الفصل الثالث

2699 Words
الفصل الثالث من نوفيلا ( عشق البروفيسور) فى داخل قصر الشامى بينما كان الجميع على قدم ليسود جو التوتر بين جميع ساكنية استعداد ليوم الزفاف فذا اليوم تنتظرة ايسل من أعوام وتنتظرة نادية وسهير على الجانب الآخر أما عن بطلنا فهو كان بين نارين لا يدرى ام هو على صواب أو خطأ كانت ايسل فى القصر تستعد لهذا اليوم فهى تنتظرة منذ أعوام ايسل : كاميليا ها فين الميكب ارتيست كاميليا : انا كلمتها اهو بتقول قدمها نص ساعه ايسل : طيب يارب متتأخر كاميليا : ايسل احط روج إى على الفستان ايسل : احمر بيبقا حلو اوى كاميليا : اوكى كانت كاميليا ترتدى فستان احمر ضيف كب وكانت منفوش من ركبتها كان يفصل تفاصيل جسمها وكان دقيق ويبرز مفاتنها بأحتراف كاميليا : اى رأيك فى الفستان ايسل وهى منصدمه : اى القمر دا بجد يا خراشى على الجمال كاميليا : انتى الا قمر لتكمل كاميليا انا هبدأ بقا احط ميكب ايسل : اوكى ليدق الباب معلن عن وصول الميكب ارتيست دنيا دنيا : ازيكوا يا بنات عاملين اى ايسل وكاميليا : الحمدللة اتفضلى ايسل : انا هعمل ميكب وبعدين البس الفستان دنيا : ايوة طبعا هظبطك الاول وبعدين اعملى الميكب ايسل : تمام هنبدأ بأى دنيا : بصى سيبى نفسك خالص هطلعك قمر بدأت دنيا فى وضع الميكب كانت محترفه كثيرا ومن أشهر الناس فى الاسكندرية كان يونس اعترض لانه يحب ملامح ايسل كما هى ولكن هذا الجيل الجديد ومتطلباته انتهت دنيا من الميكب دنيا : بصى يا عروسة على نفسك نظرت ايسل إلى المرأة : اى دا بجد دا حلو اوى انا حاسة ان مش انا حلو اوى بجد تسلم ايدك يا دنيا انتى بجد بروفيشنال دنيا : انتى الا قمر واى حاجه هتليق عليكى لو عاوزة تنادى لحد اوكى مفيش مشكلة ايسل : ايوة نادى على كاميليا وماما ياريت دخلت كاميليا تفاجأت من هذة الحرية لا تنكر أنها كانت جميلة ولاكن الميكب ابرز جمالها أكثر ايسل : ها يا كاميليا اى رأيك كاميليا وبدون ما تتكلم : لو لو لو لو لو لو لو لو لو لو لو لو لو اى اى دا بجد من غير كلام تحفه تحفه ايسل : بجد يا كاميليا هيعجب يونس كاميليا : انتى ميختلفش عليكى اتنين دا مش بس هيعجبة دا هيتبهر لتدخل نادية فى هذا اللحظة كانت نادية استعدت قواها وبدأت فى التحسن نادية : بسم اللة م شاء اللة تبارك اللة حلوة اوى يا ايسل لتهم بأحتضانها دنيا : يلا يعروسة احطلك التاج وضعت التاج وقد جملها فوق جمالها عشر أضعاف دنيا : كدة مفضلش غير تلبسى الفستان اخدت كاميليا ايسل لكى تلبسها الفستان كاميليا : ايسل بجد شكلك زى القمر خايفة احسدك ايسل : عقبال يارب ما البسك يا كاميليا وتكونى اسعد واحدة فى الدنيا كاميليا : لا انا كدة زى الفل انتبهى انتى بس يلا البسى ساعدت كاميليا ايسل فى ارتداء الفستان والهيلز انتهوا الفتيات رنت ايسل على يونس يونس : الو ايسل : ايوة يا يونس انا خلصت يونس : انا قدامى عشر دقايق وجاى اخدك ايسل : اوكى مرت العشر دقائق ودخل يونس الى الغرفة ليرى هذة الملاك لا يتوقع أن مساحيق التجميل سوف تظهر ملامحها بهذة الدرجه كانت تلبس الفستان ابيض ذو الماظ بارز وكانت تظهر كالملاك يونس : ماشاء اللة خلق فأبدع ايسل : شكلى حلو يونس : زى القمر بس الفستان مكشوف اوى ايسل : هو كدة مينفعش يتلبس تحته بضى يونس : مش فاهم لية يعنى مكشوف جامد بعد اذنك شوفى اى حاجه تحته مش عاوز حد يبص على مراتى لتدخل كاميليا فى الموضوع ونادية نادية : خلاص بقا يا ابنى هى دى الموضه يونس : موضه اى دى الناس هتبص على مراتى كاميليا : يا يونس دا يوم عديها بقا متغلتش عليها فى يوم زى دا دى عروسة بردوا يونس : بس قاطعت حسن حسن :فى اى يجماعه المعازيم تحت نادية : يلا يا يونس بقا خد عروستك حسن : يلا انت لسة هتتفرج ايسل : يلا يا يونس دا يوم يونس : اتفضلى يا هانم حسابنا بعدين كاميليا : يلا بقا لو لو لو لو لو لو لو لو لووووووى نزلوا إلى حديقة الفلة كانت غاية فى الجمال والفخامه كانت الأزهار فى كل مكان كان القصر يبدوا كا الجنه وكانت صفوف الكيك تعلو إلى الطابق الاول والحاضرين فى انتظام و الموسيقى الهادئة نزلت ايسل وهى تمسك يونس وبدأو فى الرقص على اغنية سلو (فرحانه بيك ) وكانت ايسل تغنى ليونس وهى تتمايل على كلمات الأغنية كانو حقا رائعين انتهوا من الاغنية فى هذا اللحظة رأى ادهم كاميليا ادهم : ينهار ابيض اى الصاروخ الاحمر دا ذهب ادهم إلى كاميليا ادهم : كاميليا عاملة اى عقبالك كاميليا : ميرسى يا ادهم ربنا يخليك ادهم : شكلك حلو اوى انهاردة كاميليا : شكرا يا ادهم وتركته وذهب لا تريد أن يعجب بمنظرها تريد أن يعجب بداخلها دخل المؤذون فى هذة اللحظة جلست ايسل بجانب يونس وبدأو فى إجراءات عقد القرآن والجميع فى حماس وكانت ايسل تحدث نفسها فى سعادة دخلت حنين وملك فى هذة اللحظة فهما بقيا خارج البلاد واتو استعدادا لفرح يونس دخلت حنين : ماما وحشتينى اوى سناء : بنتى حبيبتى عاملة اى يا روح قلبى حنين : الحمدللة يا ماما انتى عاملة اية هما دول أهل العروسة سناء : ايوة هما تدخلت ملك فى هذة اللحظة كانت ملك خفيفة وتتمتع بالدم المصرى وكان كل من يراها يحبها رغم صغر سنها اسرعت ملك فى احتضان سناء وحسن : ماما بابا وحشتوني حسن : حبيبت بابا وحشتينى احتضنت سناء ملك بشدة فهى دلوعتها : قلب ماما عقبالك يا صغنن ابتسمت ملك وهى تقبل سناء ذهبوا الفتيات لكى يبقوا بجانب العروسين لتتحدث سناء وهى تلوى شفتيها سناء : شايف اهلهم يجى خمسة سته مش عارفه اى العيلة دى ابنك بينقى من الزبالة حسن : البنت زى القمر وكفاية أنهم بيحبوا بعض وايسل محترمه جدا بلاش تبقى كدة سناء : ايوة بس هما فين واحنا فين ما هى لازم تحبوا وطبعا ابنك مبيسمعش كلام حد حسن : بقولك اى يا سهير متبوظيش فرحتى بأبنى يونس دا ابنى الوحيد سناء : ايوة هات الغلط عندى **فتونه حسن: انا هسيبلك التربيزة وأقوم من هنا خالص سناء بتذمر : مع السلامة عقد المأذون وانتهى ليعلنهم زوج وزوجه المأذون : بارك اللة لكم وبارك عليكم وجمع بينكم فى خير لتدخل من لا يمكن أن يتوقعه أحد فى الحفل فى ثوبها الاسود وشعرها الاسود كانت تبدوا ملكه فشعرها كان يصل إلى أسفل ظهرها التفت كل من كان فى الحفل أيعقل هذة المرأة ابنها من يتزوج كيف أنها لا تتعدى حاجز فتاه العشرين كان كل من فى الحفل منصدمين كيف ظهرت سهير فا هما اخر معلوماتهم أنها توفاها اللة كانت كاميليا تهنئ العروسين ولم يلاحظ ايسل ويونس دخول سهير كاميليا : ماشاء اللة حلوين أوى ربنا يباركلكم يا حبايبى يارب ويتمم لكم على خير احتضنت كاميليا ايسل وهى تقبلها ايسل : حبيبتى يا كوكى عقبالك كدة لما افرح بيكى كان ادهم يقف ورائها ليتكلم ادهم فجأة بمزح ادهم : يارب نفرح بيها يارب يونس : هنفرح مالك مستعجل لية هى بس تشاور على اى واحد فى الحفلة ادهم : اى دا اى دا انت شكلك مش ناوى تجييها لبر يونس : فى حاجه يا اخويا انا قلت حاجه غلط لتضحك الفتتان ليحتضن ادهم يونس ادهم : مب**ك يا احلى عريس مب**ك يا احلى عروسة فى الدنيا ربنا يخليك ليا وأشوف اولدكوا قريب احمر وجه ايسل من التوتر : ميرسى يا ادهم ربنا يخليك يونس : حبيبى يا حظابط عقبال ليلتك يا حبيبى ادهم : حبيبي دخلت سهير فجأة فى هذة اللحظة وبجوارها نادية ليعلم يونس أن هذا هى والدته هى من تركته وحيد كان يود أن يحتضنها لكنه قلق فى نظرة كانت إمرأة جميلة لكنها ليست حنونه اقتربت سهير من يونس سهير وهى تقبل يد يونس : مب**ك يا اغلى واحد فى حياتى ربنا يفرحك يارب تفاجأ يونس من هذة الحركه هى لم تعطية الحنان ولا شاركته اى عاطفه وفى اول لحظة تراها تقبل يدة حقا انها امرأة غريبة يونس : شكرا يا مدام احتضنته سهير ولكن يونس لم يبادلها توجهت سهير إلى ايسل وهى تفتح علبة حمراء لتعطي لها خاتم كان ذكرى لها مع حسن سهير : بصى بقا يا عروسة دى احلى هدية هتجيبلك لازم تحطى الخاتم دا فى عينك ايسل : ميرسى اوى يا طنط الخاتم حلو اوى ارتدت ايسل الخاتم واحتضنت سهير سهير : الف مب**ك يا اجمل عروسة ربنا يفرحك يارب ويسعدكوا مع بعض ايسل : ميرسى اوى يا طنط ربنا يخليكى سهير : حبيت قلب طنط تدخلت نادية لكى تبارك للعروسين وهى تحتضنهم نادية : مبررك يا حبايبى ربنا يفرحكم قبلت ايسل يد نادية واحتضنتها بشدة بعد أن ذهبوا ايسل : يونس مين الست الا لبسه اسود دى حلوة اوى يونس: قريبتى هتعرفى كل حاجه بعدين ايسل : مش فاهمه وقف يونس وهو ينادى على ملك أخته ملك : أبية يونس وحشتينى شكلك حلو اوى يونس : انتى وحشتينى اكتر قبل يونس ملك واجلسها على ركبته لكى يلتقطوا صورة ليهنؤ من فى الحفل العروسين أما عند كاميليا كانت تقف تلتقط بعض الصور مسكت موبيلها ولم يراها الجرسون ليقع عليها بعض العصير كاميليا : ينهار اسود الجرسون وهو يعتذر : انا اسف واللة اسف تذكرت كاميليا نفسها فى الماضى لتلحق الموقف سريعا : لا عادى ولا يهمك حصل خير أتى ادهم سريعا ادهم : فى اى انتى كويسة كاميليا : ايوة عادى مفيش مشكلة ادهم : طيب تعالى نطلع ننشف الفستان كاميليا وهى تمسك يد ادهم ذهبت معه فهو كان يعرف أنحاء القصر كاميليا : ادهم هعمل اى الفستان باظ ادهم : لا براحه هنظبطه سوا وبعدين انتى اى حاجه عليكى قمر تعرفى كدة كاميليا : مش وقته محن على فكرة ادهم وهو يضحك : كدة طيب انا همشى كاميليا : لا لا بهزر مسكت يدة وهى تكمل يا ادهم بقا انجز اقترب ادهم منها أكثر ليقبلها كما لو أن هذة آخر لحظة فى الحياه كم كان عاطشا لشفتيها ليفصل قبلته وهو يستنشق رائحتها ادهم : انتى الا قمر مش ذنبى اشوف كل الحلاوة دى واسكت وضعت كاميليا يديها على شفتيها قالت بخجل : ادهم ادهم : قلب ادهم من جوة عم ال**ت لعدة ثوانى ليتحدث ادهم : كاميليا ادخلى غيرى الفستان واديهولى كاميليا : حاضر دخلت كاميليا وفعلت ما قالة لها ادهم وبعد فترة نزلوا إلى الحفل وكان يلتقطون الصور رقصت ايسل مع يونس لتدخل كاميليا ويليها ادهم وينهوا الحفل وكانت حقا ليلة ممتعه ولطيفه للعروسين صعدوا جميعا إلى القصر كانت سناء تقف وامامها سهير والجميع حاضرين سناء : انتى ليكى عين تيجى هنا بعد ما سيبتى ابنك جاية لحد هنا سهير : انتى تسكتى خالص لو فاكرة انك هتعملى زى زمان انسى سناء : اعمل اى انا الا سبت جوزى وابنى علشان أهرب وعملت نفسى ميته تعصبت سهير من كلامها واقتربت ثم صفعتها على وجهها وقف الجميع فى صادمه كان يونس متفاجأ وكانت ايسل لا تعرف ماذا يحدث من هذة ولماذا تقول هذا الكلام تدخلت نادية : اهدى يا سهير سهير: لا مش ههدى انا خلاص مش هسكت انتى اتجننتى يا ست انتى انتى عارفه انتى مديتى ايدك على مين قالت هذة الكلامات حنين حنين وهى تهم لرد الصفعه لسهير ليقف حسن أمام حنين حسن : عيب يا حنين دى مراتى تفاجأ الجميع من كلمه حسن ماذا قال اكمل حسن : ايوة مراتى حتى لو ماتت هربت دا ميغيرش الحقيقة كانت هناك علاقة قوية بين حسن وسهير لأنهم تزوجوا عن قصة حب كبيرة واخيرا ليتحدث يونس يونس : خلصتوا حسن : يونس خد عروستك واطلعوا يونس : لا انا مش هينفع اسكت لحد كدة انا عشت كل السنين دى لوحدى وجاية دلوقت تظهرى وهو يوجهه كلامه ل سهير سهير : اسمعنى متحكمش عليا يونس : انتى دمرتى كل حاجه كان نفسى اشوفك واسمع صوتك فكرت انك فعلا موتى مع كامل احترامى ليكى بس انا مش عاوزك فى حياتى ذهب يونس فى هذة اللحظة كان يود أن يخرج من القصر بأكملة لتمسك ايسل بفستانها وتلحق ب يونس ايسل :يونس استنى انت هتسبنى فى يوم زى دا يونس : ايوة يا ايسل انا اتجوزتك علشان اشوف الست الا المفروض انها امى لتلطم وجهها نادية ايسل فى حالة من الصدمه ماذا يقول أمام الجميع اين كرامتها لماذا تدفع ثمن شئ لم تفعلة ما ذنبها حسن : يونس اصبر دى مراتك مينفعش تسيبها فى يوم ذى دا تحول يونس الى شخص آخر شخص لم يتعرف عليه أحد من قبل يونس : انا قلت الا عندى انا عملت كدة علشان اشوف الهانم بس والا عاوزه عملته وقدامكوا كلكوا عاوزة تبقى مراتى يا ايسل فا جوزانا سورى يعنى على ورق لم تصدق نادية ما تسمعه هى من فعلت هذا فى ابنتها لكنه لم تجبرة وهو قال أنه يحبها كان ادهم وكاميليا يقفوا وكأن الطير اكل ل**نهم لتتحدث كاميليا : انت ازاى شخص زبالة كدة ازاى اتخدعنا فيك يونس : انا محدش لية حاجه عندى ادهم : يونس اهدا نتكلم بهدوء وقعت ايسل ومسكت فى يد يونس ايسل : يونس قول انك بتهزر متسبنيش يونس وهو يبعد يديها يونس : بصى يا ايسل ليكى حريت الاختيار قدام أهلى واهلك لو عاوزة تتطلقى انا مستعد كانت حنين وسناء لا يستلطفوا ايسل لاكن لا ينكروا أنهم عطفوا عليها ورق قلبهم تدخلت حنين فلاول مرة تتحدث فى أمور لا تعنيها كانت دائما خارج البلاد حنين : يونس بنات الناس مش لعبة فوق يونس : لو سمحتوا يا جماعه محدش يتكلم معايا فى الموضوع دا انا قلت الا عندى ليوجهه كلامه لايسل انتى ليكى حريت الاختيار حسن : انا ابنى يعمل كدة طلاق اى انت عاوز الناس تاكل وشنا ليقاطعم يونس وهو يولى لهم ظهرة ويذهب وايسل تنادي علية بأعلى صوتها وقفت كاميليا وهى تحاول تهدئتها كاميليا : اهدى يا ايسل يا حبيبتى كانت سهير فى هذا اللحظة تلوم نفسها فا هى السبب فى كل حدث مسك حسن ايسل ليحملها وتصعد معها سهير ونادية نادية : يا حبيبتى يا بنتى حسن : نادية روحى انتى نامى فى اوضتك هى هتبقى كويسة مسحت ايسل دموعها وسعادتها سهير فى نزع الفستان سهير : انا اسفة اوعدك كل حاجه هترجع زى الاول سكتت ايسل ولم تنطق بكلمه خرجت ايسل وسهير حسن : سهير سبيها تنام ويلا بينا دلوقت سهير : تصبحى على خير يا بنتى حسن وهو ينزل على رأس ايسل ويقبلها : بكرة هنتكلم فى الموضوع دلوقت بس ارتاحى نزلت سهير ويليها حسن حسن وهو يحتضنها بدون سابق انذار سهير : حسن ابعد حسن : انتى مراتى يعنى ولا عيب ولا حرام سهير وهى تبكى : حسن ساعدنى عاوزة ابنى يرجعلى ارجوك حسن : متقلقيش فهمينى بس فى اى سهير : بعد الحادثة فى ناس لحقونى كنت فقدت الزاكرة لحد مبدأت ترجعلى وحدة وحدة وفضلت انى اكون بعيدة بعد ما عرفت انكم كويسين وكانت نادية صاحبتى بتعرفنى كل حاجه وقلت إن الأوان بقا اجى وأحضر فرح ابنى بس لو كنت عرفت أن كل دا هيحصل مكنتش جيت حسن : لا متقوليش كدة يا سهير انتى عملتى الصح دلوقتى اطلعى ارتاحى اوضتك زى ما هى وبكرة نتكلم فى كل حاجه سهير : شكرا يا حسن تصبح على خير حسن : وانتى من أهل الخير يا سهير أما عند كاميليا وأهم فى السيارة كاميليا وهى تبكى : يونس دا بجد غبى انا مش عارفه ازاى يعمل كدا فى ايسل دى بتحبة من كل قلبها بتحلم باليوم الا يتجاوزها فيه ادهم : مش عارف يا كاميليا انا مستغرب زى زيك واللة مش مصدق اول مرة اشوفه كدة واصلت كاميليا بكائها كاميليا : ربنا يصبرك يا ايسل يارب اوقف ادهم السيارة وهو يحاول تهدئت كاميليا ادهم : خلاص بقا اهدى ولا عاوزة تتباسى كاميليا وهى تبتسم : لا خلاص ضحك ادهم وقال :إن شاء اللة خير وكل حاجه هتبقا زى الفل متقلقيش امسحى دموعك ليوصل ادهم كاميليا كاميليا : تصبح على خير يا ادهم ادهم : وانتى بخير يا حبيبتى أما عند يونس فكان فى حالة من الضياع لا ينكر أنه ظلمها ولكن هو يفكر لماذا تزوجت بية ركن يونس سيارته امام البحر يونس بصوت مسموع : يعنى هى اتجوزتنى لية قالت بقا واحد غنى وخلاص اكيد مش بتحبنى هى اصلا تعرفنى ولا انا اعرفها ليرجع فى كلامه ممكن اكون ظلمتها يارب انا مش عارف اعمل اى على العموم القرار قرراها أنا مش هقدر اعمل حاجه فى الموضوع دا كان ادهم يعرف مكان يونس المفضل ادهم : كنت عارف انى هلقيك هنا يونس : ادهم اللة يخليك سيبنى فى حالى دلوقت انا فيا الا مكفينى ادهم : انا مش جاى احاسبك انا جاى اتكلم معاك يونس : يا صاحبى هى مش بتحبنى انت عارف حركات البنات ولا انا اعرفها ولا هى تعرفنى هى قالت واحد غنى هيسحبها من الا هى فية ادهم : يونس انت بقيت غريب مين الا لما شافها فى الحفلة كان هيتجنن عليها انا مش عارف انت دماغك مالها ولو حتى هى مش بتحبك دا ميدكش الحق تسيبها يوم فرحها مش قد الجواز مكنتش اتجوزت يا صاحبى المهم شوف نفسك هتعمل اى يونس : مش عارف انا هروح ابات فى شقتى فى سيدى جابر وبكرة ربنا يحلها ادهم: ماشى يا صاحبى ربنا معاك يونس : تصبح على خير ادهم : وانت بخير يا صاحبى
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD