الفصل الخامس عشر

1385 Words
الحلقه الخامسه عشر من روايه عشقته في **ت بقلمي مروه الشربيني #وسألت يوماً عن جراح قلبي من الذي سيدويها لي #هل يخبئ لي القدر ما يفرحني #فأنا في عمر الشباب ولم ألتقي بعد بنصفي الآخر #علمت ذات يوم انه سيشبهني إلى حد كبير #دعوت الله ليل نهار أن يهديه #فأنا أحتاج لشخص يحتويني ويأخذني إلى بر الأمان #وتسألت ذات يوم لما تأخر من يهواه قلبي #فلم أجد إجابه لسؤالي غير الصبر يا فتاتي #فأنا من تعطي الأمل للآخرين ولكني محطمه إلى حد كبير ................................ فاقت مروه من حاله الإغماء التي أصابتها وتمنت أن يكون ما سمعته حلماً لا أكثر هل كتب عليها الحزن طيله حياتها فمن تتعلق بهم يرحلون دون وداع لها دون سبب عن ذلك الرحيل نعم لقد اعترفت لنفسها بأنها أحبت ذلك الشاب هادم اللذات ولكنه حب في **ت حب لم ينطق به ا****ن ولكن نطقت به العيون والقلوب حب يرضى الله حب في الحلال كم تمنت أن يرزقها الله بزوجا تقياً نقياً يخاف الله يعاملها كمان كان يعامل النبي صلى الله عليه وسلم زوجاته كانت تعيش في عالم الروايات وتعلم جيداً بأنه ليس إلا وهما أو من الخيال كانت تعلم ما يدور في الحقيقه من أحزان ومشاجرات ومن عيون باكيه ولا تجد من يجفف دموعها لم ترى الحب في الحقيقه الا قليل ولكن من المستحيل أن نجد حياه سعيده بلا حزن بلا هموم فكيف ستسير الحياه هكذا سيشعر الجميع بالملل ليس إلا نور:حمداً لله على السلامة يا مروتي مكنتش اعرف ان قلبك خفيف كده ياختي شكلك وقعتي ولا حدش سمي عليكي حاولت مروه جاهده أن تخفي آالامها ولكن دون جدوى :مافيش يا نور انا بس كنت مضايقه شويه وخرجت من البيت من غير أكل عشان ضغطي وطى واغم عليا بس مش اكتر نور بمرواغه:اها قولتيلي طب الحمد لله اني اطمنت عليكي أروح بقى أشوف الواد الغلبان أخويا ربنا يشفيه ويقومه بالسلامه مروه بارتباك :هو هو عمر ايه حصل معاه نور بحزن:عمل حادثه جامده وهو راجع البيت بليل مع حازم وللأسف الحادثه أثرت على عينيه وعلى كليته الشمال وحازم ايديه ات**رت واتخبط جامد في دماغه ربنا يستر عليهم مروه والدموع تنساب من عينيها :ها بتقولي ايه عمر حصله كده ازاي وأمته ليه مكتوب عليا كل حاجه احبها تروح مني يا رب احميه يا رب نور:مروه انتي للدرجادي بتحبي عمر اخويا مروه بدون تفكير:قومي يلا نروح ليه المستشفى نور:اممم بتغيري الموضوع ليه يا هانم عموماً ده مش وقته ومتخافيش اووي كده هشام عنده ونورا بنت عمتي وهبقي اتصل بهشام اخليه يجي يخودنا مروه:ماشي؛؛ صحيح انا جيت هنا ازاي؟! نور:ابدا ياستي جدي اتصل عليا جيت البيت بأقصى سرعه طبعاً حاولت بكل الطرق افوق سيادتك لكن مافيش فايده للدرجادي الصدمه مأثره عليكي وقلت لهشام ربنا يصلح حاله وجيه يوصلنا مروه بشهقه:نعم قصدك إن هشام شلني نور بابتسامة طمئنيه:لا متخافيش اووي كده أنا ونورا حاولنا نشيلك لحد ما ركبناكي العربيه وجبناكي هنا بس بقولك ايه حاولي تخسي مروه:نعم يا ماما ده انا عودي فرنساوي ووزني 60كيلو بس نور بنظره ذات معني:يا شيخه الحفي مروه:احم ايه يا نور بلاش احراج بقى نور:تعرفي يا روما كان نفسي اقولك حاجه اكيد هتفرحك بس انتي بت فقر أساساً مروه بإلحاح :ها قولي يا نور بالله عليكي نور بحزن:لا خلاص بقى مش هينفع ده أمر عليا ولازم انفذه مروه:ماشي؛ قوليلي زوما عامل ايه دلوقتي نور:لمى نفسك يا زفته انتي الله اسمه الأستاذ حازم (نطقت نور &بآخر حرف ودخلت صديقه لم يكن يتوقع احد حضورها .............................. وما لكي يا فتاه لما لا ترحل الدموع عنكي هل كتب عليكي الحزن والألم ام ان الله يضعك في اختبار ليرى نتيجه صبرك دخل حسام إلى منزله ووجد زوجته في إستقباله حسام:ازيك يا حياء حياء بإبتسامه :الله يسلمك يا حبيبي حمداً لله على السلامة احضرلك الغدا حسام:لا مش دلوقتي؛ امال ماما فين كده مش شايفها حياء:راحت تشتري شويه حاجات كده وزمانها جايه حسام:بتقولي ايه يا ست هانم انتي مخليه امي تنزل وحضرتك هنا حطه رجل على رجل صحيح هقول ايه حياء بحزن:فيه ايه يا حسام ما انت عارف اني تعبانه بسبب الحمل ومش بقدر أعمل حاجه حسام بعصبيه:وده مش مبرر يا هانم أمي كان معاها حق قالتلي إزاي هتتجوز واحده اتعرفت عليها من الفيس حياء:فيه ايه يا حسام ايه اللي غيرك كده وبعدين انت معرف*نيش من الفيس انت فضلت تدور علي عنوان بيتي وجيت اتقدمت انت ومامتك ولا نسيت حسام:لا يا هانم ما نستش يووه بقى ده بقت عيشه تق*ف انا داخل انام @دخلت فاطمه المنزل ووجدت حياء تجلس على الاريكه والدموع تنهمر من عينيها فاطمه بخضه وتركت ما في يديها :مالك يا حياء يا بنتي بتعيطي ليه حياء بدموع :حسام يا ماما كل شويه يزعقلي من غير سبب وانا خلاص معتش قادره استحمل وكل ما يشوفني يقولي انا غلطان اني اتجوزت واحده من الفيس هو انا جايه من الشارع يعني انا جايه من بيت محترم خلاص بقى دي النهايه حسام لازم يطلقني فاطمه بحنان:اهدي بس كده يابنتي واستهدي بالله ده شيطان ودخل بينكم اكيد وانتي بنت محترمه وبصراحه بعتبرك زي بنتي واكتر انا كنت معترضه فعلا على الجوازه في الأول بس لما عيشتي معانا حبيتك اووي حياء:كلامك على عيني وراسي ياماما فاطمه بس انا خلاص مش قادره استحمل اهانته كل يوم فاطمه:يا بنتي اهدي ما تعمليش في نفسك كده خراب البيوت حاجه مش كويسه والزعل مش حلو عشانك يا حبيبتي ? حياء بصريخ:اها ماما الحقيني اها حاسه اني بولد خلاص فاطمه:بتولدي ازاي انتي لسه في السابع حياء بوجع:اها مش قادره وديني المستشفى بسرعه فاطمه:يا حسام يا حسام الحقنا يا ابني تعالى شيل مراتك وديها المستشفى شكلها بتولد ارتدى حسام ملابسه على عجاله من أمره وقام بحمل زوجته ونزل بها بأقصى سرعه وأوقف تا**ي #وصل حسام المستشفي وقام بإدخال زوجته إلى غرفه الطبيب الدكتور:أستاذ حسام مرات حضرتك محتاجه تولد حالا حسام بقلق:ما تولدها يا دكتور ايه المشكله الدكتور :بصراحه مخبيش عليك فيه خطوره على حياتها والجنين وهنضطر نضحي بحد فيهم بالاضافه انها ضعيفه وعندها مشكله في الرحم واحتمال كبير ما تقدرش تخلف تاني لم يستوعب حسام ما يقوله الطبيب كيف يضحي بتلك الفتاه التي أحبها ولكن لا يعلم لما تغير معها في الفتره الاخيره ام يضحي بطفله القادم لطالما حلم أن يكون أبا الدكتور:أستاذ حسام حضرتك روحت فين حسام:أبدا معاك يا دكتور بس يعني مافيش أمل ننقذ الاتنين الدكتور:انت عايز مين فيهم الأم ولا الجنين حسام:الأم يا دكتور اهي مراتي دي اللي استحملتني وعاشت معايا على المره قبل الحلوه لكن ابني الله اعلم هيجي يعمل فيا ايه الدكتور بإبتسامة:طب بعد اذنك امضي على الإقرار ده وادعي ليهم حسام:حاضر يا دكتور؛؛ انا عندي أمل كبير انهم يعيشوا الدكتور:بإذن الله خرج حسام من عند الطبيب واتجه ناحيه والدته حسام:خلي بالك من حياء لحد ما ارجع فاطمه:انت رايح فين يا ابني وسايب مراتك في الحاله دي حسام:لما ارجع هتعرفي يا أمي سلام فاطمه:ربنا يهد*ك يا ابني ويرزقك على اد نيتك ويصلح الحال بينك وبين مراتك. .................... عشقته في **ت بقلمي مروه الشربيني في مكان آخر في مستشفى الأمل والحياه عامر:يسعد صباحك يا هاني هاني:صباح الخير يا صاحبي عامر بإبتسامته:يالا قوم عشان تاكل أكل بيتي بدل أكل المستشفيات ده هاني:تسلم يا صاحبي؛؛ بقولك الدكتور ما حددش ميعاد الخروج انا زهقت من القاعده دي عامر:قال يومين بالكتيير وبسم الله ما شاء الله فيه تحسن في حالتك هاني:ربنا يبشرك بالخير يا هاني عامر:يا رب المهم كان فيه حد عايز يشوفك هاني :مين ده قام عامر من مكانه وتوجه ناحيه الباب وإذا بفتاة تظهر بعباءتها السوداء الطويله وحجابها البسيط. ولا تضع أي من مساحيق التجميل ندي:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هاني :وعليكم السلام عامر:اعرفك يا سيدي بندي خطيبتي هاني بحيره:انا شوفتك قبل كده صح ندي:ايوه انا صاحبه سلمي الله يرحمها هاني :بسم الله ماشاء الله؛؛ اتغيرتي اووي ده انا معرفتكيش ندي:ربنا يهدينا جميعاً يا استاذ هاني وتقوم بالسلامه هاني:يا رب؛؛ بس ازاي اتخطبتوا وانتوا متعرفوش بعض حتى عامر:شوفتها في فرحك واتقدمت ليها والحمد لله ربك يسر الأحوال وكتب الكتاب والفرح بعد شهر عشان تكون موجود هاني:يعجز ل**ني عن الكلام بجد انا أخويا اللي من لحمي ودمي مجاش ووقف جمبي كده هاني:صحيح يا هاني هو محدش نزل من أهلك يشوفك ليه هاني بضحكه:وهما فاضيين ليا هما مفكرين انهم يوفروا لعيالهم الفلوس والشركات يبقي ولادهم كده كويسين ميعرفوش إن فيه قيم ومبادئ لازم يعلموها لعيالهم بس انا خلاص اتعودت على كده حتى انا معرفتش إن شرب الخمر حرام غير منك وكمان سمعت ايه بتقول ("يسألونك عن الخمر و الميسر قل فيهما إثم كبير ومنافع للناس و اثمهما أكبر من نفعهما ويسألونك ماذا ينفقون قل العفو كذلك يبين الله لكم الآيات لعلكم تتفكرون") ندي:ساعات ربنا بيبعت لكل واحد رساله والشاطر اللي يفهم ايه مضمون الرسالة دي موت سلمي كان لحكمه لا يعلمها إلا الله بس انا اتغيرت وعرفت أن الموت بيجي في أي وقت هاني:ونعم بالله #يا ترى مين الصديقه؟! #يا ترى حسام راح فين؟! #يا ترى ايه مصير الأم والجنين؟! #يا ترى ايه مصير هاني؟! #مروه_الشربيني
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD