الفصل الثاني

1390 Words
الفصل الثاني :- - " و لَهُ في القَلبِ مَا لَا يجُوزُ لِغيرِه، وفي النّبضِ نبضٌ على سِواهُ مُحرّمُ ..!! "و إن خيروكِ فاِختاري من يُحسن إليكِ .. من يتشبثُ بكِ مهما كلفهُ الأمر .. من يراكِ الأجمل دوماً .. من لا يرى غيركِ وكأن الأرض خَلت إلاَّ منكِ .. من لا يستطيع الاِستغناء عنكِ لأنك أثمنُ ما لديهِ .. من يُقدر كل تفاصيلك الصغيرة التي تجعلُكِ سعيدةً للحدِ الذي ظن لا حد لهُ .. من لا يجعلُكِ تتسائلين كل يومٍ بعديدٍ من الأسئلة التي تُنهي على ما بينكُما .. من يُحيي تلك المشاعر الدفينة بداخلكِ الخائفة من زيف المشاعر .. من يعرجُ بكِ من أراضي الخيبة إلى سماوات الطمأنينة .. إن خيروكِ ف أحسني الإختيار ..!! - ★★ =و كان في الشقة الاول الاستاذ زين والثلاثة جميلات او زهرات !! -ورد:- يا بابا يا زين الرجال الفطار .. يا بنات يا ياسمين يا جوري الفطار .. -الاستاذ زين بضحك:- زين الرجال ايه بس ما خالص العمر عدي يا بنتي .. -ورد بضحك:- بردو هتفضل في عيوني انا و حديقة الازهار اللي عايشين معانا احلي اب في الدنيا .. -الاستاذ زين ب سعادة:- ربنا يخليكوا ليا يا حبيبتي .. -وبضحك:- وحديقة الازهار ده عشان مامتك الله يرحمها كانت بتحب الورد جدا عشان كده فتحت محل الورد ولما اتولدتي كان اسمك وقتها زي اسم المحل وبعدها اخواتك بردو علي نفس الاسم .. ياسمين بضحك:- عشان كده احنا فعلا حديقة ازهار .. صباح الخير يا حبيبي ..!! -الاستاذ زين:- صباح الياسمين يا ست ياسمين فين اختك ..!! -جورى:- انا هنا يا سيادة اللواء يا جميل صباح القمر يا حبيبي !! -الاستاذ زين:-صباح الجمال يا جوري يا يلا بنات نفطر عشان كل واحدة تنزل شغلها !! -البنات:- حاضر ★★ "كالورود نحن عَلى قَدرِ الإهتمامِ نُزهر ..!! =كان في نفس العمارة محل الورد والمخبوازت ل ثلاث جميلات ويقف هولاء ب سيارتهم -ماجد:-بقولك ايه هجيب حاجة بس عشان الطريق ثواني ماشي !! -محمد:- طب بسرعة !! -وهو يدخل المكان !! -ماجد بابتسامة:- يا صباح الياسمين !! -جوري وهي تنظر ب عينها بضحك:- صباح الخير يا استاذ ماجد .. -وبغمزة:- طب يا ياسمين هروح اشوف ورد بس في المحل عشان اسالها علي حاجة ثواني وجاية .. -ياسمين وهي تري اختها ترحل ودون سامع الرد:- يا بنتي .. -ياسمين بخجل:- اتفضل يا استاذ ماجد !! -ماجد بضحك:- ماشي يا استاذة ياسمين انا كنت عايز بس شوية طلبات ممكن يعني !! -ياسمين:- اتفضل !! -ماجد:- كنت عايز ........ تمام !! -ياسمين:- تمام ثواني ..!! -ويدخل طفل في نفس الوقت صغير لديه عشرة اعوام !! -كريم:- يا ابلة -ياسمين:-كيمو حبيبي عايز حاجة يا حبيبي -كريم:-انت بقي ابلة ياثمين ولا ابلة جوري -ياسمين بضحك:-انا ياسمين -كريم:- طب عايز ....... عشان مامي !!!! -ياسمين بابتسامة:- عيوني يا كيمو !! -ماجد وهو يراه تدخل حتي لا تراه وبعدها يمسك ذلك الطفل:- انت ياض اوعي اشوفك تقول اسمها غلط تاني .. -كريم:- في ايه يا عمو !! -ماجد:- وكمان كفاية ابلة .. كته داهية في حلوتك عيل رخم !! -كريم:- طب ده ثتيمة(شتيمة) ولا بتقول حاجة حلوة مش فاهم !! -ماجد:-اهو كده فاهم يا ياض !! -كريم: هسوف (هشوف) !! -ماجد:- ده انا ..!! -ياسمين وهي تقطع الحوار:- ايه ده انتوا بقيتوا صحاب !! -ماجد بنظرة ل صغير:- يا ايوا طبعا مش كده يا كيمو ..!! -كريم:- ايوا يا عمو .. هاتي بقي يا ابلة !! -ياسمين:-اتفضل يا حبيبي وسلم علي ماما -كريم:- حاضر !! -ياسمين :- اتفضل يا استاذ ماجد !! -ماجد:- هو انتي كده مع كل الاطفال !! -ياسمين بتعجب:- نعم .. يعني ايه !! -ماجد :-يعني هما بيفضلوا يقول ليكي ياسمين كتير وانتي تقولي ليهم يا حبايب وكده كتير علي صحتي بصراحه ..!! -انا هريح نفسي من الاخر انتي تقولي ل ولدك استاذ زين ان ماجد ابن استاذ كمال جاي بكره عشان يطلب ايدك ومفيش اي عيل تقولي ليه تاني يا حبيبي او اي دلع ماشي او اي تعامل مع اي رجال اصلا ..!! -ويلا ياض انت كمان امشي كده بدل اما اض*بك وانت حلو امشي ..!! -ياسمين بصدمة:-ده اتكلم سبحان الله !! -وبضحك:- واخيرا اتكلم واخيرا اتكلم !! - رؤية شَرعية - ثُمَّ خطوبة - ثُمَّ عقدٌ - ثُمَّ عُرس هذا هُو "‎المِيثاق الغَليظ" فلا ي**عُوكِ بالعَلاقاتِ المُحرَّمة !! ★★ =كانت تسير ب اتجاه محل اختها عندما راته بنظرة سريعة من زرقاء عينيها الي رماديتيه !! -جورى لنفسها :- قمر استغفر الله !! -وصوت:- انسة جورى .. -جورى بابتسامة :- صباح الخير يا استاذ احمد .. اتفضل اي خدمة !! -احمد:- صباح الخير .. كنت جاي اسال لو استاذ زين مش مشغول النهاردة ..!! -جورى بتعجب :-ليه خير ..!! -احمد:- كنت عايز اتطلب ايد حضرتك يعني !! -وصوت:- مش غلط لما تخطب واحدة هي مخطوبه اساس يا استاذ يا محترم !! -محمد وهو يضع يده عليه وبنظرة حارقة منه:- واتفضل من غير اي كلام !! -وذهب ذلك الاخر بسرعة دون كلام في يبدو ان اليوم اسوء اوقاته .. -كادت هي ترحل بخوف من ذلك المجنون الذي ربما يقتلها ويقول لما اراها .. -محمد:- اشوفك تاني يا استاذة تكلمي حد ماشي ووالدك تاخدي منه معاد بكره وانا جاي ويلا علي المحل بتاعك بسرعة .. -جوري:- يا يلهوي ده هيطلع نار ولا ايه ..!! -ويضع نظارته ويذهب كانت وهي تسير يراه ب عيون عاشق ولكن لما يكن لديه الفرصة حتي يتحدث معاها ولكن عندما اقتراب منها حتي يري ذلك الشخص وما سمع كان ربما يقتله بعد ما قال ولكن عند ذلك الحد قد اكتفي وقرر ان يكون ذلك الشخص اخر من يتقدم اليها اجل كانوا ب كثرة ولكن كان في كل مرة يخترع وسيلة حتي يهرب ذلك الشخص من غضبه هي كانت حب الطفولة تلك السمراء ولكنه خائف من ان ترحل ولكن لا عند ذلك التفكير تصبح معه افضل ل قلبه .. ★★ -جورى وهي تدخل وتاخذ انفاسها:- مش هتصدقي حصل ايه ....!! -ياسمين:- ولا انتي هتصدقي بردو !! -جورى :- طب قولي !! -ياسمين :- قولي انتي !! -جورى:- نقول مع بعض !! -ياسمين بسعادة:- ماشي !! -جورى:- بيغير عليا !! -ياسمين:- بيغير عليا !! -جوري:- هيجي بكره ل بابا !! -ياسمين:- هيجي بكره ل بابا !! -جورى:- محمد !! -ياسمين:- ماجد !! -لتنظر الاثنين الي بعض ولا تصدق الاخر كلام الاخر وبعدها ينفجر من الضحك .. -جورى بضحك:- يعني ابو الهول بتاعك وبتاعي اتكلموا ده ولا اللي اتفقوا علينا عشان احنا تؤام زيهم !! -ياسمين بضحك:- انا فرحانة اووي اخيرا يا جوجو ايه ده احلي اتنين في الدنيا بقي !! -جورى بتذكر:- بس بابا مش هيقول حاجة عشان ورد يعني !! -ياسمين:- بالع** ورد اكتر واحدة هتنقع بابا وكمان بتحبنا جدا وعايزة دايما سعادتنا عشان كده بقولك متخفيش من حاجة .. -جورى بفرح:- يارب !! طب احكي يلا اقولك ايه وانا هحكي بردو ..!! -ياسمين بضحك:- اسمعي يا ستي !! ★★ =في محل الازهار الذي ل ورد وهي تغني بصوت ناعم !! -ورد:- يا وردة الحب الصافي .. يسلم ايدنا -صباح الورد -وهي تنظر وتحاول التعامل بشكل طبيعي:- صباح الخير يا استاذ بيجاد .. اخبار يوسف ايه .. -بيجاد:- كويس الحمدلله .. معلش هتعبك يا انسة ورد معايا !! -ورد:- مفيش اي تعب خير يا استاذ بيجاد -بيجاد:- شكرا ليكي ..محتاج بس بوكيه ورد عشان هروح ل ريم كمان عايز حد ينظم البيت عندي ويخلي باله من يوسف ممكن يعني عشان عندي شغل كتير النهاردة ومش عايز يفضل لوحده !! -ورد:- من عيوني .. يا استاذ بيجاد !! -بيجاد بتوتر من عينيها :- شكرا ليكي يا انسة ورد معلش بقي اصلا يوسف هو اللي اقترح عليا وقولي انك اكثر حد عنده ثقة فيكي عشان كده طلبت منك !! -ورد:- مفيش اي تعب .. يوسف ده حبيبي و انا دايما بفرح لما يطلب مني بس اي حاجة !! -بيجاد:- شكرا ليكي يا انسة ورد !! -ورد:- ثواني وبوكيه الورد يكون مع حضرتك !! -بيجاد:- تمام !! "هناك شخص ما في هذا العالم لا ينام قبلَ أن يتخيّل وجهك، تفاصيلك الصغيرة، غمازاتك، أسلوبك في الكتابة ..!! يفكّر كل يوم ماذا سيَفعل عندما تأتي وكيف سيسعدك، ينام كلّ يوم ويتخيّل كيف سيكون معك وهل ستحبّ أفكاره الغريبة في انتقاءِ الهدايا ؟؟ يفكّر في وضعية الصور عندما تكونان معًا وكيف سيعترف بحبه لك، هناك شخص على هذه الأرضِ سيخترع ردّات فعل لك، و يتمنى لو أنّه يعثر عليك، شخص يُحب انتماءاتك وأفكارك، حكمتك في الحياة وردّات فعلك السّريعة عندَ الغضب ..!! أحدهم في هذا العالم ينتظرك ويفتقدك جدًا، كلّ ليلة يدعو الله أن يتعثّر بك في الصباح. لا تكن كئيبًا وتفعل كلّ هذا بنفسك .. سيأتي في يومٍ ما ويكون ممتنًا للحياةِ بوجودك ..!! ♕♕ وقتها ظهر، زى نجمه ف سما محدش شايفها غيرى، زى برد في ليل يناير او اغنيه هادية ع شط اسكندرية مثلا ..!! وماعرفش ليه أنا كُنت ببكي يوم فُراقنا وكأن حاجة كبيرة ضاعت يومها مني !!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD