الفصل الخامس

1007 Words
أمام منزل سيف الهلالي " " القي بكلماته تلك ليندهش جميع من شاهد المشكله من بدايتها لانه الان وأمام الجمع قد نصر تلك الغريبه التي اتت قريته حديثا ولم يعطي اي تعليقا على هيئتها التي تجذب أي أحدا للتحرش بها ولا أسلوبها الفظ الذي يجعل الجميع يشك أنها من ابتدت العراك واما هي الأخري فانصدمت من هذا القروي الذي نصرها للتو رغم أنها لم تكن تتوقع أن ينصرها أمام الجميع هكذا ظلت تنظر إليه تنتظر سخريته ولكن أنه جاد بالفعل ولم يقصد اي سخريه ومن ثم سمعت همسات الجارات علي ظلم سيف لهذا الرجل ونصره لتلك الفتاه الدخيله علي قريتهم " سيف بغضب : انت عارف اني هتخذ ضدك إجراء نفس اللي اتخذته علي اللي عا** بنت في القريه !؟ جميل بحزر : بس أنا معملتش حاجه انا كنت ب سيف بمقاطعة : ايوه عارف انك كنت بتخاف علي مصلحتها يا مب**ك خدو لحضره الظابط سامي يروق عليه علشان مبقاش يعمل كده تاني في بنات البلد سوسن بحنق.: بس يا استاذ سيف كده غلط هي مش بنت بلدنا علشان نتحمق اؤي كده وبعدين انت مش شايف لبسها !؟ سيف بهدوء.: معلش رايك مايهمنيش طالما في الغلط انا أخدت قرار ومش هرجع عنه . ثانيا اي بنت دخلت البلد دي تبقي منها واي ببنت هتتعا** سواء من البلد أو مش من البلد هتخذ اجراء مش كويس ضد اللي يعا**ها " نبرته تلك كانت لا تحتمل النقاش لذا لم يستطع أحد أن يوجه إليه حديث ولكن الجارات لم يعجبهم الأمر فهما إذا رأوا فتاه حتي وان كانت من القريه يبدأوا بالقاء اللوم عليها وان كانت لم تفعل شي خاطئ ودائما إذا تعرضت للتحرش أو المغازله يعتبروها طرفا في هذا الأمر بسبب ملابسها ومشيتها أو اي شي فيها ولا يعلمو أن لكل فتاه حرمه لا يصح انتهاكها حتي وان كانت ملابسها لا تناسب الدين أن لها ربا سوف يحاسبها ولكن لن نحاسبها نحن البشر بنظرات شهوانيه أو تفكير قذر يجب أنها فتاه ويجب أن تحترم هذا هو قانون الاحترام المجبر عليه الجميع هنا.... أخذ سيف السيده وبناتها وصعد معهم الي منزلهم وبالفعل رحبت به وجعلته يجلس في الصالون " سيف بهدوء : بصي انا مش جاي اتضايف انا جاي اقول لحضرتك لبس البنات هنا ما ينفعش مش اجبار بس علشان محدش يتعرض لهم تمام ! ؟ فريده بضيق : هو علشان احنا اغراب هتحكمو علينا بقي باللي انتو عايزينه ! سيف وهو ينظر إليها بثقه : انا قولتلك من الاؤل انا مش بجبركم انا بعرفكم بس وكمان الانسه اللي كانت بتشرب سجاير في البلكونه لو حد شافك مش هيتحرش بيكي وبس ده هيغتصبك " شهقو جميعا بخوف من مجرد لفظ هذه الكلمه فا كل فتاه حتي وان وصلت أخلاقها الي اسفل المنحدر تخاف أن يجبرها أحدا علي شي وان ينتهك حرمات جسدها وخصوصا انهم من دون رجل يساعدهم فالانثي خلقت ضعيفه القلب والمشاعر وتحتاج دائماً الي من يساندها..لوهله عندما شاهد سيف نظراتهم الخائفه لعن نفسه وبشده علي هذا الحديث الذي تفوه به امامهم فإنه يعلم أن المنزل ليس فيه رجلا يدافع عنهم لذا قرر هو أن يجعلهم يطمئنون بوجوده " سيف بهدوء : طبعا أنا مش بقول كده علشان اخوفكم دي الحقيقه بس بردو انا موجود ومحدش يقدر يقربلكم في القريه دي انا اقصد برا البلد وخصوصا الانسه علشان بتشتغل هاله بطفوليه : خلاص ابقي تعالي عندنا كل يوم اديني درس إنجليزي ومنها تحمينا يا ابو الرجوله سيف بضحك : ابو الرجوله ماينفعش يدخل علي بيت فيه انوثه ..بس ممكن انتي تيجي وهد*كي رغده بضيق : هاله انا هشوفلك مدرس كويس اهدي بقي واقعدي وانت يا استاذ شاكرين افضالك فريده بغضب : ادخلي انتي كمان جوا يعني الراجل خايف علينا وانتي بتكلميه بوقاحة . سيف وهو ينهض فجاءه : انا قولت كل حاجه عندي عن اذنكم بقي وخدو بالكم من نفسكم . " رحل تاركا المكان قبل أن تتحدث الجارات بشأنهم فهو يعلم أمر قريته جيدا أن النساء متفرغين فقط حتي يتحدثو عن بعضهم البعض بالسوء وهذا ما يجعله يكرههم كثيرا في المدينه الكبيره شي جيد وهو أن كل الناس يتركون بعضهم وشانهم ولا يتدخل أحدا في شأن الاخر ولكن السي بالقري أن جميع من فيها يتفننون في الاشاعات والاحاديث غير المهذبه عن الآخرين تن*د وذهب الي منزله وأما الجارات الذي كان يفكر فيهم كانو جالسين أمام منازلهم والخبث يملئ قلبهم " سوسن بمكر : مش ملاحظه ان اللي عامل نفسه شيخ الأزهر وقع في شباك بتوع مصر !؟ سنيه بغل : ايوه وقع فيهم انتي مش شايفه ازاي بيدافع عنهم ولا كانه كان متربي معاهم تلاقيه علي علاقه بالبت اللي هناك سوسن : أقطع دراعي من هنا لهنا أن ما كان فيه بينهم حاجه وهتشوفي وتقولي سوسن قالت . سنيه بحنق : ياختي البت بنتي كانت بتتمني لامه الرضا ترضي بس هو غاوي يبص للاحمر والازرق اللي بتحطه البت في خلقتها سوسن بتفكير : احنا لازم نعمل حاجه ونمشيهم من هنا بكره يبهتو بقله ادبهم علي بناتنا ياختي واحنا مش ناقصين سنيه بابتسامه شر : وانا عارفه هعمل ايه بس المهم نلم بعضنا ونتفق سوا علي اللي لازم يتعمل ونطرد الراقصات دول من هنا . " نظرو الي بعضهم البعض وكل واحده تعلم ما يدور في تفكير الأخري لذا ابتسموا سويا وهم يخططون كيف يوقعون بهؤلاء الناس الذين دلفو الي قريتهم وسوف ياخذون منهم الاضواء قريبا رغم أنهم لم يفعلوا اي شي خاطئ بالجيران ولكن لا يتركونهم في حالهم أنهم يكيدون لهم في حين أنهم جالسين في منزلهم يخافون أن يطرق أحدا باب منزلهم ليلا ويخرجهم منه أو شخصا يتعدي عليهم انهم فقط يريدون الامان وان يتركهم الناس وشانهم ولكن هيهات فهذه القريه قد تربت علي المكر من قبل أن يولد من يظن نفسه رئيسهم . وأما في منزل رغده فكانت تدور حول نفسها من هذا الشاب الذي ساعدهم فقط حتي يضع قوانينه عليهم وهي لن تسمح بهذا ابدا أنها حره وعاشت حره ولن تقبل ابدا أن تخضع الي قوانين هذا الشاب حتي تحصل علي رضا أهل القريه " رغده وهي جالسه في الشرفه : يا تري اعمل فيكم ايه انتو الكل اسيب البلد وامشي ولا أقف في وشكم علشان نعرف نعيش سيف وهو ينظر إليها بتعمق : البلكونه الساعه واحده باليل بيكون فيها عفاريت ادخلي نامي رغده بحنق : بقولك ايه انت كمان خليك في حالك وادخل انت نام انا مبخافش من العفاريت بالع** ماهم جيراني اهو سيف بغضب : طب والله فعلا لاعمل عفريت واجيب زماره رقبتك
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD