رواية موسم صيد الذئاب .. الموسم الثالث

1026 Words
رواية موسم صيد الذئاب ……... الموسم الثالث ……….. حسن عبد الجواد وهو ينهي الموضوع بحزم ويقول إلى مساعده محمد شاهين : أنا ما معيش تليفون يا محمد ..وهحاول أكلمك من تليفون أي حد من العيلة ، لما حد من عيلتي يجي لي المستشفى ... أجل كل حاجة يا محمد النهارده لما أشوف الدكاتره اللي في المستشفى هيقولوا أيه ...مفهوم يا محمد؟ محمد شاهين يرد على حسن عبد الجواد ويقول لحسن عبد الجواد : حاضر يا حسن باشا حسن عبد الجواد وهو يقول إلى مساعده محمد شاهين وهو ضاحك : وبعدين قوم صلي الفجر يا محمد ..وأدعي إن ربنا يشيل الغباء دا من دماغك يغلق حسن عبد الجواد الهاتف في وجه مساعده محمد شاهين محمد شاهين يكلم نفسه بصوت مرتفع بغضب : ما شاء الله على ذاكرتك يا حسن باشا ..حافظ رقمي ..إن كنت أنا مش حافظ رقمي ... يراجع محمد شاهين رقمه على يده وهو يقول إلى نفسه : ...…...٠١ يض*ب محمد شاهين على دماغه وهو يقول إلى نفسه متسأل : الباقي أيه؟ ………. دخل المستشفى الممرضة أسماء تدخل المستشفى وفى يدها علب بيتزا كثيرة حسن عبد الجواد يراها وينادي عليها حسن عبد الجواد وهو ينادي على الممرضة أسماء : خدي يا بنتي تتجه له الممرضة أسماء وهى تحمل علب البيتزا الممرضة أسماء وهى تنظر إلى حسن عبد الجواد مبتسمة وهى تقول له : أتفضل يا باشا أفطر معانا حسن عبد الجواد ينظر إلى الممرضة أسماء ويقول لها مبتسم: ألف هنا يا بنتي ، خدي تليفونك الممرضة أسماء وهى تنظر إلى حسن عبد الجواد وتقول له مبتسمة : خليه معاك يا حسن باشا حسن عبد الجواد وهو ينظر إلى الممرضة أسماء وهو يقول لها مبتسم : شكرا يا بنتي ، اتفضلي يا بنتي ، ولو أحتجته ، هاخده منك الممرضة أسماء تنظر إلى حسن عبد الجواد وتقول له بسعادة : أنا تحت أمرك يا حسن باشا في أي وقت ، أنا ممرضة هنا واسمي أسماء ، وبيقولولي يا سونه ، لو احتجت الموبايل مني في أي وقت ، أو أحتجت أي حاجة ، و قول يا سونه بس ، والف مين يدلك عليا يا حسن باشا حسن عبد الجواد ينظر إلى الممرضة أسماء وهو يقول لها ممتن : ربنا يبارك في عمرك يا بنتي تتجه الممرضة أسماء إلى غرفة الممرضات تفتح الممرضة أسماء الباب تسمع الممرضة أسماء تصفيق من داخل الغرفة تدخل اللممرضة أسماء وتفتح الباب ، فتجد ممرضات كثيرة داخل الغرفة تنظر الممرضة أسماء زميلاتها الممرضة وهطتقول لهم وهى ضاحكة : عملتوها فيه يا بنات ..وقلتوا للممرضات كلها يضحك الجميع …………………. أمام غرفة الطوارئ يغمض حسن عبد الجواد عينه من الإرهاق والتعب ، ويحلم حلما (الحلم مشاهده سريعة للغاية ويكون غير واضح كأن هناك ضباب و بدون معرفة شكل الطفل) يبدأ الحلم بطفل في أرض زراعية يلهو ويلعب ، ثم تظهر يد كبيرة فقط يغرز بداخلها حقنة مع صوت الم شديد وقول ااااه ، ثم يظهر ظلام حالك ، ثم شخص ما يحاول خنق حسن عبد الجواد وهو كبير في السن ) ………………… عودة أمام غرفة الطوارئ يفيق حسن عبد الجواد من الحلم مذعورا يمسك حسن عبد الجواد رقبته وهو يتوجع ويقول بصوت مرتفع : لا لا لا ، متخنقنيش مش انا السبب فى اللى حصلك يا … …..……….. مشترك في المستشفي / وأمام كلية العلوم جامعة القاهرة يقف أسامه مع أحد أصدقاءه (نبيل ) أمام بوابة كلية علوم أسامه شاب تجاوز العشرين طويل القامة ، مفتول العضلات ، أبيض البشرة، طويل الشعر ، يرتدي بنطلون جينز وتي شيرت برتقالي في بني، وحذاء بني ويبدو علي ملابسه الترف الشديد والغنى (أما نبيل ، ضعيف البنية ، طويل ونحيف، خمري اللون، مجعد الشعر ، يرتدي قميص أزرق وبنطلون جينز ، وحذاء أ**د ويبدو على ملابسه البساطة وأنه متوسط الحال ) يرن جرس هاتف محمول أسامه يخرج أسامه هاتفه المحمول من جيبه وهو يقول إلى المتصل : ايوه يا بابا عبد اللطيف وهو يقول إلى أسامه: أخبار الامتحان أيه يا أسامه؟ أسامه يرد على والده وهو يضحك ويقول له : كان صعب شويه يا بابا ، لكن أنت عارف ابنك كويس ، ولد شاطر ودحيح ومفيش زيه في الدنيا عبد اللطيف يتحدث مع أسامه بلهجة جادة : طيب ، كويس يا أسامه ، أنت عارف المستشفى الطبي بتاع الدكتور مصطفي علواني أسامه يتحدث مع والده ويقول له : أيوه دي مستشفى مشهورة جدا ، خير يا بابا عايز أيه من المستشفى دي ؟ عبد اللطيف وهو يتحدث مع أسامه ويقول له : طيب، كويس يا أسامه ، سيب اللي في أيدك ، وتعالي علي هناك بسرعة أسامه يتحدث إلى والده ويقول له بقلق: جدي كويس يا بابا ؟ عبد اللطيف يتحدث مع أسامه وهو يقول له : أيوه يا حبيبي جدك بخير أسامه يتحدث مع والده وهو يقول له : الحمد لله ، أمال فيه أيه يا بابا ؟ عبد اللطيف يتحدث إلى أسامه وهو يقول له بتردد: مفيش حاجة يا أسامه ، أنا رايح بعمل الفحوصات اللى بعملها كل سنة و عايزك معايا أسامه يتحدث مع والده ويقول له مبتسم : حاضر يا بابا ، تحت أمرك يغلق عبد اللطيف الهاتف ……………. في شركة حسن عبد الجواد في مكتب محمد شاهين بالشركة يتلقى محمد شاهين اتصالا من احد الأشخاص الشخص المتصل يتحدث إلى محمد شاهين وهو يقول له : الواد اتقبض عليه وأنا خايف أن يقول حاجه عننا يا محمد باشا محمد شاهين وهو يتحدث إلى المتصل ويقول له بضيق : هو انت لسه جديد في الشغل ؟ الشخص الغريب يتحدث إلى محمد شاهين ويقول له :لا يا محمد باشا ، بس أعمل معاه أيه ؟ محمد شاهين يتحدث مع المتصل ويقول له بغضب : اعمل معاه اللي بنعمله كل مره بلاش غباء …………….. أمام بوابة كلية علوم حيث يقف أسامه ونبيل أمام البوابة وهم يتحدثون سويا أسامه ينظر إلى نبيل وهو يقول له بجدية : معلش يا بلبل ، مش هقدر أقف معاك أكتر من كدا ، مضطر أمشي دلوقتي نبيل ينظر إلى أسامه وهو يقول له مبتسم : ولا يهمك يا صحبي، أنا كمان مش قادر أقف و هموت و عايز أروح أنام أسامه ينظر إلى نبيل وهو يقول له مبتسم: لازم ننام طبعا، أحنا بقلنا كام يوم مانمناش ، وقعدين سوا نعمل بحث الماجستير دا نبيل ينظر إلى أسامه وهو يقول بضيق: ياريت يجي بفيده ونخلص من الماجستير دا بقى أسامه وهو يقول إلى نبيل بتفاؤل : إن شاء الله، ربنا مبيضيعش تعب حد ، هنخلص الماجستير ونعمل الدكتوراه سوا كمان نبيل وهو ينظر إلى أسامه ويقول وهو مبتسم له : ……. ………………
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD