الفصل السادس

2125 Words
الخاتمة :- - "سيأتي يوما وتجدي من يضحي من أجل إبتسامة يرسمها على وجهك ، فلا تغلقي أبواب قلبك فليس كل من يدقها ينوي جرحها ..؛! - ★★ =و بعد مرور ٣ اعوام !! -سما:- يا نجمة يا حبيبتي تعالي عشان الفطار !! -نجمة:- صباح الخير يا ماما يا حبيبتي .. كيمو حبيبي هاتي بقي كريم اشيله شوية قبل ما اروح المدرسة !! -سما:- خدي يا ستي كيمو بس خالي بالك منه وانا هروح اشوف بابا .. -نجمة:- اوكي .. حبيبي الصغير ايه الخدود القمر دي !! -كريم:- نانا -نجمة بضحك:- حبيبي نانا انا والله خايفة تطلع من غير حروف زي ويبقي نهار اسمر !! -سما وهي تدخل:- حبيبي .. يا سامر !! -سامر:- بكره بكره -سما بضحك:- اصحي عشان المكتب وكمان عشان تعرف بعد كده تسهر مع ولادك تاني يا استاذ !! -سامر بنصف عين:- قلبك ابيض يا ام العيال !! -سما بضحك:- طب يلا يا ابو العيال عشان الفطار !! -سامر:- بحب قمر يا ناااس !! -سما بغرور وضحك:- ميرسي !! = علي طاولة الطعام !! -سامر بابتسامة:- صباح الخير يا نجمتي صباح الخير يا كيمو باشا !! -نجمة:- صباح النور يا بابي !! -كريم:- ب ا با !! -سامر:- حبيبي بابا تعال هات بوسة يا صغنن انت !! -سما بسعادة:- ربنا يخليك لينا يا حبيبي !! -سامر وهو وسط عائلته:-ويخليكم ليا وفي حياتي يارب !! " أجمل ما قيل في الحب : أن الله إذا أراد أن يجمع بين قلبين سيجمع بينهما ، ولو كان بينهما مداد السموات والأرض .. ⁦ ★★ =ااصحي يا بابي !! -محمد بنصف عين وضحك:-يا جورى انتي وابنك كل يوم علي كده يعني اللي كنت بعمله في ماجد هيطلع عليا .. -جورى بضحك:- طب يلا يا حبيبي عشان الفطار وكمان امير حبيبي صحي من بدرى نشيط زي مامي وجميل كده شوفت العسل يا ناس حبيبي -محمد بغيرة مصتنع:-علي فكرة انا حبيبك قبل اما يجي يعني انا لوحدي تحبني !! -جورى بضحك:-انت بتغير من ابنك طب يلا استاذ عشان الشغل بقي !! -محمد:- طب هات الاستاذ ده كده اصبح عليه وهو قمر زي مامته كده حاجة استغفر الله !! -جورى بضحك:-وانت ايه ده انت علي كده قمرين كفاية عينيك اللي بحبها .. -محمد بمكر:-ده حب بقي !! -جورى بضحك:- من زمان يا استاذ بس انت اللي كنت مش بتاخد بالك !! -محمد وهي يضمها هي وابنه بحب :- طب يا ستي ودلوقتي خدت بالي وربنا يخليكم ليا يا احلي جورى وامير في الدنيا !! -جورى بحب:- بحبك !! -محمد:- وانا بعشقك !! " انت ملاذي و ميلادي و بلادي، انت قوتي و قهوتي و فؤادي و قدري .. ★★ = مااجد يا مااجد !! -ماجد:- ايه .. ايه .. البيت .. بيولع !! -ياسمين بضحك هي والصغيرة:- ها ها معلش يا حبيبي اصلا شمس طلبت ان لازم بابي يصحي !! -شمس:- ب ب ا ي ث وف .. -ماجد بتوعد:- بابي شوف ايه .. استني يا حبيبتي اما نشوف مامي !! يعني انتي اللي مش عايزني اصحي !! -ياسمين بضحك:- تؤتؤ ده شمس اللي عايزك تصحي مش انا !! -ماجد وهي يمسكها بضحك:- طب تعالي انتي وشمس بقي كده طب اضحكوا وقالوا اخر مرة قول !! -ياسمين والصغيرة بضحك:- اخر مرة اخر مرة !! -ماجد بحب:- ربنا يخليكي ليا يا ياسمينتي انتي وسمشي جنتي في الدنيا ..!! -ياسمين:- ويخليك ليا يا حبيبي ول شمس حياتنا !! " يقول عنها أحببتُهاً، ‏حتّى آمنت ب أنّ ما مَضى ‏مِن العُمر قبلها كان مجرّد إنتظارْ لها .. ★★ = يا وردة الحب الصافي يسلم ايدنا اللي سقها .. -بيجاد وهو يحتضنها من ظهرها وهي تدندن:- صباح الورد علي احلي وردتي في الدنيا -ورد بحب:- صباح الخير يا حبيبي صحيت بدرى يعني النهاردة !! -بيجاد:- صوتك شدني بصراحة زي اول ايام الجواز بس انتي كنتي بطلتي الفكرة دي وفرحت لما سمعت صوتك تاني يا وردتي ..!! -ورد بضحك:- لو بسبب كده هتصحي كل يوم بدرى انا موافقة ويلا روح صحي حبيبي يوسف وياسين عشان الفطار ..!! -بيجاد:- انتي عارفة انا عليا اطلع عينا الإتنين دول كل واحد بياخدك لنفسه وانا فازة معاكم تقريبا !! -ورد بضحك:- يا حبيبي ربنا يخليك لينا .. -بيجاد بغمزة:-طب ما تخلينا دلوقتي ليكي بس وبعدها نشوف لينا دي ..!!؟؟ -يوسف وياسين:- صباح الخير / ب ا ح ا ل خ ير .. -بيجاد:-اعيط يعني !! -ورد بضحك:صباح النور علي حبايب مامي نروح نقعد في مكانا عشان الفطار وبابا جاي معاكم !! -يوسف وياسين :- حاضر / ا ض ر .. -بيجاد:- اضحكي اضحكي خلي ولادك بقي اشبعي بيهم !! -ورد:- يا حبيبي كل حب الدنيا ليك انت لوحدك و مفيش غيرك في قلبي !! -بيجاد بحب :- بموت فيكي يا وردتي !! -ورد بحب:- و انا بحبك جداا يا قلب وردتك !! " وأرَى جَمَالِكِ فَوْقَ كُلُّ جَمِيلَةٍ ‏و جَمَالَ وَجْهِكِ يَخْطِفُ الأَبْصارَا ..!! ★★ =فلاش بااك ..!! =وهي تصعد الي المبني مرة اخري وخلال بعض وقت تصل الي شقة بيجاد ويوسف وبعدها ..!! -ورد:- كويس انك فتحت يا يوسف بسرعة في حاجة مش هتصدق لو قولتك عليها ..!! -يوسف وهو يرتمي في احضانها ويبكي بابا .. بابا .. يا ورد !! -ورد بخوف:- ماله بس يا حبيبي !! -يوسف ببكاء:- حصل حادثة وهو في المستشفى ومش عارف اعمل ايه .. -ورد:- ايه !! ازاى !! اهدي !! وقولي !! براحة !! كده حصل ايه ..!! -يوسف ببكاء:- تليفون بابا حد كلمني من عليه وقالي ان صاحب الرقم عمل حادثة بالعربية بتاعته وراح مستشفى •••• وبس كده وانا خايف يا ابلة ورد !! -ورد بحزن:- اهدي يا حبيبي اسمع بقي اللي هيحصل هننزل عند جدو زين ونقوله بعدها هنروح ليه ماشي -يوسف:- ماشي !! -ورد:- طب يلا ننزل واقفل الباب كويس بالمفتاح !! -يوسف:- حاضر !! =وهي تذهب الي شقتهم وحتي تخبر والدها بكل شيء حدث كان تدعو من **يم قلبها ان يكون بخير .. ★★ -الاستاذ زين:- يا عيني يا ابني طب انا هروح المستشفى وهكلم محمد وماجد وسامر يجوا معايا نتطمن عليه ونشوفه !! -يوسف:- انا عايز اجاي معاك يا جدو زين !! -زين:- لا يا يوسف انت هتفضل هنا مع البنات تخلي بالك منهم لحد اما اجاي ماشي !! -يوسف:- ماشي !! -ورد:- طب اجاي معاك انا يا بابا !! -زين:- لا يا بنتي انتي خليكي هنا مع يوسف واخواتك ماشي !! -ورد:- ماشي يا بابا !! ★★ =الاستاذ زين وهي يتصل علي محمد بالاول !! -زين:- الو يا محمد يا بني !! -محمد بتعجب:- الو خير يا استاذ زين !! -زين:- عايزك تنزل معايا عشان بيجاد حصل ليه •••• ف هتيجي معايا انت ماجد وسامر عشان نتطمن !! -محمد بخوف:- ايه ازاى حصل ده انا هنزل دلوقتي مع ماجد ونستني حضرتك نروح ل بيجاد !! -زين:- تمام وانا هكلم بردو سامر !! -محمد:- لا حضرتك انا هتصل بيه اجهز بس حضرتك وننزل نروح بسرعة !! -زين:- طب سلام يا بني !! -محمد:- سلام !! -ماجد:- كويس انك خلصت في ايه بقي وماله بيجاد !! -محمد:- بيجاد حصل ليه حادثة واللي اخده اتصل برقم يوسف وهو دلوقتي في المستشفى ولما ورد تطلعت تشوف يوسف كان بيعيط واقالها واستاذ زين كلمني عشان كده وكان هيتصل ب سامر بس انا قولته يجهز وهننزل ليه !! -ماجد بصدمة:-يعني التهديد مرة دي كان بجد و بيجاد كان م**م يحمي كل واحد فينا علي حياته .. -محمد:- انا هكلم سامر هو القائد وعارف ونشوف اللي في المستشفى ده لوحده ..!! -وهو يقول بالاتصال علي صديقه:- الو يا سامر من غير كلام كتير بيجاد في المستشفى والتهديد كان بجد واحنا دلوقتي هنروح مع استاذ زين ليه !! -سامر بصدمة:- ايه الكلام ده ازاى يعني .. طب اجهز وانا لسه في البيت ونتقابل في المستشفى تمام يلا سلام ....!! -سما:- خير يا حبيبي !! -سامر:- لما ارجع يا سما افهم بس وبعدها هجي احكي ليكي يلا سلام !! -سما:- يارب خير ..!! ★★ =بعد مرور بعد الوقت لحين وصل كل من الاستاذ زين وسامر ومحمد وماجد الي المشفي من قلق و خوف علي بيجاد !! -الاستاذ زين:- لو سمحت يا استاذ كان في واحد جاي في حادثة عربية واسمه بيجاد يوسف هو فينا !! -الاستعلام:- تمام يا افندم ثواني اشوف ل حضرتك هو في اوضة •••• الدور التاني !! -الاستاذ زين:- شكرا !! = ل يصعد الجميع الي غرفة بيجاد ويجدوا الطبيب يخرج من عنده !! -الاستاذ زين:- لو سمحت يا دكتور مش دي اوضة بيجاد اللي جاي في حادثة هو عامل اي دلوقتي !! -الدكتور:- هو كويس الحمدلله وصل في الوقت المناسب بس هو عنده **ر في يده اليمين وشوية اصابات خفيفة وهيقعد معانا اسبوعين ويقدر يخرج -الاستاذ زين:- الحمدلله .. طب نقدر ندخل ليه نطمن -الدكتور :- اتفضل حضرتك .. وبعد اذنك !! -الاستاذ زين:- يلا ندخل يا ولاد ..!! -سامر:- ادخلوا انتوا معلش عشات في مكالمة هرد عليها جاي علي طول ..!! -الاستاذ زين:- تمام يا بني يلا احنا يا ولاد .... -محمد وماجد:- تمام !! -كان يجلس وهو شرد وبعده راى من اتي اليه (بيجاد) بالالم:- اهلا يا جماعة !! -الاستاذ زين :- حمدلله علي سلامتك يا بني كويس انك بخير و مفيش اي حاجة فيك غير علي بسيط !! - بيجاد :- الله يسلمك يا استاذ زين .. شكرا ليك !! -محمد:- حمدلله علي سلامتك يا صاحبي عارف انا زعلان علي نفسي عشان مكنش ليك ب المشاكل دي -بيجاد:- اهو قولت صاحبي ويا سيدي احنا علي طول بيحصل فينا كده ايه جديد .. -ماجد ببعض المرح:- كنت قولي انك عينيك علي الجواز بدل ما انت هتخلينا منعرفش نعمل حاجة قبل اسبوعين كده .. -بيجاد بضحك :- تصدق صح ..!! -ماجد:- المهم كويس انك بخير يا بطل !! -بيجاد:- الله يسلمك !! -سامر وهو يدخل:- باشا المصاب الف سلامة عليك !! -بيجاد:- الله يسلمك .. انت لسه جاي .. ولا مع بعض !! سامر:- كلنا سوى .. بس اسمع الاخبار الاول اللي عمل فيك كده مات .. ازاى كان المفروض في مراقبة عليه والقائد قالي حصل مشكلة مع اللي كان هيجي معاهم ض*ب النار حصل خد رصاصة من زميل بقي في السما والحمدلله القضية خلصت علي كده وفي مكافاة لينا احنا الاربعة واجازة مفتوحة ليك .. -بيجاد:- بجد الحمدلله !! -محمد وماجد بسعادة :- الحمدلله !! -بيجاد:- ممكن اطلب منك حاجة يا استاذ زين !! -زين:- اتفضل يا بني !! -بيجاد:- كنت عايز .. كنت عايز .. هقولك وبعدها الكل يكون موجود بكره .. -زين:- اقول يا بيجاد !! -وبعد ان استمع اليه زين ب بشاشة :- ماشي يا بني وانا موافق وربنا يقدم اللي فيه الخير !! =بعد ان قضوا بعض الوقت مع بيجاد وذهبوا حتي يكونوا في اليوم التالي معه وحكي الاستاذ زين بان بيجاد بخير وكل ما حدث معاهم في اليوم وانه في افضل حال مع بعض الاصابات وقرروا الذهاب جميعا غدا هما والصغير ل رؤيته وذهب التؤام الي الي شقتهم الي الراحة وسامر ايضا حكي الي سما كل ما حدث في اليوم حتي لا تقلق وقرروا الذهاب الي بيجاد المصاب غدا في والاطمئنان عليه .. = في الصباح كان الجميع قد استعدوا الي الذهاب وكلنا مع الاخر ووصل في وقت وذهبوا حيث غرفته وكان بيدو بخير قليلا !! -يوسف:- باابا انت كويس ..!! -بيجاد وهي يحتضن ابنه:- انا بخير الحمدلله يا بطل متخفيش انا معاك اهو !! -يوسف:- انا كنت خايف عليك جدا لو ابلة ورد قولتي ان انت هتكون كويس !! -بيجاد بنظرة اليها:- شكرا يا انسة ورد !! -ورد بخجل:- العفو .. والف سلامة عليك !! -بيجاد :- شكرا !! -سما ونجمة:- حمدلله علي السلامة يا بيجاد / الف ثلامة عليك يا عمو بيجاد !! -بيجاد:- شكرا يا مدام سما / شكرا يا نجمة !! -ياسمين وجورى:- حمدلله علي السلامة يا استاذ بيجاد !! -بيجاد:- شكرا يا بنات !! -الاستاذ زين بسعادة:- اتكلم انا بقي ب ما ان الكل موجود ف بالمناسبة ال سعيدة دي احب اقول ان بيجاد ومحمد وماجد طلبوا ايد ورد وياسمين وجورى ل جواز وانا موافق .. العرايس بقي موافقين ولا ايه !! -البنات بصدمة :- ايه !! -الاستاذ زين بضحك:- خالص مش موافقين مش لازم العيال دي في احسن منهم !! -الشباب:- استاذ زين !! -البنات:- باابا !! -الاستاذ زين بضحك :- يبقي نقرا الفاتحة !! =تم انتهاء اليوم علي خطبة الثلاثة ازهار الي الثلاث فرسان واحتضان يوسف الي ورد وتصريح بانها الان يمكن ان يقول لها (ماما ورد) امام الجميع دون اي ازعاج و كانت فرحة الثلاثة فتيات كبيرة للغاية من سعادة وفرح وقرروا انا بعد اسبوعين تكون الخطبة مع خروج بيجاد وبعدها ب ستة اشهر الاحتفال الكبير بهم وسط العائلة والاصدقاء واخذ محمد الشقة الاخر من الدور الخاص بيهم وماجد اضاف بعض التعديلات وكذلك بيجاد ف هكذا ظلت الحياة بينهم جميلة وسعيدة حتي اليوم الذي اصبحت فيه كل زهرة الي اميرها وبين سعادة وفرح وسرور تمليء قلوب المحابين دون ملل او ابتعاد ل يبقي الحبيب دائما شغوف ب قلب من احب ومع مرور الايام والاشهر انجبت كل فتاة طفل جميل كانت سما انجبت كريم و ورد انجبت ياسين نسخ اخري من يوسف وياسمين انجبت كريم وجورى انجبت شمس ابيها كما هو محبب ل قلبها .. وبذلك اصبحوا "ويبقي لي (سكان العمارة) " ....!! "أنت كُل أصدقَائِـي وَ كُل أحبابِي أنت عُزلتي الدّائمة َلِـي وَ موطِـني الذِّي أسكن بِـه ، أنت جميعهم" -النهاية ....!!!! ♕♕ و كأنّك قِلبي الثاني و طريقّي الآخر وكأنَّ الأرض من بعدك تمِوت، و تُزهر بك، و كأنّك غيرٌ عن العالمين، غيرٌ عن الذيْن عاشرتهم داراً و عُمراً ..!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD