bc

رواية : أسيرة قاتل

book_age16+
118
FOLLOW
1K
READ
like
intro-logo
Blurb

كيف لك ان تعشق وانت جافى القلب ..لااعلم سبب وجودى بجوارك الان ولاكن يوما ما ساكون المتحررة من قيودك ✿

••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

chap-preview
Free preview
الفصل الاول
بسم الله .....تعريف الشخصيات.... سليم البغدادي. ...شاب بعمر 35عام عازب قوى البنية وسيم جدا يهابة الجميع وخصوصا الفتايات مهندس معمارى وصاحب مجموعة شركات البغدادي للمعمار .......لدية عقدة نفسية سنتعرف عليها فيما بعد..... ........... عمار الباشا...شاب بعمر 35عام عازب صديق سليم ورفيق دربة منذ الصغر مهندس معمارى صاحب مجموعة شركات الباشا للمعمار شريك سليم بإحدى الشركات....يعشق المرح ع** سليم فى كل شئ ............... دينا إبراهيم البندارى ...فتاة بعمر 24عام عزباء فاتنة الجمال مهندسة تعمل بشركة البغدادي وحيدة والدها يتيمة الأم... .............. دنيا كامل الصواف....فتاة بعمر 24عام مرحة تعشق الأكل كثيرا صديقة دينا منذ الصغر مهندسة بشركة الباشا يتيمة الأبوين وحيدة... ...................... بسم الله .................... ................... الفصل الأول.... .. تسطع شمس يوم جديد بإحدى المناطق الراقية بمحافظة القاهرة تستيقظ دينا وتنظر الساعة المعلقة على الحائط أمام فراقها وتجدها السابعة صباحا تنهض وتخلف إلى المرحاض بجوار غرفتها وبعد عدة دقائق تخرج وتتجه إلى غرفتها لتبدل ثيابها استعدادا للذهاب إلى العلم ولاكن توقفت عندما رأت والدها يجلس أمام سجادة الصلاة فقالت... دينا. ..صباح الخير يا بابا أبراهيم. .. (إبراهيم البندارى سكرتير سليم الخاص يعمل بالشركة منذ زمن طويل وسليم يعتبره مثل والدة بعمر 55عام)... أبراهيم...صباح الخير يا قلب بابا دينا ...هغير هدومى وهحضر الفطار ابراهيم..لاء غيرى واطلعى صحى دنيا دينا بغضب.....هو أنا خلفتها ونسيتها نفسى تصحى مرة لوحدها ابراهيم بضحك....هههههه صاحبة عمرك هتعمل اية دينا ...والله لبعها مع أول عريس بنت عطيات ابراهيم ...معلش غيرى واطلعلها دينا...حاضر يا بابا .............................شفيعى يا رسول الله.............. بفيلا الباشا. .... تدلف صباح إلى غرفة عمار (صباح والدة عمار بعمر 57عام طيبة القلب جدا) صباح...عمار...عمار. ......قوم يا حبيبى عمار بنعاس?...امممم اية يا أمى فى اية صباح....يا ابنى قافل تليفونك لية. .فى حد اتصل على تليفون المكتب تحت وبيقول عاوزك ضرورى عمار...واحد مين دا صباح ...والله ما فاكرة باين اسمة عدنان ينتفض عمار قائلا..اية عدنان ?..سليم ...أكيد فى مصيبة صباح..يا ساتر يا رب ..مين عدنان دا يا ابنى عمار..دا الجارد بتاع سليم ..ربنا يستر صباح ..اتفائل يا حبيبى أن شاء الله خير. ..قوم غير هدومك على ما احضرلك الفطار عمار ..مش عاوز أنا هروح اطمن على سليم صباح ..براحتك يا حبيبى... .........الله أكبر........................... عند دنيا..... تصعد دينا درجات السلم الخرسانى الخاص بالعقار التى تقطن فية متجها إلى الطابق التالى لتيقظ تلك الناعسة وأخرجت مفتاحا من جيب بنطالها وفتحت باب شقة صديقتها وما أن دلفت للداخل حتى توجهت لغرفة النوم وقامت بفتح الستائر لتدلف أشعة الشمس إلى الغرفة وقالت.... دينا...انتى يا بت قومى يلا دنيا بنعاس ..اوووف ع الصبح ..اقفلى الزفتة دى بقى دينا بسخرية.....لية الهانم ماعندناش شغل دنيا ..يوة بقى ..لسة بدرى ..هى الساعة كام دينا ..الساعة 8الصبح تنتفض دنيا وتقول...يا نهار اسود ومنيل ..دا عمار بية هيبهدلنى دينا. .لية فى اية دنيا ....اتأخرت ولازم أسلم النهاردة التصاميم الأخير بتاعت منتجع الشروق دينا بحزم ...طب قومى يلا غيرى هدومك على ما أحضر الفطار دنيا ...ماشى جاية وراكى ................الحمد لله.......... فى فيلا البغدادي... يصل عمار الى فيلا سليم وسط حراستة الخاصة ويجد عدنان منتظرة على البوابة الخارجية عدنان ...عمار بية الحقنى عمار ..سليم فين عدنان..احم تحت عمار بغضب ..يوووة تانى ..ومين معاة المرادى عدنان ..واحدة اسمها سماح ..بس الحقها لتموت فى ايدة عمار ..تعالى ورايا ..هو يوم اسود من اولة عدنان ..حاضر ويدلف عمار ويتبعة عدنان الى الداخل وتقا**هم امينة وهى تبكى قائلة .. امينة ..الحقو ياابنى ..معرفش اية اللى حصله تانى عمار ..اهدى يا دادة انا هتصرف امينة ..منها لله اللى كانت السبب ويتركها عمار ويذهب الى باب حديدى اسفل الدرج وقام بدفع الباب وما ان فتحة حتى استمع لصوت صراخ تلك الفتاة ودلف الى الداخل ويتبعة عدنان وهبطو ذلك الدرج المعدنى الذى يتوسط الغرفة ووجدو سليم بداخل زنزانة كالسجون وكان يرتدى بنطال قطنى وعارى الص*ر وشعرة مبعثر على جبينة وقطرات العرق تتناثر بكامل جسدة وكانت توجد فتاة لم يستطيعو التعرف عليها بسبب الكدمات التى تملاء وجهها وجسدها وتذرف الدماء بكل مكان بجسدها وهى مقيدة باصفاد مثبتة بالحائط ويقوم سليم بصب غضبة عليها وجلدها وت***بها ...هرول عمار الى صديقة مقيدا يداة من الخلف وهو يقول... عمار ..سليم ..سليم اهدى ..انت سكران تانى سليم وهو يحاول التخلص من قبضة عمار قائلا.. سليم ..ابعد عنى مالكش دعوة بيا... عمار ..لاء مش هسيبك ..فوء بقى ..ناوى على اية تانى ..عدناااان عدنان ..تحت امرك عمار ..فك البنت دى وهاتلها دكتور بسرعة ..عايز انزل ملاقيش اثر لأى حاجة هنا فاهم عمار ..حاضر ويقوم عمار بدفع صديقة للخارج وهو يقول .. عمار ..اطلع قدامى لازم تفوء الاول وبعدين نشوف الى وصلك لكدة ..وما إن خرج عمار برفقة سليم وراته امينة حتى قالت .. امينة ..سليم ..انت كويس يا حبيبى عدنان ..دادة عقبال ما سليم ياخد دش عايزك تحضرى الفطار وكوباية لبن كبيرة امينة ..حاضر يابنى ..................صلو على الرسول.......... بمنزل ابراهيم... بعد تناول الفطور واستعد كلا من ابراهيم ودنيا ودينا للذهاب للعمل ابراهيم...يلا روحو على شغلكم دينا ..اية طب وحضرتك ابراهيم..أنا هيطلع ع البنك الأول وبعدين هروح ع الشركة دنيا بمرح. ...اوك روح أنت يا عسل بس اوعى البنات تعا**ك ابراهيم بضحك...ههههههههه لا متقلقش يلا سلام دينا ودنيا....سلام ...........لا إله إلا الله............... بفيلا البغدادى ..بغرفة المكتب يجلس سليم برفقة عمار بعد أن عاد لطبيعتة يتحدثون عمار ..أهدى بقى يا صاحبى حصل اية خلاك كدة سليم بغضب..ال*****شوفتها امبارح فى حفلة توقيع العقود عمار..سليم أنا من الأول قولتلك بلاش الصفقة دى سليم..والله لادمرة وادمرها ال***** عمار ..سليم أهدى متنساش أن هى أمك سليم بغضب وصوت مرتفع...لااااااء مش أمى هندمها على كل إللى عملتو فيا وف أبويا وفى الآخر رايحة تتجوز عيل أصغر من ابنها لا والد اعدائى عمار ..خلاص وطى صوتك ويلا بينا عندنا شغل سليم..ماشى بس شوف اتنين مهندسين يمسكو مشروع الكلب دا ..وعايز اشطر اتنين عندنا عمار ..حاضر واتجة عمار وسليم إلى سيارة سليم منح هي الى العمل وسط حرياتهم الخاصة ... ......... بسم الله ... ... ... فى سيارة دينا..... دينا....كمان مش هاين عليكى تركبى عربيتك دنيا..يعنى عايزانى أسوق واركب العربية لوحدى مستحيل أمال انتى صحبتي ازاى دينا ...هتفضلى غ*ية طول عمرك دنيا بمزاح...هههههههه برضة ماتقدريش تستغنى عنى يا قلبى دينا ....ههههههه والله ما اعرف مصحباكى على اية دنيا ...احنا اخوات مش صحاب دينا...أخرة المحاضرة دى حاجة.....عاوزة اية يا بنت عطيات دنيا...ماتتلمى كل شوية عطيات عطيات ولا عشان أمك اسمها منار هتزلينى دينا...ههههههههه خلاص سكت قولى فى اية دنيا بهيام....عمار الباشا مش عاطينى ريق حلو خالص دينا بغضب. ...يارب صبرنى ..أنا قولت اخرتها هنترفد ونشحت بسببك دنيا..هههههههه لية هو سليم بية ممكن يرفدك بسببى دينا ..اصلا ميعرفش انى بنت سكرتيره ولا عمرة أتعامل معايا شخصيا دنيا...غبى داانتى مزة وتتحبى والله دينا..الله الغنى ياختى. ...دا كفاية بصتة للبنات أنا عرفت انة مش بيتعامل مع أى بنت ولو فى وحدة جت على سكتة يبقى الله يرحمها دنيا. ..ياساتر علية رخم بس قمر دينا بحزم...اتلمى بقى وهاتيلى ال فون من الشنطة عشان اطمن على بابا والتفت دنيا وتفتح حقيبة دينا التى قامت بوضعها بالخلف دنيا...مفيش حاجة هنا دينا..ازاى أنا حطيتة بإيدى ..اوعى كدة .. وتلتفت دينا أيضا ولم ترى تلك السيارة القادمة حتى اصتدمت بها... ...... ...... .............حبيبى يا محمد.................. في سيارة سليم. .. صعد سليم وعمار بنفس السيارة وتتبعهم الحراسة الخاصة بهم..ويتحدثون بأمور العمل وفجاءة حدث اصتدام بالسيارة وبعد عدة دقائق هبط عمار وسليم من السيارة الخاصة بهم ولم يحدث لهم شيء ونظر عمار للسيارة التى أمامهم ولاكن لم يخرج منها أحد...فهرول عمار وسليم إلى تلك السيارة وتفاجاء بوجود دنيا ولاكن كانت تبكى فقال.. عمار ..دنيا دنيا...عمار بية. .الحقنى دينا مش بترد عليا سليم بغضب...عمار أنت تعرفهم عمار ..دى دنيا مهندسة عندى بس دى معرفهاش دنيا...دى دينا إبراهيم ..صحبتى مهندسة فى شركة البغدادى سليم ...أنا معرفهاش ...يلا بينا يا عمار دنيا ...دى بنت سكرتيرك ابراهيم البندارى سليم بصدمة...اية ..عم ابراهيم عندة بنت دنيا..ممكن تشوفها الأول وبعدين نتكلم فهرول عمار وحاول فتح باب السيارة ولاكن دون جدوى فنادى على عدنان حارس سليم وسرور حارسة الشخصى عدنان وسرور...اؤمر يا باشا عمار بغضب...أخلعهو باب العربية دى وبالفعل ماهى إلا عدة دقائق وقام عدنان وسرور بنزع باب السيارة ..وكانت الصدمة بحيث أن الجزء الامامى من السيارة قد تهشم وكانت ساقين دينا عالقة بالداخل ...وبعد عدة محاولات استطاع عمار بعد ان طلب مساعدة سليم بإخراج دينا من السيارة وقام سليم بحمل دينا إلى سيارتة الخاصة وصعد معه عمار ودنيا وذهبو إلى المشفى.... .... ........ .............الله أكبر.................... فى شركة البغدادى.... يصل ابراهيم إلى الشركة ويصعد إلى مكتبة ولاكنة تفاجأ بعدم وصول سليم إلى العمل فقام بالاتصال علية.... ابراهيم...ألو ..ايوا يا ابنى أنت فين سليم....أنا فى مستشفى،،،،،،، ابراهيم...لية فى اية سليم..عملت حادثة ..معلش يا راجل يا طيب ممكن تيجى ابراهيم ..حاضر يا ابنى مسافة السكة وأكون عندك ويغلق ابراهيم الهاتف ويذهب إلى المشفى ......... ................ .......اذكرو الله........................ فى المشفى.... ينتظر سليم وعمار ودنيا بخارج غرفة الطوارئ التى دلفت لها دينا برفقة الأطباء منذ قليل... بعد مرور بعض الوقت يصل ابراهيم إلى المشفى واتجة للممر المؤدى لغرفة الطوارئ ويندهش بوجود عمار وسليم ودنيا فهرول ابراهيم محتضن دنيا قائلا بخوف.... ابراهيم ..دنيا ..فى اية ..انتى بتعملى اية هنا دنيا لبكاء...عمى ..دينا ابراهيم...بنتى ..بنتى فين ..انك فى دينا فين سليم ..أهدى يا عمى هى جوة ابراهيم...سليم...بنتى يا سليم أنا مليش غيرها سليم ...أهدى أن شاء الله خير ويقطع حديثهم خروج الطبيبة من الغرفة فيسرع إليها ابراهيم قائلا...... ابراهيم.....ارجوكى طمنيني بنتى فيها اية الطبيبة .....اطمن يا حاج جت سليمة هى بس اغمى عليها من أثر الخبطة وعندها كدمة بسيطة فى رجليها وانا كتبت لها على كريم وكلها يومين وتبقى كويسة.. ابراهيم....الحمد لله ..ممكن اشوفها الطبيبة...اتفضل ابراهيم...ممكن اخدها امتى الطبيبة...كمان ساعة تكون صحيت ابراهيم..شكرا الطبيبة ...بعد إذنك ويتركها ابراهيم ويدلف ابراهيم ويتبعة سليم وعمار إلى داخل الغرفة ويجد دينا منددة على الفراش وكانت نائمة ولا تعى لشئ مما يحدث حولها يهرول ابراهيم اليها قائلا ببكاء ... ابراهيم....دينا..دينا ..حبيبة بابا ردى عليا دنيا. ..أهدى يا عمى ..إن شاء الله هتقوم بالسلامة عمار...يا عم ابراهيم هى كويسة إن شاء الله خير ابراهيم...يااارب ..يارب يابنى أنا ماليش غيرها سليم..عم إبراهيم ابراهيم. .نعم يابنى سليم...أنا أول مرة اعرف انك عندك بنت ..لية مقولتليش ابراهيم بتردد....أصل ..انا سليم بهدوء..خلاص يا عمى مش عاوز اعرف ابراهيم....بث يا ابنى انا معنديش غيرها ..وأنا عارف يعنى انك.... سليم....مش بحب اتعامل مع البنات مش كدة ابراهيم ...حقك عليا يا سليم ...انا هخليها تشتغل فى اى شركة تانية سليم...خلاص يا عمى ..محصلش حاجة ...وخليها تكمل معانا فى الشركة عادى ..وربنا يطمنك عليها ..انا هروح على الشركة بعد إذنك ابراهيم. .اتفضل يابنى سليم..يلا يا عمار عمار........ سليم ..عماااار عمار..هااا...فى اية سليم...يلا بينا عمار ..ماشى..دنيا انتى اجازة لحد ما الآنسة دينا تقوم بالسلامة دنيا..بس التصاميم.... عمار ..خلاص بقى ابقى اديهم لعم ابراهيم دينا...حاضر شكرا لحضرتك وخرج سليم وعمار متجهين إلى العمل دنيا..أهدى بقى يا عمى لتتعب أنت كمان.. ابراهيم...حاضر يا بنتى ..الحمد لله على كل شئ .......... ............... ......صلو على الحبيب.............. فى سيارة سليم. .... يجلس عمار بجوار سليم الذى **ت منذ خروجهم من المشفى عمار...سليم...سلبيين سليم..اية عاوز اية عمار..مالك ياعم أنت ساكت لية سليم ...مستغرب عمار..من اية سليم...من البت دى ..ازاى معرفهاش عمار بقلق..سليم دى بنت عم ابراهيم مالكش دعوة بيها سليم بغضب. ..هو أنا كلمتها ..أنت بتتكلم كأنى قتلتها عمار. .مش قصدى..بس شيلها من دماغك سليم غموض..اممم هشيلها ........... ............... ..........أستغفر الله العظيم......... فى المشفى. .... بعد مرور نصف ساعة استعادت دينا وعيها ويجلس ابراهيم بجوارها محتضتنها... دينا..خلاص يا بابا أهدى انا كويسة والله ابراهيم ...بس اسكتى. ..مش هتسوقى تانى دينا ..خلاص يا بابا..انا كويسة..بس مين جانبى هنا دنيا..مش هتصدقى ..سليم لية دينا بصدمة..نعم...ازاى دنيا...أصل احنا خلينا عربيتة دينا..انهار مش فايت..يعنى عرف انى بتشتغل عندة دنيا. ..هههههه اة ياختى ابراهيم...هو فى اية دينا..ولا حاجة يا حبيبى ..انا عايزة امشى من هنا دنيا..طيب..هشوف الدكتورة تكتبلك على خروج ابراهيم...لاء خليكى جنبها وانا تخلص الورق واحاسب وجار دنيا...حاضر يا عمى .......... .............. .........سبحان الله....................... فى شركة البغدادى ...بغرفة الاجتماعات يجلس سليم شارد الذهن وبجوارة عمار وعدوة اللدود حازم الشريف... عمار...خلاص يا حازم بية التسليم بأمر الله بعد أربع شهور حازم..لاء كتير انا عايز التسليم بعد شهرين (حازم الشريف ..عدو سليم اللدود وزوج والدة سليم شاب بعمر33عام يعمل بالتجارة والأعمال الغير مشروعة ويتمنى موت سليم لأى ثمن) عمار..نعم..مستحيل..ولا اية يا سليم سليم............ عمار ..سليم ..سليم سليم. .اية فى اية حازم بسخرية...واضح انك مش معانا..اية إللى واخد عقلك سليم بغموض...هتعرف قريب عمار ..تتسلم بعد قد اية سليم..بعد أربع شهور واحنا خلاص مضينا العقود ومفيش كلام تانى بعد اذنك... ........ ............ .........الله أكبر................ فى منزل ابراهيم.... يصل ابراهيم برفقة دينا ودنيا إلى المنزل يجلسون بغرفة الجلوس يتحدثون... دينا..أمال فين عربيتى ابراهيم...سليم كل منى وقالى أنه وداعا التوكيل دنيا ..ياختى على سليم بية دا ..ماهو طلع حنين أهو دينا بغضب...طب اتكتمى احسنلك. ..قال حنين قال .......... ..............

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

معشوقتي

read
1K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

جحيم الإنتقام

read
1.8K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.6K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook