الفصل الثالث :-
-
"و كأنّك قِلبي الثاني و طريقّي الآخر و كأنَّ الأرض من بعدك تمِوت، و تُزهر بك، و كأنّك غيرٌ عن العالمين، غيرٌ عن الذيْن عاشرتهم داراً و عُمراً ..!!
"الذوق والرد اللطيف وجبر الخاطر لاعلاقه لهم بحبك لمن أمامك ، دى تربية سليمة ليس أكثر ..!!
★★
" انت في قلبيَّ بين آللھُم وآمين ..!!
-سامر:- حبيبتي ..
-سما:-عيوني ..
-سامر:- فكرت في الموضوع !!
-سما بسعادة :- بجد !!
-سامر:-طبعا انا .. اهم حاجة في حياتي انتي .. ونجمتي عشان كده هستني بس سنة دي تخلص واشتغل علي المشروع بتاعي مكتب المحاسبة
وب كده يكون احسن لينا .. ايه رايك !!
-سما:- وانا معاك اكيد يا حبيبي .. ربنا يخليك ليا طول العمر
-سامر بغمزة:- ايه الجمال ده تعال بقي اقولك سر قبل اما نجمة تجي وتقطع عليا ..
-سما بضحك:- مجنون .. بس بحبك ااوي يا سامر
-سامر بحب:- وانا بعشقك يا قلب سامر !!
★★
"نصيب قلبي الحُلو من هالحَياة ، إنك صُدفتي ..!!
-ورد:- كده تمام خلص الشغل ده وبعدها ونشوف اللي بعده يا عم صالح ..
-عم صالح:- تمام يا انسة ورد !!
-وهي تنظر الي الخارج وتري باص المدرسة الخاص ب يوسف ونجمة وينزلنا سويا وياتي اليها !!
-يوسف:- اخبارك ايه يا ابلة ورد !!
-ورد بابتسامة:- بخير يا بطل !!
-نجمة:- اخبارك ايه يا ابلة ورد !!
-ورد بابتسامة اليها:- الحمدلله يا نجمتي !!
-اخبار المدرسة ايه يا حلوين !!
-يوسف ونجمة:- كويس / حلوة ..!!
-ورد:-طب شاطرين ..شوف يا يوسف انا هطلع معاك وهخلص شوية حاجات في البيت عندكم عشان باباك
هيتاخر شوية وانا معاك ..وانتي يا نجمة عند ماما فوق عشان تستريحي اوك ..
-يوسف بسعادة :- بجد .. ماشي وانا كمان هساعدك !!
-نجمة:- ماثي يا ابلة ورد !!
★★
"أنا بشوفك ب قلبي، والقلب عمره ما يشوف حاجة ناقصة ..!!
=في شقة بيجاد !!
-ورد:- قولي يا بطل نبدا ب ايه !!
-يوسف بضحك :- بالاوضة بتاعتي عشان دي في اعصاير يعني !!
-ورد بضحك:- ماشي يا بطل يلا بينا !!
-يوسف:- ممكن اطلب منك طلب يا ابلة ورد !!
-ورد بابتسامة وهي تقف امامه:- طبعا يا جو قول !!
-يوسف بتردد:- هو .. انا .. يعني .. ممكن .. اقولك .. يا ماما .. طول ما .. احنا .. سوي !!
-ورد وهي تحضنه وشعورها بنفس شعور الصغير:- طبعا .. موافقه .. ومش بس عشان انت طلبت .. عارف انا كان نفسي يكون عندي بردو صاحبة عشان اقولها يا ماما وده سر بينا احنا الاتنين يا أحلي جو في الدنيا ..!!
-يوسف بسعادة:- انا بحبك اوي يا ماما ورد !!
-ورد بابتسامة:- وانا كمان بحبك يا روح ماما !!
-بضحك:- بس دلوقتي يلا يا بطل نشوف الشقة اللي عاملة زي الدمار الشامل قبل بابا اما يجي ويشوفني
ويعرف اني ب ساعدك كده ومش ب قوله ..
-يوسف بضحك:- طب يلا بسرعة فعلاا !!
-بعد مدة من الوقت !!
-ورد بتعب وضحك :- يا ابني انتوا ولعوا في الشقة اسهل من كده يعني ..
-يوسف بضحك:- والله قولت ل حاج كده قالي انت اللي عايز تفضل في دمار ماعدا الاوضة بتاعته هي
اللي نظيفة تقريبا ..
-ورد بضحك:- طب يلا يا استاذ نعمل الاكل وانا بقيت شبه زنوبة الشغالة فعلاا ..
-يوسف بضحك :- هاها انتي لسه فاكرة !!
-ورد بضحك:- طبعا وهو انا بس سيبتك بس بمزاجي بقي انا اللي وردة في البستان ابقي زنوبة الشغالة !!
-يوسف بضحك:- احنا نعمل الاكل احسن لينا !!
-ورد بضحك :-يلا يا اخويا !!
★★
=في مكان العمل الخاص ب محمد وماجد وبيجاد !!
=انا هتجوز
-نظر بيجاد بتعجب الي الإثنين الذي اردف كل منهما في نفس الوقت :- نعم .. قولت ايه !!
-محمد:- انا هتجوز
-ماجد:- انا هتجوز
-بيجاد:- نعم .. طب مين بقي !!
-محمد:-بنت استاذ زين
-ماجد:-بنت استاذ زين
-بيجاد بتعجب وغيرة :- انتوا كويسين .. بنت استاذ زين مين بالظبط !!
-محمد ل ماجد:- بس مقولتش يعني !!
-ماجد بضحك:- ولا انت !!
-بيجاد:- المهم .. مين يعني !!
-محمد:- جورى
-ماجد:- ياسمين
-بيجاد بتنهيدة:- اه .. طب تمام .. الحمدلله .. الف مب**ك يا شباب .. امتي بقي المعاد !!
-محمد:-بكره
-ماجد:-بكره
-بيجاد بضحك:- وهو عشان انتوا تؤام بتقول كل حاجة سوي وبردو هتتجوز تؤام سبحان الله !!
-محمد و ماجد:- الله يبارك فيك !!
-بضحك:- وعندك حق صدفة حلوة فعلا وغريبة موضوع تؤام ده
-بيجاد بفرح :-المهم الف مب**ك يا رجالة !!
-محمد بمكر:- وانت مش عايز تفرحنا بيك يا بيجاد !!
-بيجاد بضحك:- لا شكرا كفاية عليا كده انا في تمام !!
-وبتوعد ومكر :- واهدي .. اهدي .. يا صاحبي .. بدل اما اخلي سامر .. يطلع عليك انت واخوك ال جديد والقديم .. يلا سلام .. يوسف لوحده !!
-ماجد بضحك:- قفوشة اووي يا سي بيجاد !!
-بيجاد بضحك:-سلام يا جزم !!
★★
"ثْمِ مِآذِآ !!
ثْمِ إنْيَ آبْتٌلُيَتٌ بْشُخـصٍ لُآ يَغيَبْ عٍنْ بْآلُيَ حٍتٌﮯ فَيَ آنْشُغآلُيَ ..!!
-ورد:- اهو خلصنا الشقة واكلنا وخلص الواجب ويلا نام ياض
-يوسف بضحك:- خالص خالص عارف اني بتكلم كتير علي كده نجمتي ال وحيدة اللي مش بتزهق
مني انتي وبابا مفيش اي مجال تفاهم ..؟!
-ورد:- طب نام عليك انت ونجمتك يلا يا اخويا !!
-يوسف بضحك:- انا ابنك مش اخوكي !!
-ورد بتهكم:- وات ايفر يعني .. المهم نام ..
خلينا انزل قبل اما ..ابوك يجي .. ويضحك
عليا وانا بقوله انا زنوبة الشغالة يا سي بيجاد !!
-يوسف بضحك:- مش قادر وقتها انا وقعت
من كتر الضحك بصراحة !!
-ورد بضحك:- وانا بصراحة !!
-صوت من الخارج:- يوسف .. يا جو .. انت فين !!
-يوسف بخوف:- بابا
-ورد برعب:- ابوك .. يا نهار اسمر ..!!
-يوسف:- هنعمل ايه !!
-ورد:- مش عارفة !!؟؟
-يوسف بتفكير:- اقولك بالطرح علي وشك واستخبي جمب الدولاب زي مرة اللي فاتت بسرعة !!
-ورد:- ماشي !!
-ويدخل بيجاد ويردف قائلا:- طب لما انت هنا يا بني مش تقول ..!!
-يوسف:- اصلا .. اصلا .. الدادة كانت ..معايا ..وكنت هنام ..اه .. وهي كانت لسه هتمشي .. مش كده .. يا دادة ..
-بيجاد:- اهلا بيكي .. وانتي مين بقي !!
-ورد وهي تكتم ضحكتها:- اني زنوبة يا سي بيجاد !!
-بيجاد وهو يخرج:-طب شكرا ليكي .. انا رايح .. اوضتي .. تصبح على خير يا جو !!
-وبعد ان خرج ينفجر من الضحك:- ها ها
مسخرة اقسم بالله ..
-وبمكر:-ها ها بس عيوني ليك يا زنوبة !!
-يوسف بضحك:- هاها مش قادر فصلت علي الاخر !!
-ورد بضحك:- بس يا زفت انت باباك لو سمع هيعمل مننا احنا الاتنين بطاطس !! انا هنزل واشوفك بكره
يا جو يا حبيبي تمام اتفقنا !!
-يوسف وهو يحتضنها:- ماما ورد انا عايزك معانا انا وبابا ينفع تكوني ماما لينا !!
-ورد بحزن:- علي عينيا يا يوسف بس بابا هو اللي لازم يقول وقتها .. وقبل اما تكمل .. محدش لازم يقوله .. هو بنفسها اللي يقول بس انا معاك علي
طول يا حبيبي ماشي ..!!
-يوسف بتذمر:- حاضر !!
-ورد بضحك:- طب يلا تصبح علي خير يا استاذ !!
-يوسف:- وانتي من اهله ..!!
" أن تمتلك شخصًا يهمه أمرك ويعشقك لشخصك, ويستطيع أن يترك كل شيء من أجلك عن طيب خاطر, وليس مجرد شعارات يرددها فقط
صدقني, إذا وجدت ذلك الشخص يومًا فتمسك به حقًّا, وحارب من أجله ما تبقى لك من أنفاس, وتخلى من أجله عن كل شيء, ولا تقلق فحتمًا ستجد نفسك الفائز معه دائمًا ..؟!
♕♕
"ولِــ نـفٌـسّــيِ∞جَميلــهة آنتــي ك أنــكِ خُلقتـي مــَن غصــنْ وَردهَ ..
و لو أنَّك أتيتني ب حُزن الدنيا و خراب العالَم ، سأتحملُك بدونِ مللٍ أو ضجرٍ أو شكوى , فلا
تخَفْ و لا تحزنْ و لا تبتئِسْ .. ??!!
يقول .!!
لقد عشت مع زوجتي ثلاثين سنة كأسعد زوجين في الدنيا، وكافأتها على رضاها بفقري، فأسكنتها الغرف، وأذقتها الترف، وجعلتها تدوس الحرير والذهب
وأنجبت منها تسعاً من الولد، استودعت ربي اثنين، وبقي لي سبع من الإناث والذكور، ثم فارقتْ الدنيا على غير انتظار، فبكيتها من أعماقي، وتمثلتُ بما قيل:-
أما والذي أبكى وأضحك والذي
أمات وأحيا والذي أمره الأمر
لقد تركتني أحسد الطير أن أرى
أليفين منها لا يروعهما الذُّعر
رحمها الله أوسع رحمة، ورفع درجتها في عليين ..!!
الشيخ محمد الغزالي متحدثا عن زوجته
مذكرات الشيخ الغزالي ..!! ???