Part 6
زواج مصلحه
بقلم/رويدا رمضان
___________________
موقف من الماضي
شيماء/هو فين فهد
ليلي بضحك/على فكرا فهد ده ابني انا
شيماء بضحك/لا منا خدتو خلاص
ليلي /ده قليل الادب اصلا
شيماء /تربيتي اصلا
ليلي بضحك/انتي الي اخترتي
أهو جه يختي
شيماء /حبيب قلب طنط يا جماعه
فهد الطفل /طنط طنط عيزا اقلك ثررر
شيماء /قول يا حبيبي
فهد بطفوله /لا ماما هتزعقلي تعالى انتي لوحدك
ليلي /يا ابن الجزمه
شيماء بضحك/قلتلك ابني
فهد /تعالى تعالى
شيماء /اهو بعدنا
فهد ببكاء طفولي /انا جبت لحور ورده وهي ض*بتني
شيماء /هيحح ازاي ده
فهد بخجل /اصل انا بحبها وهي بتكرهني معرفش لي
شيماء /تتجوزها
فهد بحماس /اه اه موافق بس هي مش بتحبني
شيماء /هتحبك متخفش هي بس لسه صغيره
فهد /بس انا صغير وحبتها
شيماء /لا انت راجلها ولازم تحسسها انك جمبها وضهرها وهي هتحبك اوي
فهد /بجد يعني انا الي اسيطر عليها
شيماء بضحك/لا مش اوي كده بس خلي بالك منها
فهد /هتجوزهاني
شيماء /اه اول ما تكبر هجوزهالك
فهد /منا كبير اهو عندي ٨
شيماء /لا شويه كده
فهد /طيب انا هستنا كل ده عشان بحبها بس
شيماء /ايوه خليك راجلها بقا
رجوع إلى الحاضر
تذكر فهد هذا الموقف ومسح دموعه التي تسربت من عيونه بغضب /انا الي محمتكيش يا حور انا السبب
بدأت حور في استيعاد وعيها
حور /انا فين وحصل اي
فهد /ف مكتبي
حور/هو حصل اي
فهد /معرفش انا خرجت لقيتك فاقده الوعي
تذكرت حور /انا عيزا اروح
فهد /لا لا
بدأت حور بنزع الحقن
مسك فهد يدها /ارجوكي بلاش عشان خاطري مره لو سمحتي خلي المحلول يخلص وانا هروحك
حور /لا لا عيزا امشي
فهد بترجي /عشان خاطري
حور بتفكير/ماشي فاضل قد اي
فهد /قرب يخلص
حور/تمام
فهد بتوتر/حور
حور بصرامه/ارجوك ولا كلمه انت قولت استني وانا استنيت ممكن خلاص
فهد /ماشي انا خارج وسايب المكتب لو هتتديقي من وجودي
حور/اه يا ريت
صدم فهد وتركها بالفعل وخرج إلى مكتب سامر
سامر/فهد باشا عندي ف مكتبي المتواضع
فهد /وربي ما ناقص غتاته اهلك دي
سامر /خلاص يا عم فرفش ها اي اخبار حور
فهد /فاقت
سامر /ولي جيت
فهد /هي مديقه مني من امبارح
سامر /اه باين عليها طيب احكيلي
سرد فهد كل ما حدث
سامر /ليها حق تد*ك ١٠٠ جزمه على وشك
فهد /اهو الي حصل
سامر /وهتهبب اي
فهد /علمي علمك
سامر/فين فهد الجامد إلى مش بيهمو حد وبيعرف يحل كل المشاكل فين
فهد بدون وعي /مش معاها
سامر بصدمه /نعم
استوعب فهد ما قالو /اي عشان بنت عمي وممكن تقلو كده يعني
سامر بعدم تصديق /اه انت صح
فهد /هروح اشوف المحلول خلص ولا لا
ذهب فهد إلى المكتب
فهد /ها خل...
ولم يكمل لم يجدها ف المكتب
فهد بغضب /انت يا زفت يلي بره
دلف اسامه /نعم
فهد /فين حور
اسامه/قالت إنها هتستنا حضرتك ف العربيه
تنفس فهد بغضب ونظر إلى المحلول الفارغ وترك المكتب ورحل إلى السياره بأمل أن يجدها
ولاكن لم يجدها بالتأكيد ذهبت بمفردها
استقل سيارته بسرعه وذهب إلى الفيلا
______________
ذهبت حور إلى الفيلا لتستريح في غرفتها
حور بتعب /دادا لو حد سأل عليا قوللهم نايمه
ناديه /مالك يا حببتي وشك مصفر كده لي
حور/معلش تعبانه شويه من الشغل
ناديه/طب اعملك عصير برتقان فرش كده يقويكي
حور/لا شكرا
استقلت حور سريرها بتعب
______________
وصل فهد ودلف بسرعه
فهد /ناديه هي فين حور
ناديه/نايمه
فهد /طيب ماشي
ناديه/اي مش هتاكل انت راخر
فهد/هي حور مأكلتش
ناديه /لا قعدت اتحايل عليها مرضيتش
فهد /طيب جهزيلي صنيه وانا هغصب عليها
ناديه بأبتسامه/ماشي يا ابني
تنفس فهد بهدؤ وجلب الصانيه من ناديه ودلف لحور
وجدها متكوره على سريرها في هدؤ
حور بغضب /انت اي الي دخلك هنا انا قلت محدش يدخل
فهد /وانا مش حد
حور /ارجوك ابعد عني وأخرج بره انا مش هطفح
فهد /يا حور اديني فرصه اسمعيني بس
حور/مش هسمع حد انا اتفضل امشي بقاا
فهد بغضب /طب غوري بقا انا غلطان وافتكري اني حولت وانا عمري ما عملت كده مع حد والاكل ده هيتاكل ويخلص أظن سمعتي
اخذ الباب في يده وخرج
ابتسمت حور بدون وعي /لا جامد يا بتاع البنات يا زباله وربي لعلمك الأدب واسيبك ف نص الطريق
__________
دلف فهد إلى غرفته وأخذ حمامه وارتدا ملابسه الانيقه ووضع البرفان المخصوص الذي يعشقه واستقل سيارته وتحرك
____
سمعت حور صوت سيارته تحركت نحو النافذه وجدته يتحرك
حور بغل /يا زباله ديل الكلب عمرو ما يتعدل وربي لربيك ال فهد الروبي قال
_____________
توجه فهد إلى مطعم ووجد الوفد ينتظره
جلس فهد /اهلا بيكو
سامر /اتأخرت لي
فهد /معلش
سامر موجه كلامه للمترجم /اتفضل
فهد /اهلا بيكو ف مصر انا كنت محتاج منك ماتريال مش موجوده ف مصر كلها كالعاده شركات الروبي مش بتشتغل بأي ماتريال ف انا عايز ماتريال اختار منها بنفسي تنزل من بلدها على الشركه على طول محدش يشوفها قبلي
بدأ المترجم بالترجمه
سامر/تفتكر هنحقق
فهد بغرور /طول عمرنا بنحقق أرقام قياسية لا تقلق
سامر/مش قلقان
المترجم /بيقولو انهم ف خلال تلت تيام كل الماتريال هتكون عندك ومحدش هيشوفها قبلك
فهد /قولهم تمام جدا في الانتظار
فهد /يلا انا ماشي
سامر /على فين
فهد /والله ما عارف
سامر بغمزه /اكيد رايح المعادي
فهد /لا منا خلاص مش هروح تاني
سامر /اي ده لي
فهد /هو كده انا رايح نايت كلاااب تيجي
سامر/تسدق شقه المعادي احلى غور يلا عمرك ما هتتغير
فهد بغمزه/فهد مفيش حد بيغيرو
سامر /مهو واضح
فهد/ اه واضح صح يلا سلام
تحرك فهد إلى سيارته وتوجه إلى وجهته
____________
ياسمين/جدعه
حور/اعمل في اي تاني ده
ياسمين /مش قولتي حستي بقا كويس شويه
حور بضحك/اه كويس جدا مش قادره اقلك.. انا اصلا تعبت بقا وزهقتت وكل ده عشان بابا يرتاح
ياسمين/منا قلتلك انتي لو مش عيزاه بجد يا بنتي اتكلمي مع باباكي
حور بتلعثم/ايوه انا مش هتجوز واحد زي ده اصلا
ياسمين /طب متتكلمي مع باباكي
حور بتحدى /وانا هعمل كده
ياسمين /ورينا سرعتك
حور/طيب اقفلي
نزلت حور لزيدان
حور بتوتر/بابا ممكن اتكلم معاك
ذيدان/اقعدي يا حور
حور بدموع /مش بحبو يا بابا
ذيدان/لي يا حور ده حتى فهد كويس
حور بدموع/لا مش كويس وانا مش عيزاه يا بابا متغصبنيش اكتر من كده
أخذها ذيدان بين أحضان /مقدرش اجبرك يا حور
حور بأبتسامه دامعه/بجد يا بابا يعني خلاص مش هتجوزو
ذيدان بأبتسامه/خلاص يا حببتي
وضعت حور قبله سريعه على خده/شكراا اوي يا بابا شكرا اوي
ذيدان/بس ده مينفعش اني مدايق يا حور
حور بحزن/يا بابا يا حبيبي مش انت اهم حاجه عندك اني اكون مبسوطه
ذيدان /ايوه
حور/طيب يا بابا انا كده مبسوطه
ذيدان /ماشي يا حور ماشي
حور/حبيبي يا بابا انا ورايه شغل بقا هطلع اشوفو
صعدت حور بفرحه وصعدت سريرها ودقت لياسمين
ياسمين/هاا
حور بفرح/خلاص مش هتجوزو خلااص اخيرا يا رب حمل واتشال من على كتافي
ياسمين /طب أحمدي ربنا يختي بقا وشوفي شغلك
حور/طيااره
أغلقت حور وتنفست
حور بفرحه/اخيرا
________________
وصل فهد إلى الفيلا
ذيدان /فهد عيزك
فهد /أأمر يا عمي
ذيدان /خلاص يا فهد مفيش جواز
فهد بصدمه/حصل اي
ذيدان/حور مش قادره وانا مش هضغط عليها انا فعلا كان نفسي اشوفها متجوزاك وعايشين حياه سعيده مع بعض بس شكلي مش هقدر على كده
فهد /ماشي يا عمي
ذيدان /ماشي اطلع بقا
صعد فهد إلى غرفته بحزن شديد هل هي تكرهه حقا لهذه
الدرجه
لم يكمل دقيقه وجد الباب يدق
فهد /اتفضل
دلفت حور
فهد بفرحه/حور
يتبع