الفصل السادس

1117 Words
"عشاء امس" يوم جديد ذهب إلي الشركه ليلتقي بالمحامي ويتفق معه علي ان تنتقل له وصاية اولاد اخيه بدلا من والدتهم .. لم يتوقع انه سيأخذ تلك الخطوه وكان سيطرقهم لها ولكن بعد حديث امس شعر بالقلق من فكرة عدم رؤيتهم ثانيا وخاصة بعد ان قضي معهم طوال الليل يلاعبهم فأصبح متعلق بهم ... الأن سياخذ تلك الخطوه بكل ثقه واذا شاءت والدتهم ان تظل معهم مرحبا بها .. جلس علي مكتب الرئيسي الخاص بابيه ومن بعده كان يترأسه عمرو ... دخل المحامي ورحب بوجوده وجلس ... وبدأ يشرح له مراد مايريده بالتفصيل وحينما اتفق معه و انتهي عاد إلي القصر ليهندم نفسه ويستعد للذهاب إلي عمته كما وعدها .... دخل القصر وابتسم فور رؤية الصغار جالسين في ردهه يلعبون ... اقترب منهم ليروه ويندفعو في احضانه بلهفه = حبايبي الحلوين .. احتضنوه بشوق وكأن غاب عنهم سنين .. احبوه من يوم واحد علي ع** والدهم الذي يبغضونه بشده ولا يريدون رؤيته ... لاول مره يشعرو بدفء اتجاه رجل وكأنهم يعوضون غياب ابيهم .... ليقول امير بسعاده = عمو احنا بنحبك اوي عشان لعبت معانا امبارح ليضحك مراد بخفه قائلا بمزاح = طيب انا هلعب معاكم كل يوم ياتري هتحبوني اكتر واكتر = بجد يا عمو اوما مؤكدا بحب = بجد ياروح عمو ... يلا روحو غيرو هدومكم وتعالو عشان هتيحو معايه امير متسائلا = هنروح فين ؟؟ = عند تيته نجلاء ياسمين ببغض وضيق طفولي = لا روح انت احنا مش عايزين شعر بغرابه قائلا بهدوء = ليه دي تيته حلوه وبتحبكم امير بنفي = واحنا مش بنحبها .. اثار استغرابه كلامهم يبدو ان هناك شئ غامض ولكن سيعرف بطريقته .. قائلا ببسمه = طيب تعالو معايا نتعشا معاها وبعدين نروح الملاهي .. اي رائيكم ابتسمو بفرح قائلين بصوت واحد = موافقين .. ليكمل مراد بح = يلا اطلعو البسو وتعالو انا مستنيكم ليصعدو سريعا إلي غرفهم .. وايضا صعد هو الاخر ليرتدي شئ اخر .. ........ عند نجلاء تجهز الجميع منتظرين قدوم مراد ... شاهي التي تنظر من الحين للأخر في المرأه تتأكد من زينتها جيدا .. شاعره بالسعاده برؤيته .. لطالما ظلت تتواصل معه منذ سنوات لحين تقربت منه متمنيه ان يكون من نصيبها بعد كل تلك السنوات ... يعجبها شخصيته الصارمه وهيئته الاجتماعيه لطالما حلمت ان تصبح يوما زوجته وتدخل عالم الاعمال والسياسه وتصبح زوجة رجل اعمال ... هذا ماتسعي إليه منذ سنوات .. = حلو شكلي يا ماما صح نجلاء بحنق = ايواا حلو .. سألتيني عشرين مره لتهتف شاهي بضيق = يووه يا ماما .. لازم اسال واعرف عشان لما افتحلو الباب يشوفني قمر منور ويحس ببهجه كده زي مابيجي في الافلام نجلاء بتريقه = دا الي فالحه فيه .. يشوفك قمر لتهتف شاهي باندفاع = جرا ايه يا ماما مانتي كمان نفسك اخد واحد من ولاد اخوكي وانا منشنه علي مراد من زمان .. وجه الوقت الي نتقرب بجد من بعض مش مكالمات ونت بس نجلاء بقلق وشك .. شاعره ان هناك شئ اخر لم تتوقعه سيحدث .. قائله = ياريت في الاخر يتجوزك انتي ... حاسه ان الحيوانه مرات عمرو بتخطط توقعه .. اردفت شاهي ساخره = مين .. مرات عمرو ... لا متقلقيش مراد مستحيل يفكر في الكلام ده ... قال مرات عمرو قال نجلاء بتمني .. وهيام = ياريت هو انا اكره ... ووقتها تطردي مرات عمرو من القصر وتكوني انتي صاحبة القصر لتهتف شاهي بكل ثقه = هيحصل يا ماما هيحصل ... دق جرس الباب لتجري شاهي وتكون اول من يراها مراد .. فتحت الباب لهفه وابتسامه مشرقه علي وچهه .. لتتهجم ملامحها وتتجمد فور رؤيته برفقة اولاد اخيه مما تضايقت وشعرت ان كلام والدتها سيتحقق وستسيطر شوق علي مراد كما سيطرت علي عمرو من قبل ... لتهتف بهدوء =اهلا اهلا اتفضل يا مراد لتأتي والدتها تستقبله ببسمه ولكن تلاشت ابتسامتها مردفه بحنق = اي ده .. انت جايب الاولاد معاك .. طيب كنت عرف*ني = حبيت اعملهالك مفاجأه .. ودخل يمسك الصغار بيديه الاثنان ويجلس علي اقرب مقعد .. لتقترب نجلاء وتجلس بجانبه اما شاهي مازالت متضايقه من فعلته .. ليقول مراد ببسمه = ازيك يا شاهي جلست معهم مردفه = تمام الحمدلله .. اتي زوج نجلاء وسلم عليه مرحبا به ...وحضرت نجلاء السفره ونادت علي الجميع ليجلس الجميع يتناولو الطعام .. لم يتناول شئ وظل يطعم الصغار مما جعل نجلاء تسخط منه ... لو بأمكانها طردهم ستفعلها فمهما يكن هم اولاد شوق تلك المرأه التي تكرهها بشده ... انتهو من الطعام وجلسو في الصالون ... اعطت شاهي له قالب الچيلي الخاص الذي صنعته بنفسها خصيصا له لمعرفتها بانه يحبه كثيرا قائله ببسمه = دوق القالب ده قولي رائيك انا الي عملاهم اخذ منها الطبق وابتسم فور ان رأها صنعت ماتحبه وهم بأن يأكل منه ليسمع امير يقول بفضول = عمو .. عايز ادوق ليعطيه المعلقه ماسكا له الطبق ليتذوق الصغير باعجاب قائلا ل اخته = طعمو حلو يا ياسمين تاخدي تدوقيه = اه هات ليقول مراد = طيب بصو انا هحطهولكم علي التربيزه واقعدو كلو سوا ... والتفت ل شاهي قائلا = معلش يا شاهي ممكن معلقه تانيه ل ياسمين = اه اكيد غضبت شاهي وهي تري الاطفال يتناولون ماصنعته لمراد .. وحاولت التماسك حتي لاتتعصب عليهم ويحدث ع** ماتريد .. .......... .... بعد ذهابهم .. جلست شاهي في غرفتها متضايقه مما حدث كانت تريده بمفرده ويجلسون سويا ويتحدثون .. لكن حدث الع** اتي ومعه اولاد اخيه حتي الطعام لم يأكل وظل يأكلهم وكأنهم اولاده هو وليسو اولاد اخيه .. حتي الطبق الذي اعدته له خصيصا لم يأكله واعطاه للصغار ... لما هذا الحب .. هم اولاد اخيه فقط .. لما يفعل ذلك ... ايعقل ان يكون معجب ب شوق ويريد التقرب من الصغار كي تحبه ... ولما لا صحيح .. ستكون چنت علي حالها إذا كانت تفكر في ايقاع مراد .. مراد لي وسيظل لي حتي لو كلفني الثمن ان اقتل ... ............. عاد للقصر .. ليجد شوق تجلس علي الانتريه ويبدو علي ملامحها الغضب .. فور رؤيتها لهم اقتربت منه حتي تنهره كيف يأخذ اولادها بدون علمها .. نامت بعض الساعات وتفيق لتكتشف عدم وجودهم متسائله الخدم لتعرف في النهايه انه اخذهم وذهبو ليچن عقلها ويدور لماذا اخذهم ... كانت ستنهره ولكن وجدت الاطفال يجرون في اتجاهها حاملين بلالين ويبدو انهم سعداء ليقول امير بفرحه = شوفتي يا ماما عمو جبلنا اي لتظر بدهشه وغرابه من فعلته ولكن اين اخذهم لتسمع ياسمين تقول = روحنا الملاهي و***بنا .. واتعشينا عند تيته نجلاء هتفت بهدوء = طيب ياحبايبي اطلعو غيرو هدومكم عقبال ماجيلكم .. ليصعدو الاطفال .. اما عنها نظرت له بغضب قائله = انت ازاي تاخدهم وتخرج من غير اذني لم يهتم بغضبها وهتف بهدوء = انتي ناسيه اني هكون الوصي عليهم يعني هما دلوقتي بمثابة ولادي .. = دا مايبررش الي عملتو .. علي الاقل عرفني مش تخليني بلف حوالين نفسي ... انت مش متخيل الي حصلي لما ملقتش حد منهم في الاوضه وفي الجنينه كانت حالتي ايه .. بعد كده لو هتاخدهم عرفني قبلها ليهتف ببرود قبل ان يغادر = المره الجايه وغادر ... لتقول بضيق = بارد ورخم ...
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD