الفصل الرابع :-
"قال عنها ..
"كنت ادعو لها في كل ركعه في صلاتي .. للحد الذي جعلني نسيت ان ادعو ل نفسي ..!!
يا من وصف*نا بالمؤنسات الغاليات ذكرتك الروح حباً وعليك القلب صلي ..!!
★★
اعطيني وعد بأنگ لن تذهب..❤️✊!!
- سوف اعِدگ بشئ اخر سوف اعود اليگِ دائماً
مهما حدث ..?!!
"إنَّ المحبَّ ب من يحبُّ رحيمُّ ..!!??
-بيجاد لنفسه:- مش عارف صح ولا غلط بس انا حاسس من ناحيتها ب حاجة ..
-وهو ينظر الي صورة زوجته ويقول :-
عارفة يا ريم يا حبيبتي هي علي كده شبهك في كل حاجة بتعمل اكل جميل وبتحب الورد وبتحب يوسف وهي فعلااا ورد ..
-انا مش عارف ليه كان في غيرة في قلبي من فكرة ان حد من صاحبي يكون معجب بيها واي حد بس يوسف محتاجها في حياته وعارف انك هتقولي انا كمان محتاجها بس خايف من كل ده بس انا عارف هعمل ايه ..
=فلاش بااك ..
-كان يقف ويسمع كل شيء بين ابنه و ورد ف منذ ال مرة الاولي عندما راها وجدها هي ولما يريد احراجها
وكان يضحك علي كل شيء بينهما ولكن عندما سمع
الجزء الاخير من الحديث كان حزين علي شعور الذي
يشعر به ابنه ولذلك قرر شيء ..
-بيجاد:- اوعدك يا يوسف اني هفرحك !!
= باك ..
-بيجاد وهو يذهب الي غرفة يوسف ويدخل :-
لسه صاحي يا بطل ولا اروح ؟؟!!
-يوسف:- اتفضل يا بابا !!
-بيجاد:- حبيبي .. شوف انا جيت عشان نتكلم بصراحة ماشي !!
-يوسف:- تمام !!
-بيجاد:- انت بتحب ابلة ورد !!
-يوسف:-ها .. ليه !!
-بيجاد:- عندك اجابة اقول ليك مش كده خالص !!
-يوسف:- خالص خالص .... ايوا بس ليه !!
-بيجاد بمكر:- طب اسمع يا بطل في اتفق كده يبقي تمام ماشي .. شوف ..... هاا ايه رايك !!
-يوسف بسعادة:- موافق
-بيجاد:- طب يلا تصبح علي خير يا جو !!
الكوبلية الاكثر قسوة في تاريخ الست ..!!
" بكرة تتمناني أحاسبك أو ألومك أو أعاتبك
مش هحاسبك .. مش هعاتبك
لا .. دا أنا كفاية إني سبتك للزمن ?!!
★★
"أنا بانتظار خطوةٍ منك، لأخطو لك وأ**رُ سبعين حاجزًا بيننا ..!!
=في منزل الاستاذ زين !!
-زين:- خير يا تؤام !!
-ياسمين و جورى:-احنا مفيش حاجة !!
-زين بضحك:-طب والقهوة والكيك ب مناسبة ايه مش دكتور اقول غلط !!
ورد بضحك:- اقول انا بابا عشان كل واحدة م**وفة بقي !!
-زين:- خير يا ورد !!
-ورد:- خير يا بابا !! ولاد استاذ كمال الله يرحمه اللي هما محمد وماجد عايزين يجوا يطلبوا ايد
تؤام الخير ل تؤام الخير بردو ..
-زين بسعادة:- بصراحة الولاد كلموني وطلبوا معاد وانا وفقت بس لو كده من عيوني دول ولاد الغالي
بردو وليهم غلاوة في قلبي ..!!
-ياسمين وجورى وهما يحضنوا اباهم:- ربنا يخليك لينا يا احلي زين الرجال يا احلي بابا في الدنيا !!
-زين بضحك:- طب خالص يا بكاشة انتي وهي والف مب**ك عليكم يا حبايبي بس هي خطوبة لحد لما
اشوف ورد بردو عروسة ..
-ورد بخجل:- ربنا يخليك لينا يا حبيبي بس نفرح الاول بالمجانين دول ....
-زين:-يارب يا حبيبتي .. تصبحوا علي خير بقي عشان بكره اصحي بدرى ..
-البنات:- وانت من اهل الخير يا بابا !!
-ياسمين بنظرة:-الا صحيح يا جورى اخبار جو ايه !!
-جورى بضحك:- حبيبي بخير خالص !!
-ورد بتذمر:- بت انتي وهي انا الكبيرة الا والله مفيش جواز اصلا من تؤام الخير ..
-ياسمين وجورى بضحك:- قلبك ابيض احنا اخواتك بردو بس ماشي يا قمر بكره الايام تبقي فرحة لينا
يا جميل !!
-ورد بضحك:- طب يلا عشان مفيش شغل بكره لو كده ولازم تجهزوا يا عرايس نص ل**ن ..!!
-ياسمين وجورى بضحك :- تمام يا افندم !!
"أخاف أن يفنى بنا العمر ونحن نتخيّل الأشياء على أمل أن تحدث، ولا تحدث ..!!
★★
"أتجاوز الكُل وأبحث عن رسائِلك أنتِ ..!!
-سما:- بت يلا علي النوم كفايه لعب
-نجمة:- في ايه يا ثوثو !!
-سما:- سوسو ايه يا ام نص ل**ن .. تعالي يا بت !!
-نجمة:- يا بابي يا ثامر !!
-سامر وهو يدخل ويجد وسادة في وجهه:- طب انا مالي يا لمبي !!
-سما:- سورى يا حبيبي مش قصدي تجي فيك البت الرخمة دي هي السبب !!
-سامر بضحك:- ماشي يا حبيبتي .. نجمتي ال حلوة مش عايزة تنام ليه !!
-نجمة:- مث جاي ليا نوم !!
-سامر بضحك:-طب لو روحتي دلوقتي هجيب بكره ليك فستان حلو عشان نحضر فرح ايه رايك !!
-نجمة:-زي ثندريلا اميرة !!
-سامر:-ايوا يا نجمة !!
-نجمة بطفولة:- جو يبقي امير موافقة !!
-سامر:- جو مين يا بت !!
-نجمة ببراءة:- يوثف ابن اونكل بيجاد !!
-سامر بتوعد:- ماشي يا يوسف انت وابوك نهاركم اسمر .. بت نامي ويوسف الامير بتاعك ده هخلي
لما يشوفك يقول مش هكلمها تاني !!
-نجمة:-علي فكرة احنا ثحاب !!
-سامر:-في داهية !!
-سما بضحك:- خالص انتوا الاتنين ويلا علي النوم يا نجمة وبكره نتكلم .. تصبح على خير !!
-نجمة:- اوكي مامي ..!! اوكي دادي !!
-سما وهي تخرج مع سامر وبضحك:- هاها انت مشكلة بجد يا حبيبي ده لسه صغيرة وانت
عارف يوسف كويس ده يعتبر العمارة عايشة
مع بعض !!
-سامر بضحك:- علي رايك .. وكمان اسمعي الاخبار ال جديدة مني .. تؤام الخير محمد وماجد بكره هيروحوا ل استاذ زين عشان ياسمين وجورى عشان يطلب كل واحد فيهم ايد التانية وب كده العمارة محدش غريب يكون فيها ..!!
-سما:-بجد .. طب والله حاجة حلوة اووي يا حبيبي حتي بكره اروح ل بنات واقعد معاهم شوية ونفرح
سوي .. عشان كده الفستان .. طب نجمة سندريلا وانا ايه بقي !!
-سامر بغمزة:- انتي قلبي !!
-سما:- هاها مش اقدر من الضحك وانا موافقة !!
-سامر:-احلي مامي بقي تعالي عشان احنا كده
عايزين المقاسات !!
=وانا كمان يا بابي !!
-سامر:-بسم الله .. انتي مش كنتي نامتي يا بت امشي بدل مفيش ل يوسف ول فستان امشي !!
-نجمة بتذمر:-ده ثلم (ظلم) !!
-سما بضحك:- مش بنتي خالص !!
-سامر بضحك:-ولا انا .. شوفي اهو يوسف ياخدها وعليها علبة شكولاته !!
-سما:- انت وبنتك مشكلة !!
-سامر بحب:- بس انا وبنتي بنموت فيكي يا قمرى انتي !!
"في كل مره أتذكرك يرّق شيءٌ ما في ص*ري ، دائمًا ..!!
♕♕
هو يعلم جيداً في عمق نفسه ، أنه الشخص الوحيد المفضل دائماً لدي والذي مهما أبعدتني الظروف عنه سيبقى ينمو داخلي كشجرة راسخة جذورها وسط قلبي و لا يتراجع حبي له مهما حصل ، سيبقى الوجهة الوحيدة التي أحب الانعزال واللجوء اليها حين تضيق بي الحياة ذرعاً ، يحولني من اللاشيء الى كل شيء ، يأخذ بروحي نحو الشمس ويعيدها متوهجة أكثر مما كانت عليه ، الشخص الوحيد الذي تروق لي سيئاته ، والذي أحارب كل من في هذا العالم كي لا يلم به مكروه ، شخصي الرائع اللامع ، بطلي الذي أفخر به وقوتي الأبدية المتجددة ?..
الفصل الخامس :-
-
"للّه أنا، وقلبي، وحيرتي، وضياعي، وأحلامي، وآمالي، وكياني ..!!
-
"أصلحني يا الله كي أستحق جنتك، أهدني ثم أهدني ثم ردني إليك ردًا جميلاً وأحسن خاتمتي ..!!
-
★★
"وقال بصوتٍ خافِت في السجود : إني ضائع ولا تترُكنّي يا الله ..!!
" حمَاك الرحمن لِي ثمّ لِي ثّم لِي ..!!
=في صباح نهار جميل وفي تلك العمارة التي يعيش فيها المحابين ..
-ورد:- صباح النور يا احلي بابا زين في الدنيا !!
-زين بشاشة:- صباح الورد يا ورد يا بنتي .. اومال فين اخواتك
-ورد بضحك:- الاثنين نايمين في العسل بس هيطلع عليهم النهاردة .. انا هحضر الفطار ليا انا وانت بس
لما يصحوا يبقوا يشوفوا نفسهم .. وبعدها هنزل
المحل اجيب شوية ورد واطلع ونجهز الدنيا عشان
الضيوف ..!!
-زين بضحك:- عارف انا جو ام العروسة ده ربنا يخليكي لينا يا حبيبتي !!
-ورد بابتسامة:- ويخليك لينا يا احلي بابا !!
★★
"فليضحك وجهك دائماً فإنه كل ما احب ..!!
-يدخل ب هدوء:- ااااصحي ياا عسكرى !!
-ماجد بتوهان:- ايوا يا افندم .. مين .. فين .. امتي !!
-محمد بضحك:- ها ها شكلك مسخره قوم يلا
عشان الفطار وقولتك مية مرة نام بدرى ولسه
عندنا حاجات كتيير عشان تخلص قبل ما
نقابل الاستاذ زين !!
-ماجد بمزاح:- يا بني انا اخوك والله اتعامل كويس شوية ده انا حتي عريس النهاردة وعريس زي القمر كمان وكمان يا استاذ محمد ..
استاذ زين زي المرحوم وهو كان فرحان وكان بيان
من صوته ..
في اهدي عشان بيان انك قلقان ل عروسة تقول
حاجة تانية غير موافقة ..
-محمد:- ها ها رخم علي فكرة وانا خالص مش كده احنا بس لازم نبقي كل حاجة تمام ..
-ماجد بضحك:- طب خالص عشان وشك كله جاب الوان يعني وانا مصدقاك ..!!
-محمد:- طبعا
-ماجد:- اومال
-محمد بنظرة :- انت بتاخدني علي قد عقلي ياض
-ماجد بخوف مصتنع:- طبعا انا لو حلفت ليك ان
ده اكيد هتض*بني .. وانا لسه عريس عايز ادخل
دنيا مش اخرج منها !!
-محمد:- ايوا
-ماجد:- يبقي اكيد وانا هطلع اجري عشان اللي فاضل من عمري مش كتير ..!!
=كان يجري كل من الاخر وسط الضحك واللفة ف هما لما يبقي لهم غير بعضهم بعيد عن اهلهم ..
-ماجد بضحك:- خالص اخر مرة قلبك ابيض
-محمد بض*ب اليه وضحك:- عشان تقول بس
حقي برقبتي تاني ده انا اكبر منك ..
-ماجد بضحك:- خمس دجايق بس علي فكرة بقي ..
-محمد بضحك:- بردو اكبر منك واخلص خلينا نفطر وبعدها نروح نشوف عندنا ايه ..
ماجد بمزاح:- اشطا ..!!
زعلان ليه ؟!!
مش قولنّا ربّ الخير لاَ يأتِي إلا بالخير
إستبشر خيراً و قول يارب !!
★★
" انثروا البهجة في الطرقات لعل تحيا قلبي ماتت فيه الأمنيات ..!!
-ورد:- انا هنزل اجيب حاجات من المحل ومعايا القايمة الطلبات حاجة تاني ..
-ياسمين:- اه والميكب اب
-جورى:- ايوا هو ده و كتير بقي يا ورد اوك !!
-ورد:- تمام مفيش يلا سلام !!
-بضحك:- كفاية يا حبايب طلبات بس ماشي
عشان بس خاطر زين باشا هعمل والامر لله ..
-ياسمين وجورى بضحك:- اموااه يا وردتنا !!
-ورد بضحك:- طب ماشي !!
=وفي الاسانسير تقرر الصعود الي يوسف لان من المفترض ان والده قد ذهب الي العمل واليوم قد
يبقي يوسف ولا يذهب حيث اتفقت معاه ان يظل
اليوم حتي يكون معاها في حديث ياسمين وجورى
وقبل ان تخرج كان ..
-بيجاد:- احم .. صباح الخير يا انسة ورد !!
-ورد:- صباح الخير !!
-بيجاد:-هو الاسانسير تطلع وانتي فيه .. اصلا مستغرب بس يعني !!
-ورد:- ها .. لا .. اصلا انا كنت تطلع يعني بس
-بيجاد:- ليه .. اسف .. اقصد لمين يعني !!
-ورد:- خالص انا هنزل اصلا المحل بعد اذنك !!
-بيجاد:- كنت عايز اقولك حاجة بس قبل اما تنزلي ممكن !!
-ورد:- خير يا استاذ بيجاد !!؟؟
-بيجاد:- هو .. انا .. شوفي .. تتجوزيني !!
سيرزقك الله فرحا من حيث لا تدري
كما أتاك الوجع من حيث لا تحتسب
فقط ثقوا في رحمة الله ..!!
★★
" حُضن الكفُوف بيداوي ، لو تفهموا معني الطبطبه !!
-نجمة وهي تقفز علي السرير:- ثخبط ثخبيطت مثك اللون ورثم علي الحيط !!
-سامر بتذمر وهي تقفز وتغني عليه :- بس يا نانسي بس يا حبيبتي انا لازم اشوف حل في الحروف اللي
بتطير ده !!
-نجمة:- طب اثحي بقي يا ثامر !!
-سامر:- نهارك اسمر .. انا سامر يا بت ؟؟
-نجمة وسما وهي تدخل :- بنت ايه !!
-سامر بخوف مصتنع:- بنت حبيبتي ومراتي حلوة !!
-نجمة:- ميرثي (ميرسي) يلا بقي عثان نفطر ونروح
عثان نثوف الفثتان !!
-سما ب طفولية:- وانا كمان يا سامر ..!!
-سامر بضحك:- عايش انا مع اطفال بس عيوني ليكم يلا بس نفطر وننزل نعمل كل حاجة ....!!
-نجمة وسما:- اوكي !!
"العلاقاتِ لا يُبقيها الحُب ، ما يُبقيها هُو الأماَن وعَدم الخَوف من الغدر وتقلُب الرأي ، فحيثُما كان الأمَان، وُجد الاستِقرار والاطمَّئنان !!
★★
"لك عند الله خيراً يُؤجله حتي تتهيأ ظروفك لأستقباله، فلا تظُنّه ناسِيك ابدا إن تأخر ..!!
=في سيارة بيجاد وهو في طريق العمل !!
-بيجاد لنفسه :- انا مش عارف دلوقتي هي رافضة ولا موافقة بس كل اللي شوفته في عيونها صدمة
بس اكيد ليه حل انا بس لازم ..!!
=وقبل انا ينتهي من التفكير تحدث حادثة بين سيارته وسيارة اخر ويخرج ذلك الشخص
-الشخص بشر :- ده بس عشان تسيب شغلك وتبطل جو التضحيات يا سيادة المقدم مع السلامة !!
-بيجاد قبل ان يغمض عيونه بهمس:- يو سف
ور د ..!!
"في كل مره أتذكرك يرّق شيءٌ ما في ص*ري ، دائمًا ..!!
★★
" لا تترك يدي أبدا ف أنا لا أستطيع المقاومة بدونك ..!!
-ورد لنفسها:- انا مش مصدقة انا خايفة علي فرحانة علي مصدومة بس ازاى يعني وامتي .. ممكن يوسف
لا عشان يوسف عارف كويس اني هزعل !!
-بس هو اختارني ب مزاجه و لا حصل ايه انا مش مصدقة اني حلم المراهقة من ايام لما كنت لسه
صغيرة وبحلم بالفارس بتاعي خالص هيحصل
لسه فاكرة يوسف لما كان صغير وهو كان لسه
مش كبير كده وكان محتار وهو كان ابن صاحب
بابا وقتها خ*ف قلبي عشرة سنين لحد النهاردة
ويارب يكون خير ليا ..
-وفجأة:- قلبي وجعني فجأة مش عارفة ليه انا هتطلع اشوف يوسف وبعدها انزل اخلص باقي
الحاجات ..
=وهي تصعد الي المبني مرة اخري وخلال بعض وقت تصل الي شقة بيجاد ويوسف وبعدها ..
-ورد:- كويس انك فتحت يا يوسف بسرعة في حاجة مش هتصدق لو قولتك عليها ..
-يوسف وهو يرتمي في احضانها ويبكي:-
بابا .. بابا .. يا ورد !!
-ورد بخوف:- ماله بس يا حبيبي !!
-يوسف ببكاء:- حصل حادثة وهو في المستشفى ومش عارف اعمل ايه ..!!
-ورد:- ايه !!
الجمال يسكن الأرواح المُدركة أن خلف كل عسر يسر آت لا محالة.. وأن ما بقي أكثر مما أُخذ.. وأن ما عند الله خير وأبقى ..!!
♕♕
" مش هعيش من غير عنيكي ، مش هعيش مع حُب تاني ..!!
" كَإعتراف ..!!
كيف لي أن أُخبرك بطريقة ما بأنك تمكث في قلبي رغم الزحام وسواد الأيام وأنك مُحاط بقلبي رغم حزنه المُفرط و سوءه , كيف لي أن أُخبرك اني
أكره نفسي حينما أضايقك وأكره من حولك إذا
قاموا بإسعادك أكثر مني ..!!