البارت السادس

1542 Words
الفصل السادس مين ده انا حاسه احساس غريب ليه لا حور احنا ملناش في الكلام ده ده اكيد واحد بيتسلي يعني بس الكتاب حلو اوي وبعدين هو عرف منين اني بحب ام كلثوم وكمان قطع صوت تفكيرها النادل تطلبي حاجه جديده يا فندم ولا زي كل يوم لا عايزه المرادي عصير برتقال امرك يا فندم طلعت موبيلها وبدأت تكتب بدايه رواية جديدة بس المرادي كتبت عن الحب من طرف واحد وفي نهايه طرحت سؤال هل ممكن حد يحب من بعيد ؟؟ فات يومين و حور بدأت تنسي الجواب حاضر يا ماما سلام يلا متأخره نزلت وهي مستعجله اتكعبلت يا نهاري اه فتحت الباب لتجد جواب تاني مسكته ومشيت وهي بتبص عليه وتفكر مين ممكن يكون بعته قطعها صوت رنه موبايل سواق اوبر بيتصل الو ايوه انا واقفه في المكان حضرتك فين ركبت اوبر وفتحت الجواب كيف حالك يا عزيزتي حور اليوم قرأت روايتك وانا الان اجاوب علي سؤالك الأخير هل ممكن حد يحب من بعيد ، أجل يا عزيزتي فأنا احببتك من بعيد احببتك بصدق أعلم انكي لا تعرفيني ولكني اعرفك اعرف تفاصيلك وأحبها الي إلقاء الي عزيزتي حور من مجنونك المجهول قفلت الجواب وهي بتقول مجنونك المجهول مجنونك المجهول مين ده يا ربي نزلت من العربيه ودخلت الجامعه وروحت كل يوم تلاقي جواب وينتهي الجواب بمجنونك المجهول لمده اسبوعين كانت بتنزل كل يوم فرحانه علشان متأكده أنها هتلاقي جواب بعد اسبوعين نزلت وقعدت تدور ولكن ملقيتش حاجه فضايقت وقعدت اليوم كله بتفكر هو ليه مابعتش جواب في ليل فضلت ماشيه في الغرفه بتاعتها وهي بتحاول توجد سبب لعدم تلقي جواب من ذلك المجنون واستمر ذلك لمده ١٠ ايام انا هتجنن هو ليه مابعتش لحد دلوقتي هو ممكن يكون حصلوا حاجه تعب أو عمل حادثه أو يمكن نسيني وهو أنا ليه اصلا بفكر فيه ده انا معرفش شكله حتي نزلت بعدها وكان آخر يوم في السنه وبعدها رجعت وهي فاقده الامل يومها كانوا كل بنت حواليها صحابها ولكن هي كانت وحيده مشيت واتصلت بمامتها ماما انا هرجع علي الساعه ٧ عايزه اخرج شويه ممكن اه بس متتأخريش مشيت في الشارع وهي بتحاول أن دموعها متنزلش والانها عايشه في اسكندريه راحت عند شاطئ ناسه قليله وبصت علي البحر وكأنها أعطت الإذن لدموعها أن تنزل وانفجرت من البكاء منديل بصت لفوق لتجد شاب ملامحه هادئه وشعره جميل ويلبس ملابس انيقه شكرا اخذت المنديل ومسحت دموعها ولكن دموعها لا تنتهي جلس بجانبها وهو ينظر الي البحر مثلها هي المشكلة صعبه اووي كدا نظرت له في هدوء ورجعت نظرت إلى البحر رجع وقال تبقي المشكلة صعبه حبيبك خانك. تحرك راسها بالنفي مامتك وباباكي متخانقين. تحرك راسها بالنفي صاحبتك خذلتك. تحرك راسها بالنفي وهي تزداد من البكاء وتقول أنا معنديش اصحاب اصلا انا اسف متعيطيش بتحبي الشوكولاته اه اووي ليه اخرج من جيبه شوكولاته كبيره وهو يقول لها هنقسمها سوي ماشي حركت رأسها مثل الاطفال وأخذت الشكولاته وقبل ما تحطها في فمها نظرت له نظره حاده انت عايز تسمني أو تخ*فني صح ضحك وقالها طب انا عايز اخ*فك هاكل من نفس الشكولاته ف*جعت تاني نظرتها الطفولية خلصوا الشوكولاته وبصت في الساعه وقالت أنا لازم ابقي في البيت طيب بيتك قريب من هنا انا ممكن اوصلك وتوصلني ليه يعني علشان انا محترم ومتربي ومينفعش اسيب بنت في الحاله ديه لوحدها يعني ميصحش تصدق اقنعتني ?? ومشيت لحد الاتوبيس وهما مابطلوش كلام ولا ثانيه وروحت علي بيتها ولسه بتفتح الباب لقت جواب جديد اخيرا مسكت الجواب ودخلت قرأته معلش معرفتش ابعت خالص الفتره الي فاتت حبيت بس اقولك أن الفستان الابيض بتاعك حلو اووي وكان شكلك اول امبارح حلو ابقي البسبه في قراءة الفاتحة الي حور هو بيرقبني انا روحت فعلا اول امبارح بالفستان الابيض وبعدين هو ليه مش كاتب عزيزتي أو مجنونك المجهول وبعدين ايه الي يمنعه أنه يبعت طول الفتره ديه هو بيكلمني كأني امين شرطه ليه عدت الايام لا حور شافت الولد الي قا**ها حتي ولا حتي الي بيبعت الجوابات حور حبيبتي عايزك حاضر يا بابا نعم حبيبتي انتي كبيرتي وبقيتي عروسه اهو ماشاءالله وفي عريس جاي يطلب ايدك الي تشوفه يا بابا خليه يجي ماشي يا قلب بابا بعدها بيوم اقعدي يا بنتي مع عريسك شويه قعدت حور قدامه ومش بتنظره حتي وبتنظر للأرض ليس **وفا فقط وانما لأنها تعلم أنه مرفوض اومال فين الفستان الابيض ايه ده هو انت بصيته لتجده شاب المنديل اه انا مستغربه ليه بس ازاي سهله انا بقعدت علطول في مكتبه عم ابراهيم والغريب انك مختيش بالك مني وبرضو انا بقعد في الترابيزه الي قدامك في الكافيه بس عمرك ما شوفتيني كنت بشوفك قاعده هادئه وماسكه كتاب وبتقرأي بس ماكنتش اعرف اسمك لما لقيتك عند عم ابراهيم مره سألته فقال اسمك وعرفت انك بتكتبي ودخلت قرأت كل رواياتك بصتلوا وهي عينيها بتنور من الفرحه انا بحبك يا حور وعايز اكمل حياتي معاكي هتقبلي ولا لا اه اقبل وبعد سنه من الخطوبه بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكما في خير انا مش مصدق يا حور ربنا اخيرا حقق امنيتي وبقيتي حوري وحياتي ولا انا مصدقه يا نوح يا حبيبي ? اول لما سمع منها كلمه حبيبي اخدها في حضنه بحبك يا احلي حاجه في الدنيا وانا بحبك يا مجنوني المجهول ?? (كان لك معايا اجمل حكايه في العمر كله )أم كلثوم ❤️? -حد يلحقنا بسرعةةةةةةةة الطيارة بتقع خلاص وبقينا علي بعد صغير جدا من الارض !! ٥ ٤ ٣ ٢ ١ بوووووووووم "صوت وقوع الطيارة ف البحر " =ااه ااه يادماغي اي دا انا فين واي اللي بيحصل "دي كنت بعد مافوقت ولقيت نفسي علي شط البحر وقعدت فترة كدا علي ما استوعبت ان فعلا الطيارة وقعت بينا والطيار كان بيحاول ينقذنا لكن للاسف مقدرش " -يا انسه يا انسه = ايوة نعم ، انت كابتن الطيارة؟ -حمدلله علي سلامتك ، ايوة انا =الله يسلمك ، طيب وباقي الناس اللي كانت علي الطيارة راحوا فين واحنا اصلا نزلنا فين -في شجرة كبيرة بعيدة شويه وانا قاعد هنا كل ما بلاقي حد او حد يفوق باخده هناك وتقريبا احنا نزلنا ف جزيرة مهجورة ومش عارفين هنرجع امتي وازاي لسه ف إدعي = يانهاار ابيض يعني اي مش عارفين هنرجع امتي ؟! -سيبيها علي ربنا ، يلا تعالي اما اود*كي هناك "هو اي اللي مش عارفين هنرجع ازاي انت بتهزر يا اسطا ! انا كان مالي انا ومال السفريه دي انا عيله وعايزه ماما دلوقتي حالا" -دلوقتي ياجماعه تقريبا كدا الحمدلله انقذنا جميع الركاب وشكلنا مطولين هنا شويه ف نتعرف علي بعض ونحاول نتعايش لحد ما نشوف هنرجع ازاي انا عمر كابتن الطيارة "وانا فريدة نينينينيني يعني اي مش هنرجع والله اعيط واللي يعرف يسكتني يف*جني !" -بما اننا اتعرفنا وكله تمام هنقوم بقي ندور علي اماكن يكون فيها حاجات صالحه للاكل ومايه "بقالنا حوالي شهرين علي الجزيرة دي ومحدش عبرنا ب اي حاجه بقالنا شهرين عايشين علي فاكهه فقط لما لقينا شجرتين وبنشرب مايه كل فين وفين عشا مفيش مايه عذبة تكفي ،،وعمر طلع دمه خفيف اوي و دايماً بيهون عليا وبيطمني اننا هنرجع بقينا صحاب وكدا بس مش فاهمه اي اللي بيحصلي وبيحصل ل قلبي لما بشوفه او اتكلم معاه فرحة غير طبيعيه ! " -طب بذمتك ياشيخه ماملتيش من حوار الصحاب دا ؟! "ارتبكت كداا وبعدين " =مش فاهمه تقصد اي -يابت ! طب حلو افهمك انا ، فريدة .. انا بحبك =احلف بالله.. ااا اا قصدي يعني انت بتقول اي -والله ياست وانكري كدا بقي انك مبتحبنيش ! =احبك اي انت ع**ط يابني ؟ انا فعلا بحبك ! "من اليوم دا وعلاقتي انا وعمر ابتدت تاخد شكل تاني ماانكرش اني حبيته جدا بس بحاول اصده لوقت اما نرجع دا لو رجعنا يعني بس بجد هو حد جميل جدا " _بقولك اي ماتيجي نتجوز وخلاص احنا مش عارفين هنرجع ولا لا =ماتتلم ياض _مانا بجد فقدت الامل اننا نرجع يافريدة =استهديٰ بالله بس ياعمر ان شاء الله هنرجع وكله يبقي تمام -يارب ياستي ......... -فريدةةة =هااااه -اذيك عامله اي =لا يا اخي بجد والله ؟! -مش عاجبك ؟ طب بحبك طيب =تسلم -يابنتي حسسيني مرة اني قاعد مع بنت وانها بتحبني فعلا =اذا كان عاجبك يالا -فريدة انا بجد بقيت شاكك ف حوار انك بتحبيني ! =شاكك !! كنت متخيله انك تعرفني اكتر من كدا عن أذنك "من اليوم دا ماتكلمناش بقي لنا اسبوع وبجد بعيداً عن اني بعيده عن اهلي وبلدي وكدا كدا الحياه وحشه هنا بس هو كان مهونها ومن غيره دلوقتي الأسبوع دا اسوء أسبوع مر عليا من يوم الطيارة ما وقعت .. تخيلت انه هيجي يصالحني " -فريدة "حاولت ابين اني مش مبسوطة وطايرة م الفرحة عشان هيصالحني " =نعم -انا مش هكمل ف الحوار دا "قلبي اتقبض فجأه يعني اي يقصد ااي ؟!!" =تقصد اي ؟! -اقصد اللي فهمتيه يافريدة انا تعبت من ان انا اللي دايما بظهر حبي وبهتم بيكي وانتي كأنك بتسلي وقتك بيا علي مانرجع بس مش اكتر -اخرس انت بتقول اي انت اصلا ماتستاهلش حبي انا بكرهك ... =عمرررررررررررررررررررررررر -اي ياحبيبتي ااي في اي خدي اشربي = هئ هئ هئ -استهدي بالله بس بتعيطي ليه اهدي =ياخاين ياواطي سبتيني ياعمر -سيبتك ااي بس ياحبيبتي ما انا متنيل قاعد جمبك اهو =لا انت سبتيني وقولتلي انا زهقت منك -استغفر الله العظيم يارب مش هنخلص من حوار الاحلام دا كل يوم =اهو اهو شفت انت زهقان مني ازاي -لا طبعا وانا اقدر انا زهقان من الاحلام مش منك =ايوا انت ف النهايه سبتيني برضو -لا محصلش دا الحلم لكن انا معاكي اهو هسيبك ازاي يعني هطلقك =لا احنا ف الحلم مكناش متجوزين اصلا -ااه لا دا انتي ربنا يعينك ع المهلبيه اللي ف دماغك بقي =يعني اي يعني -يعني انا بحبك ياحبيبتي ومعاكي اهو ومقدرش اسيبك =بجد ياعمر -بجد ياقلب عمر =وانا كمان بحبك -طب يلا تعالي كملي نوم ف حضن عمر "وتحت مقولة اختر لقلبك مايليق بك ،اخترتك .. ?"
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD