{ مسيرة حب }
( الجزء السادس )
مر شهر
لم يحدث فيه الكثير فتالا كانت حزينه اول اسبوع بسبب غياب جاسر ولكن اعتادوا علي الأمر خصوصا أنه كان يتحدث معاها فيديو كثيرا طوال اليوم وكان التدريب في المشفي يشغلها باقي اليوم
أما مايا فبدأت بالتدريب في شركة والدها و شركة ياسين ارضاءا لرعد فهو أوكل لها أن تباشر مهامه في شركة أبيه
أما عن فرح فهي كانت تمر بفتره عصيبه بسبب ما تمر به من علاج وجروح في مشاعرها لقد تساقط شعرها بالكامل وفقدة الكثير من الوزن
أما عن زينه وسيف فهم تقربوا أكثر واكثر وكان سيف يباشر تجهيز الفيلا الذي سوف يعيش بها وهي بجانب رعد
وملك وعز الثنائي الذي لا يكف عن الهزار والمشاغبه في الجميع
وادهم الذي عاد من السفر بعد ثلاث اسابيع وقرر أن يشتري فيلا بجانب سيف لكي يكون في نفس المحيط وأخذ ساره ولين ليعيشوا معه
وجلال وساره الذين يتحدثون يوميا عبر الهاتف ويتقابلون وينتظرون انتهاء العده كي يعيشوا ما فات من وقت
وفهد الذي ينكوي بنيران الاشتياق لحبيبته الذي أيقن أنه يحبها فهو من اول يوم بعدة فيه عنه وهو يشتاق لها
……………………………………
في قصر ياسين
كان الجميع مجتمع فاليوم عودة جاسر و رعد و قامت اروي بإعداد وليمه لهم
منه : محتاجه مساعده يا اروي
اروي : اها اعملي العصير اللي جاسر بيحبه
تالا من الخلف : لالا انا اللي هعمله
منه : اعمليه انا اصلا مش عايزه اعمل حاجه وامك لما بتصدق اقولها عايزه مساعده
ضحكت اروي بشده : طول عمرك كدا لو في حد بيعمل حاجه متخليش تعملي معاه يا تعملي انت يا لا
بدأت تالا بصنع العصير الخاص بجاسر
مايا من الخلف : كل حاجه جاهزه يا مامي
اروي : ماشي يا حبيبتي
منه : كنت بتعملي اي يا مايا
مايا : كنت بجهز الجنينه نقعد برا
ساره : والكراسي اتحطت
لين : الله الريحه حلوه اوي يا مامي اروي
ملك : يا بنتي مامي اروي بنشم ريحة اكلها من بتنا
عز : وسعولي كدا بدل ما انتو عاملين زحمه
وضع عز ما بيده أمام اروي
اروي : اي دا يا عز
عز : والله معرفش بابا قالي شيل يا عز دخل المطبخ
ملك : وعز شال وجاب المطبخ
فرح وهي تدخل : شال اي بالظبط اي اللي انا شماه دا
عز : اي
فرح وهي تتجه للصندوق الكبير الذي كان يحمله عز : دي منجا والله منجا
فتحت فرح الصندوق وجت منجا المفضله لها
فرح : هيييييه بابي جبهالي
وخرجت تركض لياسين وضحك الكل عليها
وسط ضحكهم سمعت مايا صوت سيارة رعد
مايا : رعد جه رعد جه
قالتها مايا وركضت للخارج
وصلت مايا الي الباب وفتحته
نزل رعد من السياره وعندما رأى مايا ركض إليها وضمها إليه بشده تحت أنظار الجميع
رعد : وحشتيني اوي اوي يا روح رعد
مايا بدموع : وانت كمان وحشتني اوي يا قلبي الوقتي بس حسيت أن روحي رجعتلي
خرجة تالا تركض خلف مايا وجدت جاسر ينزل من السياره وهو مبتسم
ركضت تالا إليه وهو ضمها له بحنان
تالا : وحشتني اوي
جاسر : انت اكتر بس سبيني اسلم عليهم وبعد كدا ناكل وتخدم ونروح واقولك وحشتيني قد اي
ضحكت تالا بصوت منخفض وبخجل
ياسين : انت قولت اي كيف البنت كدا دا انت لسه جاي
جاسر : احم انا مش قولت حاجه حتي اسالها
سلم جاسر علي الجميع وكل هذا ورعد مازال متعلق بأحضان مايا
اروي : سيبيه بقا يا مايا عايزه اشوف ابني
وكانت هذه الاشاره لكي يفوق الاثنين وان حولهم ناس
نزلت مايا من أحضان رعد بخجل وضحك هو عليها بشده وسلم علي باقي عائلته
……………………………………
كان الجميع يتناول الطعام بسعاده فهم منذ أكثر من شهر لم يجتمعوا هكذا
ياسين : نازلين اجازه قد اي
رعد : لبعد فرح البيه بيومين
سيف : اسبوعين يعني
جاسر : اها
مايا بهمس : انت تسافر شهر وترجعلي اسبوعين بس
رعد بنفس الهمس : اومال انت عايزه اي
مايا بدلع : تروح شهر تقعد معايا شهرين اها عشان الحق اشبع منك
رعد بغمزه : الله الله لا دا احنا في تطورات جامده و حاجات حلوه اوي متقومي نروح
مايا بخجل : رعد بس
رعد : هبس الوقتي لكن لما نروح لا
ضحكت مايا علي شقاوة رعد
كان علي نفس الطاوله عينان تنظر إلي من يحب وهي لا تدري فهو كان حزين عليها وعلي ما أصابها وكان يدعوا الله أن يتم شفائها
انتهي الغداء وجلس الجميع في الصالون يشربون الشاي وأخذ رعد و جاسر يقصون عليهم أحد مداهمتهم
وكان هناك شخص سعيد جدا لان الحظ ابتسم له وجلس بجانب حبيبته وكانت هي خجوله جدا
فهد : احم اذيك يا لين
لين : تمام انت اخبارك اي يا فهد
فهد : الحمد لله انا كنت عايز اطمن عليكي الفتره اللي فاتت دي والله بس مش كنت عارف اوصل ليكي
لين : اها ما احنا…. احم مش معانا ارقام بعض
فهد : طب هاتي تلفونك كدا
أعطت لين هاتفها لفهد وكتب رقمه
فهد : دا رقمي وانا رنيت علي نفسي كدا معانا ارقام بعض ونقدر نتكلم صح دا لو انت حابه يعني
لين بتسرع : اها حبه جدا
ابتسم فهد فهو يشعر أن بداخلها شيء له
كان ادهم ينظر لهم ويبتسم بداخله علي هذان المراهقان فهم يعشقون بعضهم ويحاولون اخفاء الأمر رغم وضوحه
اروي : انا شايف عصفورين هيقربوا لبعض
ياسين : مممممم شكلها هتكون قصه جميله
……………………………………
في غرفة فرح
كان اجتمع البنات سويا وأخذوا يتتحدثون في أمور عديده
دق الباب وكان رعد
رعد : تالا جاسر عوزك مايو تعالي محتاجك في حاجه وزينه مهندس الد*كور تحت
ملك : في اي يا رعد كل دا
رعد : عقبال عندك هسيبك الشرطه واشتغل ساعي بينده
ضحك الفتيات علي رعد وخرجوا وظل ملك ولين وفرح
ملك : مالك بقا يا فرح في اي
لين : ومش تقولي مفيش انت باين عليكي الحزن في اي
فرح : هحكيلكوا يمكن ارتاح فاكرين عيد ميلاد شهد اللي انا رحته من شهر
ملك : ايوا
فرح : شوفة امجد
……………….فلاش باك……………………
في احدي النوادي دخلة فرح وهي تحمل هديه بيدها ويظهر عليها التعب اثر السرطان
وجدة فرح أصدقائها مجتمعون في مكان ذهبت إليهم
فرح بمرح : انا جيت
جرمين : فروحي عامله اي
شهد : فرحتي مبسوطه اوي انك جيتي
فرح : وانا مبسوطه أن شوفتكوا
آخذة فرح تسلم علي الحاضرين وهم يتهامسون
شهد : فرح انا هحاول اسكتهم حالا
فرح : استني يا شهد
فرح بصوت عالي نسبيا : طبعا كلكوا بتسالو عن الحجاب وشكلي ايوا انا اتحجبت وبالنسبه لشكلي فأنا بتعالج من السرطان وارجو أن بلاش تهامس اللي عاوز يقول حاجه يجي يقولها
اقترب منها معظم الموجودين ودعوا لها بالشفاء العاجل
وجدة فرح امجد يقف بعيد اقتربت منه وهو يضحك مع أحد البنات
فرح : امجد
التفت لها امجد ونظر لها
امجد : خير يا فرح
فرح : هو انت بتكلمني كدا لي ومش بترد عليا لي
امجد : وارد لي انت خلاص كرت محروق
فرح : نعم
امجد : اها انت كرت محروق انا كنت عايز فلوس ومتعه لكن انت بقا جالك سرطان وانا مش مجبر أن استحملي دا لما تروقي دا لو روقتي وعشتي انا ممكن ارجعلك
فرح بصدمه : لي كدا لي دا انا حبيتك لي تعمل كدا
شريف من الخلف : عشان بني ادم زباله وطماع ومش همه غير نفسه وبس
امجد بصوت عالي : اها انا مش بيهمني غير نفسي مش مجبر استحملي واحده كلها يومين وتموت وكدا كدا هخرج من المولد بلا حمص انا من اول يوم وانا عايز فلوسك مش عايزك انت
رفعت فرح يدها وض*بت امجد بالقلم
فرح : والله لاندمك علي كل كلمه قولتها
خرجة فرح تركض من النادي ونظر الكل الي امجد بحقاره وذهبوا من حوله
شريف وهو يركض خلف فرح : فرح استني
فرح : اروجوك يا شريف سيبني
شريف : انا بس عايز اعتذر ليكي انت والله مش تستهلي دا يحصل
فرح : شكرا يا شريف وعلي العموم انت مش ليك ذنب انا اللي غلطانه وأنا بقا اللي هصلح غلطتي
راي الحراس فرح وهي تبكي وتقف مع شريف
حارس : انت مين في حاجه يا هانم
فرح : لا مفيش حاجه يلا نروح سلام يا شريف
ركبت فرح السياره ورجعت القصر وهي تبكي بشده فهي كانت تحبه من كل قلبها
……………….انتهي الفلاش باك………………..
كانت فرح تحكي وهي تبكي
لين : يا حبيبتي متزعليش دا حيوان ومش يستاهلك
ملك : طب هتعملي اي
فرح : مستنيه نرجع الجامعه و بعد كدا هشوف هعمل اي
كان يوجد من يقف خلف الباب وسمع كل ما قصت فرح وكان علي خافت الغضب وعرفه برزت ولم يكن سوي ادهم فهو كان يريد لين
ادهم : وغلاوة دموعك ووجع قلبي عليكي لاندمه أشد الندم وافوز انا بقلبك
مر اليوم في سعاده علي الجميع فأخذوا يتحدثون عن فرح سيف وتجهزاته و ملك وعز و منغشاتهم في الجميع
……………………………………
في منزل رعد
كانت مايا تقف أمام المرأه تسرح شعرها
اتي رعد وضمها من ظهرها
رعد : وحشتيني اوي يا قلبي اوي
مايا : وانت كمان يا رعد وحشتني اوي
رعد : طب اي رايك نطلع الساحل اسبوع ولا حاجه قبل الفرح وكدا
مايا بتوتر : احم ….اااا..احم مش هينفع
رعد : لي
مايا : في شغل لازم تخلصه قبل الاسبوع الجاي صفقه كبيره بابي ياسين ممسكهالي
رعد : مايا احنا اتفقنا أن طول ما انا هنا انت في اجازه
مايا : والله غصب عني العميل رخم وكل ما تيجي نخلص يطلع عقده ومش تخلص اصلا الصفقه دي المفروض كانت تخلص من اسبوع
تركها رعد وجلس علي السرير
ذهبت إليه مايا وجلست بجانبه
مايا : حبيبي اوعدك اخلصها بس وهقعد علطول
رعد : ودي بقا هتخلص امتا
مايا : في اجتماع بكرا وانشاء الله هخلصها
رعد : ماشي يا مايا
مايا : خلاص بقا متكشرش يومين بالظبط وهكون بين اد*ك ليل نهار
رعد : يومين يا مايا
مايا : يومين يا عيون مايا
رعد : طب تعالي بقا نشوف التطورات لسه موجوده ولا راحت
……………………………………
عند فهد
كان فهد ياخذ الغرفه ذهابا و إيابا
فهد : طب اكلمها اقول ليها اي مفيش حجه ياربي اعمل اي هي لي الكلام معاها صعب كدا
دخل حسام عليه
حسام : فهد انت بتكلم نفسك
فهد : بابا انا هتجنن
حسام وهو يضحك : لي بس
فهد : الوقتي معايا رقمها ومش عارف اكلمها اقولها اي اعمل اي
حسام بضحك : ولا حاجه افتح التلفون ورن عليها وأسأل عليها ولو مش لقيت كلام تفتحه اقفل و اهو تبقي سمعت صوتها ولو لقيت تمام
فهد : هي مجازفه بس ماشي
ضحك حسام وخرج وترك فهد في حيرته
مسك فهد هاتفه ورن علي لين
في نفس الوقت كانت لين تجلس وهي تضع الهاتف أمامها
لين : يعني اخد الرقم ومرنش عليا ليه شكلو فعلا شايفني أخته
عند هذه الكلمه و صدح صوت رنين الهاتف
لين : دا هو
ردت لين ومثلة النوم
لين : الو
فهد : انت نايمه
لين : اها
فهد : طب خلاص هكلمك بكرا بقا
لين : لالا خلاص انا صحيت
فهد : طب عامله اي
لين : كويسه
فهد : ديما
حل ال**ت بين الطرفين الي بعض من الوقت إلي أن قاطعه فهد بالحديث عن الكليه وأخذوا يتحدثون في أمور عديده إلي أن غلبهم النوم وهم علي الهاتف
……………………………………
في الصباح
في منزل جاسر
فتح جاسر عينه وجد تالا تجلس أمامه وعلي قدمها صنية الافطار
جاسر : دا اي الدلع اللي انا فيه دا دا علشان قولتك وحشتيني امبارح ولا اي
ضحكت تالا بخجل : بس يا جاسر يلا قوم دوق الفطار اللي انا عملهواك
جاسر : اتعلمتي خلاص
تالا : اها كنت لما تجي من المستشفي اقعد مع هناء في المطبخ تعلمني شويه
جاسر : تسلم ايدك قبل اي حاجه يا حبيبي
تالا : حبيبي انت
……………………………………
في الشركه كانت مايا تجلس علي المكتب الخاص بها وهي تتذكر ما فعله رعد بالصباح
……………….فلاش باك……………………
كانت فرح جاهزه للخروج بعد أن اعدت الافطار وقامت بايقاظ رعد
بعد الانتهاء من الافطار
مايا : حبيبي انت هتخرج
رعد بصوت نسائي : لا يا ابلتي هقعد انظف البيت
ضحكت مايا بصوتها كله وهو ضحك علي ضحكتها
مايا : وبعدين بقا احنا قولنا يومين
رعد : ما انا ساكت اهو
وقفت مايا : طيب همشي انا
شدها رعد واجلسها علي قدميه : هامشي كدا علطول مش عيب
مايا : رعد عند أوراق لازم تتراجع وانت كدا بتاخرني
رعد : مش مهم المهم مش هتمشي من غير ما تصالحيني
مايا : هو انت زعلان مني
رعد : لا
مايا اومال اصالحك لي
رعد : ممكن اكون زعلت وانا مش اخد بالي
كان رعد يتحدث وهو يعبث بملابسها ويده الاخري تتحرك علي وجهها
مايا بصوت منخفض : رعد
رعد : قلبه وروحه
مايا : انا لازم اروح
رعد : تروحي فين
مايا بتوهان : مش عارفه
ضحك رعد بصوته كله وفاقت مايا ووقفت وركضت بعيدا عنه
مايا : لا بص انت بتخم كدا وكدا غلط انا همشي بدل ما يحصل حاجات مش ينفع خالص باي
ضحك رعد عليها وتركها تذهب فهو في عقله أشياء اخري
……………….انتهي الفلاش باك………………..
ابتسمت مايا علي نفسها وفاقت عندما وجدة الباب يفتح ويدخل رعد وهو يرتدي أحدي البزلات التي تجعله وسيم جدا وتبرز عضلاته
وقفت مايا : رعد بتعمل اي هنا واي البدله دي
رعد وهو يجلس علي الكرسي ويجلسها علي قدمه : جاي اخلص الصفقه عشان مراتي تفضالي وبالنسبه البدله لسه شاريها اي رأيك
ضحكت مايا بخفه : زي القمر هو انت هتحضر معايا الاجتماع
رعد : اها
مايا وهي تشعر بالنيران : هو انت كل الشركه شافتك وانت حلو كدا
رعد بخبث : اها حتي في بنتين ع**وني
مايا : نعم يا خويا بنتين ايه
ضحك رعد بشده : بس اهدي بهزر في اي لا حلو ولا حاجه ولو حلو فعشان انت جنبي
مايا : رعد متهزرش. انا غيرانه بدل ما أولع الدنيا
رعد : لا اهدي كدا بقولك اي هو الاجتماع امتا
مايا : كمان ساعه
رعد : طب ما تيجي نسلي نفسنا في الساعه دي
فتح الباب فجاه ودخل ياسين
و قفت مايا بسرعه ورعد
ياسين : وانا اقول احنا الشركه في النازل ليه هو انتو مش ليكو بيت طب سيف ولسه متجوزش لكن انت اي
ضحك رعد بشده : كويس أن احنا ديما بنتفضح قدامك انت
ياسين بضحك : خراب الشركه علي اد*كوا
مايا هاتي ورق الصفقه وتعالي ورايا
مايا بخجل : ح حاضر
رعد : انت م**وفه من اي انا جوزك والله
مايا : بس يا رعد
خرجة مايا وخلفها رعد وجلسوا مع ياسين يتناقشون في الأوراق وكانت مايا تشرح لهم كل شيء بسهوله
ياسين : تمام لو ال*قود مش اتمضت النهارده هنلغي الصفقه دي
رعد : بني حياتي شطور في شغله
مايا : بجد يا رعد
رعد وهو يقترب منها : طبعا يا حبيبي
ياسين : انا قاعد يا زفت
رعد : احم
ياسين وهو يضحك : يلا علي الاجتماع خليكوا تمشوا وارتاح
……………………………………
في جانب آخر في الشركه
كانت ملك تقف أمام السكرتاريه الخاصه بعز
ملك : مساء الخير عز جوا
علا وهي تنظر لملك باستحقار : عز ! اسمه مستر عز أو عز بيه يا انت وعايزاه في اي
ملك : نعم وانت مالك يا شاطره ادخلي قولي ملك هانم برا
علا : ملك هانم انت هانم انت اولا مش هدخلك لان مفيش معاد ثانيا انت اللي زيك مش تدخل لعز بيه
ملك بصوت عالي : نعم انت ازاي تكلميني كدا انت اتهبلتي
علا : وطي صوتك واطلعي برا بدل ما اندهلك الأمن
ملك : أمن مين انت مش عارفه انا مين
كان عز يجلس في مكتبه يعمل عندما سمع صوت في الخارج
خرج عز وجد علا تقول
علا : مين يعني حتت بت وخلاص
عز بغضب : انت يا زباله مين دي اللي بت
علا : عز بيه دي شتمتني ومش عارفه مين دي
عز : ولو ولعت فيكي متفتحيش بوقك معاها دي ملك هانم مراتي
ملك بدموع : كانت عايزه تطلبلي الأمن يا عز
عز : امشي برا مش اشوف وشك هنا تاني برااااا
خرجة علا تركض فهي اول مره تري عز بهذا الغضب
أخذ عز يد ملك ودخل الي المكتب
عز : انت تيجي تدخلي علطول مش تستني سكرتيره تدخلك
ملك بدموع : عز هو انا وحشه
عز بصدمه : لا طبعا انت زي القمر
ملك ببكاء : طب لي هي قالت عليا كدا هو عشان انا تخينه
عز : حبيبي دي واحده مش متربيه شايفه نفسها علي الفاضي لكن انت زي القمر مفيش في حلاوتك وانت مش تخينه انت بطايه وانا بحبك وانت بطه كدا
ابتسمت ملك لعز
عز : كنت جايه لي بقا
ملك : كنت عند بابي قولت اعدي عليك ارخم عليك
عز : ترخمي طب ومالو رخامه برخامه بقا اقعدي خلصي معايا شوية الورق دول
ملك : لالالا انا كنت بهزر وبعدين انا افتكرة مشوار مهم لازم اروحوا باي يا حبيبي
قالت ملك كلامها وخرجة تركض وهي تضحك وعز يضحك عليها
عز : والله هبله
……………………………………
في الاجتماع
كان ياسين يجلس متراس الطاوله ورعد بجانبه ومايا
دخل ثلاث رجال نظر لهم رعد وجدهم منصدمين من وجود ياسين ورعد
بعد القاء السلام والمجاملات لاحظ رعد أن رئيس الشركه التي يتعاقدون معاها ينظر لمايا و وجد مايا تكتب وتشرح ما بيدها بتفاني
رعد في نفسه : شكلها صفقه سودا إن شاء الله
ياسين بجديه : انتم بقالكوا شهر كل شويه تغيروا في بنود وتحطوا بنود ودا انا مش بقبل بيه حضراتكوا قدامكوا عقود يا تمضوها يا خلاص نلغي الصفقه
-: لالا يا ياسين بيه نلغي اي دا حتي كفايه تعب مايا هانم معانا
كان رئيس الشركه هو المحدث ويدعي عمران
مايا بهدوء : لا تعب ولا حاجه يا فندم
عمران : لا بجد انت زوق جدا يا انسه
رعد بحده : قصدك مدام دي مدام رعد الصادق
عمران بتوتر : اها الف مب**ك مكنتش اعرف سوري يا مدام
شعر ياسين بأن ابنه علي الحافه
ياسين : نمضي ال*قود
عمران : ايوا يلا
بعد مده تم امضاء ال*قد وخروج الأشخاص خوفا من رعد بسبب شكله فكان رعد وجهه احمر و عروقه ظاهره دلالة علي غضبه
مايا في نفسها : استر يارب يعني طول ما انت لوحدي محترم واجه عكها قدام رعد
ياسين بعد خروجهم : يلا روحوا انتو بقا وانا هكمل
مايا : اوكي هروح اجيب شنطتي
خرجة مايا
ياسين : براحه عليها هي ملهاش ذنب وانا كنت متابع كل الاجتماعات كانت ملتزمون وموقفه الكل عند حده
رعد : ماشي سلام
خرج رعد لكي ينتظر مايا
ياسين : استر يارب
..........................................
بعد وقت ليس طويل وصل رعد ومايا البيت
كانت مايا ترتجف بشده فرعد طول الطريق صامت ولم يرد عليها
دخلت مايا البيت وحاولت الفرار والركض الي اعلي ولكن وجدة يد من حديد تمسكها
رعد : علي فين
مايا : هطلع اغير. اجي احضر الغدا
رعد : هو انت مش قائله انك متجوز
مايا بتوتر وخوف : لا والله بقول والختام والدبله اهم بس هو مجتش فرصه أن أقوله والله يا رعد اول مره يعمل كدا
رعد : طيب انت خايفه لي كدا
مايا : انا بس بشرحلك متقعدنيش من الشغل عشان خاطري
رعد : ماشي يا مايا هسيبك بس بشرط
مايا : اي
رعد : لا عيب هنا احنا نقوله فوق
مايا بدلع : طب شيلني بقا
رعد : اشيل مش اشيل لي
..........................................
مر اسبوعين بسلام لم يحدث فيهم اشياء كثيره سوا تجهيزات الفرح واليوم هو فرح زينه وسيف وكان الجميع يعمل بجهد خوفا من اي خطاء فياسين بنفسه المشرف علي التجهيزات
يتبع.........
بقلم الاء ابو العز ❤️