الفصل الثامن

2014 Words
الفصل 8 قطع علي يوسف وتالين وصلت ضحكهم المتواصله دلوف جميله ومعتز . يوسف اتجهت انظاره بتلقائية نحو جميله وهي تدلف مع معتز وتبتسم له شعر يوسف بالغيره شعور غريب عمره ما مرر عليه اتجاهه بنت ... وكان يدور في ذهنه كيف تبتسم لغيروا . كانت تالين تشعر بالغيره والغضب اتجاه جميله ومعتز وهي تري نظره الاعجاب في عيون معتز اتجاه جميله . اقتربت جميله من يوسف وامسكت يديه تقيس له ض*بات القلب لاحظت نظرات يوسف المتركزة عليها رفعت عينها العسلتين وسرحت في عيون يوسف السوداء كانت تتأمل ملامحه من قرب وهي تفكر كيف لهذا الوسيم ان يصاب بهذا المرض اللعين .. اما هو فاكان يفكر كيف لهذه الفاتنه الجميله ان تخ*ف قلبه من الوهله الأولي وكيف اقنعته ان يتعالج برغم اصراره علي عدم العلاج حتي الموت . يوسف كان دايب في بحور عينها التي باللون القهوه . فاقت جميله علي صوت انوثي غاضب . تالين بغضب وحده .. حالة يوسف عامله ايه وايه سبب التعب دا . جميله بصتلها بقوه .. اولا حضرتك تكلمي معايا باسلوب احسن من كدا لاني مش صغيرة معاكي وبتهيالي في فرق سن ثانيا حاله يوسف هو يبقا يقولك او استاذ معتز يقولك ايه حالة يوسف بظبط . جميله بصت ليوسف .. بعد اذنك وخرجت واغلقت الباب بقوه . يوسف بغضب .. تالين ايه اللي انتي عملتيه دا . تالين بغضب .. الهانم عماله تبصلك ومركزه معاك اووي وهي داخله عماله تضحك مع معتز ايه بتلعب علي الاتنين المفروض تركز في شغلها فاقولت افوقها احسن . معتز بصلها بغضب .. امتي هتكبري وتفهمي كانت بتضحك بمجامله وعلشان تقلل من حده الموضوع اللي كونا بنكلم فيه وبعدين هي ولا كانت مركزه مع يوسف ولا حاجه هي كانت بتعمل واجابها . يوسف بحده .. ايوة يا تالين انتي غلطي اتفضلي تروحي دلوقتي تعتذري ليها ومن غير نقاش . تالين بغضب .. حاضر . خرجت تالين من الغرفه بغضب وأغلقت الباب بقوه واتجهت الي غرفه جميله ترددت قبل انا تطرق باب الغرفه ثم طرقت جميله .. اتفضل . دخلت تالين وأغلقت الباب خلفها . نظرت لها جميله باهتمام .. نعم .. جايه تهزقيني ولا جايه تكملي الكلام اللي مكملتهوش . تالين .. لا جايه اعتذر .. انا اسفه فهمت الموضوع غلط . جميله بتفهم .. اتفضلي اقعدي الاول يا تالين نتكلم . جلست تالين بتفهم . جميله .. انا مجرد دكتورة بعالج المرضي مش بلعب علي جواز ولا حاجه انا اصلا مش مهتميه غير بشغلي وبنجاحي و بس ويوسف دا مجرد حاله زيوا زي باقي الحالات اللي عندي ممكن حاله مهمه شويه بسبب مرضه المختلف بس غير كدا هو ميختلفش عن الباقي ... قطعتها تالين بصدمه .. مرض ايه ومختلف ازاي . جميله وهي حزينه بأنها ستخبرها الامر .. بصي يا تالين اللي فهمته من يوسف انك الوحيده اللي متبقيه ليوسف من عيلته يعني اللي هقوله دا عايزاكي تكوني قويه وانتي بتسمعيه دا لو عايزة يوسف يخف ويبقا كويس . تالين حركت راسها الي الاسفل بمعني ان تكمل جميله كلامها . جميله .. يوسف عنده كانسر في المخ مش بيجي لغير 5% في العالم ونادر جدا محدش توصل لعلاج ليه وملهوش اي علاج الكيماوي مجرد مسكن للالم بتاعه يسكن الم المريض بس غير كدا هيبقا ضرر ليه مش شفاء . تالين بدموع .. يعني قصدك ان يوسف هيموت . اقتربت منها جميله ومسحت لها دموعها ... لا يا تالين انا هبدا اجرب العلاج بتاعي ممكن ينجح وانا هعمل كل حاجه علشان يوسف يعيش متخافيش انا مش هسيبه ابدا و هعمل كل اللي عليا واكتر . اترمت تالين في حضنها .. ارجوكي انقذيه مش عايزاه يموت انا معنديش حد غيره لو حصله حاجه انا هموت وراه والله مش هعرف اعيش . جميله .. حاضر والله هعمل كل اللي اقدر عليه ممكن بقا تبطلي عياط علشان انا سمعت انك سبب ضحكته اللي كانت مرسومه علي وشه من شويه ودا اللي عايزاه منك انك ترسمي الضحكه علي وشه هتساعده كتير في علاجه النفسي اهم حاجه ميحسش بأي تغير من نحيتكم . تالين بدموع .. حاضر عن اذنك . خرجت تالين من الغرفه وخرجت الي حديقه المستشفي وصلت لمكان خالي من الناس وقعت تالين في الأرض وهي تصرخ وتبكي بنهيار من مجرد فكرة موت أخيها وكل عيلتها . تالين بصريخ ودموع .. اااااااه يارب ليه هو ليه تاخده مني معنديش غيره من غيره هموت هو ابويا واخويا وعيلتي كلها اشفيه يارب اشفيه و متحرمنيش منه يارب خود من عمري ومد في عمره يارب . وجدت من يربط علي كتفها رفعت تالين عيونها الباكيه ورات معتز يقف ويربط علي ذراعها . معتز ببتسامه حزينه .. هيعيش ان شاء الله يا تالين ربنا احن عليه مننا هيعيش بس انتي تكوني صابره وادعيلوا في كل صلي . قامت تالين واترمت في حضن معتز .. انا بموت يا معتز بموت من جوايا في نار في قلبي من فكرة انه يموت ويسبني كلمه كانسر لوحدها بتموتني ما بالك اني هعيش انا وهو مع المرض دا والمفروض اني استحمل واتظاهر بالقوه علشانه انا مش كدة مش هقدر استحمل اشوفه كل يوم بيموت قدامي مش هقدر والله . ضمها معتز الي حضنه أكثر .. هيكون كويس وعد بس احنا نبقا قويين ونستحمل وانا جنبك اهو دايما ومش هسيبك ابدا بس انتي دلوقتي تبطلي عياط وتغسلي وشك وتطلعي كدا قدامه تتماسكي تمام . خرجت تالين من حضنه ونظرت إليه بحب دافين .. اتفقنا . معتز قربها ليه اكتر .. فين ضحكتك الحلوة بقا . تالين بعند .. مفيش دلوقتي انا زحلانه . معتز بإصرار .. وانا مش هسيبك غير لما اشوف الضحكه الحلوة بتاعتك غير كدا مش هسيبك . تالين .. لا هتسبني علشان ممكن حد يشوفنا ويفهم غلط . معتز .. لا مش هسيبك وسيبي اللي يفهم يفهم انا عايزهم يفهمه غلط اصلا . ضحكت تالين بصوت عالي .. هههههه انت فظيع . معتز بهيمانه .. بعشق ضحكتك . تالين بحده .. اتلم وحاسب كدا بقا . ركضت تالين الي المشفي ودخلت الي الحمام . تالين وهي تتحسس وجهها المحمر .. ايه اللي عملتيه دا يا تالين كدا هتحسسيه بغبائك انك بتحبيه اتعدلي كدا دا بصباص اصلا واكيد مش هيبص لوحده زيك لسه صغيرة وطفله ايوة اتعدلي كدا . خرجت من الحمام بعد ما غسلت وجهها وتوجهت إلي غرفه يوسف . انتهي البارت يا حلوين . اتمني اعرف رأيكم وتوقعتكم في الاحداث اللي جايه علشان اكمل . رواية / جميله . للكاتبه / اسراء محمود . الفصل 8 قطع علي يوسف وتالين وصلت ضحكهم المتواصله دلوف جميله ومعتز . يوسف اتجهت انظاره بتلقائية نحو جميله وهي تدلف مع معتز وتبتسم له شعر يوسف بالغيره شعور غريب عمره ما مرر عليه اتجاهه بنت ... وكان يدور في ذهنه كيف تبتسم لغيروا . كانت تالين تشعر بالغيره والغضب اتجاه جميله ومعتز وهي تري نظره الاعجاب في عيون معتز اتجاه جميله . اقتربت جميله من يوسف وامسكت يديه تقيس له ض*بات القلب لاحظت نظرات يوسف المتركزة عليها رفعت عينها العسلتين وسرحت في عيون يوسف السوداء كانت تتأمل ملامحه من قرب وهي تفكر كيف لهذا الوسيم ان يصاب بهذا المرض اللعين .. اما هو فاكان يفكر كيف لهذه الفاتنه الجميله ان تخ*ف قلبه من الوهله الأولي وكيف اقنعته ان يتعالج برغم اصراره علي عدم العلاج حتي الموت . يوسف كان دايب في بحور عينها التي باللون القهوه . فاقت جميله علي صوت انوثي غاضب . تالين بغضب وحده .. حالة يوسف عامله ايه وايه سبب التعب دا . جميله بصتلها بقوه .. اولا حضرتك تكلمي معايا باسلوب احسن من كدا لاني مش صغيرة معاكي وبتهيالي في فرق سن ثانيا حاله يوسف هو يبقا يقولك او استاذ معتز يقولك ايه حالة يوسف بظبط . جميله بصت ليوسف .. بعد اذنك وخرجت واغلقت الباب بقوه . يوسف بغضب .. تالين ايه اللي انتي عملتيه دا . تالين بغضب .. الهانم عماله تبصلك ومركزه معاك اووي وهي داخله عماله تضحك مع معتز ايه بتلعب علي الاتنين المفروض تركز في شغلها فاقولت افوقها احسن . معتز بصلها بغضب .. امتي هتكبري وتفهمي كانت بتضحك بمجامله وعلشان تقلل من حده الموضوع اللي كونا بنكلم فيه وبعدين هي ولا كانت مركزه مع يوسف ولا حاجه هي كانت بتعمل واجابها . يوسف بحده .. ايوة يا تالين انتي غلطي اتفضلي تروحي دلوقتي تعتذري ليها ومن غير نقاش . تالين بغضب .. حاضر . خرجت تالين من الغرفه بغضب وأغلقت الباب بقوه واتجهت الي غرفه جميله ترددت قبل انا تطرق باب الغرفه ثم طرقت جميله .. اتفضل . دخلت تالين وأغلقت الباب خلفها . نظرت لها جميله باهتمام .. نعم .. جايه تهزقيني ولا جايه تكملي الكلام اللي مكملتهوش . تالين .. لا جايه اعتذر .. انا اسفه فهمت الموضوع غلط . جميله بتفهم .. اتفضلي اقعدي الاول يا تالين نتكلم . جلست تالين بتفهم . جميله .. انا مجرد دكتورة بعالج المرضي مش بلعب علي جواز ولا حاجه انا اصلا مش مهتميه غير بشغلي وبنجاحي و بس ويوسف دا مجرد حاله زيوا زي باقي الحالات اللي عندي ممكن حاله مهمه شويه بسبب مرضه المختلف بس غير كدا هو ميختلفش عن الباقي ... قطعتها تالين بصدمه .. مرض ايه ومختلف ازاي . جميله وهي حزينه بأنها ستخبرها الامر .. بصي يا تالين اللي فهمته من يوسف انك الوحيده اللي متبقيه ليوسف من عيلته يعني اللي هقوله دا عايزاكي تكوني قويه وانتي بتسمعيه دا لو عايزة يوسف يخف ويبقا كويس . تالين حركت راسها الي الاسفل بمعني ان تكمل جميله كلامها . جميله .. يوسف عنده كانسر في المخ مش بيجي لغير 5% في العالم ونادر جدا محدش توصل لعلاج ليه وملهوش اي علاج الكيماوي مجرد مسكن للالم بتاعه يسكن الم المريض بس غير كدا هيبقا ضرر ليه مش شفاء . تالين بدموع .. يعني قصدك ان يوسف هيموت . اقتربت منها جميله ومسحت لها دموعها ... لا يا تالين انا هبدا اجرب العلاج بتاعي ممكن ينجح وانا هعمل كل حاجه علشان يوسف يعيش متخافيش انا مش هسيبه ابدا و هعمل كل اللي عليا واكتر . اترمت تالين في حضنها .. ارجوكي انقذيه مش عايزاه يموت انا معنديش حد غيره لو حصله حاجه انا هموت وراه والله مش هعرف اعيش . جميله .. حاضر والله هعمل كل اللي اقدر عليه ممكن بقا تبطلي عياط علشان انا سمعت انك سبب ضحكته اللي كانت مرسومه علي وشه من شويه ودا اللي عايزاه منك انك ترسمي الضحكه علي وشه هتساعده كتير في علاجه النفسي اهم حاجه ميحسش بأي تغير من نحيتكم . تالين بدموع .. حاضر عن اذنك . خرجت تالين من الغرفه وخرجت الي حديقه المستشفي وصلت لمكان خالي من الناس وقعت تالين في الأرض وهي تصرخ وتبكي بنهيار من مجرد فكرة موت أخيها وكل عيلتها . تالين بصريخ ودموع .. اااااااه يارب ليه هو ليه تاخده مني معنديش غيره من غيره هموت هو ابويا واخويا وعيلتي كلها اشفيه يارب اشفيه و متحرمنيش منه يارب خود من عمري ومد في عمره يارب . وجدت من يربط علي كتفها رفعت تالين عيونها الباكيه ورات معتز يقف ويربط علي ذراعها . معتز ببتسامه حزينه .. هيعيش ان شاء الله يا تالين ربنا احن عليه مننا هيعيش بس انتي تكوني صابره وادعيلوا في كل صلي . قامت تالين واترمت في حضن معتز .. انا بموت يا معتز بموت من جوايا في نار في قلبي من فكرة انه يموت ويسبني كلمه كانسر لوحدها بتموتني ما بالك اني هعيش انا وهو مع المرض دا والمفروض اني استحمل واتظاهر بالقوه علشانه انا مش كدة مش هقدر استحمل اشوفه كل يوم بيموت قدامي مش هقدر والله . ضمها معتز الي حضنه أكثر .. هيكون كويس وعد بس احنا نبقا قويين ونستحمل وانا جنبك اهو دايما ومش هسيبك ابدا بس انتي دلوقتي تبطلي عياط وتغسلي وشك وتطلعي كدا قدامه تتماسكي تمام . خرجت تالين من حضنه ونظرت إليه بحب دافين .. اتفقنا . معتز قربها ليه اكتر .. فين ضحكتك الحلوة بقا . تالين بعند .. مفيش دلوقتي انا زحلانه . معتز بإصرار .. وانا مش هسيبك غير لما اشوف الضحكه الحلوة بتاعتك غير كدا مش هسيبك . تالين .. لا هتسبني علشان ممكن حد يشوفنا ويفهم غلط . معتز .. لا مش هسيبك وسيبي اللي يفهم يفهم انا عايزهم يفهمه غلط اصلا . ضحكت تالين بصوت عالي .. هههههه انت فظيع . معتز بهيمانه .. بعشق ضحكتك . تالين بحده .. اتلم وحاسب كدا بقا . ركضت تالين الي المشفي ودخلت الي الحمام . تالين وهي تتحسس وجهها المحمر .. ايه اللي عملتيه دا يا تالين كدا هتحسسيه بغبائك انك بتحبيه اتعدلي كدا دا بصباص اصلا واكيد مش هيبص لوحده زيك لسه صغيرة وطفله ايوة اتعدلي كدا . خرجت من الحمام بعد ما غسلت وجهها وتوجهت إلي غرفه يوسف . انتهي البارت يا حلوين . اتمني اعرف رأيكم وتوقعتكم في الاحداث اللي جايه علشان اكمل . رواية / جميله . للكاتبه / اسراء محمود .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD