فى المنوفيه .
اسامه : حبيبتى انتى لسه مجهزتيش عاوزين نروح بدرى عاوز اقعد مع نبيل والفريق قبل كتب الكتاب وحشونى اوى .
مليكه : حاضر يا اسامه هقوم اهوة اصل شغل المزرعه كتير اصدق انا كمان عاوزة اروح اقعد مع البنات انا طالعه البس اى حاجه وهاخد فستان معايا البسه باليل .
اسامه بحب : عقبالنا يا حبيبتى وانا خلاص قررت اخلى عهد تحددلى معاد تجى معايا فيه علشان اتقدملك .
مازن : الله الله ايه الحب دا كله حرام عليكوا دا انا لسه سنجل .
اسامه بضحك : متخطب يا اخى حد حاشك .
مازن : انا يا بنى حبيت بس يا خسارة بأه .
اسامه : عهد صح .
مازن :ايوة بس خلاص طلعت متجوزة ليث ربنا يهنيها .
اسامه : عارف لو ليث سمع الكلام دا هيعمل فيك ايه .
مازن : مش عاوز اعرف خلاص هلاقى أن شاء الله نصى التانى .
مليكه : إن شاء الله يا مازن انا طالعه اجهز .
----------------------------------------------
فى منزل ريهام اتت عهد مبكرا إلى منزل ريهام .
عهد : الف مب**ك يا قلبى .
ريهام : الله يبارك فيكى يا عهودة .
عهد : البيوتى سنتر هيجى على بعد العصر كدا يكون قعدنا مع بعض شويه .
ريهام : تمام امال فين البنات هيجوا امته .
عهد : ممدوح هيجيب فرح هنا ويروح عند نبيل واسامه كمان هيجيب مليكه وليث راح لنبيل ويوسف هيجيب ايمان ويسيبوا احمد يجى مع جده باليل ومحمود هيجيب سارة .
ريهام : تمام انا مبسوطه اوى يا عهد.
عهد : ربنا يبسطك كمان وكمان يا قلبى .
-------------------------------------------------
عند علاء ولاميس
علاء : لاميس جهزتى ولا لسه .
لاميس : اه خلاص جهزت .
علاء : ايه الى فى ايدك دا .
لاميس : دا فستان علشان البسه فى كتب الكتاب .
علاء : تمام انا هوصلك بيت ريهام وهمشى هروح لنبيل تمام .
لاميس : بس انا معرفش حد هناك متيجى معايا .
علاء : متخافيش عهد هناك وهتعرفك على الباقى يلا بأه علشان منتأخرش .
لاميس بسعادة : يلا .
----------------------------------------------
عند فرح وممدوح .
فرح : ممدوح محتارة البس ايه فى كتب الكتاب .
ممدوح : اى حاجه يا قلبى هتبقى حلوة عليكى .
فرح : اروح اشترى فستان جديد .
ممدوح : فرح حرام عليكى بقالنا ساعه واقفين قدام بيتك عاوزين نمشى هنتأخر
فرح بحزن : انت زهقت منى ولا ايه .
ممدوح : يا حبيبتى انا مقدرش ازهق منك طب يا حبيبتى انتى عاوزة ايه وانا اعملهولك .
فرح : جبلى شيكولاته فى الطريق وشيبسى وكانز علشان اتسلى فى الطريق .
ممدوح بضحك : ولهى حاسس انى واخد بنت اختى يلا هجبلك الى انتى عاوزاه.
لينطلق ممدوح وأحضر لفرح كل شئ وانطلق إلى بيت ريهام .
-----------------------------------------
كان محمود ينتظر سارة اسفل منزلها الجديد ، لتنزل سارة .
محمود : يلا علشان منتأخرش .
سارة : انا قولتلك ممكن اروح لوحدى بس انتى إلى عاوز توصلنى .
محمود : اصدقى انا غلطان كنت عاوز اريحك .
سارة : خلاص خلاص متديقضش يلا بينا علشان منتأخرش .
محمود : مغرورة اوى .
سارة : ملكش دعوة .
لينطلق محمود وسارة إلى منزل ريهام .
-------------------------------------------
دخلت ايمان غرفتها لتجد يوسف مازال نائما لتجلس بجوارة وتقبل خدة ، ليحتضنها يوسف .
ايمان : صباح الخير يا حبيبى .
يوسف : صباح النور يا قلبى .
ايمان : يلا قوم علشان نروح عند ريهام .
يوسف : لسه بدرى يا ايمى سبينى شويه .
ايمان : لأه اصحى .
يوسف : امال فين احمد .
ايمان : وديته من بدرى عند بابا .
يوسف بخبث : يعنى البيت فاضى دلوقتى .
ايمان بضحك : يوسف بلاش تفكيرك دا يلا قوم جهز نفسك هنتأخر كدا .
ليقوم يوسف من على السرير .
يوسف بغيظ : يعنى نبيل يتجوز وانا الى اصحى بدرى واطمرمط دا يوم مبيجيش كتير البيت اخيرا فاضى هوا انا مكتوب عليا كدا دايما .
ايمان بضحك : ايه دا كله ايه جو البؤساء دا .
يوسف : نفسى اسافر انا وانتى نتفسح ونقضى شهر عسل تانى .
ايمان : شهر بحاله طب حتى قول يومين .
يوسف : لأه شهر وقريب اوى هاخد إجازة .
ايمان : وهنسيب احمد فين .
يوسف : عند باباكى ويبدل هوا وعهد مش مشكلتى المهم اخدك ونسافر .
ايمان : بس يلا البس علشان منتأخرش ونبقى نتكلم فى الموضوع دا بعدين .
ليجهز يوسف ويأخذ ايمان وينطلق إلى بيت ريهام .
---------------------------------------
اوصل ممدوح فرح الى بيت ريهام لتصعد إلى بيت ريهام .
فرح : الف مب**ك يا قلبى .
ريهام : الله يبارك فيكى عقبالك يا حبى .
عهد : امال فين الباقى .
فرح : شويه كدا وجايين .
لتأتى مليكه لتجرى وتحتضن ريهام بفرحه .
مليكه : ايه العروسه القمر دى .
ريهام بمرح : دا انت الى قمر يا قمر .
عهد : ايه اخبارك يا مليكه .
مليكه : تمام يا عهد ومازن بيسلم عليكى .
عهد : اصدقى وحشنى جدا كان بيضحكنى اوى .
ريهام بخبث : نفسى ليث يسمع الكلمتين دول .
عهد : اتلمى دا حتى كتب كتابك انهاردة .
مليكه : وحشتنى يا فروحه عامله ايه .
فرح : كويسه يا قلبى كنتى فين مشوفتكيش من زمان .
مليكه : كنت مشغوله جدا فى المزرعه بس الحمد لله خلصت كل حاجه .
لتأتى سارة وهى تصفق .
سارة بغناء : كتبو كتابك يا نقاوة عينى الف مب**ك يا عسل .
ريهام : الله يبارك فيكى يا قلبى بقالك كتير عايشه فى كندا ولسه كلامك شرقى ذى ما هوه .
سارة بحزن : ما انتى عارفه بابا الله يرحمه كان بيحب مصر جدا .
عهد : الله يرحمه يا قلبى صحيح هتفتحى الشركه امته .
سارة : بكرا إن شاء الله .
عهد : اعرفك مليكه إلى هت**ملك د*كور الشركه بتاعتك ودى يا مليكه صحبتى سارة .
مليكه بإبتسامه : اذيك يا سارة .
سارة : الحمد لله وشكرا جدا علشان هتعملليلى د*كور الشركه .
مليكه : مفيش شكرا بين الصحاب .
لتأتى ايمان وتحتضن ريهام.
ايمان : الف مب**ك يا ريهام عقبال الفرح .
ريهام : الله يبارك فيكى يا ايمى عقبال احمد .
لتصل لاميس وتدخل بخجل لتذهب إليها عهد وتحتضنها .
عهد : وحشتينى جدا يا لاميس .
لاميس بسعادة : انتى اكتر يا عهد .
عهد : علاء بيحرسك كويس ولا ايه .
لاميس بإبتسامه : كويس جدا يا عهد شكرا جدا .
عهد : اعرفكم يا بنات دى لاميس إلى علاء بيحرسها وكمان صحبتى دى فرح خطيبه ممدوح ودى مليكه خطيبه اسامه ودى سارة ودى ايمان مراط يوسف ودى ريهام العروسه مراط نبيل .
لاميس بخجل : اهلا يا جماعه .
فرح بمرح : اهلا ايه وسهلا ايه احنا بقينا صحاب خلاص .
مليكه : طبعا معاكى حق .
سارة : وكمان ناخد ارقام بعض .
لتضحك عهد عليهم .
عهد : يلا يا جماعه احنا بقينا كاملين يلا نطلع على الفندق علشان البيوتى سنتر هتجلنا هناك زمان الشباب راحوا وجهزوا نفسهم يلا بينا .
لتركب عهد سيارتها ومعها لاميس ومليكه وريهام ، وركبت سارة سيارتها ومعها فرح وإيمان ، ليصلوا إلى الفندق ويصعدوا إلى غرفه البيوتى سنتر .
عهد : كل واحده معاها فستانها علشان هتعمل مكياج بالدور على حسب فستانها تمام مالك يا فرح .
فرح بحزن : اصل انا الفستان الى معايا مش عاجبنى وكنت راحه اشترى واحد بس ممدوح خفت ليتعصب عليا علشان اتأخرنا ومش عارفه اعمل ايه دلوقتى .
عهد بإبتسامه : متزعليش يا حبيبتى ثوانى كدا .
لتخرج عهد هاتفها وترن على رقم .
عهد : الو مدام نادين انا عهد .
نادين : اهلا انسه عهد تحت امرك .
عهد : كنت عاوزة فستان سهرة .
نادين : لحضرتك .
عهد : لأه لواحدة صحبتى ذى اختى عاوزة فستان حلو ومش مهم السعر .
نادين : تحت امرك يا فندم .
عهد : هبعتلك Location عاوزاه يوصلى فورا .
نادين : حاضر .
لتقفل عهد الهاتف .
فرح بصدمه : دا بجد .
عهد بإبتسامه : ثوانى وهيوصل الفستان ومتزعليش نفسك ابدا .
فرح بسعادة : شكرا بجد يا عهد .
بعد ربع ساعه وصل البائع لتستلم عهد الفستان وتدفع ثمنه لتعطيه لفرح لتتفاجأ فرح بالفستان .
فرح بفرحه : جميل اوى يا عهد ربنا يخليكى ليا .
عهد : ويخليكى يا قلبى بس الفستان أعتقد أن لازم تصبغى شعرك بنى علشان الفستان مش هيليق مع شعرك الاصفر .
فرح : تمام .
لتجلس كلا من الفتيات بالترتيب أمام المرأة لتجهيزهم ووضع المكياج .
على الجانب الآخر عند الشباب .
يوسف : انا جهزت خلصتوا ولا لسه .
ليث : تمام خلصنا .
ممدوح : فكره حلوة انك تعمل كتب الكتاب هنا فى الفندق بجد الفندق روعه .
نبيل : يا رب يعجب ريهام .
علاء : هيعجبها المكان جميل اساسا .
اسامه : الف مب**ك يا نبيل اخير هتجوز حب عمرك وخلصت المشاكل خلاص .
نبيل : الحمد لله .
يوسف : يلا يا جماعه ننزل علشان العروسه هتنزل من اوضتها بعد ربع ساعه .
اسامه : يلا .
----------------------------------------------
فى أسبانيا بتحديد فى بيت مروان الذى كان ملئ بالسعادة والفرح فأصبح فى حزن .
استيقظ مروان ليجد نفسه نائم على الأرض ليتذكر ما حدث أمس ليقف بخوف ويدق باب غرفه روان .
مروان : افتحى يا روان افتحى يا حبيبتى .
لتستيقظ روان لتجد نفسها نائمه على الأرض وظهرها يؤلمها لتسمع دق الباب وصوت مروان لتتذكر كل شئ وتنزل دموعها على من أحبت ، ليستمر مروان فى دق الباب .
مروان : افتحى يا روان له**ر الباب .
روان بصوت منخفض حزين : سيبنى يا مروان لوحدى ارجوك .
مروان : لأه مش هسيبك ارجوك افتحى .
روان بصراخ وبكاء : عاوز منى ايه تانى بعد ما **رت قلبى ابعد عنى بقا .
مروان بحزن : بس انا مقدرش ابعد عنك يا روان انا بحبك بجد .
روان ببكاء : مش عارفه اصدق يا مروان ارجوك سيبنى لوحدى .
مروان : انا هسيبك دلوقتى يا روان بس باليل انا لازم اخلص الموضوع دا .
ليخرج مروان من البيت ليركب سيارته ليجد حارسه فى وجهه .
الحارس : حضرتك رايح فين يا فندم تحب نيجى معاك .
مروان بحزم : لأه خليكوا هنا احرسوا روان هانم وم***ع تخرج من البيت فاهمين .
الحارس : تحت امرك يا فندم .
لينطلق مروان الى أحد شواطئ اسبانيا ليقف امام البحر وينظر له لتنزل دمعه من عينيه لحزن حبيبته ليأتى الليل وهو واقف أمام البحر ليركب سيارته ويستعد للإنطلاق إلى بيت راغب ليصل إلى منزله ليجد راغب وليلى فى انتظاره خلف المنزل لينزل مروان من سيارته .
راغب : هنروح البيت اذاى من غير ما حد يشوفنا .
مروان : متخافش انا مضبط كل حاجه مع الحراس يلا اركبوا عربيتكم وانا وراكم بعربيتى .
ليصعد راغب وليلى الى سيارتهم ومروان سيارته وينطلقوا ، ليتصل راغب بمروان .
راغب : انا حاسس ان فى حد مراقبنا .
مروان : متخافش الحراس هيعملوا الازم .
ليظهر سيارتين لحراس مروان سوداء نفس لون سيارة راغب ومروان ويدورون حول سيارة راغب ومروان ليسرعوا فجأه إلى أن جاء مفترق للطرق فتجهت سيارتى الحراس من طريق وسيارتى مروان وراغب من طريق ، ليتحدث مروان مع راغب .
مروان : العربيه الى كانت بتراقبنا راحت وراء الحراس .
راغب : الحمد لله .
ليصلوا بعد مدة إلى منزل راغب لينزل كل واحد من سيارته .
راغب بسعادة : مش عارف اشكرك اذاى يا محمد ولا عارف ارد الجميل لعهد اذاى بعد كل الى عملته علشانى انا وليلى .
محمد : متقولش كدا يا راغب عهد بتعتبركم شكل أخواتها ومفيش بنكم جمايل .
ليلى : المهم اشكرلى عهد جدا يا محمد احنا من غيرها كان زمانا متوفين .
محمد : متقوليش كدا ربنا يخليكوا لبعض انا هستأذن ولو محتاجين اى حاجه كلمونى وكمان الحراس إلى معايا هخليهم معاكوا علشان يحرسوكم .
راغب : مفيش داعى انا هبقى أعين حراس ليا .
محمد : دى أوامر عهد والحراس دول مش هتلاقى ذيهم فى اخلاصهم وامانتهم .
راغب : تمام اشوف وشك بخير هتوحشنى اوى .
محمد : وانتوا كمان انا ماشى سلام .
لينطلق مروان الى منزله ليرى وجه حبيبته الذى اشتاق اليه .
-------------------------------------------------
جاء الليل لينزل الشباب ويقفون أمام السلالم لستقبال العروسه لتنزل ريهام بفستانها النبيتى الجميل فكانت جميله جدا
ليصعد يوسف ويمسك يديها ليسلمها إلى عريسها لينزل ويسلمها الى نبيل الذى اخذها منه وعينيه مليئه بالحب ليقبل رأسها ، ويدخل الى قاعه الحفل . ثم نزلت ايمان فكانت ترتدى فستان قفيه واسود وطرحه سوداء فكانت تشبه الملاك
لينظر إليها يوسف بحب وإعجاب شديد من جمالها الذى لم يتغير ليصعد ويأخذها ويقف فى انتظار عهد والباقى ليدخلون سويا ، لتنزل فرح بفستانها الموڤ الجميل ويزينه الورود .
ليرها ممدوح ليبتسم إليها بحب ويصعد ويأخذها ويقف فى انتظار الباقى ، لتنزل مليكه بفستانها البنفسيجى الجميل والطرحه من نفس لون الفستان
فكانت رقيقه وقمه فى الجمال ليصعد إليها اسامه ويمسك يدها وينظر لها بحب وينزل ويقف بجانب ممدوح ، لتنزل سارة بفستانها القفيه ويوجد به نقوش سوداء وشعرها الاسمر الجميل
لينظر لها محمود بإعجاب ليصعد إليها .
محمود : ينفع امسك ايدك .
سارة بإبتسامه : ماشى .
محمود : انتى جميله اوى .
سارة بخجل : شكرا .
لينزل محمود مع سارة ، لتنزل لاميس بفستانها الوردى الجميل الذى يليق بها مع شعرها الاصفر الجميل
لينظر إليها علاء وبدأت مشاعر تولد بداخله لتلك المجنونه الصغيرة ليصعد إليها ويمسك يدها .
علاء بإعجاب : الفستان جميل اوى عليكى .
لاميس بخجل : بجد شكرا .
لينزل علاء مع لاميس وهو ممسك بيدها .
لتنزل عهد بفستانها الابيض ذا النقوش والورود الجميله ذو الت**يم الرقيق الجميل الم**م لها خصيصا فى نيويورك وشعرها البنى الجميل ومكياجها الرقيق فكانت انيقه كالعادة
لينظر لها الجميع والى جمالها الطبيعي ومن بينهم ليث الذى ينظر لها بحب وعشق لا يوصف ليصعد ويمسك يدها ويقبلها .
ليث بعشق : بعشقك يا عهدى .
عهد بخجل : وانا كمان بحبك .
لتنزل عهد مع ليث الذى يمسك يدها ويرفض أن يتركها .
يوسف : ماشاء الله يا عهد قمر .
عهد : شكرا يا چو .
محمود بضحك : معندكيش اخت صغيرة يا عهد .
عهد : لأه مفيش وحلو كدا كانت هتاخد واحد اهبل .
اسامه : يلا ندخل يا جماعه ريهام ونبيل مستنينا .
ليدخل الجميع ويأتى المأذون ليتجه يوسف الى ريهام ويضع يدة فى يد نبيل ل*قد القرأن لينتهى المأذون بأخر كلماته ( بارك الله لكما وجمع بينكما فى خير ) لتحتضن الفتيات ريهام والشباب نبيل ، ثم اتجه نبيل الى ريهام وأمسك يدها واخذها الى الاستيدچ للرقص ليشغلوا اغنيه هادئه رقيقه ليمسك ليث يد عهد ويرقصون أيضا واسامه ومليكه وممدوح وفرح ويوسف وايمان وعلاء ولاميس كلا منهم يرقص مع حبيبته ماعدا محمود وسارة .
محمود : تسمحيلى بالرقصه دى .
سارة : معنديش مشكله يلا .
ليرقص محمود وسارة لتنتهى الرقصه وتأخذ الفتيات ريهام ويرقصون مع بعضهم كذلك الشباب أخذوا نبيل ورقصوا معه لتنتهى هذة الحفله الجميله بعد مدة مليئه بالفرح والسعادة ليستعد الجميع للمغادرة لتقف الفتيات مع بعضهم يودعون ريهام وكذلك الشباب وقفوا مع نبيل يضحكون سويا .
يوسف : ليث اخليهم يطلعوا عربيتك ولا هتركبوا معايا .
ليث : لأه انا حجزت جناح هنا فى الفندق علشان عهد شكلها تعبان اوى تحب احجزلك انت وايمان .
يوسف : لأه انا لازم اوصل نبيل وريهام .
ليث : تمام .
ليتجه الشباب إلى الفتيات ليقف علاء بجانب لاميس .
علاء : يلا يا لاميس الوقت أتأخر ولازم تنامى فى جامعه بكرا .
لاميس بإبتسامه : حاضر يلا .
لتحتضن لاميس ريهام وتبارك لها وتحتضن عهد وتذهب مع علاء ، ويقف ممدوح بجانب فرح .
ممدوح : يلا يا فرح علشان بكرا فى جامعه وهحود عليكى بدرى علشان اخدك وانتى بتحبى النوم ذى عهد .
فرح بغضب : علفكرا عهد بتحب النوم اكتر منى .
ممدوح بضحك : بصراحه عندك حق فى دى متزعليش بأه يلا بينا .
فرح بإبتسامه : ماشى يلا .
لتودع فرح الفتيات وتذهب مع ممدوح .
ليمسك اسامه يد مليكه .
اسامه : يلا يا قلبى علشان اوصلك شقتى علشان ترتاحى وانا الحق اروح للممدوح قبل ما ينام .
ليث : متروحش يا اسامه عند ممدوح روح ڤلتى بات فيها احسن .
اسامه : تمام يلا يا مليكه .
مليكه : تمام يلا .
لتودع مليكه الفتيات وتذهب مع اسامه ، ليقف محمود بجانب سارة .
محمود : تحبى اوصلك .
سارة : لأه شكرا انا معايا عربيتى .
محمود : تمام طب يلا علشان همشى وراكى لحد ما نوصل شقتك .
سارة بإستغراب : ليه يعنى .
محمود : علشان اطمن عليكى .
سارة : مفيش لزوم .
محمود بجديه : انا قولت إلى عندى يلا بينا .
لتذهب سارة بغضب مع محمود .
يوسف : احنا ماشيين يا عهد وانا هوصل ريهام ونبيل عاوزة حاجه .
عهد بإبتسامه : عاوزة سلامتك خلى بالك من نفسك .
لتحتضن عهد ريهام ثم تحتضن نبيل الذى اغضب ليث جدا لتودعهم عهد بفرحه شديدة ، لتجد عهد ليث يحملها فجأه .
عهد بدهشه : بتعمل ايه يا ليث .
ليث بحب : بصراحه ميرضنيش أن القمر دا يمشى .
عهد بضحك : طب يلا نروح .
ليث : لأه انا حجزت جناح هنا فى الفندق .
عهد : ليه كدا .
ليث : علشان انتى تعبتى من الصبح يا حبيبتى فلازم ترتاحى .
عهد بإبتسامه : ربنا يخليك ليا يا ليثى .
ليث : يلا نطلع ننام علشان شكلك عاوزة تنامى اوى .
عهد بنعاس شديد : لأه انا مش عاوزة انام .
لتنام عهد نوم عميق وليث يحملها لينظر لها ليث ويضحك ليأخذها الى الجناح الخاص بهم ليدخل الجناح ويضع عهد على السرير ويخلع لها الحذاء ويغطيها ويذهب ليدخل الحمام ثم يخرج وينام بجوار عهد ليظل ينظر لها ثم يقربها منه ويقبلها من خدها ثم ينام وهى فى حضنه .
ماذا سيحدث لروان ومحمد وهل ستنتهى قصه حبهم ؟؟؟؟