Part 7
زواج مصلحه
بقلم/رويدا رمضان
___________________
الماضي...
شيماء /اي يا فهد
فهد بحزن/انتي قلتلي اخلي بالي منها بس هي مش راديه تحبني بردو
شيماء بأبتسامه/طب انت ادتها فرصه تحبك
فهد /لا
شيماء /طيب اديها فرصه بس اكيد انت بتعمل حاجه يا فهد عشان هي متحبكش
فهد /انا مش بعملها حاجه والله انا بحبها بس
شيماء/طيب يا حبيبي انت حاول تغير من نفسك
فهد بتذكر /ايوه صح انا لما هي ديقتني لعبت مع بيري بيت طنط سوسو
شيماء /وبعدين
فهد /حور اديقت يا شيماء معناها انها بتحبني
شيماء /ايوه شوفت بقا انك ديقتها
فهد /ما هي الي رخمه
شيماء/حاول يا فهد تقرب منها
اديها فرصه
الحاضر..
ظلت هذه الجمله تتردد في أذنه
/حاول يا فهد تقرب منها اديها فرصه
دق الباب
فهد /ادخل
دلفت حور
فهد بفرحه /حور
حور بتلعثم /كان في كذا حاجه كنت عايزه أسألك فيهم ممكن
فهد /اه طبعا
حور/لي لما قدمت المشروع بتاعي لمحمد لقيتك كاتب اسمك
فهد بغرور /مدام حطيت ايدي ف حاجه لازم احط علامتي
حور/بس ده مشروعي
فهد بضحك/بس انا سعدتك في
حور بجز على أسنانها /تمام تاني سوأل
فهد /امم وانجزي لو سمحت مش فضيلك
حور بغضب/لي قولت اني خطبتك
فهد بضحك/عادي كنت لازم ألم الفضيحه
حور بصدمه/فضيحه
فهد /ايوه فضيحه
حور/ماشي يا فهد بس من بكرا تلغي الاشاعه دي يا اما استقالتي هتمضي عليها غصب عنك
وضع فهد يده أمام ص*ره /ولو منفتهاش هتعملي اي
حور بغضب /هتشوف
فهد /بحب اتف*ج
أغلقت حور الباب
اما فهد ظل يضحك على طفولتها هذه
_______________
في صباح اليوم التالي
استيقظت حور في نشااط جبار خاليه من المشاغل
دلفت إلى الحمام وخرجت ارتدت ملابسها ونزلت للإفطار
قبلت حور وجه ابيها /صباح الخير
ذيدان بابتسامه/شكلك مبسوطه
حور بأبتسامه /مش خلصت من سي..
ولم تكمل وجدت فهد في وجهها ينظر لها بشر
فهد وعيونه معلقه عليها /صباح الخير يا عمي
نظر ذيدان إليهم من الواضح أن خطته تنجح وبشده /اهلا يا حبايبي اقعدو يلا
جلست حور و هي ناظره إليه بشر
جلس فهد أمامه ونظر لها بشر وقام بأمساك السكينه وغرسها في الجبنه بعصبيه
حور في سره /الاهي تقف ف زورك
وضع فهد الجبنه بالشوكه في فمه ولاكن الجبنه وقفت في حلقه
احمر جه فهد وبدأ بالكحه الشديده
ضحكت حور /دعواتي بتستجاب
حور بأبتسامه شر /اي يا فهد مالك استنا شكلك شرقت
قامت من مكانها وظلت تض*ب على ظهره وبشده
فهد بعصبيه /نتي بتهببي اي ابعديي
حور /اي يا ابن عمي لقيتك شرقت قولت اساعدك يعني خير تعمل شر تلقى والله يا اخي.. يلا يا بابا سلام
ذيدان بضحك/سلام يا حببتي
فهد بتوعد /وربنا لوريكي يا حور يا بنت عمي
فهد /يلا سلام يا عمي
توجه فهد إلى سيارته ولحق بها بسرعه
كانت حور ف السياره تستمع إلى الموسيقى في حماس وتغني معها
َوجدت عربيه تتوقف أمامها بسرعه
حور بخوف /احيييييي حررراامي وناوي يخ*فنييي احييي
ضغطط حور فرامل بسرعه
ولاكن وجدت فهد ينزل من سيارته بغضب ويقف أمامها
ابتلعت حور ريقها /ده احييي بجدد يا رتني كنت اتخ*فت
فهد بغضب /انزلي
حور /استعنا على الشقا بالله
نزلت حور بخوف
حور /انت اتجننت كنت هعمل حادثه
فهد بتحدي /كنتي عملتي وخلصت منك انتي اي الي هببتي ده
حور بتعلثم /هببت اي
فهد /فضلتي لي تض*بيني على ضهري كنتي هتموتنييي
حور بضحك/كنت موت وكنت خلصت منك وسع كده يا فهد خليني امشي
فهد بغضب /مش هتمشي غير لما تعتذري
حور بضحك/طب وسع طب ال اعتذر ال
فهد /هتعتذري يا حور
حور /طب يا شاطر اتحرك كده بعربيتك الفخمه دي بدل وربي أصوت واقول حرامي وهيتملو عليك هنا ومش هيعرفو انت مين ومحدش هيعرف لك طريق
فهد بتحدي /هي بقت كده
وضعت حور يدها في جمها بتحدي /اه وأتفضل بقا
ابتسم فهد بتحدي /ماشي اتفضلي
ركبت حور سيارتها بكل فخر
استقل فهد سيارته بغرور /انتي الي جيتي لقدرك
أكملت حور طريقها
_________________
وصلت حور إلى الشركه وجدت فهد في ظهرها
نظر إليها وارتدا نظارته الشمسيه في غرور وصعد إلى المصعد
حور /انت فاكر نفسك جنتل كده كتك نيله
وأكملت طريقها ودلفت في نفس المصعد
نظر لها فهد من تحت النظاره
اما حور فلا تبالي ظلت واقفه حتى وجدته يمسك بيدها ويحاصرها بجسده في المصعد
حور /ابعد كده
فهد بتحدي /انتي لسه شوفتي حاجه
ولاكن كانو قد وصلو ابتعد فهد وعدل بذلته بغرور وتوجه إلى مكتبه
تنفست حور بصعوبه ودلفت إلى مكتبها لمبادره عملها
ياسمين /باشا مصر وصل اجدعان
حور بغرور /اه شوفتي
ياسمين /لا مش انتي بتكلم على فهد إلى لسه معدي ده
حور بغضب /طب غوري بقا
ياسمين بضحك/بهزر معاكي اي الدنيا يا باشا
حور/زي الفل يلا عشان ورايا شغل بقا
ياسمين /الي يشوفك وانتي شغاله كده ومعديه رقم قياسي ميشوفكيش وانتي بتقولي مش هشتغل عشان ميخترنيش
حور بغرور /لا تقلقي هو بيكره اسمي الان ف مستحيل يختارني ولو على الشغل ف انا لو مظبطش الايفنت ده هترفد ولما اترفد مش هعرف اشتغل في حته تانيه قولي لي بقا
ياسمين /لي
حور/لان هتلر باشا إلى جوه ده هيكتب ف الدفتر بتاعي اني منفعش لت**يمات
ياسمين /لا ذكيه
حور بأبتسامه /عيب عليكي
ياسمين /طب شوفي شغلك
حور /تمام
جلست حور وطلبت القهوه َظلت تنظم الت**يم بطريقه رائعه الجمال
حور بأبتسامه غرور /والنبي انتي قمر يا حور يا بت ومحدش يستاهلك والله
ياسمين /هو سامر ده عمال يبصلي كده لي
سمير بضحك/تلقى معجب
ياسمين /يا شيخ تف من بوقك ده يعجب بيا أنا
سمير /وانتي مالك يعني
ياسمين /قمر ١٤ بس ده الذراع اليمين لفهد معناها انو حاجه كبيره اوي
سمير /واي المانع بردو
ياسمين /ولا حاجه ركز ف شغلك ركز
ظلت ياسمين تنظر إلى سامر الذي من وقت ما جلست على مكتبها وهو لم يرا غيرها
خرج فهد وجد سامر شارد على ياسمين
فهد /احم احم
خرج سامر من شروده بخضه /هو في حد يدخل على حد كده
فهد بضحك/باشا انت واقف بره مكتبي وانا بقالي ساعه بنده عليك وحضرتك ولا هنا ف قولت اشوفك فين
سامر /موجود موجود اي في اي
شبك فهد زراعيه /لا والله مفيش خالص كل الحوار اني طالب من غ*ي زيك يلملي المشاريع وحضرتك واقف بتسبل هنا اي عجباك
نظر سامر لها /اوي
فهد /افندم
سامر بتوتر /قصدي هي مين دي
فهد /سامر انجز شوف شغلك
سامر /انت فصيل ماشي ماشي
فهد /انا رايح أشقر على الشركه التانيه وجي اجي الاقي كلو على مكتبي
سامر /ماشي
استقل فهد سيارته وذهب إلى الشركه الثانيه لمبادره عمله
...
سامر /حور خلصتي المشروع
حور بتفكير /طب خد لفه كده وتعالى
سامر /اي خد لفه دي انتي ف مدرسه يا بنتي
حور/منت لو مخدتش لفه مش هخلص
سامر /طيب طيب
ذهب سامر بعيون تتناطط منها القلوب لياسمين /خلصتي المشروع يا انسه ياسمين
ياسمين بأستغراب /اه اتفضل
سامر /لو لسه خلي معاكي هاخد لفه واجيلك
ياسمين /لفه!! لا اتفضل خلصتو
سامر /ماشي
ياسمين/اهبل ده
سمير /شكلو واقع
ياسمين بأبتسامه/تفتكر
سمير/طبعا
ياسمين/يا دعوت اميي
سمير بضحك/هي امك دعتلك واحد يحبك ولا اي
ياسمين/لا دعتلي بأبن الحلال وانا قلتلها زودي عليه الغني
سمير بضحك/يخربيتكك
______________
فهد /وبعدين
اسامه/بس يا فندم واتطرينا نتصرف وادنالو فلوسو
فهد /مش مشكله طب انتو محتاجين اي تذويدات أو إمدادات من الفرع الرئيسي
اسامه/يا فندم لو احتجنا هنكلم سامر بيه
فهد /تمام جدا همشي انا دلوقتي وهبعتلكو عينه من المتريال الجديده إلى هنشتغل بيها الفتره الجيه
اسامه/تمام يا فندم
فهد /طيب همشي انا يلا سلام
اسامه /ازنك معاك يا فندم اتفضل
خرج فهد واطمئن على الأحوال وذهب إلى الشركه الرئيسيه
فهد /ها يا سامر جمعتهم
سامر /اه هتلقيهم على المكتب
فهد /تمام
دلف فهد وظل ينظر على المشاريع التي أمامه
...
حور /تفتكري مين الي أمه دعيه عليه ده الي هيروح معاه
ياسمين/وحياتك معرف هتلقي البت اميرا الدحيحه دي شفتها عماله تخطط وترسم وكانت مشغوله اوي
حور/اه طيب انا كده كده هو مش هيخترني انا َبذات لاني كتبت اسمي على المشروع ف بكدا هو اكيد مش هيختارني
ياسمين /خربيتك اسمك
حور/اه اصلي اتعودت احط علامتي المائيه على أي حاجه تخصني
ياسمين بضحك/ده انتي مصيبه
حور بضحك/عيب عليكي
خرج سامر /فهد بيه اختار إلى هيروح معاه عشان الفيلا بتاعت الساحل
شبكت حور يدها بغرور /مش انا منا عارفه
سامر /حور انتي الي هتروحي مع فهد بيه
يتبع