الحلقه الرابعه عندما يأتى الحب

1305 Words
"الحلقه 5 عندما يأتى الحب" ****************************************** في المرة الأولي التي قابلتك فيها كنت خائفه ضعيفة.. أقنعت نفسي حينها انه لم يكن حبآ..بل احتياج.. أخذت قرارآ حكيمآ- من وجهة نظري- بالهروب والإبتعاد . """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""" انحنت نسرين لتأتى بالكتب التى سقطت منها ،ولكن مصطفى سبقها وجمع الكتب اليها ونهض ليعطيها اياها قائلا ، وهو يتأملاها بعشق ، وهيام مصطفى : اتفضلى يا انسة الكتب بتاعتك اهى. ظلت نسرين تنظر له ،وعيناها معلقه بعينيه ، وكأنها مغيبه عن العالم لاتدرى ماسر هذا الاحساس الذى تشعر به ، ولما قلبها ينبض بشده هكذا لاول مرة تشعر بهذا الشعور هتف مصطفى ..... قائلا: اتفضلى يا انسه مما جعلها تفيق من شرودها ،وتمد يدها تأخذ الكتب.. ثم تشكرة نسرين: قائله شكرا لحضرتك ممكن بعد اذنك بس تسمح بس من الطريق علشان انزل. مصطفى : انتى ماشيه استنى طيب اوقفلك تا**ى ،وبالفعل لم يعطيها فرصه للاعتراض نزل قبلها ثم قام بأيقاف تا**ى ، وفتح لها الباب لكى تركب ،وتحدث دقيقة مع السواق، وانتظر يراقب التا**ى ، وهو يبتعد. ظلت نسرين تفكر من ده ،وليه ،وقفلها التا**ى افاقت نسرين على صوت السواق لما قال لها وصلنا يا استاذة . نزلت نسرين ، وهمت بمحاسبه السائق قال لها السائق :استاذة الاستاذ اللى وقف التا**ى لحضرتك حاسبنى، وزيادة كمان . تضايقت نسرين اوى، وقالت فى نفسها ايه ده هو يعرفنى منين ده عشان يحاسب التا**ى، وهشوفه فين تانى عشان ارجعله فلوسه . دخلت نسرين البيت قامت بالقاء السلام على اهلها ،ودخلت غرفتهاثم قامت بفتح الشنطة وجدت خمس مكالمات من مني على هاتفها تعجبت كثيرا ثم قامت با الاتصال بمني انتظرت قليلا حتى اتاها صوت. منى. نسرين : ايه يا مني ما انا كنت لسه معاكى من عشر دقايق ايه الاتصالات دى كلها فى ايه ؟ مني :ياختى متخافيش اوى كده بس قوليلى، وحيات ماماتك عملتى ايه فى الواد من وقت ما كان عندى، وشاف صورنا سوى، وهو مش مبطل يسئلنى عليكى ؟ نسرين : واد مين ده يا مني ؟ مني : حضرت الضابط الملازم يا سوسو . نسرين : مني انتى بتهرجى صح ضابط مين، وعملتله ايه انا مشفتش ضباط عندك ومعرفش اصلا انتى بتتكلمى عن ايه ؟ مني : ايوة يا ختى استعبطى انا اللى مستغرباله ازى الواد اللى مكنش بيعجبه العجب يوقع بالشكل ده ،ويحبك، وعلى فكرة هو كلم ماما عليكى، وقال انه عايز يخطبك مش كده، وبس دا عايز بكره كمان يجى عندكم يطلبك رسمى . نسرين :مني روحى نامى شكلك هيستى انهاردة بسبب التعب . مني : هيست ايه يا بت بتكلم بجد، والله مصطفى كلم ماما عليكى، وقرر يجيب خالتى، وامى وبابا عشان يجي يطلبك رسمى . نسرين : دا اللى هو ازى يعنى جايين بكره وانا اصلا مش فاهمة حاجة مني : ماتركزى شوية يا نسرين مصطفى اللى انتى شوفتيه معايا عند الجامعة ،وعجبتك وقتها عربيته اهى يا ستى عربيته هتبقا بتاعتك . نسرين : اه مصطفى ابن خالتك افتكرت انا شفت عربيته ماخدتش بالى منه هو ،وعربيته هتبقا بتاعتى ازى يعنى ؟ مني : روحى يا نسرين نامى احسن اصل خلاص شكلى هموت منك . نسرين : خلاص ماشى سلام لانى عايزة انام بجد مني : سلام . "الحلقة السادسة عندما ياتى" ****************************************** نهضت نسرين وكان اليوم الجمعه ذهبت لتأخذ حمامها ،ومازل حديث منى يشغل تفكيرها. كان افراد العائله يجتمعوا جميعا فى هذا اليوم بمنزل العائله حتى ان ش*يها ،وزوجته ، وخطيب ش*يتها يأتوا ليتغدوا جميعا فى منزل العائله انتهت نسرين من اخذ حمامها وادت فرضها ثم خرجت لتجد الجميع جالسون ...فقالت .... نسرين: صباح الخير يا ماما ثم احتضنت والدتها ثم قبلتها. الأم: صباح الخيريا قلبى تعالى اقعدى يا حبيتى . تمارة: ايه مفيش صباح الخير لأختك حبيبتك، ولا ايه؟ نسرين :ها سورى ياتمتوتى ،وانطلقت اليها تحتضنها مثلما تعودت ، وظلت تضحك معاها . ذهبوا جميعهم لكى يقوموا بتحضير العزومة الى انو وصل الجميع ،وتناولوا الغداء سويا. ثم اثناء ما كانوا يتناولوا الغداء سمعوا صوت جرس الباب فقالت تمار لنسرين.. تمارة :يلا يا نسرين قومى افتحى. ذهبت نسرين لكى ترى من الذى يطرق الباب حين فتحت الباب فوجئت بالشاب الذى اصدتمت به عند منزل منى ،حين رأته وقفت امامه مصدومه تنظر له ،ولا تنطق بشئ تنحنح مصطفى حتى يخرجها من شرودها. مصطفى : بعد اذنك يا انسه ممكن اقابل استاذ حسين. لكن نسرين كانت ماتزال تنظر له ،وهى مصدومه كليا ،لاتجيب عليه بشئ. الا ان جائت ش*يقتها لترى لماذا تأخرت نسرين هكذا اقتربت منها ش*يقتها الاان نسرين كانت بعالم اخر لدرجه انها لم تشعر بأقتراب ش*يتها منها. تمارة خبطت على كتف ش*يقتها برفق، وقالت لها تمارة :انتى يابنتى مالك متنحه كده كل ده علشان تشوفى مين بيخبط؟ هنا انتبهت تمارا لوجود شخص يقف على الباب فقالت له: مين حضرتك؟ مصطفى: انا اسمى مصطفى عاوز الاستاذ حسين بس مش عارف الانسه مالها بقالى ربع ساعه بكلمها . تماره: جرالك ايه يا نسرين ، ثم قامت بجذبهامن يدها لكى تتنحى من الطريق . ثم قامت تمارة بسحب نسرين على غرفتها هى ،ونورهان زوجه ش*يقها ظلوا تمارة ،ونورهان يضحكوا على نسرين منذ ان ا ن شاهدت الشاب ،وهى سارحه بعالم اخر. اخرجت تمارا فستان رائع مزين بالدنتيلا ذوا كمام واسعه ،ومنثور عليه بعض فصوص اللؤلؤ. ثم قالت... تمارة :خدى يا قمر واعطت لنسرين فستان جميل جدا هتفت نورهان قائله... نورهان: سييهالى بقى انا اللى هعملها الميك اب ،وبالفعل ابتدئوا بتجهيزها لانهم جميعا كانوا يعلموا من منى منذ الصباح ان مصطفى سوف يأتى لخطبتها ،وقرروا بأن يفاجئوا نسرين دخل مصطفى البيت ،وجلس مع أهل نسرين الأب: اهلا بيك ياابنى. مصطفى : اهلا بيك يا عمى معلش جيت من غير معاد الاب : ابدا يا ابنى انت تشرف فى اى وقت. مصطفى : بصراحه ياعمى انا مش عارف ابدا منين بس طبعا انتم عارفين ان مني تبقا بنت خالتى . الاب :اه يابنى عرفين ومني تعتبر بنتنا زى نسرين بظبط. مصطفى: طيب ياعمى انا راجل ظابط ماليش فى اللف، والدوران، وانا بصراحه جاى طالب ايد الانسه نسرين من حضرتك ،وقبل ماتقول اى حاجة حابب اقول لحضرتك انى يهمنى جدا ان الانسة نسرين تكمل تعمليها انا بس عاوز اخطبها طول فترة دراستها ،واوعدك هشجعها عالمذاكرة زيها زى مني بالظبط. الاب : انا موافق يا بنى انتوا عيلة فعلا تشرف اى حد بس الراى الاول ،والاخر للبنت . دخلت الام عشان تشوف نسرين خلصت ،ولا الام :ها يا بنات خلصتم كانوا فعلا انتهوا من اعداداها جذبتها والدتها من يدها ، وقامت بأيقافهااماها وتأملتها بحب ،وحنان بالغ، وقالت لها الام :الله الله كبرتى ياسوسو ،وبقيتى عروسة. ،والعرسان بيخبطوا على بابك ،و ثم احتضنتها ،وقبلتها، واخذتها على المطبخ قائله .. والدتتها:سوسو اطلعى ياحببتى قدمى العصير للعريس . ذهبت نورهان وتمارة للصالة لكى يتابعوا اخبار العربس . ،وبعد فترة قصيرة دخلت نسرين قدمت العصير لمصطفى، وكانت تنظر للارض من شدة الخجل، ووجهها اصبح بلون الطماطم جلست نسرين معهم الى ان انصرف مصطفى بعد ان انهى حديثه مع ،والديها غادر ايضا ش*يقها ،وزوجته وايضا خطيب تمارا غادر، اسدل الليل ستائرة ، كانت نسرين جالسه على سريرها تفكر فى موضوع مصطفى ، وهل هو حقا يحبها. ترى ماذا سيحدث غدا ها ستكمل فرحة نسرين ،ومصطفى ام القدر لم يكتب لها الفرحة ،ومااخبارالحلم اللى كان يتكرر معها، ومن الذى كانت تشاهدة فى حلمهاهل ياترى هو مصطفى ولا شخص اخر مازال لم يظهر فى حياتها. لسه هايظهر. فى حياتها ويكون عوض ربنا ليها عن. كل الى شافته فى حياتها من مأسى واحزان وظلم من القدر جلست تبكى. وتتذكر. كل الاحزان التى ومرت بها واخذت تحدث نفسها قائله بحزن انا بسئل نفسى. دايما سؤال واحد بس والرد عليه رد واضح ص**ح بدون لف ولا دوران: قصرت؟.. ‫إنت من اللى إتخلّوا وإتلككوا فخلعوا ولا من اللى بقيوا للنهاية؟.. بعت بالرخيص ولا إشتريت بالغالى؟.. سيبت فى نص الطريق ومشيت ولا فضلت مكمل لحد ما نفسى إتقطع؟.. كان فى إيدى حلول وخبيتها ولا صبرت عشان المركب تمشى؟.. الكاتب "ديت .. لو الإجابة: لأ ماقصرتش؛ يبقى مفيش أى مبرر يخليك تحكم على نفسك إن أنت الطرف الأضعف أو الخسران.. زود هرمون "الطز" عندك شوية ومتخليش حد يقلب الآية ويخليك تكره نفسك وتيجى عليها.. كُتر الدلع فى التعاملات خرجلنا كائنات مش*هة.. مادمت جبت إ**تريم الطاقة فى العلاقة يبقى خلاص.. دورك فى الدنيا إنك تعمل كل الممكن اللى فى إيدك، وتسيب كل اللى مش ممكن على ربنا. . ها نعرف الحلقه الجايه كالعادة ببهمنا ارائكم ،وتوقعاتكم.
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD