الفصل الثالث…….
في المساء كان شريف يجلس في بلكونه غرفته يستمتع بنسمات الهواء و يفكر فيما حدث اليوم إذا برسالة نصية تقاطع تفكيرة فأمسك بهاتفه ووجد خبر صادم ظل يحدق لعده دقائق ويلعن في سره من قام بنشر ذلك الخبر، علي الفور قام بمهاتفه ملك وردت بعد عده رنات
شريف بعصبية :
_انتِ مجنونة ازاي تنشري حاجة زي كدا لو مش همك سمعتك فاسمعتي تهمني
قابلته ملك ببرود قائله :
_خلصت اللي عندك؟
شريف بغضب وتلعثم وعدم سيطرة علي حركة جسدة اللارادية :
_ أنت ازاي برده كدا ولا كأنك عملتي حاجة؟
اجابته ملك بمنتهى البرود :
_لأني منشرتش حاجة والعصبية مش هتحل الوضع اللي وقعت فيه، للعلم سمعتي تهمني كويس جداً، بكل هدوء سيادتك كان ممكن تكلمني للتفكير بحل منطقي مش إتهامات فرغه مالهاش اي أساس من الصحة والأهم نشوف مين نشر الخبر
شريف وهو يحاول إستدعاء هدوءه :
_والمفروض سيادتك بعد الخبر دا أعمل اي يعني
ملك وهي تزفر بحنق :
_سيبلي الموضوع
شريف بغضب :
_اسيبهولك ازاي يعني الموضوع ميخصكيش لوحدك
ملك بعدما فقدت الباقي من هدوءها وسيطرتها على نفسها
_بقولك اي بالأسلوب اللي بتكلمني بيه دا اقصي حاجة هقفل في وشك وهقولك اولع وبسهولة هخرج نفسي من الحوار كله فياريت بلاش الاسلوب دا لو عندك حل فيدنا معندكش سبني اتصرف
شريف وهو يزفر :
_ماشي ياملك لما نشوف هتعملي اي تصبحي على خير
ملك ببرود :
_وانت من اهل الخير
أغلقت المكالمه والقت بالهاتف بعصبية
قائله :
_دايماً متسرع وبتجرح اللي حواليك بس ماشي ياشريف ياانا ياانت
امسكت بهاتفها مجدداً محدثه مساعدها :
_اعرفلي مين اللي نشر الخبر عايزه كل التفاصيل الصبح
اغلقت المكالمه وجلست تفكر فيما ستفعل وضحكت بثقه واتجهت النوم ف غدا سيكون يوم شاق
…………………………
اتي الصباح محملا بالكثير، اتجه شريف لشركته وكان يظن ان الصحافه ستلاحقه ولكن صدم بعدم وجود صحافه فحمد الله كثيراً واراد معرفه ماذا فعلت ملك
كانت ملك تجلس داخل مكتبه ترتشف من قهوتها و تبتسم بانتصار ققد استيقظت مبكرا للغايه علي صوت هاتفها الذي ينبها بأن هناك اتصال ولم يكن هذا الاتصال الا من مساعدتها يخبرها بمعرفة من الصحفي الناشر للخبر، اعطاها رقمه وقامت ملك بمهاتفته
ملك بعملية :
_أستاذ محمد
محمد باستغراب :
_ايوا انا خير
ملك بخبث :
_هو مش خير خالص للأسف، أنت عارف الخبر اللي نشرته عني انا وشريف دا هيكلفك ايه هيكلفك حياتك كلها
محمد بتوتر :
_انا مالي انا نشرت خبر صحيح
ملك ببرود خبيث :
_الخبر دا لو مقولتليش مين نشره قول لاهلك يبدأو يجهزو مراسم الجنازة بتاعتك
محمد بخوف وتوتر :
_انت بتهدديني
ملك ببرود :
_لا انا بنفذ مش بهدد، قولت ايه هتقول مين اداك الخبر دا ولا ابدا انفذ
محمد وهو يبتلع ريقه :
_حاضر هقول احمد بيه هو اللي اداني صور وفيديوهات من الحفله وقالي اكتب كدا
ملك متمتمه من بين اسنانها :
_احمد كان لازم اتوقع كل مصيبة مش بتيجي غير منه، عموماً قدامك نص ساعه تكدب الخبر دا وتكتب اللي هقولك عليه تمام
محمد بخوف وهو يبتلع ريقة بصعوبة :
_تمام
عادت ملك من شرودها علي رنات هاتفها نظرت للشاشه فوجدته شريف فتجاهلته على الفور
داخل مكتب شريف
يتحرك بغضب هنا وهناك ويردد :
_مبترد يش ليه نفسي أفهم
تأفف بضجر وترك هاتفه وطلب من سكرتيرته كوب قهوة
بعد مده دخلت سكرتيرته تضع القهوة أمامه
شريف وهو يترشف مو القهوة :
_لو اي صحفي كلمك بخصوص ياخد معاد معايا ارفضي
اومأت سكرتيرته بتوتر فقال :
_في اي انجري
سكرتيرته وهي تبتلع ريقها بصعوبة :
_حضرتك مقراتش الأخبار بتاعه الصبح
شريف بالامبالاه :
_لا مقراتش يا دانا
دانا بتوتر :
_طب ممكن حضرتك تقرأها ضروري تخصك
شريف وهو يمسك هاتفه :
_طب تمام تمام روحي أنت
امسك شريف الهاتف واخذ يتصفح الاخبار فابتسم بانتصار فهناك خبر يكذب مرض شريف وان ناشر الخبر هو احد اعداءه يريد تشويه سمعته في السوق ليس إلا ثم تلاه خبر اخر صدمه بقوة وهو تص**ح ملك
"شريف لا يعني لي شئ فقط مشاريع مشتركة ليس إلا ولا اود الارتباط في الوقت الحالي وحينما أود سوف اقوم بدعوة الجميع"
تنفس بغض واخذ زراعه يتحرك بحركة لا اراديه حاول التحدث ولكن تلعثم في الكلام أخذ الهاتف بصعوبة وقام بمهاتفة ملك ردت بعد العديد من الرنات
ملك ببرود :
_خير
شريف بغضب وتلعثم :
_ان انتِ مفكرة نفسك مين عشان تكتبي كدا
ملك ببرود :
_كتبت ايه مش دي الحقيقة انت متعنيش اي حاجة ليا ومضطره اقفل مشغولة
أغلقت الهاتف ف وجهه وظل ينظر بصدمه
من اين لها بكل هذا البرود ولكن لم هو مهتم بتص**حها ف بالفعل هي لا تعني شئ له ولكن كان لقلبه رأي اخر حاول تجاهله
جلس يهدأ من نفسه قليلاً ويسيطر علي حركته اللارادية، ثم امسك بهاتف مكتبه
قائلا بعملية :
_دانا قوليلي جدول مواعيدنا ايه النهاردة
انتظر قليلاً حتي اتاه الرد فصدم في من ضمن جدوله اليوم سيلتقي بملك في الموقع
تجلس ملك ترتشف قهوته باستمتاع فكم استمتعت باغضابه اقسمت بأن تجعله يجن ويعترف بحبه لنفسه قبلها
ملك بتنهيدة :
_ماشي ياشريف انا وانت والزمن طويل مش هسيبك غير وانت جايلي بتديني قلبك وتقولي ملكك
تذكرت ان اليوم ستلتقي به في الموقع فاخذت تفكر في شئ ما يجعله يجن جنونه ولكن ما هو لا تعلم اتستعين بسكرتيرتها
لا اذا ماذا اخذت تجوب المكتب ذهابا وإياباً بتفكر حتي توقفت فجأة مبتسمه بانتصار قائله :
_ لقيتها
……………………………………………………………………………
بعد مرور بعض الوقت ……
في احد الاماكن المهجوره ……
كان يجلس وينظر لذلك الذي يقف امامه ويرتجف بخوف
حاول الرجل الذي امامه استجماع رابطت اجشائه ليردد قائلا :
_ياباشا مليش ذنب والله انا حاولت اا
قاطعه بااشاره من يده مرددا :
_حاولت !؟
هز الاخر رأسه با امل ان يتركه سيده علي قيد الحياه …
ولم يشعر سوي ما ان قام بالصراخ بالم ممسكاً بساقه التي اصابها الرصاص ……
وقف الاخر مرددا :
_معنديش حاجه اسمها حاولت
اردف الرجل بالم وخوف :
_طب ياباشا اديني فرصه بس وهنفذ صدقني
ثوانٍ وسقط جثه هامدة بعد ان اخترقت رصاصه اخري رأسه …
قلب عيناه ليردد :
_معنديش فرصه تانيه ومعنديش حاجه اسمها حاولت غ*ي ، يامنصووووور
دخل احدي الحراس المدعي منصور منزلا رأسه بااحترام :
_اؤمرني ياباشا
اردف وهو يعاود الجلوس :
_شريف ، يموت النهارده انت فاهم !
منصور بطاعه :
_امرك مطاع ياباشا
اردف بتحذير :
_لو مامتش هتبقي بداله ، وملك لو اتخدشت خدش واحد هقتلك انت وعيلتك ، انت فاهم ؟
هز منصور راسه بتفهم ، ليشير الاخر له بيده مرددا :
_ روح انت
ذهب منصور لينفذ ماامر به سيده ، بينما جلس هو مرددا :
_هتبقي ليا ، قريب اووي ، قريب يا ملك
اردف بااسمها بتلذذ وهوس …………………………………………
…………………………
رُبّ رمية في الهوى من غير رامي
مثل أول سهم من رمشي رميته
سهم عيني جاك سامي وانت سامي
من كرمك استقبله ص*رك فديته
رُبّ رمية في الهوى من غير رامي
مثل أول سهم من رمشي رميته
سهم عيني جاك سامي وانت سامي
من كرمك استقبله ص*رك فديته
قالوا إن العين تكتب في منامي
حب قلبي واسم قلبي اللي هويته
شوف عيني لو تبي تعرف هيامي
بس دخيلك قول وش فيها قريته
قالوا إن العين تكتب في منامي
حب قلبي واسم قلبي اللي هويته
شوف عيني لو تبي تعرف هيامي
بس دخيلك قول وش فيها قريته
والله، والله إنت، إنت عندي، عندي
والله إنت حلم حياتي
والله، والله إنت، إنت عندي، عندي
والله إنت حلم حياتي
يا غرامي كل ما أكتب عن غرامي
أحفظه لكن إذا شفتك نسيته
في عيوني حبك أكبر من كلامي
خليها تحكي لك اللي ما حكيته
يا غرامي كل ما أكتب عن غرامي
أحفظه لكن إذا شفتك نسيته
في عيوني حبك أكبر من كلامي
خليها تحكي لك اللي ما حكيته
يا المقام اللي تباهى به مقامي
يا الوحيد اللي من إحساسي سقيته
ما تنام العين دام القلب ظامي
وانت غيث من حلاته ما رويته
يا المقام اللي تباهى به مقامي
يا الوحيد اللي من إحساسي سقيته
ما تنام العين دام القلب ظامي
وانت غيث من حلاته ما رويته
إنت، إنت عندي، عندي (عندي
إنت، إنت حلم حياتي
(والله، والله (والله) إنت، إنت عندي، عندي (والله
والله إنت حلم حياتي
والله إنت حلم حياتي
يا هيامي يا غرامي يا مرامي
كان قلب لي ولعيونك هديته
كل ما تحلم عيوني قلت نامي
كل حلم في حياتي بك لقيته
يا هيامي يا غرامي يا مرامي
كان قلب لي ولعيونك هديته
كل ما تحلم عيوني قلت نامي
كل حلم في حياتي بك لقيته
رُبّ رمية في الهوى من غير رامي
مثل أول سهم من رمشي رميته
سهم عيني جاك سامي وانت سامي
من كرمك استقبله ص*رك فديته
رُبّ رمية في الهوى من غير رامي
مثل أول سهم من رمشي رميته
سهم عيني جاك سامي وانت سامي
من كرمك استقبله ص*رك فديته
والله، والله (والله) إنت، إنت عندي، عندي
والله إنت حلم حياتي
والله، والله إنت، إنت عندي، عندي
والله إنت حلم حياتي
كانت ملك تردد تلك الكلمات مع المذياع الخاص بسيارتها …