chapter 1
كانت تجلس بحزن و عينها مليئه بالدموع تنظر بتأمل إلى البحر تأتى كل يوم لكِ تشكِ له فهو ملجأة الوحيد تشكِ له عن همومها واحزانها
فهى تحملت الكثير من المشقات ولكن ليس لديها خيار أخر سوا أن
تتحمل
تقطع مسافات طويلة لكِ تحصل على بضع دقائق هنا
تدعى ليندا فتاه ف عمر الزهور تبلغ من العمر عشرون عام بريئه جدا
بشرتها صافيه قصيرة بعض الشئ وجهها مستدير لمعت عينها سراً لجمالها
يتمة تعيش مع جدتها وزوجة ابها وايضاً اعمها وزوجاتهم
ف إحدى القصور الفخمه
-:ليأتي صوت من الخلف أنتِ كويسه
ليندا: نظرت بلهفة إلى الخلف أنت مين
-:انا كنت معدى من هنا وسمعتك بتبكى حضرتك بخير
نهضت ليندا: سريعا ومسحت دموعها ايوه بخير
بعد أذن حضرتك
:-استنى هتمشى ازى فالوقت المتأخر ده
انتى عارفه الساعه كام دلوقتى
ليندا: عارفه انا متعوده باجى هنا كتير
:-متاكده
ليندا:ايوه
-:انا اسمى أواب
أواب شخص محترم جدا
طويل القامه ذو بشره قمحاويه وعينها حادة مثل الصقر عنده ٢٧ سنه خريج كلية حقوق ومعروف عنه أنه محامى شاطر جدا
ليندا:اتشرفت بحضرتك
أواب:وانتى اسمك اى
ليندا:بتوتر هو انت لازم تعرف أسمى
أواب:انا اسف
ليندا:لامتتأسفش انا أسمى ....
لكن فجأة قطعها صوت تلك الحرباء زوجة أبيها
زُبيدة(زوجة أبيها ):الله الله يا هانم بتعملى اى على البحر لحد الفجر
ليندا:يعنى انتى مش عارفه ان بحب اجى هنا أى لازمة الكلام ده
نظرت زُبيدة ومين ده كمان ياليندا هانم
ليندا: نظرت إلى أبواب بإحراج وكانت عايزة أن تنشق الأرض وتبلعها
انا معرفهوش والله
أواب:حضرتك فهمتى غلط انا كنت ماشى و..
زُبيدة انا موجهتلكش كلام عشان تتكلم
ثم نظرت إلى ليندا وانتى حسابك عسير ياليندا
ليندا بدموع:حرام عليكِ يامرات ابويا أنتِ ليه تفكيرك بشكل ده
زُبيدة :امشى قدامى
ليندا:جريت باتجاه القصر
اواب: انتى بتعامليها كده ليه وانتى متعرفيش حاجه
زُبيدة نظرت إليه شششششش اخرس انت لم نشوف حكايتك اى
ومشيت
أواب ظل لفترة ف حالة جمود لم يستوعب أى شئ
وصلت ليندا إلى القصر وهى تعلم أن هناك مصائب ستحل على رأسها بسبب تلك الحرباء
مراد مالك ياليندا
ليندا بدموع الحمد لله أنك هنا
مُراد مالك بس احكيلى
مُراد عم ليندا الاصغر هنده ٣٠ سنه اكتر حد قريب ليها وكل أسرارها يعرفها هو
يعترب اكتر حد حنين عليها وبيحل كل مشاكلها وعارفه المعانه الهى فيها
زُبيدة :تعالى شوف بنت اخوك يامراد
مُراد ايوه مالها
زُبيدة : كانت واقفه مع واحد على البحر
ليندا:بدموع والله مااعرفه دى كانت صُدفة انا وماشيه على البحر
زُبيدة وانا ايه اليثبتلنا كلامك
مُراد بغضب:زُبيدة اعدلى كلامك ليندا كلنا واثقين من تربيتها
وهى استحالة تعمل حاجه زى دى
وبطلى اسلوبك القذر ده معهاا
زُبيدة :ماعلشان انت عودتها على الدلع وبتقف معها ف كل حاجه ،خليتها تستقوى كده
مراد:لو موقفتش مع بنت اخويا هقف مع مين
انا بحذرك للمره الأخيرة
ماتتعرضى لليندا بكلمة كده ولا كده مش هيحصلك كويس تمام كده
ولا اقول تانى
زُبيدة:بغضب انا ليا تصرف تانى معاكى ياليندا
مُراد انتى مش كبيرة عليها تمام ملكيش اى أحقية انك تدخلى ف حياتها
وبعدين يعنى انا اقولك ملكيش دعوه وبحذرك وانتى تهدديها انتى بتفهمى انى
زبيدة كادت أن تنفجر ف وجه مراد من كلامه ولكن نظرت أليه بشمئزاز
جاتكوا نيلة انتوا الاتنين انا داخله جوه
مراد :مع السلامه
ليندا:بجد لو فضلت عمرى كله اشكرك مش هيكفى وقفتك معايا كل مره وبتيجى فالوقت المناسب
مُراد :بضحك حيلك حيلك الله ياليندا افهمى انتى بنتى واختى وكل حاجه تعرفى انتى زيك زى كوكى بنتى
نظرت ليندا إليه بمتنان ثم حضنته يباركلى فيك يا أحلى عمو ف الدنيا
مراد اول حاجه تاخدى نفس عميق كده
ثانيا هنصلى الفجر جماعه انا وانتى
ثالثا هنام وبكره بعد الغدا هتحكيلى كل حاجه بالتفصيل عشان اقدر أوجه الحربايه دى
اخيرا بقى توعدينى انك مش هتروحى البحر إلا لم تستأذنى منى
او اروح انا وانتى وندردش سوا
ليندا :وعد ياعمو
مُراد:ياخلاثى على بنوتى القمر
يالا نتوضاء
ليندا:بابتسامة ماشى انا هروح اتوضى
توضئت ليندا
وصلت الفجر مع عمها مراد
يالا يابنوتى ننام وزى ماقتلك بكره
هنتكلم مع بعض
ليندا:حاضر يا عمو تصبح على خير
مراد:وانتى من اهل الخير ياحبيبت عمو يا قمر
ذهب كلا منهما إلى غرفته لينام
ام عند اواب
فلم يذوق طعم النوم يفكر بليندا ولماذا تلك المرأة تعاملها بقسوة
الام: أواب أواب
أواب:بخضه ف حاجه يماما
الام:لا يايبنى بس انت مالك سرحان كده ليه انت صليت الفجر
أواب:الحمد لله يا أمى
الام:طيب يابنى ربنا يتقبل يالا بقى عشان تنام
بكره عندك شغل كتير
أواب:حاضر يا أمى
وف اليوم التالى
تضع يداها برفق على ليندا ليندا قومى يا حبيبتى
ليندا:تفتح عينها بصعوبة ف اى ياتيتا بس
الجده:يالا اصحى اغسلى وشك كده وانزلى الفطار جاهز
ليندا:وضعت الوسادة على وجهه وبصوت متقطع لا مش عايزة انا عايزة انام
الجده: قامت بفتح النافذة وإزالة عن وجهه الوسادة ورينى بقى هتنامى ازى
ليندا:اى ياتيتا ده بس اقفلى الشباك شمس جاية ف عنيا
الجدة:يالا قومى وكفاية دلع
ليندا:باستسلام خلاص ياتيتا انا قايمة اهو
الجدة:كده اقدر اقولك صباح الخير
ليندا:بضحك صباح الفل يا ست الكل
الجدة :هستناكى تحت كلهم اتجمعوا ومافيش غيرك انتى
ليندا:حاضر ياتيتا
ريناد:انا عايزة اكل بقى
*ريناد بنت عم ليندا شخصيتها نرجسيه جدا مش بتحب ليندا رغم أن ليندا كويسه معها عنده ٢٢ سنه مش بتهتم غير بمظهرها
الميك اب والبس ده اساس حياتها*
امها:ناكل ازى والمحروسه مش قاعدة
الجدة: جرأ اى يا شيماء انتى وبنتك
حد منعك من الاكل يا اختى
شيماء:مافيش ياحماتى اصل انتى اتاخرتى وانتى بتصحى ليندا
وريناد قلب امها جعانه
الجدة:اهو يا اختى مراد وليندا جم
تقدرى تاكلى دلوقتى
ليندا بابتسامة السلام عليكم يا جماعه اخباركم اى
لم يرد عليها أحد بل كانت ريناد تنظر إليها بغضب
ليندا: تيتا هاتى عيش من جنبك
الجدة :خدى يا قلب جدتك انتى
نيندا نيندا وحشانى أوى
ليندا بضحك:ياخلاثى احلى نيندا منك كده كده
عامله اى ياكوكى
(كوكى ابنت عمها مراد طفله ف عمر ٣ سنوات )
كوكى:حمدلله
ليندا:يالا تعالى اقعدى هنا جمبى عشان تاكلى
كوكى: ماسى عايزة جبنه
ليندا:حاضر اعملك سندوتش
كوكى:ايوه وعايز كياره
ليندا:حاضر اتفصلى احلى سندوتش واحلى خياره لاحلى كوكى
ريناد:خلاص صدعتونا وبعدين العيال الصغيره تفرق ف اكلها خديها روحوا انتوا الاتنين كلو ف مكان تانى
مُراد:ف اى ريناد هى عملت حاجه وبعدين دى سندوتش يعنى مش هتاكل ف طبق غير كده كوكى نضيفه جدا
شيماء:هى بنتى عندها وجهة نظر بس
مُراد:تحتفظ بيها لنفسها
كوكى جريت على امها ببكى
رضوى مالك يا قلبى بتبكى ليه مين زعلك
كوكى:يناد يماما بتقولى انتى وحشه
رضوى:ليه ريناد بتقوليلها كده هى عملت اى
ريناد:بنتك كدابه
مراد:مين الكداب مش انتى بتقولها اكلك يقرف يعنى وحشه بفكرها هى
رضوى:خلاص يامُراد احنا على اكل
مُراد:ماشى
ليندا لارضوى صباح الخير
رضوى بابتسامة صباح النور يا حبيبتى
جاءت زُبيدة وكانت تنظر إلى ليندا ثم جلست جانبا
وبدأت بالأكل
ليندا:بخوف نظرت إلى مُراد
مُراد اوم برأسه لكِ يطمئنها أن كل الأمور على مايرام
انتهى الجميع من طعامه
كوكى: بتشد فليندا
نيندا العب يناااااااا
ليندا :حاضر يا قلبى هنروح نلعب فالجنينه بس تعالى نغسل ايدينا الاول
غسلت ايديها ونشفتهم
كوكى: يانااااا بقى
ليندا: حاضر حاضر طلعوا برا ها ياكوكى عايزة نلعب اى
كوكى:العب كتير أوى
ليندا:اوك بس اى لعب تحبى الاول
كوكى اممممم اممممم
معرفش انتى تلعبى اى
ولا اقولك انتى تحطى حاجه على عينك ودورى علي
ليندا ماشى وضعت ليندا قطعت قماش على عينها
ثم بدأت بالعب ليندا :انتى فين ياكوكى
كوكى تضحك هنا هنا
ليندا متعذبنيش معاكى دوخت بجد انا اهو انا اهو مسكتك
كوكى مش انا ده
ليندا يابكاشه انتى ثم رفعت قطعة القماش ثم صرخت
اى دا
كوكى :مش قلتلك مش انا
قدير :مفاجأة مش كده
(قدير ابن عم ليندا محاسب ف شركة كبيرة ومعروفه )
ليندا :يالا ياكوكى ندخل
كوكى:لا عايز العب انا وبدأت تبكى انتى مش عايزة كوكى تلعب ليه
قدير ببرود انتى مش عايزة تلعب ليه صح هو انا دايقتكم ف حاجه
ليندا:نظرت إلى كوكى يالا نجيب شوكولاته ونلعب بالعروسه ابتاعتك جوه
اصل الدنيا حر أوى
كوكى:هيييييي كوكى هتاكل شوكولاته
يالا ندخل بسرعه
ليندا:يالا
قدير :براحتك ياليندا بس هنروح من بعض فين
ليندا:لم تعطيه اى اهتمام
كوكى شلينى يالا
ليندا :من عيونى ياكوكى
قدير ؛انا بكلمك ردى علي
ليندا:و لو مردتش
قدير:انا بكلمك لحد لدلوقتى باحترام ومش عايز ازعلك
ليندا:من الآخر عايز اى
قدير:انتى عارفه كويس انا عايز اى
ليندا:وانا عمرى ماهوافق على طلبك ده أبدا
قدير:بسخرية انا محدش بي**رلى كلمه والعايزة باخده انا مش اجى اتوسل إليكى تؤتؤ انا جاى بس اد*كى فكره
ليندا:وانا محدش هيقدر يجبرنى على حاجه
قدير:قلتلك مش بمزاجك
ليندا:انا بكرهك بكرهككككككككك
اخدت كوكى ومشيت
كان قلبها يئن تمزقا من حياة ومافيها
دخلت الاوضه وقفلت على نفسها الباب
ليه بس الكل بيعاملنى كده عاملت اى انا
ثم بدأت بالبكاء بصوت عالى كد أن يخترق قلبها من شدة
كوكى:مسحتلها دموعها بتبكى ليه يا نيندا
ليندا:أخدتها ف حضنها مافيش حاجه يا قلبى كله تمام
كوكى:انتى بتكتدبى ليه علي
ليندا: انا كدبت عليكى امتى
كوكى:مأ انتى بتبكى وبتقوليلى ما فيش حاجه ليه
انتى زحلانة من قديي عشان بيقولك كلام وحس صح
ليندا:اومت برأسها بمعنى نعم
كوكى:طيب خلاص متبكيش عسان كوكى بتحب نيندا هى وفرحانه وبتضحك مس هو وبيبكى
ليندا ضحكت رغما عنها بسبب طريقة كوكى ف الكلام
ليندا اهو ياستى مسحت دموعى
كوكى: امممم
ليندا:امممم اى تانى
كوكى:لا مافيش انا هروح عند ماما عشان جوعت
ليندا:ياخلاثى طيب روحى
كوكى ماسى اجبلك سندوتش معايا
ليندا :لا يا حبيبتى شكرا روحى كلى انتى بالهنا والشفا على قلبك يا حبيبتى
كوكى طيب انا همشى و بعد ماقفلت الباب
دخلت
ليندا :رجعتى ليه تانى
كوكى:نسيت اقولك حاجه
ليندا حاجة اى دى
كوكى بصوت منخفض جدا :لامش هينفع غير ودنك
ليندا:طيب اهو قولى
كوكى:بحبك ثم قبلتها ف خدها
ليندا يا روحى انتى بحبك اكتر تعالى يالا ف حضنى
احلى كوكى كده كده
كوكى:بضحك واحلى نيندا كده كده وبعدين ياسلام عشان جعانه اوى
ليندا:يالا بسرعه اجرى
جلست ليندا وقت طويل ف غرفتها لاتعرف كم ستبقى ف هذا السجن العين
اوف استغفر الله العظيم يارب يارب هون علي انا مليش غيرك
ساعدنى ودينى القدرة والطاقة على تحمل كل البلاء ده صابره
وهفضل صابرة مستنيه عوضك ليا ف اقرب وقت
ثم نهضت من على السرير
على صوت أذان الظهر
توضئت وصلت فرضها ثم اتجهت إلى جناح عمها مراد لتقص عليه ماحدث بالأمس وتخبره أيضا عن ذلك التافهه قدير
لكن قطع شرودها والتخطيط التى كانت ترتبه لتخبر عمها مُراد
صوت تلك الحرباء زوجة أبيها
اوعى تفتكرى أنى هعديلك الحصل إمبارح ده بسهوله لا
ده انا عملت فيكى معروفه ومش راضيه احكى ولا افتح كلمة بمزاجى
عشان انا لو فتحت بوقى مش هيطلع منه غير الوحش وبس
ليندا :ومن امتى بوقك طلع كلمة حلوة ترضى ربنا كلامك كله بيسم البدن
زُبيدة:طيب برافوا وانتى عارفه كده كويسه مذاكرة اهو
ليندا:ممكن تسبينى ف حالى بقى انا كرهت نفسى والله من كلامكم ده
زُبيدة :اسيبك ف حالك ازى وانتى على قلبك فلوس ملهش عدد بس
ليندا:قولى كده بقى من الاول كل همك الفلوس وبس
الفلوس عمت قلبك وزرعت السم ده جواكى عشان الميراث ابتاعى
وانتى وارثه بردوا اى المشكلة
زُبيدة :لا المعايا حبة صغيرين أم انتى كتير المعاكى
لتتدخل الجده :وبعدين ياعقربة انتى
انتى اصلك اى مش وراكى حاجه غيرنا مية مره اقولك ملكيش دعوه بليندا انتى سامعانى ولا إلا
يخربيت الفلوس الخلت الناس كلها تاكل ف لحم بعض كده
زُبيدة:تحسبيها زى ماتحسبيها ياحماتى انا الف دماغى بعملك ومش بيهمنى حد
شيماء بخبث هى وريناد:ف اى مالكم بس صوتكم جايب آخر القصر كده ليه
الجده:وانتى جبتى من أى مصيبه كمان ها ولا انتى والعقربة دى متحالفين علينا
شيماء بميوع :لا انا كده هزعل بجد ليه بردوا احنا هنعمل كده
الجده امال جاية بسمك ونارك انتى والحربايه دى على البنت ليه
ريناد:ببررود ما تيجى عليها ليه هى بقى ان شاء الله
ليندا؛بعصبية كفايه حرام كفايه
اى الانتوا فيه عيشتكم كلها زعيق وقرف ليه كل ده ليبية
جده:كل واحد يروح لحاله امشوا يالا
زُبيدة بلامبالاه طيب
شيماء نظرت إلى ريناد يا حبة عينى
ريناد اتصدعت أوى بجد
شيماء:يابنتى اسم الله عليكى منهم لله البعدا مش جايبنلنا غير الصداع
دق دق
رضوى ايوه حاضر انا جايه اهو
فتحت الباب لقيت ليندا بتبكى اترمت ف حضنها علطول
رضوى بسم الله الرحمن الرحيم مالك ياليندا ف اى
ليندا كانت تتنفس بصعوبة جدا انا انااا
رضوى :بس تعالى اقعدى هنا حبيبتى مالك بس
ليندا كانت مستمرة ف البكاء
رضوى يابنتى قلقتينى عليكى ليندا أهدى كده
طيب دقيقة هجبلك كوباية ماية اشربى كوباية المايه وريحى اعصابك خالص
هروح انيم كوكى جوا ف اوضتها لانها كانت بتلعب فالبلكونه ونمت فالأرض
ليندا:اومت برأسها بمعنى موافقه
رضوى أخدت كوكى ونيمتها ف الأوضة ابتاعتها وقفلت الباب يبطئ عشان متصحاش
هااا يا ستى احكيلى مالك
اى ده يعنى متربتيش المايه
رضوى بطريقة فكاهية اى ده يالهوى
ليندا : بخضه ف اى
رضوى:ضحكت عليكى
ليندا:حرام عليكى والله قلبى وجعنى هو انا نقصنى كمان
رضوى:هى وترمش بعينيها بحركه سريعه انا اسفه
ليندا:بضحك يالهوى على الحركات البتعمليها دى بتفصلنى
رضوى:شايفه ضحكتك زى القمر كده ازى مستسمحيش لحد أنه ي**ر الضحكه دى
ليندا :بدموع ومين فالدنيا دى م**رنيش يا رضوى بس
رضوى:لالا لا متبكيش
والله البيحصل ده خير ليكى الصابرين بخير والله
ليندا:مسحت دموعها ونعم بالله
هو عمو مراد فين
رضوى:اى ده اى ده وانا مش عجباكى ولا اى ثم وضعت ايديها على بعض
وتنظرت إليها بغضب مثل الاطفال
ليندا :يابنتى حرام عليكى بطلى حركاتك دى
رضوى:التفتت إلى الجانب الآخر لا انا زعلانه
ليندا:يالهوى الصغنن حقى زعلان لا لا أخص عليا بجد
طيب الصغنن ده اصالحه ازى
رضوى:رضوى يعملى اندومى بالخضرا أو بالفرخ
ليندا: الناس تطلب هدايا غاليه لم تكون زعلانه من حد وانتى تطلبى اندومى
رضوى كمان مزعلانى ومش عاجبك
ليندا:امتى ده هل انا زعلتك
رضوى:قومى يابت يالا ف عندك ف دولاب المطبخ اندومى
اعمليلينا عشان ف انمى جديد هيتعرض كمان خمس دقايق
ليندا:اندومى وانمى
الله يكون ف عونك يا عمو بجد
دخلت ليندا إلى المطبخ لك تحضر إلى رضوى ما طلبته
ليندا الله قوليلى يا رضوى اى كل الاندومى الجوا ده ليه رايحه تفتحى
محل ليه ولا اى
رضوى ششش الانمى بدأ
دخل مُراد الله اى ده بس
اندومى وانمى ورضوى كمان
ليندا:بضحك شوفت يا عمو
مُراد:هو انتى كنت بتبكى ولا اى
ليندا نظرت إلى الأرض ب**ره
رضوى :مُراد خدها جوا واحكوا مع بعض وانا هحضر الانمى
مُراد:يا شيخه
رضوى:بضحك والله مش بهزر خدها جوا
مراد :طيب اعمليلينا شاى على السريع
رضوى حاضر
مُراد ليندا حبيبت عمو تعالى معايا ف المكتب عايزك شويه
ليندا :ماشى
دخلت إلى المكتب
مراد ها احكيلى مالك
ليندا:تعبانه أوى يا عمو بجد
زُبيدة عايزة تقتلني بالحياة
مراد:محدش هيقدر يلمس شعره منك ياليندا ومش هكرر كلامى تانى
احكيلى اى الحصل إمبارح
ليندا أخذت نفس عميق بس يا سيدى كنت على البحر زى عادتى
وفجأة شاب جه على البحر وانا لم شوفته كنت همشى الأقصر
بس هو كان بيقولى أن لو محتاجه حد يوصلنى للاقصر كانت هو هيجيبنى
مراد وبعدين حصل اى
هو وبيتكلم معايا للأسف الشديد جئت زُبيدة وفضلت تقولى كلام مش لطيف قدامه طبعا انا انفجرت فيها
وبعدين جيت على هنا وانا شوفتنى
و دلوقتى انا وجيالك قبلتنى وكانت بتقولى انها هتعمل المستحيل عشان الميراث ابتاعى
مراد بغضب يرى ام الميراث المخلى خلق الله كل بتقر عليكى عشانه
ليندا:عمو انا مش عايزة الميراث هدهولهم
مراد انت مجنونه ياليندا اى البتقوليه ده لا طبعا مش هيحصل
مايقولوا اليقولوا
واذا كان على زبيدة فأنا هعرف اتعامل معها كويس هى بوق اصلا
ليندا:طيب يا عمو
انا اسفه أنى بزعجك كل شوية بكلامى ده كله كل شويه ياريت تسامحنى
مراد يا هبله اى البتقوليه ده انتى ناسيه انك اختى وكل حاجه مش بنت أخويا وبس
ليندا يباركلى فيك يارب
مراد امسحى دموعك يالا وعلى فكره انا هروح على البحر النهاردة وهاخدك معايا
ليندا بفرحه بجد انا اجمل عمو فالدنيا دى كلها
مراد :طب يالا عشان عايزة انام اشوفك باليل هاا
ليندا:امرك يا فندم
خرجت وهى تلهو كالأطفال هييي هروح البحر ده احلى يوم فحياتى
قدير:اى الصدفة دى وانا كمان رايح البحر اى رأيك نطلع سوا
ليندا:اوف مش طالعه اطلع انت الوحدك مش بحب اطلع مع حد انا
قدير:بنفاذ صبر متخلنيش اتغبى عليكى هااا
ليندا:اوعى ايدك ل**رهالك يا حيوان
مرتاح ع البحر حد مسك فيك
قدير:ببرود لا ماهنطلع سوا
ليندا:بصويت حرام عليك بقى سبنى ف حالى عايزين من أى كلكم
ثم اجشت بالبكاء
الجده بخضه مالك يابنتى ف اى
قدير :مافيش حاجه ياتيتا كل خير
الجده :وانت يجى الخير من وشك ازى
ليندا ببكى :خليه يمشى بقى
قدير:انا ماشى بس لسه كلامى مخلصش معاكى
الجده:امشى يااخى البنت هتموت من القهر بسببكم
قدير:تمام
الجده :أهدى يبنتى
ليندا :ببكى أهدى أوى ده انا حاسه نفسى مبقاش فى ذرة عقل من الكل البيحصلى القيها منين ولا منين بس ياربى
الجده:متوجعيش قلبى اكتر ماهو موجوع ليك
حسبى الله ونعم الوكيل حسبى الله ونعم الوكيل فيهم
كلهم
ليندا:انا عايزة امشى مش هقدر اعيش ولاثانيه هنا الفلوس ياخدوها كلها ف ستين داهيه بس يسبونى ف حالى مش عايزة اكتر من كده
انا عايزة اموت اصلا من الهم الا انا فيه ده بجد
الجده بعد الشر عليكى يابنتى اوعى تقولى كده تانى هزعل منك ده انا عايشه عشانك والله
ليندا اترمت ف حضنها يارب يارب تعبت
الجده :قولى يارب علطول وهو هيجبلك حقك ربنا مش هيسيبك يابنتى
الخدامة ست هانم ست هانم
الجده :ف اى ياعزيزة
الخدامه:سى جلال تحت ومنتظركم
الجده بفرحه طيب طيب انا هنزل وراكى اهو
يالا ياليندا عمك جلال ليه خمس سنين مجاش هنا
امسحى دموعك وتعالى تحت
ليندا :حاضر هغير هدومى وهاجى
الجدة :ماشى يا قمر انتى
ثم هرولت للاسف لترى ابنها جلال ولتزول الشوق الذى طال بينهم خمس سنوات
هى وبتجرى ع السلم جلال
جلال جرى عليها امى
اخدته بالحضن والدموع تنهمر من عينا كالمطر وحشنى اوعى ياضنايا
جلال :وحشانى اكتر ياا امى
تعالى اقعدى هنا عايز اتكلم معاكى كتير وحشانى أوى
الجده :حاضر يابنى
بت ياعزيزة
الخدامة نعم يا ست هانم جهزى احلى غدا النهاردة واطلعى بلغى مراد والباقى
الخدامة:حضر يا ست هانم
دق الباب على مراد
مراد وبعدين ف اليوم ده محدش هيعرف ينام ولا اى
الخدامة انا اسفه يامراد بيه بس الست هانم بتقولك
تعالى سلم على سى جلال
مراد وهو نعسان ماشى ماشى
نم لبضعت ثوانى هى كانت بتقول جلال
ده انا هنزل بسرعه
نزل جلال عاش من شافك يا اخويا
جلال ان ده بالحضن وحشنى اكتر يامراد عامل اى وعامله اى مراتك وبنوتك القمر كرما
مراد الحمد لله كلنا بخير
ثم نزل قدير :بابا
جلال :يا قلب ابوك انت عامل اى يبطل
قدير :الحمد لله كده تيجى من غير مااتقولنا ينفع كده طيب
جلال:كنت حابب اعملها مفاجأة
الكل نزل عشان يسلم على جلال
جلال :اى القمر ده ياريناد
ريناد:الله يبارك فيك يا عمو
شيماء:بقيت عروسه زى القمر ثم نظرت إلى قدير
قدير بدلها بنظرة اشمئزاز
ريناد :شايفه يببصلى ازى هيجلطنى
شيماء:عيل متخلف بجد
واخيرا نزلت ليندا ازيك يا عمو
جلال :ماشاء لله ازيك ياليندا
ليندا الحمد لله يا عمو انت اخبارك اى
جلال الحمد لله
كبرتى وبقيت عروسه زى القمر
ليندا بخجل شكرا يا عمو
جلال وعروسه قمر زيك متنفعش غير مع محامى يصونها زى قدير كده
ليندا :بصدمه اى
قول كده يا عمو انك زيهم
جلال: بعدم فهم انتى بتقولى اى انا مش فاهم حاجه
مراد :ارتاح ياجلال بس انت لسه جاي من سفر
متتعبش نفسك بالكلام ده
الجده :انتى يا بت يا عزيزة يابت فين الشاى
عزيزة حاضر يا ست هانم اهو
الجده :والله ليك وحشه ياجلال يابنى
جلال الله يبارك فيكى يا أمى القصر كله من غيرك ملوش اى لازمه
شيماء :بغيظ ليه كده ياجلال بيه هو مافيش غيره مالبيت مليان
جلال :اه طبعا منور بيكم كلكم.