#الحلقه السادسه من روايه عشقته في **ت بقلمي مروه محمد ?
..........................................
أيعقل أن تداوي جراح قلبي ولكن كيف السبيل لذلك وانا من أحببت بصدق من قلبي وجرحتني من احببتها بصدق أيعقل أن يكون قلبي أخطأ في اختياره أيعقل أن ما يحدث معي هو عقاب لي
هكذا حدث حمزه نفسه بتلك الكلمات التي لا تصف شيئاً عن ما بداخله الا القليل أصبح حبيس غرفته لا يذهب إلى كليته ولا يرد على اتصال أصدقائه فجرحه لا يزال ينزف ظل يفكر فيما حدث إلى أن توصل بأن كل ما يحدث له هو عقاب من الله لأنه لم يعف قلبه للحب الحلال فالحلال له مذاقه الخاص لا يشعر بحلاوته الا من صان قلبه لحبه الأول في الحلال
....................................... َََ
في كليه الهندسه يجلس سيف ومحمود وحسام ولكن ينقصهم صديقهم حمزه فمهما كانت عيوب أحدهم فهم لا يستطيعون الاستغناء عن بعضهم
سيف:ازيكم يا شباب
محمود وحسام:الحمد لله
سيف:ماحدش شاف حمزه اصل انا برن عليه ومش بيرد وقلقان عليه اووي
حسام:وكمان بقاله اسبوع مجاش الكليه
محمود:حاجه غريبه فعلا
سيف:يا ترى يا حمزاوي غايب ليه يا صاحبي
حسام:من ساعه ما البنت دي اللي جات وقفت معاه وهو مجاش الكليه بس انا سمعتها بتقوله سلمي
محمود:سلمي برضو ربنا يهد*ك يا حمزه وتكون بخير انا ياما نصحته انه يبعد عنها ويروح يتقدم ليها بس للاسف مسمعش الكلام
حسام:طب احنا هنفضل هنا يلا نروح ليه
سيف:يلا ان شاء الله هيكون بخير
وذهب الشباب الي منزل حمزه منزل في غايه البساطه فحمزه ليس غني ولا فقير
ترن ترن ترن
الشباب:السلام عليكم
ام حمزه:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ام حمزه:مين حضرتكوا
محمود:احنا أصحاب حمزه يا طنط هو موجود
ام حمزه:اها يا حبايبي اتفضلوا.. ثواني بس هجيب حاجه تشربوها
حسام:مافيش داعي والله احنا ماشين على طول
سيف:هو حمزه كويس
ام حمزه:انا مش عارفه ابني ماله قافل على نفسه الاوضه ولا بيكلم حد وكل ما اروح اتكلم معاه يقولي سيبيني يا أمي وانا هبقي كويس
سيف:طب ممكن ادخل اشوفه
ام حمزه:اتفضل يا ابني يا رب تقدر تطلعه من اللي هو فيه.. انت مين بقى في صحابه
سيف:انا سيف وده محمود وده حسام
ام حمزه:ابني بيحبك اووي يا سيف ودايما بيحكي ليا عنك وبيحكي ليا عن محمود اد ايه هو شاب ملتزم وبينصحه وبيقف جمبه
سيف:الله يحفظك والله يا طنط
شعر حسام في تلك اللحظه بأن دلوا بارد من الماء سكب فوق رأسه وعزم على فعل شئ
سيف:محمود حسام انا هدخل لحمزه وهحاول معاه اطلعه من اللي هو فيه
محمود وقد تفهم الامر:ماشي احنا هنستناك هنا
والداه حمزه:اتفضلوا يا ولاد على ما اعمل ليكوا حاجه تشربوها
ذهب سيف إلى غرفه حمزه عندما دلته والده حمزه عليها
سيف:افتح يا حمزه
حمزه بذهول:سيف!! لو سمحت يا سيف سيبني لوحدي
سيف:نعم ياخويا هو انا جايلك عشان تقولي سيبني في حالي افتح يالا والا ه**ر الباب أنجز
حمزه بتأفف:حاضر
بعدما فتح حمزه الباب:ادخل يا سي سيف يخربيت صداعك
سيف:مالك يا ابني قلقتني عليك
حمزه بوجع:مخنوق اووي يا صاحبي الدنيا عطيالي ضهرها عمرها ما ضحكت ليا
سيف:ايه اللي حصل خلي عندك كميه اليأس والإحباط دوول
حمزه:حصل حاجات كتير انا وسلمى سيبنا بعض وهي اللي باعت وانا مش عارف اعمل ايه وامي قلقانه عليا ولازم اركز في دراستي عشان اقدر اشتغل واقدر اصرف على البيت من بعد وفاه ابويا وامي اللي شالت كل حاجه مش قادر افكر يا صاحبي كل تفكيري ازاي سلمي سابتني كده بعد الحب ده كده بكل سهوله قلبي موجوع اووي
سيف باشفاق على صديقه:اهدي كده يا حمزاوي وصل على النبي واستغفر ربك يا حبيبي وقوم صلى ركعتين لله وربك يف*جها وان شاء الله هتتعدل وربك هيرزقك باللي احسن منها ميت مره
حمزه:يا رب يا رب انت العالم باللي جوايا
سيف:طب قوم كده يلا عشان محمود وحسام بره وزمانهم خللوا
حمزه:ومش عارف تقول زمانهم زعلوا
سيف:لا ياعم متقلقش ويلا بقى فرفش كده
حمزه:طب يلا نطلع وبالمره نتغدي مع بعض
سيف:ماشي يا حبيبي وبطل تفكير شويه وإن شاء الله هتنساها
حمزه بحزن:هحاول صدقني يا صاحبي
بعد خروج حمزه وسيف
محمود:الله الله كل ده كلام كنتوا بتقولوا ايه بقى
حمزه بضحكه حاول اظاهرها:كونا بنقول يا ماما حضري الاكل
حسام:ايه يا ابني الكرش ده مش هيخس حرام عليك
سيف:لا يا حسام ملكش حق ده وشه اصفر وشكله خس النص يا ابني شكله كده كان مخا** الاكل
حمزه:بصراحه كنت مخا** كل حاجه بس بعد ما شفتكم كل حاجه اتغيرت عرفت ان لسه فيه خير
والده حمزه :يلا يا ولاد الاكل جاهز
وجلس الأصدقاء لتناول الطعام وحاول سيف أن يخرج حمزه من ضيقه بشتى الطرق ليرسم البسمه على وجه صديقه مره اخرى
...................................
في مكان آخر بالتحديد في منزل سلمي تلك الفتاه التي لا يهمها سوى المال فقط لا تدري بأن لكل خطأ عقاب وستعقاب أشد العقاب على محادثه الشباب فكيف السبيل للعيش في سعاده وهي تعصي الله في مكالمه شاب لا يمس لها برابط
اتصلت سلمي على صديقتها ندى
سلمي:ازيك يا ندوش الخطوبه بكره ماتنسيش تيجي بقى بدري
ندي:مب**ك يا سلمى؛ بس انتي ليه عملتي في حمزه كده ده بيحبك بجد وماعتقدش إن هاني بن خالتك بيحبك الحب ده
سلمي:يابنتي افهمي هاني هيحقق ليا كل اللي نفسي فيه وهو اصلا بيحبني لكن حمزه لسه قدامه المشوار طوويل ومش هعيش معاه في مستوى كويس زي هاني
ندى بحزن:سلمي الفلوس مش كل حاجة وزي ما انتي بتحبيه عشان الفلوس هو بيحبك عشان جمالك والاتنين مش دايمين لكن الحب اللي بجد دايم يا صاحبتي ولو عيشتي عمرك كله مش هتلاقي حد يحبك زي حمزه وعموما ربنا يفرح قلبك
سلمي:يا رب وبعدين بكره حمزه ينساني ويحب واحده تانيه
ندي:اللي بيحب بجد مش بسهوله ينسى وانتي الظاهر انك محبتيش حمزه اصلا شكله كان مجرد وقت بالنسبه ليكي تسليه مش اكتر
سلمي بتأفف:اووف خلاص بقى يا ندى الموضوع خلص الهم ماتنسيش تيجي بكره
ندي:ماشي مع السلامه
....................................
في المساء في غرفه مروه.
(ازيك يا رفيق الدرب اتمنى تكون بخير ادعيلي زي ما انا بدعيلك حافظ على قلبك ليا وغض بصرك ها والا هزعل منك وانت عارف إن زعلي وحش ربنا يهد*ك واكون اول حب في حياتك أراك قريبا في حياتي وان لم تكون نصيبي في الدنيا ستكون نصيبي في جنه الرحمان ذلك المكان الذي سأعيش فيه معك دون حقد ولا حسد من الآخرين بل سأسمع صوتك العذب في قراءه القرآن ارجو من الله ان يحقق لي امنيتي وان يكون صوتك عذب فدوما ما ادعو لك في صلاتي في رعايه الله يا رفيقي) هكذا كتبت مروه في يومياتها وظلت تفكر في كلام صديقتها شذي وكيف السبيل لاقناعها بالرجوع عن قرارها الا ان اذن المؤذن لصلاه العشاء فقامت وتوضأت وصلت وحسمت أمرها بما ستفعله غدا من أجل رفيقتها
...................................
في الصباح الباكر في منزل شذي
سيف:اصحى يا هانم عشان تصلي
شذي:يووه سيبني انام شويه يا أخي حرام عليك
سيف:يا عيني على أساس انك مقطعه المذكره طول الليل
شذي:خلاص قومت
سيف:خمس دقايق وتحصليني عشان هنصلي سوا
وقامت شذي على مضض وصلى بها سيف بصوته الجميل بدأت بسوره الفاتحه وبعض الآيات من سوره البقره
سيف:تقبل الله
شذي:منا ومنكم
سيف:ربنا يهد*كي يا اختي انا ملاحظ من ساعه ما امك سافرت تعمل عمره وانتي مقصره في الصلاه ومعتيش بتذاكري ودايما سرحانه
شذي:مافيش يا عم
سيف:شذي انا هسيبك براحتك بس هقولك حاجه فوقي لنفسك لأنك اتغيرتي تماما.... تعالي هنا اوعي تكوني بتحبي من ورايا
شذي بارتباك:حب ايه وهحب مين اساسا
سيف بشك:براحتك مش هضغط عليكي يا شذي بس لو فيه حاجه تعالى وقوليها لأنك لو عملتي حاجه من ورايا مش هيحصلك طيب وهفقد الثقه فيكي تماما
شذي:ماشي
سيف:يلا عشان اوصلك للمدرسه
وقامت شذي بارتداء ملابسها والنزول إلى أخيها وركبت بجواره ولم يكن هناك أي حديث بينهم طيله الطريق
ولكن سيف كان شارد الذهن يفكر في اخته كيف تغير حالها هكذا
اما شذي كانت تفكر في حديث أخيها ولا تريد أن يفقد ثقته بها ولكن كانت تفكر في حمزه أيضا فالشيطان لا يدع للإنسان طريق أن يفكر في الخير
وصلت شذي إلى مدرستها
مروه:ازيك يا شذي
شذي:الحمد لله
نور:شذي انتي لسه مصره على اللي في دماغك
شذي بحيره :بصراحه مش عارفه سيف حس إن فيه حاجه ولو عملت اي حاجه من وراه هيطين عيشتي
نور:سبحان مغير الاحوال ما مروه كانت بتقولك كده
مروه:انتي كنتي عايزه تكلميه ليه اصلا
شذي:كنت عايزه اعرف هو مرتبط ولا لأ
نور:مش انتي قولتي انك سمعتيه وهو بيكلم حبيبته
شذي:اها بس برضو عايزه اتأكد مش هسأله غير سؤال واحد بس
نور:يا سلام وهو هيجاوب عليكي ببساطه كده فوقي يا شذي انتي اكيد مش شذي فين مبادئك واخلاقك وبعدين لو هو خير ليكي هيجي
شذي:مش عارفه بقي
مروه:شذي لو انتي عايزه مساعدتنا بجد يبقى تعملي اللي هقولك عليه اولا لازم تعرفي لو هو من نصيبك محدش هياخده غيرك ثانيا ادعي ربنا لو هو خير ليكي يجعله حلالك ونصيبك وبلاش بقى جو الفيس والحوارات ده وارجعي يا صاحبتي وارجعي نفسك قبل ما تخسري حاجات كتير
شذي:صدقيني هحاول اعمل كده بس ما اوعدكيش انا بقولك بحبه ازاي وأمته مش عارفه لما سيف اخويا بيحكي عنه قلبي بيفضل يدق جامد
نور:معتقدش إن ده حب لأن احنا في مرحله المراهقه مرحله اضطراب مشاعرنا فيها مش مستقره يعني ممكن احساسك ده يكون إعجاب مش اكتر واللي انتي شايفها صح اعمليه بس ما ترجعيش تندمي احنا حذرناكي يا شذي
يا ترى شذي هتسمع الكلام المره دي ولا لأ ولو معملتش بالكلام ده ايه اللي ممكن يحصل ولو كلمت حمزه هيكون رد فعله ايه؟؟
يا ترى حسام قرر ايه؟؟ حسام اللي نفسه يتغير بس مش عارف ونفسه يبقى كويس هتكون حياته الجايه ازاي؟؟
@توقعاتكم❤??