللى يهمنى هو دادي .
الجدة .طب ليه سيبتيه يمشي حبيبتي ازاي يجي لك بس كل اسبوع ده مفروض يعيش معاكي على طول .انا مش فاهمكي أنيكا
أنيكا .الصراحة دادي مستنيه اقبض عشان اعمله كل شىء بيحبه .
الجدة تتأثر بكلامها وتبكي.يعني مستحملة بس عشان كده .
أنيكا .صدقني دادي شيفاي هيجيبه بمزاجه مش بس يوم بالأسبوع .الايام جاية وهتقولي كان عند حق .
الجدة .حكيت معاه فى الموضوع التانى .
أنيكا بضحكه سخرية.اه دادي وقالي لما يفضي هيبقى يكلمني .
ياترى ايه الموضوع المهم اللى أنيكا عايزة شيفاي فيه وايه الاتصال مهم اللى كل شوية يجيلها .
القصة تأليف
#noor
#yasso