الفصل الاول
- أتُحبها ؟؟!!
=لا أدري ولكن غيابها يجعل وجوه الناس شاحبة ..!!
ورائحة الهواء مُغبرة ..!!
- إذاً فأنت تُحبها !!
= دعك من تضخيم الأمر ..!!
فقط غيبتها تبدو كثقب أ**د يبتلع ألوان الكون
حين يطل عليّ ، ثم يعيد ما اختلسه من البهجة
حين تعود !!
- بالتأكيد أنت تُحبها !!
= دعنا لا نتسرع في الحكم ، رجاءاً ..!!
كل ما في الأمر أن غيابُها .. غربتي !! ?
د. أحمد خالد توفيق ✍️!!
نوفيلاا وتبقي لـي (سكان العمارة)
(رومانسية اجتماعية) ..!!
الشخصيات:-
سامر:- يبلغ من العمر ٣٨ عاما متزوج ويعمل ظابط في الجيش واسمر البشر ووسيم
ولديه طفلة نسخة من امها التي علي اغلب الاوقات يثور غضبها منه بسبب انه عنيد
وذلك بسبب العمل الخاص به ورغم ذلك هو يحبه وبشدة
سما:- لديها من العمر ٢٨ عاما متزوجة من سامر بعد
٨ سنوات زواج هي تحبه لكن لا تظهر له حتي يترك عمله الذي ترى انه سوف يخسر حياته بسببه
جميلة ولديها ملامح بسيطة وعيون كالقهوة
المفضلة لدى سامر وطفلتها التي تشبها وتعشق
اباها بسببها
نجمة:- طفلة في سن الثامنة وتعشق الركض واللعب وهي ابنة سامر وسما
♔♔
محمد :- لديه من العمر ٣٢ عاما يعمل ظابط في الجيش وصديق سامر لانهم يعملون مع بعض
اغلب الاوقات
لديه شعر اسود وعيون رمادى وهو الفرق بينه
وبين اخاه النسخ الثانية منه
توفي والديهم في عمر ال٢٠ تركوا كل من هو
واخاه
ماجد :- انه تؤام محمد ويعمل نفس العمل مع اخاه حتي لا يتركه وحيد
ولديه ايضا الشعر الاسود لكن لديه العيون بني
ولكن ما يزيد عن اخاه انه مرح للغاية ومتفهم
لكل شيء
♔♔
بيجاد:- لديه من العمر ٣٦ عاما يحب الهدوء ولكن عمله غير ذلك ف هو ايضا ضابط بالجيش
وهو ارمل ولديه طفل وحيد يشبه بكل تصرفاته
بلا استثناء غير شيء وحيد
قوي للغاية وصارم ولا يحب الاخطاء
ذو بشرة قمحية وعيون سوداء
يوسف:- طفل في العاشر من العمر هو ابن بيجاد
وهو نسخ عن ابيه
توفيت والدته عند ولادته وكان اباه كل شيء اليه ويحبه للغاية
♔♔
الاستاذ زين:- لديه ٦٠ عاما هو اللواء متقعد عن العمل ولديه ٣ فتيات ..
ورد:-الابنة الكبيرة ولديها ٢٦ عام ولديها متجر ل بيع الازهار وكانت تدرس في كلية الزراعة
عيونها عسيلة وبشرة بيضاء وتحب الطفل يوسف لانها تعتبره كابنها لها
ياسمين وجورى:- تؤامان والاخوات الاصغر ل ورد ولديهم ٢٤ من العمر
والاثنين لديهم متجر مخبوازت بنفس العمارة ب جوار محل الازهار الخاص ب اختهم وكانوا في
كلية التجارة
وهما نفس الملامح لكن بختلف ان ياسمين بيضاء وجورى سمراء قليل .. الاثنين ذو عيون ك موج البحر
♕♕
احدهم يخلق الاعذار ليبتعد .. والاخر يخلق الوهم ليبقي ..?!!
الفصل الاول:-
-
"أنت اليَقِين أثنَاء الرُّبمَا، الإجَابة قَبلَ السُّؤال النَّفس العَمِيق قبلَ نِهاية الطَّريق، والرُّؤية قَبل الضُّوء ..!!
" قيل لأحدهم: كيف تعرف من يحبك ؟؟
قال: من يحبني يشعر بالنقص من دوني ولو امتلك كل شيء، يشتاق إليّ ولو كان حوله ألف حي، هو الذي يعاملني كأنه يراني لأول مرة ويحافظ علي كأنني الوحيد فى العالم، هو الذي لا يعترف معي بالنهايات، ويحبني كل يوم مثل البِدايات ..!!
-
-في احد احياء القاهرة في عمارة مكونة من اربع شقق كل شقة يوجد بها حكاية خاصة !!
-كان في الشقة في الدور الاخير كان يوجد عائلة سامر وزوجته وابنته الصغيرة ..!!
-وتلك الحكاية انه من يحب يريد دائما الذي احبه معاه بلا فراق حتي يكون (وتبقي لي) ..!!
ماذا لو عاد معتذرا ؟؟!!
لفتحت لها بابا ثانيا من أبواب قلبى و عززناهما بثالث و أجلستها فى ثنايا القلب ف والله لو كنت أعلم رحيلها عنى ثانية لأجلستها فى قلبى عسى المقام بالمقيم يليق ، فمرحبا بها أولا و ثانيا عمرا و أخيرا .. فلا الخصام طبعنا ولا الفراق طريقنا ..!!
★★
-سامر:- صباح الخير يا نجمة وقلب بابا
-نجمة:-ثباح النور يا بابي
-سامر بضحك:- نفسي اعرف حرف الصاد راح فين بالظبط يا نجمتي
-نجمة:- مث عارفة
-سامر:-وكمان الشين والسين معاهم شكرا علي كده
-بانتباه:-اومال ماما فين؟؟
-نجمة:-مث عارفة
-بمكر:-طب لو ب خمسين جنيه
-ببراءة:-اثلا (اصلا) هي زحلانه (زعلانه) منك بثبب (بسبب) الثغل (الشغل)
-سامر:-يا خساره الفلوس علي الارض وكل الحرف في الهواء
المهم يا اخرة صبرى الدادة هتنزلك ل باص عشان المدرسة
-وبتحذير:-بلاش كلام مع يوسف ماشي
-نجمة:-حاضر حاضر
وبعد رحيل سامر حتي يا يري حزن حوريته منه ويجب ان يحل الخلاف بينهم
-نجمة:-اقال مث (مش) اكلم يوثف اقال في
المثمث (المشمش)
-الدادة:-يلا يا نجمة عشان الباص
-نجمة:-حاضر
" أن تمتلك شخصًا يهمه أمرك ويعشقك لشخصك, ويستطيع أن يترك كل شيء من أجلك عن طيب خاطر, وليس مجرد شعارات يرددها فقط.
صدقني, إذا وجدت ذلك الشخص يومًا فتمسك به حقًّا, وحارب من أجله ما تبقى لك من أنفاس, وتخلى من أجله عن كل شيء, ولا تقلق فحتمًا ستجد نفسك الفائز معه دائمًا "
-" المسافة سرّاقة أحبَاب ..!!
-كانت في غير اوقات سعادتها تخاف ب شدة ان يرحل ولا يعود لا يعلم كيف تحبه ربما لما تخبره
من قبل حتي بعد مرور كل تلك ال سنين معانا و
حتي ب وجود صغيرتهم تعلم شيء واحد فقط
انك لو احببت واخبرت رحل ذلك الحب ولم يعود
لذلك تفعل ذلك لكن اذا اصار بذلك العمل سوف
تخبره ربما بذلك يتركه من اجلها ف كما تعلم انه
يعشقها ويحبها للحد الذي لا حد له هى والصغيرة
-سما بعد ان انقطاع تفكيرها تسمع طرق علي
الباب:-اتفضل
-سامر:-احم احم حبيبتي انتي كويسة
-سما:-يهمك اوي
-سامر:-طبعا مش حبيبتي
-سما:-كداب
عشان لو زي ما بتقول سيب شغلك احنا اهم انا وبنتك كل حياتك ليه تخسرنا
-سامر بتفهم:- يا حبيبتي حاولي تعرفي ان الشغل ده كل حياتي ومش هينفع اسيبه
-سما بسرعة:- وانت كل حياتي
-سامر:-ايه
-بادارك:- يعني حياتك مهم عند نجمة
-سامر بحب:-بصي في عيني
-سما:-ليه
-سامر:-بصي بس
-سما:-اهو في ايه بقي
-سامر:-بحبك
عارف انك سمعتي مني الكلمة دي كتير بس انا فعلا بحبك من اول يوم قررت اختارك فيها شريكة حياتي وحبيبتي وكل ما ليا عشان كده متخفيش انا هخلي بالي من نفسي عشانك اقصد عشان نجمة وربنا دايما معايا الحمدلله ..
سما ببكاء:-علي فكره انت رخم
-سامر بضحك:-ليه
-سما:-عشان عارف اني ..اني بردو بحبك ايوا زفت بحبك ومش عارفه علي ايه بس كل اللي بيحصل
من حواليا ليك بيقول كده عشان كده بخاف عليك
من الهوا
-سامر بسعادة:-يااه كل ده جواكي ليا ماشي وانا اوعدك اني هفكر وف اقرب وقت قراري هيريحك
-سما:- بجد
سامر بغمزة:-بجد جدا
بقولك ايه تعالي اقولك سر بما ان نجمة راحت المدرسة ولسه شوية وقت علي الشغل وياكش
مروحش ..
سما بضحك:-انت مشكلة
-سامر:-بس بحبك
"كل الذين حمدوا الله على حالهم؛ زادهم الله من خيره ..!!
=وكان في الشقة الثالث التؤام كل من المشاغب والهادى !!
يدخل بكل هدوء الي تلك الغرفة ويقوم ب سكب الماء علي ذلك الغرق في النوم ..!!
-ماجد:- بغرق بغرق
-محمد ب صرامة:- عشان تسهر ومش نايم بدرى عشان الشغل يا استاذ
-ماجد بمرح:-كفايه قر عليا عشان انا فرفوش
وانت نكد يا اخي العزيز
-محمد:-كده يعني
-ماجد:-استهدى بالله كده في قلبك انا زي اخوك بردو
-محمد:-ولا اعرفك
عندك المواعين يا استاذ محدش هيعملها غيرك والنهاردة لما نروح مطلوب منك تخلص كل الشغل
اللي وراك ..
وكلمة كمان مفيش عربية وهتروح وترجع مشي ايه رايك ..
-ماجد ببكاء مصتنع:-اقول عليك ايه يا شيخ روح وتعال بسرعة
-محمد بضحك :- خلصت يلا اجهز واخلص
-ماجد:- تمام يا افندم
بعد خروجه !!
ماجد:- اما اكمل الحلم !!
-وصوت من خارج الغرفة :- مااجد
-ماجد وهو يجرى:- ايوا جااي
"هناك شخص ما في هذا العالم لاينام قبلَ أن يتخيّل وجهك، تفاصيلك الصغيرة، غمازاتك، أسلوبك في الكتابة ..!!
يفكّر كل يوم ماذا سيَفعل عندما تأتي وكيف سيسعدك، ينام كلّ يوم ويتخيّل كيف سيكون معك وهل ستحبّ أفكاره الغريبة في انتقاءِ الهدايا ؟؟
يفكّر في وضعية الصور عندما تكونان معًا وكيف سيعترف بحبه لك، هناك شخص على هذه الأرضِ سيخترع ردّات فعل لك، و يتمنى لو أنّه يعثر عليك، شخص يُحب انتماءاتك وأفكارك، حكمتك في الحياة وردّات فعلك السّريعة عندَ الغضب ..!!
أحدهم في هذا العالم ينتظرك ويفتقدك جدًا، كلّ ليلة يدعو الله أن يتعثّر بك في الصباح.
لا تكن كئيبًا وتفعل كلّ هذا بنفسك .. سيأتي في يومٍ ما ويكون ممتنًا للحياةِ بوجودك ..!!
=وكان في الشقة الثانية الوحيد وابنه النسخة الاخري منه !!
=يرن جرس الباب ويفتح يوسف
ويكون !!
نجمة:- ثباح الخير يا جو
يوسف:- صباح الخير يا نجمتي
نجمة:- يلا عثان الباث وثل تحت
يوسف:-انا كنت مستني انك تنزلي عشان نروح سوى مبسوط انك بقيتي معايا في نفس المدرسة ..
نجمة:- وانا كمان
=وياتي صوت ويقول !!
بيجاد:- صباح النور يا نجمة هانم
نجمة:- ثباح الخير يا عمو !!
بيجاد بضحك :- رايحين المدرسة سوى انتوا الاتنين اكيد
بس مش عايز مشاكل انا اه اقنعت بابكي عشان تكوني تحت عين يوسف بس خلي بالكوا ..!!
يوسف بجدية :- حاضر يا بابا ماشي .. يلا بقي اي نجمتي
نجمة بابتسامة :-يلا جو !!
بيجاد بضحك :- يا حول الله ده الواحد مكنش طفل اه لو سامر يعرف علي نجمتي
ده هيطلع عينه انا مالي مش ابني بس يشرب ..!!
اما اجهز واروح علي الشغل بدل شغل الفراغ العاطفي ده
وهو يدخل مرة اخرى علي شقته ويقف امام تلك الصورة كل يوم حتي يحكي لها
بيجاد:- شوفتي يوسف بيكبر الباشا وبيحب هي نجمة قمر ب صراحه والواد ل ابوه ..
بس انتي عارفه سامر لو عرف بحوار نجمتي هيولع فيه وانا هعمل نفسي مش عارف ..
واحشتني يا ريم الواد تربيته عليا لوحدي صعبه بس متخفيش هو جوه عيني يا حبيبتي ودايما بحكي ليه عن انك ازاى جميلة ولو كنتي موجودة كنتي اكتر حد في الدنيا هيحبه بحبك جدا حاجة الوحيدة اللي بتخليني اكمل هي يوسف وبس كل حياتي عشانه هو وهيفضل في حمايتي طول العمر ..
واه باخد الدواء عشان مش اتعب كل يوم علي نفس الكلام ده وتتفكري اني بنسي بس انا مش بنسي ابدا يا حبيبتي من يوم اما روحتي وبقيت بفتكر كل حاجة ..
علي العموم هسيبك دلوقتي عشان اجهز واروح سلام يا قلبي ..!!
"أشباهنا الأربعون ليسوا بالضّرورةِ من
البَشر ؛ رُبّما قصائد، أغاني ،نُصوص، أو
في الرِّوايات !!
♕♕
إذا أردت إمتلاك قلب إمرأه .. لا تتحدث بـحب ، بل تصرف بـحب ..!!