البارت٣
?ربي أشرح لي ص*ري ويسر لي امري?
فهد كان يلعب مع سلا و ندا تجلس أمامهم تفكر في كلام دكتور اسلام معاها
بعد وقت تعبت سلا ونامت ..
ندا وقفت وتتحدث بهمس : كويس انها نامت . انا همشي
فهد قلبه اتقبض : لا
ندا : لا ليه . هنيجي بكره .
فهد ? : لسه بدري ، خليكم معايا
ندا : الساعه ٣ العصر. وانا مروحتش شغلي امبارح وله انهارده وكمان البنت مش بتروح الحضانه بقالها يومين
فهد ابتسم وهو ينظر الصغيره بحب : هي بقت بتروح حضانه
ندا : اه .
فهد : بس انا مش عايز ابعد عنها . انا بتعب اما بكون بعيد
ندا قلبها يؤلمنا بحزن عليه وهي لا تعلم لما تشعر بذلك الاحساس معه ، جلست مره اخري ، وهو نظر له بدموع متجمده بعينه
فهد بصوت مخنوق : انتي ليه مش فكراني . احنا كنا بنحب بعض اوي
ندا قلبها اتقبض وفي نفسه : هو لسه فاكر اني مراته
فهد : مش بتردي عليا ليه
ندا بهدوء: انا اول مره اشوفك كانت امبارح
فهد بدأ يغضب : لا، الكلام ده غلط . لو انتي نسيتي . قلبك اكيد فكرني ، انا حبيبك
ندا بتلقائيه وضعت يدها علي قلبها واتن*دت وفي نفسها : انا هخلي المجنون ده يلعب بيا . لا حرام اقول عليه كده . هو فعلا صعبان عليا . كفايه انه انحرم من بنته ومراته . المشكله كمان في بنتي اللي اتعلقت بيه . انا لازم اسال عنه واعرف اذا كان فعلا كلام الدكتور اسلام صح . وله لا
فهد : افتكرتي
ندا ضحكت ..وهو ابتسم ..
ندا : للاسف انا مش مراتك . بس تعرف ان حبك ليها ده شئ عظيم . والاعظم حبك لبنتك
نظر هو لصغيرته التي بين أحضانه وقبل جبينها وهو يمرر أصابعه علي ملامحها بحب
ليعيد نظره الي ندا : طيب ايه رائيك اتجوزك تاني . يعني اتجوز مراتي تاني
ندا بضجر : بس انا مش مراتك . انا اسمي ندا الدالي محاميه
فهد **ت قليلا : حتي لو مين. هتجوزك تاني وتالت وعاشر .
ندا : مفيش فايده في الكلام معاك انا هقوم اشوف بابا وارجع ...هات البنت
فهد ضمها أكثر : لا سبيها معايا ارجوكي .
لم ترد ظلت وقفه قليلا . فهد : هو ابوكي هنا ليه
ندا : تعبان جتله جلطه علي القلب
فهد : روحي شوفيه .وانا قاعد هنا معاها . متخفيش دي روحي مقدرش آذيها ولا استغني عنها
ندا : خلي بالك منها
فهد ابتسم ليطمانها : افديها بروحي ...
لا تعلم لما تستسلم له وتثق بكلامه ولكنها لا طاقه لديها للمناهده ،خرجت ب**ت ولكنها توقفت مره اخري ، في الداخل هي ابنتها ،،أشارت لحدي للممرضات لتخرج نقود وتعطيها لها وتخبرها أن تجلس أمام الغرفه ولا تتحرك واذا تحرك فهد تخبرها سريعا
ندا : خودي دول وبالله عليكي خليكي واقفه هنا ولو في اي حاجه قوليل انا في غرفه ٢٢٣
الممرضه : حاضر يا مدام متقلقيش
ذهبت ندا لغرفه والدها ولكنها تفاجات به لا يتحرك وجهه شاحب وشفتيه زرقاء لتخرج بخوف تصرخ علي الأطباء والممرضين ليدخلو سريعا ويقومون بعمل الإسعافات له .. أخرجها لأنها كانت تبكي
بعد وقت .........
خرج الدكتور.. وندا اقتربت منه بخوف: بابا ماله ده كان ابتدي يتحسن ايه اللي حصله
الدكتور : للاسف حالته بعد اما كانت اتحسنت . اتدهورت تاني وبعد الفحص اكتشفنا أن عنده جلطه علي المخ ودخل في غيبوبه
ندا عيطت: لا .. بابا ،، انت بتقول ايه
الدكتور : إن شاء الله خير . ادعيله يستجيب مع العلاج وان شاء الله يفوق قريب .. احنا بنعمل اللي علينا و ربنا هو الشافي
ندا بدموع : يارب يشفيه
.......
ابتعد الدكتور وهي وقفت تنظر إلي والدها من زجاج العنايه وهي تبكي ليس لها غيره وابنتها في الدنيا
الدكتور اسلام وقف بجنبها : مدام ندا
نظرت له برعب وتذكرت ابنتها : بنتي كويسه
اسلام : اه متخفيش انا جي اطمن علي باباكي
ندا بدموع وعيونها علي والدها : دخل في غيبوبه
اسلام : شدي حيلك ان شاء الله هيفوق
ندا : يارب .. يارب
اسلام : تعالي نقعد في مكتبي شويه
...
ذهبت ندا معه وطلب لها عصير ليمون لتهدا قليلا
ندا : فهد سالني وقالي انا ليه مش فكراه
اسلام : ممتاز . وانتي رديتي وقولتيله ايه
ندا : قولتله اني مش مراته واول مره اشوفه كانت امبارح .
ابتسم اسلام : وتقبل كلامك
ندا : اتعصب شويه بس طلب مني اتجوزه وقالي انه مستعد يتجوز مراته تاني
اسلام بغموض : معني انه اتقبل كلامك يبقي عقله الباطن ابتدا يشتغل يعني محتاج شويه وقت . بس انتي موافقه انك تتجوزيه
ندا : اتجوز مين انا اصلا مش متاكده من كلامك
اسلام بضحك :بتكذبيني يعني
ندا بجديه : اسفه يا دكتور . بس انا خايفه انت بتطلب مني اتجوز واحد فكرني مراته اللي ماتت . يعني موضوع مش سهل خالص
اسلام : ده ملف فهد في الشرطه . هو كان عايش في اسكندريه مش في القاهره . يعني بيشتغل هناك
ندا فتحت الملف كان في صوره لفهد شكله متغير . دقنه كانت اقصر وشعره كمان وفضلت تقرأ الملف .. عمره ٣٤سنه . متزوج وعنده بنت . والديه متوفين .. كان يعمل ظابط شرطه
. وقرأت ملف اخر قضيه التي قبض فيها علي تاجر م**رات وقتله
اسلام : سيبك من كل ده . اتجوزيه عشان بنتك
ندا وقفت : بنتي . انا هقوم اشوفها اتاخرت عليها
اسلام : متخفيش هي في امان معاه
نظرت لإسلام وخرجت من مكتبه . لتجد الممرضه ما زالت واقفه أمام الغرفه شكرتها ودخلت لتجد فهد يجلس ويطعم سلا ويضحكون .. لتشعر براحه انها بخير
فهد : اتاخرتي ليه؟؟
ابتسمت بحزن ونظرت لبنتها . فهم الآخر انها لا تريد أن تتحدث أمام الصغيرة لي**ت
فهد : مش هتتغدي ؟
ندا : لا مش جعانه كل انت وسلا
فهد بتصحيح : نغم . .
ندا بإصرار : سلا . اسمها سلا مش نغم
سلا وهي تقبل فهد : مامتي انا نغم . بحب اسم نغم
لتنظر لفهد بغضب .. فهد بابتسامه : نغم. احلي نغم في الدنيا
سلا : بابي انا شبعت هقوم اغسل ايدي
فهد : شاطوره حبيبه بابي
دخلت الحمام . وفهد نظر لندا : مالك في ايه
ندا بحزن : بابا جتله غيبوبه وهو في العنايه المركزه
جلس بجانبها ومسك ايديها : هيفوق ان شاء الله متخفيش عليه . ادعيله انتي بس
ندا حاسه بالامان : يارب .
فهد قبل يدها : يارب ..
انتبهت لنفسها ونزعت يدها سريعا من يده وهو تشعر بالاحراج والتوتر ولكن هو امسك ايدها ثانيه
فهد بهدوء : تتجوزيني ؟
ندا : ي ايه
فهد اتن*د : تتجوزيني يا ندا الدالي .. يا محاميه
ندا ضحكت.? سلا خرجت من الحمام وسمعته وقفزت وهي تصفق
سلا : بابي هيتجوز مامي .. بابي هيتجوز مامي?
نظرت له والي ابنتها لتنطق بشئ فجاها هي : موافقه يا فهد
فهد ابتسم : يعني هتجوز مراتي تاني
ندا بشئ من الغضب : انا مش هي
فهد : انتي ندا . وهي ريم . مفهوم مفهوم .
ندا : هنتجوز عشان سلا اتعلقت بيك
فهد : بنتي حبيبتي اللي بعشقها مش عايزها تحبني
ندا : طيب لو في يوم عرفت انها مش بنتك
سلا : لا بنته . مش انت بابتي
فهد حضنه : اه انا بابتها .
ندا ضحكت : انا عايزه اسمع اجابتك
فهد : برضو هحبها قلبي بيحبها و بيحبك . ولو كنتم مين
ندا : موافقه يا فهد.
لا تعلم إذا كان قرارها صحيح ام خاطئ ولكنها تحتاجه من أجل ابنتها ومن أجلها فهي في هذا الوقت تشعر بالضعف وتريد أحد بجانبها .. عندنا قرأت ملفه لم تجد به أي شئ يمنع أن تتزوجه هو بحاجتها ليشفي وهي بحاجته أيضا
تشعر بالاطمئنان والأمان والقليل من السعاده ولا تعلم ما سبب هذا
فهد اتصل باسلام من تليفون المستشفي . واسلام وصل لعنده
فهد : انا هتجوز . هتلي مآذون
اسلام : بجد مبرووك ..
فهد : اقولك علي حاجه احلي . هاتلي لبس وتعال معايا ننزل للمأذون احسن
اسلام : ماشي ..
اسلام كان سعيد ذهب لمحل ملابس واشتري تيشرت وبنطلون جينز و شوز ..
عاد لفهد ..ارتدي الملابس و خرج
صاحت سلا : واوو . بابتي انت قمور اوي
فهد ضحك : عيونك هي القمر
ندا مبتسمه .. فهد بسعاده: يلا بينا
.......
صعدو الي سياره اسلام .. فهد في الامام وسئلت علي قدمه .. وفي الخلف تجلس ندا ... فهد كان أخاه بركان مشاعر سعاده علي حب علي راحه أنه اخيرا سيستقر معاهم و لن يبتعدون عنه سيحميهم ولن يتركهم مهما حدث فقد تعلم الدرس جيدا هما اهم شئ في حياته ويجب أن يحافظ عليهم
ذهبوا للمآذون واسلام اخرج بطاقه فهد وبطاقته وندا أخرجت بطاقتها وتم كتب الكتاب ، لتصبح متزوجه الان
اسلام : مبرووك يا مدام .. مب**ك يا فهد
فهد : الله يبارك فيك ..
ندا ابتسمت له نصف ابتسامه لم تصل لعينها
....
في الشارع
اسلام : انا عازمكم علي سهره
ندا : يوم تاني يا دكتور.
فهد : خلاص خليها براحتها يا اسلام
اسلام : بطاقتك يا فهد. ودي الفيزه بتاعتك فيها فلوس معاش الشغل بتاعك
فهد حضن اسلام : شكرا يا صاحبي
اسلام : عيب عليك انت اخويا
اسلام : اوصلكم فين ..
فهد وهو ينظر لندا : هنطلع علي بيتنا
ندا : لا ،،تعال معايا في شقتي
اسلام : فين العنوان
صك فهد ع أسنانهلينظر له اسلام : يا فهد بيتك في اسكندريه ومقفول من فتره طويله خليك هنا معاها لحد اما تشوف هتعمل ايه
اقتنع بكلامه.. واسلام صعد للسياره وهم معه ليصلهم الي شقه ندا
بعد أن ودعهم اسلام صعدو الي الشقه هم الثلاثه
سلا كانت نائمه مره اخري فهي تشعر بالراحه بوجود فهد ،،، ندا كانت متوتره جدا وهذا واضح عليها
فهد : فين اوضتها ادخل انيمها
ندا تحركت أمامه وفتحت باب غرفه ليدخل هو ويضع سلا علي الفراش ولكن اول اما عرت بابتعادها عنه تمسكت به أكثر بخوف ليضطر أن ينام بجانبها حتي تشعر بالراحه ... نظرت لها ندا بدموع فصغيرتها أصبحت مرتبطه كثيرا لفهد
تركتهم ندا وخرجت من الغرفه وهي تشعر بارهاق نفسي عقلها يتصارع مع قلبها الذي يشعر بالأمان ويخبره أن هذا ليس منطقي .. وقفت امام باب الشقه لتغلقه بالمفتاح عليهم حتي لا يخرج فهد ومعه سلا.. دلفت الي حمام غرفتها لتقف أسفل الماء الدافئ ليسترخي جسدها ... بعد وقت
كانت ارتدت بيجامه وذهبت لغرفه ابنتها لتجد سلا تنام في أحضان فهد النائم وقفت تنظر لهم ثم ذهبت لغرفتها إتمام بعد يوم طويل من التعب
في الصباح .... استيقظ فهد علي حركه ابنته
فهد بنوم : صباح الخير علي اميرتي
سلا : صباح الفل يا بابتي
فهد : قومي ادخلي الحمام . اغسلي وشك . وانا هشوف ماما فين
سلا : اوكي ... قبلته من وجنتيه ودخلت الحمام
خرج من الغرفه وفتح ابواب الغرف .. ليجدوا تنام ا ?
شعرها حولها وتحتضن الوساده . ابتسم هو علي جمالها البرئ لم يرد أن يوقفظها ليغلق الباب بخفه
ذهب للمطبخ ووقف يصنع الافطار . سلا ركضت عليه وهي تضحك
فهد : اشششش ماما نايمه
سلا : حاضر حاضر
سخن اللبن وسلق البيض وضع الجبن ولانشون وعمل قهوته
فتحت عينها لتشم رائحه القهوه.. خرجت من الغرفه ووجهها كان احمر من النوم وعينها ناعسه
*فهد اول اما شفها تنح ?*
سلا : صباح الخير يا مامتي
ندا بنوم قبلتها من وجنتيها : صباح النور يا عيوني
وفركت عينها ليحملها الآخر ويضعها علي طاوله المطبخ .. شهقت بتفاجا من فعلته
فهد بهمس : مفيش صباح الخير ليا
دق قلبها بقوه لتتوتر : ص صباح الخير.
ونزعت يده من عليها بخجل
فهد ابتسم ووجهه قريب من وجهها : صباح الفل
القطعه سلا : بابتي . القهوه
فهد مركز مع ندا و سرحان فيها ... جذبته سلا من ملابسه
لينظر لها .. أشارت إلي البوتاجاز: القهوه يا بابي
نظر سريعا ليجد القهوه فارت ليقوس شفتيه
نظر لندا : عجبك كده انتي السبب
ندا : وانا مالي. بقي ان شاء الله
فهد : وانتي مالك ايه بس يا شيخه . حد يقوم من النوم بالجمال ده
ندا وجهها احمر وات**فت ?
فهد ابتدي يعمل قهوه مره اخري وجلسو الثلاثه يتناولون الإفطار معا وسط ضحكات سلا وفهد وندا التي تتابعهم ب**ت
*************
البارت ٤
?اللهم صلي وسلم علي سيدنا محمد?
بعد الانتهاء من الأفطار
. ندا : انهارده اجازه من الحضانه بكره في حضانه اتفقنا يا سلا
سلا : لا انا هقعد مع بابتي
ندا : بلاش دلع . اسمعي الكلام وكفايه كده اجازات
سلا : بابتي انت عايزني اروح الحضانه
فهد : انا مش عايز اسيبك . بس انا هستناكي قدام الحضانه وهود*كي وهرجعك. تمام كده
سلا ضحكت وقبلته من وجنته
. ندا : انت كده بدلعها اوي يا فهد
فهد : وفيها ايه اما ادلعها
ندا : بس انت كده هتبوظها
فهد : متقوليش كده . انا بنتي مش هتطلع بايظه .
سلا : حبيبي يا بابتي
ندا : انتم اتفقتو عليا ،ماشي.
حملت الأطباق الي المطبخ وهو ساعدها وسلا أيضا
فهد : انا هنزل اشتري حاجات
سلا : انا هاجي معاك
فهد : اوكي
بالتأكيد لن تترك ابنتها تخرج بمفردها معه
ندا : انا كمان هاجي معاكم . هدخل البس بسرعه
فهد : اوكي . تعالي يا حبيبتي البسك انا ..
ندا ارتدت فستان اسود في نقط بيضاء وحجاب ملون بلونين الفستان وحذاء ابيض
حملت حقيبتها وخرجت لفهد اللي كان منتظرها هو وسلا ويمزحون
ندا : انا خلصت يلا بينا
نظر لها : انتي هتنزلي كده
ندا : اه. في ايه
فهد : في قمر . يلا قدامي ربنا يستر
ابتسمت وذهبت لفتح الباب
. فهد : انتي قافله الباب بالمفتاح ليه
ندا : اه . اصل متعوده اعمل كده ..
وقفو أسفل البنايه
ندا : عايز تروح فين .
فهد : عايز اروح اشتري لبس وعايز احلق شعري واجيب تليفون . وحجات
ندا : اوك . نروح مول **** . وقف تا**ي
اوقف سياره اجره وفتح لها الباب لتبتسم وتصعد الي السياره و و حمل الصغيره وجلس في الامام
وصلو الي المول
.. ندا : تعال الاول نشتري اللبس
فهد : اوك ..
دخلو محل لبس شبابي
هو نزل سلا اللي فضلت تطنط وتجري وهو بيهزر معاها وبيجري وراها
ندا واقفه بتختار كذا حاجه . اختارت قمصان وبناطيل وتيشرتات وهو تركها تختار علي ذوقها
ندا : ادخل قيس
فهد نظر إلي الملابس التي بيدها : لسه زوقك حلو
ندا بتحذير : فهد ?
فهد بتراجع : قصدي زوقك حلو. هاتي الهدوم وبطلي رغي
ندا : خد وانا مش رغايه علي فكره
بدأ يقيس الملابس ويخرج لهم وهي وسلا يخبروه. برائيهم
ندا : عايز ايه تاني
فهد : عايز هدوم نوم
ندا : اختارت كام بيجامه .. وهو اشتري هدوم داخليه
وطلع الفيزا كارت ودفع الحساب
ارتاحو قليلا في الكافتيريا .. ندا : سيب الشنط وادخل احلق
سلا : انا هاجي معاك
ندا : هتعملي ايه هناك . المحل اهو قدمنا هو هيدخل وانتي قعدي هنا اتف*جي عليه
فهد : ها ادخل يا حبيبتي
سلا : ماشي . انا هقعد هنا اوعي تمشي من غيري
فهد قبلها : وانا اقدر . ده انتي قلبي كله
نظرت له ندا و في تلك اللحظه شعرت بالغيره
فهد فهم نظرتها ليهمس لها : انتي حياتي كلها
توترت ونظرت الجهه الأخري و وابتسمت بخجل ?
دخل يحلق شعره ودقنه . وبعد وقت خرج لهم
سلا ركضت إليه وهي تضحك : قمور خالص يا بابي
فهد بضحك : وانتي كمان قموره
سلا : انا وانت بس اللي حلوين صح
فهد : اشش . ماما هتسمع وتزعل مننا
سلا بضحك :ماشي . ده سر بينا
ندا وقفت : يلا بقي نرجع البيت
فهد : لسه عايز برفانات . وعايز اشتري لعب لبنتي حبيبتي
سلا تعلقت في رقابته: بابتي حبيبي
ذهبوا الي محل برفانات وهو اختار كذا نوع بيحبه
ندا : جميله اوي البروفيوم دي
فهد : عارف انك بتحبيها .
نظرت له باندهاش ، ليصلح كلامه : انك هتحبيها يعني اصلي انا بحبها واكيد هتعجبك
ندا : اوك قدامي يلا ..
خرجت ندا الاول ووقفت بالخارج تنتظرهم
هو اشتري برفان حريمي ودفع الحساب وذهبو علي محل لعب وسلا اختارت ال**ب كثيره
ندا : لا كده كتير
فهد : مفيش حاجه تكتر عليها
ندا : خلاص انا اللي هدفع
نظر لها بنظره اخرستها ولم تتحدث مره اخري : قلب بابا .عايزه ايه تاني
سلا: عايزه باربي
أحضر لها عروسه باربي : اتفضلي .بس انتي احلي من الف باربي
سلا ضحكت
ندا : انت صرفت كتير انهارده .
فهد : معايا فلوس الحمد لله . انا كان بينزل المعاش بتاعي، واسلام قالي انه كان بيشيله في حسابي
انتهت من الشراء
وطلب لهم الطعام وبعد ذلك عادو الي البيت كان في المساء
مر فهد وهو يحمل سلا وبجانبه ندا لينظر لهم حارس العماره بدهشه
فهد : تعال يا .. اسمك ايه
البواب : عبدالفتاح ياباشا
فهد : خد يا عبدالفتاح طلع الشنط دي فوق
سلا : بابي انا عايزه شوكولاته
فهد : حاضر يا قلب بابا
البواب : هات حضرك وانا اجبلها
فهد طلع الفلوس وادها للبواب : شكرا . طلع انت الشنط فوق في الشقه وانا هروح معاها للسوبر ماركت
لم تجدهم خلفها لتعود لهم : فهد رايح فين ؟
فهد : السوبر ماركت يا حبيبتي
ندا استغربت : استني هاجي معاك عايزه اشتريحاجات للبيت
فهد للبواب : خلي الشنط معاك
ذهب هو وندا وسلا للسوبر ماركت
ندا : انت ليه سبت الشنط مع البواب
فهد : لانه مستغرب اما شافني. وانا حبيت اتكلم معاه . انتي ناسيه ان محدش يعرفني هنا لسه . ومش هقبل ان حد يتكلم عليكي
ندا اعجبت بكلامه وطريقه خوفه عليها. ابتسمت . هو اشتري شوكولاتات وشيبسي وحلويات وبيبسي
وحاسب وطلع والبواب طلع معاه . دخل الشنط ونزل
......
دخل الي غرفه سلا التي نامت من كثر اللعب ..
وضعها ع الفراش
اما ندا فدخلت غرفتها وخلعت الحجاب ودخلت الي الحمام لتأخذ حمام دافئ
فهد أيضا اخرج ملابسه الجديده من الحقيبه وأخذ بيجامه ودخل ليأخذ حمام في الغرفه الأخري .. ثم أخذ البرفيوم ليدخل لغرفه ندا
ندا كانت خارجه من الحمام وتضع المنشفه حول جسدها . فتح الباب وتفاجا بها تقف هكذا
?
ندا احمرت خجلا و نظرت حولها بتوتر تبحث عن أي شئ تضعه عليها ،، اقترب الآخر منها سريعا
فهد : واحشاني اووي
اغمضت عينها من طريقته وهو بينطقها . امسك وجهها لتنظر الي عيونه وهي تبادله نفس النظره
.
ليقترب منها وطبع قبل علي عيونها ثم خدها وانفها ونزل علي شفايفها وقبلهم بمنتهي الرقه . وهي مستسلمه له وتايهه معاه ومغمضه العينين
.......
استيقظت سلا ونادت عليه وهو سمعها . ابتعد عن ندا واتن*د بشوق
فهد بهمس وهو يرفع الصندوق الذي به العطر : دي بتاعتك
ندا فتحت عينيها ونظرت ل عيونه . وهو ينظر لها وعيونه تخبرها بالكثير والكثير
.....
سلا دخلت الاوضه : بابتي انت فين
فهد : نعممم. يا حبيبه بابي
سلا : تعال نام جنبي مش عارفه انام ..
فهد عاد النظر لندا التي تقف ومش مركزه قلبها بيدق
سلا شدت ايده : يلا يا بابي
فهد مشي معاها. نفسه يفضل جنب حبيبته بس مش بيقدر يرفض طلب لبنته
ندا جلست علي السرير وهي في دنيا تاني ازاي بلمسه منه نسيت نفسها وانهارت قدامه بالشكل ده . يطلع مين هو
فهد حضن بنته بس عقله وقلبه مشغولين مع مراته
فهد لنفسه : امتي هتفتكريني . واحشتيني اوي
******
البارت ٥
?اللهم صلي وسلم علي سيدنا محمد?
فهد طول الليل بيخانق نفسه عايز يروحلها اوضتها بس مانع نفسه بالعافيه عنها مش عايز يعمل الخطوه دي غير اما يحس انها حبيته او علي الاقل افتكرته
ندا كمان سرحانه فيه وبتفكر ليه قربه منها بيلخبطها كده يمكن عشان وسامته وله رجولته . حنيته كذا حاجه في بعض بتشدها ليه
الساعه ٦ونص دخلت اخذت حماما دافئ
وارتدت ملابسها وخرجت لإيقاظ سلا للحضانه .
فهد اول اما شافها داخله ابتسم بحب
ندا بهدوء ع** اللي جواها : صباح الخير
فهد : صباح النور .صاحيه بدري ليه
ندا : هصحي سلا عشان الحضانه
فهد ابتسم .. وندا قربت من سلا : سلا يلا قومي
سلا بنوم : لا
فهد : حبيبتي قومي
سلا فتحت عنيها : قومت
ندا : يا سلام اشمعانه هو .. يلا علي الحمام وانا هجهز اليونيفورم
حمل سلا ووضعها بالحمام .. وندا جهزت لبس بنتها
وهو خرج علي الحمام الآخر اخذ دش ووضع المنشفه حول جسده ليتذكر أن ملابسه في غرفه سلا أثناء خروجه اصدم ب ندا
شعرت بكهرباء في جسدها وابتعدت عنه سريعا ، ولكنه لن يسمح بذلك ليجذبها إليه ويضمها
ندا بتوتر من تلك المشاعر : ابعد بقي
فهد : مش هبعد . انتي مراتي
ندا بتتنفس بصعوبه وهو يتامل في وجهها
ندا بهمس : فهد
فهد : روح فهد
أغمضت عينيها وهو اقترب وقبلها
ولكن سلا كانت خرجت من الحمام وارتدت ملابسها.
سلا بصوت عالي : مامتي
ندا فاقت من حالتها ودفعت فهد واسرعت لغرفه بنتها وجهها شاحب
ندا : في ايه
سلا : تعالي اعمليلي شعري قطتين
نفخت ندا : ماشي
بتمشط شعر بنتها وفهد دخل خد هدومه وخرج ليرتديهم . وهي تحاول أن تهرب بعيونها بعيد عن
ندا دخلت ع المطبخ كان فهد شارد ويمسك السكين يقطع الخبز . اخذت السكين منه وهو رفع راسه لها
ندا : هتعور نفسك كده
لم يرد عليها
.. هي بدأت تصنع السندوتشات وعملت قهوه ليها وليه ولبن للصغيره
سلا جلست علي قدم فهد وهو ضمها ويطعمها
لم يتحدث فهد مع ندا فكل منهم يهرب من مشاعره .. بعد ساعه كان الثلاثه امام الحضانه
فهد : قلب بابا خلي بالك من نفسك
سلا : حاضر يا بابتي . هتوحشني اوي
فهد : وانتي هتوحشيني اكتر
ندا رأت مدرسه سلا لتنادي عليها : ميس حنان ..
الميس : اهلا مدام ندا . اهلا سلا
. ونظرت لفهد باعجاب: اهلا
فهد : اهلا
ندا : سلا يلا ،، ادخلي مع ميس حنان والساعه ٢ هجي اخدك
سلا : لا بابتي يجي
فهد : طبعا هجي اخدك
سلا : هستناك متتضحكش عليا
فهد : هو انا عمري ضحكت عليكي
حنان : هو الاستاذ باباها
فهد : اه عندك اعتراض
ندا: يلا يا سلا ادخلي مع الميس
.......
سلا ظلت تقبل فهد مره ورا مره وار مره
وندا تنظر لهم بملل : كفايه بقي
فهد : خلي بالك من نفسك
سلا : وانت كمان
اخيرا دخلت مع مدرستها
ندا نظرت إلي ساعتها : الساعه ٨ انا هروح علي المكتب تحب تيجي معايا
فهد : لا انا هروح المستشفي لاسلام . تعالي اوصلك مكتبك وبعدين اما اخلص مع اسلام هرجعلك
اخبرته ندا بعنوان المكتب وهو اوقف سياره اجره الي المكتب ذهب إلي المستشفي
****
دخل للمستشفي وذهب لمكتب اسلام وجلس وهو غاضب من كل شئ
اسلام : ايه يا عريس لحقت تتضايق من الجواز
فهد : انت بتهزر يا اسلام في المصيبه اللي انا فيها .
اسلام : اهدا بس وطمني عليك انت لسه بتتعب
فهد : لا . بس هي مش فكراني وانا زهقت مش عارف اعمل ايه معاها ،
اسلام : متنساش انها افتكرت انك مت والماده اللي اتحقنت بيها اثرت علي خلايا مخها وعلي خلايا الزاكره بشكل خاص . تركيبه الماده دي بتدمر المخ كله بس هي متحقنتش بكميه كبيره . لكن انت اما اتحقنت عملتلك غيبوبه
فهد بتعب :عارف كل الكلام ده . بس انا متلخبط ، كنت فاكر اما تلاقيها كل حاجه هترجع كويسه ، بس للاسف كل حاجه فشلت
اسلام : انا قولتلك اوريها صورتكم بس انت اللي رفضت
فهد : كنت خايف انها تخاف وتبعد عني وانت عارف ،،انا ما صدقت لقتها . بعد اما ابوها غير اسمها واسمه عشان محدش يآذيها تاني وخد البنت وسافر
اسلام : اتعامل معاها اكنك اول مره تعرفها .شخصيه جديده حببها فيك وانسي الماضي
فهد :انسي ايه بس . مراتي واتجوزتها تاني. ودلوقتي بتقولي اتعرف عليها من الاول . يعني ارجع اخطبها مثلا
اسلام ضحك : تخطب مراتك اللي انت متجوزها مرتين حلوه
فهد باستهزاء : هم يبكي وهم يضحك
اسلام : انا بقولك كده عشان عارف انها مش هتفتكر .وانت بالنسبلها مش موجود ،، وهي كمان بالنسبالك كانت ميته .
فهد بارهاق : هحاول ابتدي معاها من الاول
اسلام : هتعمل ايه في فلوسك. هترفع قضيه علي اعمامك
فهد وقف : فكره . هي دي الطريقه اللي هتخليني اقرب منها اكتر . سلام
اسلام : استني يا فهد ، رايح فين
.. بس فهد كان خرج من المكتب واوقف سياره اجره وذهب لمكتب ندا
ا
في المكتب ..
دخل واقترب من المكتب الذي أمامه ليجد السكرتيره
. ماجي السكرتيره : عندك ميعاد يا فندم
فهد : عايز استاذه ندا الدالي
ماجي : سبب الزياره ايه يا فندم
فهد : قضيه
ماجي : اسم حضرتك
فهد : فهد المختار
ماجي : اتفضل ارتاح . وانا هدخل ابلغها
ماجي السكرتيريه دخلت لندا وقالتلها ان فهد المختار بره
ندا وقفت : دخليه بسرعه
ماجي : مالك فرحتي كده ليه
ندا ضحكت : جوزي
ماجي : من امتي يا هانم وازي متقوليش انا مش صحبتك
ندا : هفهمك كل حاجه . بس احنا اتجوزنا من يومين
ماجي : طيب هدخل الوحش اللي بره ولينا كلام مع بعض .
ندا وهي تقلدها : وحش
ماجي بغمزه : مز جامد.
ندا : بت اتلمي
ماجي : ايوه هنبتدي نغير فيها ،، انا صحبتك
دفعت ماجي بغيظ وفتحت الباب وخرجت لفهد اللي كان واقف ينظر إلي المكتب شعر بها لف بابتسامه
ندا : تعال ادخل ، واقف ليه بره
فهد دخل معاها وجلس وهي اغلقت الباب في وجهه ماجي التي تنظر لهم بفضول
ندا : ايه حكايه القضيه وداخل رسمي ليه
فهد : اصل انا جي فعلا في قضيه
ندا : اممم ..قضيه ايه
فهد : عايز ارفع قضيه علي اعمامي وارجع فلوسي والشركات اللي خدوها مني
ندا : اوكي سهله . هنثبت انك كنت في غيبوبه ودلوقتي هنعمل تقرير بحالتك انك بقيت كويس ومؤهل انك تدير شركاتك ونرجع الفلوس
تحب ارفع قضيه وترجع الشرطه تاني
فهد : لا. مش هرجع الشرطه تاني . خلاص كفايه اللي حصل . انا هدير الشركات وهنعيش هنا في القاهره مش هنرجع اسكندريه كمان .. المهم نكون مع بعض ...
نظرت له طويلا ب**ت
فهد : وراكي شغل تاني عشان منتاخرش علي ميعاد الحضانه
ندا : هاخد ملف القضيه الجديده هرجعها في البيت. يلا ننزل
ندا اخذت اشيائها وخرجت مع فهد وذهبت الي سلا لتحضرها من الحضانه
سلا عندما رأت فهد ركضت إليه وهي تضحك ليضمها بسعاده
الميس : يا لدرجه دي وحشتك
فهد : واكتر
الميس :هي كلها كام ساعه مش كتير
فهد لم يعلق علي كلامها
ندا : شكرا يا ميس . عن اذنك
الميس : العفو. اتشرفت بمقابلتك يا
ندا بغيظ : فهد ?
الميس : يا استاذ فهد
فهد : شكرا . يلا ياقلبي
وتمسك يد ندا وهو يحمل سلا باليد الأخري
ندا : هي الميس اتهبلت وله انا متهيالي
فهد ضحك جامد : ممكن يكون فضول . عايزه تعرف انا مين . بس متقوليش انتي غيرانه عليا
توردت وجنتيها بتوتر : لا طبعا هغير ليه . ده مجرد سؤال
فهد ضحك : بحسب. تعالو بقي نتغدا بره . حبيبه بابي تاكلي ايه
سلا : برجر
فهد : وانتي يا روحي تاكلي ايه
ندا ابتسمت : اي حاجه
فهد : تعالو في مطعم هنا حلو اوي
فهد خدهم علي مطعم وطلب نجرسكو ليه هو وندا .وطلب برجر لبنته
ندا : انا بحب النجرسكو
فهد : عارف
ندا : عارف منين
فهد : توقعت انم بتحبيها اصل انا كمان بحبها
لم تعلق ولكن بداخلها تفكر في أفعاله ...
واكلو معا ثم عادو الي البيت
.....
في المنزل ...
ندا : هاتي الهوم ورك وتعالي اكتبيه الاول يا سلا
سلا بتجري في الشقه : هلعب الاول
ندا : لا . اسمعي الكلام
سلا بتطلع ل**نها وبتجري? . ندا : انا هض*بك عشان تلمي نفسك
ركضت ندا خلفها لتصرخ سلا وتختبئ خلف فهد
فهد : هتض*بي مين
ندا : هض*بها هي
فهد ضحك باستهزاء : قعدي بس.
ندا : اوعي كده من سكتي .. تعالي يا جزمه
سلا : بابا الحقني
فهد وقف وهو يحمل ابنته :متخفيش محدش يقدر يعملك حاجه وانا معاكي
ندا : فهد
فهد بعند : عايزه ايه
ندا بزعل : نزلها
فهد : لا . مش هتمدي ايد*ك عليها
سلا ?. ندا غضبت وذهبت لغرفتها وأغلقت الباب عليها
فهد بهدوء : التصرف اللي عملتيه غلط . انا زعلان
سلا : ليه بس يا بابتي
فهد : مش بتسمعي كلام مامتك . وكمان بتضايقها
سلا : اسفه .هسمع الكلام . مش تزعل
فهد : شطوره حبيبه بابا . هروحي هاتي الهوم ورك . واكتبه معاكي
سلا : حاضر
أحضرت الحقيبه المدرسيه وجلس بجانبها يساعدها في الانتهاء من واجبها المنزلي
.
فهد : كده انتي خلصتي . شطوره .
أحضر لها شكولاته . وفتح التي في ? وجلست تشاهد فيلم انمي
فهد ذهب لغرفه ندا . طرق ع الباب ودخل ليجدوا تجلس علي الارض واورق القضيه امامها ورفعه شعرها و علي عينها نضاره نظر
جلس بجنبها علي الارض . وهي نظرت له بزعل ورجعت تنظر للورقه اللي في ايديها
فهد : نغم خلصت الواجب بتاعها
ندا : قصدك سلا
فهد : اوك . المهم انها خلصت
ندا : اوك
فهد : علي فكره هي بتيجي بالسياسه . مش لازم تستعملي معاها العنف
ندا تركت الورق:هي مش بتسمع كلامي وبتعمل شقاوه
فهد ضحك : انتي بتتكلمي عن طفله عندها ٤سنين . ده شئ طبيعي
ندا : عارفه . بس اوقات بكون متوتره وهي بتزود التوتر
فهد : واميرتي متوتره ليه
ندا ابتسمت من طريقه دلعه ليها : القضيه اللي معايا رخمه
فهد مسك الورق : هساعدك
ندا : مش هتعرف
فهد : انا كنت ظابط وعارف القوانين . بس قوليلي انتي عملت حادثه قبل كده
ندا استغربت : اه عرفت ازاي
فهد ابتسم : في جرح في جبينك
ندا : اه.فعلا عملت حادثه بالعربيه وقاعده فتره في المستشفي . عشان كده مش بحب اسوق وبركب تا**ي
فهد عارف لانه كان معاها. بس اللي هي مش عارفاه ان في عصابه من تجار الم**رات حقنوهم بم**ر هما الاتنين وده اللي سبب ليه الغيبوبه وهي تعبت وحصلها فقدان ذاكره
فهد بعد اما اقرا الورق بص لندا : الحل سهل علي فكره
ندا : وايه هو الحل
فهد : هتثبتي ان الجاني كان مسافر في الوقت اللي حصل فيه الجريمه
سكتت لان الحل سهل بس هي عقلها مشتت وطول الوقت بتفكر في فهد واللي بيحصل غير تعب بابها حاسه ان الحمل عليها كبير
فهد قرب وشال النضاره من علي عينيها . ولم الورق من علي الارض حطه علي المكتب
فهد مسك ايديها وقفها قصاده . هي محستش بنفسها واترمت في حضنه وفضلت تبكي كتير مش عارفه بتبكي ليه
فهد بيطبطب عليها هو حاسس انها مضغوطه
حملها ووضعها علي السرير وخدها في حضنه وهي لسه بتبكي
بعد فتره سكتت بس صوت شاقهاتها عالي
فهد مش عارف يقولها ايه في اللحظه دي كل الكلام هرب منه
. طرقت سلا علي الباب ودخلت وندا كانت هتبعد عن فهد بس هو شد علي ضمتها
فهد : متبعديش عني . ونظر لسلا : تعالي يا حبيبتي
سلا صعدت بجانبه علي الفراش ونامت علي كتفه الاخر
فهد نائم في المنتصف ضم ندا بايد وأبنته بالايد الاخري
ونامو التلاته ??