الفصل الخامس

1567 Words
ظلت تسير ذهابا وايابا في الغرفه بعصبيه لتجد خبطات علي الباب ثم دلوف باسل الذي يظهر عليه التوتر مما هو قادم .. حدق بها ليجدها شارده وتسير ذهابا وايابا ويظهر عليها العصبيه غير مدركه لشئ .. مابها .. اقترب منها واوقفها لتقول بصريخ حاد = اطلع برااا دهش من رد فعلها قائلا = بتطرديني !.. وانا اي ذنبي .. فاكراني روحت قولتلو اخطب غيرها انتي اتجننتي يا شهد لتتحول ملامحها من العصبيه للحزن فوجدت نفسها ترتمي في احضانه تبكي بألم = يشار هيتجوز غيري ياباسل انا عايزاااه متخلهوش ياخد غيري اخرجها من احضانه قائلا بعصبيه مفرطه = كفايه بقا كفايه ... كل شويه يشار يشار انتي مابتزهقيش .. يشار مش شايفك اصلا .. فوقي وبصي حواليكي وافهمي ... اخرجي من اوهامك = بحبوو = دا مش حب ... دا وهم انتي عايشه فيه ولما تبصي حواليكي وتدركي كويس هتعرفي الحقيقه هتفت بصريخ = مش وهم بقولك .. انا بحب.. قطع كلامها لايريد استماع المزيد منها عن اخيه قائلا بحده = اخرسي خالص فاهمه ... واكمل بهدوء مصطنع ع** مابداخله = انتي حالا هتلمي هدومك وبكره الصبح تمشي من البيت وجودك هنا هيزود عليكي ... وانا هبقا اجي اطمن عليكي من وقت للتاني ... ليتركها ويتوجه للخروج وقبل ان يخرج قال بتهكم = ياريت تعيدي حساباتك يا شهد وتعرفي مين عايزك ومين مش شايفك ... ثم خرج وقفل ورائها تاركها تبكي غير متخيله انه سيتزوج بغيرها بعد سنين حب .. نعم من طرف واحد ولكن يعني لها الكثير .. ................ في الصباح لم تنام بعد منذ المساء وظلت تبكي لحين انارت السماء .. بدات تجهز متعلقاتها وتضعهم في الحقيبه فبعد الأن ليس لها مكان هنا وسترحل نهائيا .. انتهت ونزلت بالحقيبه لتراها عمتها زهره قائله باستغراب = راحه فين دلوقت بالشنطه دي = همشي زهره بتعجب = تمشي !! .. هو انتي لحقتي تقعدي يابنتي هتفت شهد بهدوء = معلش يا عمتو لازم امشي لان ماما محتاجاني وكلمتني انهارده وعايزاني ارجع زهره بزعل = طيب علي الاقل استني وتعالي معانا عند عروسة يشار اصبحت الان عروس يشار ارادت البكاء ولكن تماسكت قائله = مش هقدر .. عندي امتحانات زي ماحضرتك عارفه هتفت زهره بقلة حيله قائله = خلاص الي تشوفيه ... استني اخلي السواق يوصلك وهاتفت السواق وطلبت منه توصيلها لحيث تريد .. خرجت شهد وركبت السياره وانطلقت إلي منزلها .. نظرت نظره اخيره علي علي براندة غرفة يشار بابتسامه حزينه .. قد بنيت احلامها وايامها القادمه عليه .. لكم تمنت اليوم الذي سيكون لها للأبد .. يأتيها في احلامها وفي خيالها .. ربما لم تعتقد بأن القدر سيكون ضدها وسيصبح لغيرها وصلت للبنايه التي يقطنون بها ونزلت واخذت حقيبتها .. ودخلت البنايه ... فتحت لها والدتها لتدخل لتقول امها بتعجب = اي الي رجعك .. الامتحانات لسه مبدأتش لم تلقي منها رد لتهتف بضيق من ابنتها التي تخرب خططها دائما قائله = شهددد .. ردي عليا .. مشيتي لي انفجرت في البكاء تحت دهشة والدتها قائله بصريخ = سبيني في حالي بقا سبيني ... اكملت ببكاء وصريخ = ريحي نفسك مش هيتجوزني ... يشار بيحب واحده وهيتجوزها ... سميره بخضه = يا مصيبتي ... يعني كل احلامي ضاعت صرخت بها شهد قائله = كل ده الي همك مش همك بنتك والي فيها ... ودخلت مسرعه غرفتها وقفلت ورائها وجلست في الارض بحزن وألم ............................... ذهب يشار وعائلته للتقدم للعروس ... سارت السياره في شوارع قديمه من احياء القاهره والجميع مندهش ايعقل ان يكون يشار سيتزوج من فتاه عاديه ... باسل لم يصدق ان الفتاه عاديه ولكن اين رأها او تعرف عليها .... ساره نظرت لللشوارع بق*ف غير مصدقه ان اخيها سيتزوج من فتاه من هذا المكان فتاه عاديه من عائله عاديه لايناسبوه مطلقا .. ربما لم تريده ان يتزوج بابنة خاله نظرا لانها تكرهاا بل ولانها تريد لأخيها ان يتزوج بفتاه تناسب طبقتهم ومستواهم ... وصلو اخير للعنوان الذي املته له منارا واوقف السياره لتطلع ساره للمباني بضيق وبغض وينزل الجميع .. ليشير لهم يشار ان يصعدو لتلك البنايه المتهالكه ودخلو وصعدو السلالم لتقول ساره بحنق =هااا حاول تغيير الموضوع قائلا بمرح = بصي يا ستي اولا هما ناس واطيه وبوشين مره يقولو مش عايزين حاجه وعند الجد لا عايزين شهد بنفاذ صبر قائله = مش عايزه اعرف معدنهم .. بقولك هي مين البنت دي ليرد قائلا = بيتها يعتبر قريب منك دا انا اتفاجأت انها بنت عاديه ردت بشك قائله = اخلص قول اسمها اي باسل بتفكير محاولا تذكر الاسم قائلا = سمر او منارا او الاتنين ... شعرت بان جسدها تجمد من هول الصدمه .. لا اكيد يقصد سمر اخري ولكن منارا لا مستحيل .. صديقتي لم تخوني يوما... هي تحبني ولا تريد لي مكروها .. لتشعر بدوار عنيف وتسقط فاقده الوعي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD