لعنة كانسنو
…….
الحلقة الثانية
……..
ينظر الدكتور مروان إلى حبيبة بتعجب
الدكتور مروان بتعجب: صوت أيه دا؟
تنظر إليه حبيبة بخوف ولا ترد
دكتور مروان بغضب: صوت أيه دا يا حبيبة؟
حبيبة بخوف وهى تلف رأسها شمالا ويمينا، وكأنها لا تسمع صوت
حبيبة بخوف: صوت أيه بس يا بابا؟، أنا مش سامعه حاجة
الدكتور مروان يدقق السمع بضيق
الدكتور مروان بضيق: دا صوت زقزقة عصافير
حبيبة بتمثيل: يكون أولادي جم ورايا
الدكتور مروان ينظر إلى حبيبة بغضب
الدكتور مروان غاضب: أنتي جبتي العصافير اللي على الشجرة معانا في العربية يا حبيبة؟
حبيبة تضع وجهها في الأرض
حبيبة: أصل يا بابا...
الدكتور مروان مقاطع حبيبةبعصبية ، وهو يقف أمام بوابة فيلا دكتورة نور
الدكتور مروان بعصبية: جبتيهم أمتى ؟
تنظر حبيبة إلى الدكتور مروان وهى تحاول الابتسام
حبيبة مبتسمة : صحيت الصبح بدري وطلعت شلتهم من على الشجرة
الدكتور مروان وهو يشير إلى حبيبة بعصبية
دكتور مروان:
وحطتيهم في أيه؟
حبيبة بقلق: جبت كرتونة صغيرة وحطتهم فيها يا بابا
الدكتور مروان بعصبية:
أنزلي
حبيبة بقلق: أنزل ليه؟
الدكتور مروان بضيق: أنزلي يا حبيبة
تنزل حبيبة ، وينزل دكتور مروان
دكتور مروان ينظر إلى حبيبة بغضب
دكتور مروان غاضب: هما فين؟
حبيبة تتجه إلى شنطة العربية وتفتحها ، فينظر دكتور مروان فيجد كرتونة صغيرة بداخلها العصافير، التي بدأت تزقزق بصوت مرتفع
دكتور مروان
وهو يكور يده بعصبية ويوجهها إلى كتف حبيبة ، ثم يتراجع و يض*ب بها يده الٱخرى
دكتور مروان بعصبية :أنتي عملتي كده ليه ؟
حبيبة بخوف وهى تنزل رأسها وكأنها تتلاقى الض*بة من والدها
حبيبة بخوف: خلاص يا بابا حرمت
دكتور مروان بعصبية : عرفيني عملتي كده ليه؟
حبيبة تنظر إلى دكتور مروان بخوف: طلعت لهم على الشجرة عشان أشوفهم قبل ما أمشي ، لقتهم جعانين وبردانين، نزلت جبت لهم كرتونة، وقلت ناخدهم معانا ، بدل ما يقعدوا لوحدهم
دكتور مروان ينظر إلى حبيبة بعصبية
دكتور مروان بعصبيه :هتجبيهم معانا فين؟
حبيبة وهى تشير إلى حديقة الفيلا
حبيبة مبتسمة: هحطهم على أي شجرة من الشجر العالي دا اللي في الحديقة
دكتور مروان بضيق: ونقول للدكتورة نور أيه؟
حبيبة بهدوء: نقول للدكتورة نور أعتبري العصافير دي ضيوفك، زينا كده
الدكتور مروان بضيق: يا سلام بالبساطة دي؟
حبيبة بهدوء: العصافير مش بتكلف أكل يا بابا
حبيبة تطبق يدها الصغيرة
حبيبة: دا كل اللي بيكلوه ،شوية رز قد كده وبس
الدكتور مروان بعصبية وهو يشير بسبابته نحو حبيبة
دكتور مروان بعصبية: أنا مش عايز أتعصب وأنا عند الناس الغرب، بس تصرفك ده ، وعدم استأذانك مني، هيبقى له عقاب كبير أوي يا حبيبة
يشير دكتور مروان إلى حبيبة
دكتور مروان : اركبي
يركب دكتور مروان السيارة ، وتركب حبيبة، ويدخل دكتور مروان حديقة الفيلا حيث يوقف السيارة بالقرب من بوابة الفيلا
ينزل دكتور مروان من السيارة ويمشي مسرعا بينما حبيبة تمشي وراء دكتور مروان
حبيبة: هنعمل أيه في العصافير يا بابا؟
دكتور مروان بعصبية: أسكتي ، أو أمشي بعيد عني أحسن لك دلوقتي
دكتور مروان يمشي مبتعد عن حبيبة
تمشي حبيبة مبتسمة بانبهار إلى الأشجار العالية الضخمة وهى مبتسمة ، تترك حبيبة الدكتور مروان ، وتذهب بعيدا حيث الأ شجار الضخمة متعددة الأفرع
تقف حبيبة فجأة و تصرخ
حبيبة : يا بابا ، يا بابا
ينظر الدكتور مروان لها بفزع ، ويجري إليها مسرعا
دكتور مروان بفزع : فيه أيه؟
تشير حبيبة إلى فستانها ،فيجد دكتور مروان فستان حبيبة قد تعلق باحدى فروع الشجرة
الدكتور مروان :ايه اللى عملتيه في نفسك دا بس؟
يحاول الدكتور مروان أن ينتزع جزء من الفستان، بينما تسيل الدماء من رجل حبيبة
حبيبة بألم :اااااه ، رجلي بتوجعني يا بابا
يخرج دكتور مروان منديل ليزيل الدماء من على قدمها
ينظر لها الدكتور مروان نظرة معاتبة ، ثم يحملها ……..
أمام باب الفيلا
يقف دكتور مروان أمام باب الفيلا
دكتور مروان يقترب من الباب فيجده مفتوح
دكتور مروان يدق جرس الباب
حبيبة بخوف: ماتدخلش يابابا أحسن الناس اللي جوه يكونوا ميتين ونتهم بقتلهم زي الأفلام
يدق الدكتور مروان الجرس مرة أخرى
صوت الدكتورة نور من بعيد
تقترب الدكتورة نور من الباب مهللة
دكتورة نور : أهلا أهلا دكتور نور
الدكتورة نور: اتفضل ، اتفضل
دكتور مروان وهو يضع حبيبة على المقعد، وينظر إلى الدكتورة نور التي قد أقتربت وقد
اتسعت ابتسامتها
دكتورة نور مهللة: أهلا، أهلا ، شرف*نا يا دكتور مروان
دكتور مروان مبتسم : أخيرا شوفتك يا دكتورة نور بعد الفترة دي كلها
تنظر دكتورة نور إلى دكتور مروان بحزن
دكتورة نور بحزن : أيوه فترة طويلة وصعبة جدا
دكتور مروان ينظر إلى الدكتورة نور وهو يحاول تلطيف الجو
الدكتور مروان يبتسم ، وهو يشير إلى حبيبة الجالسة على المقعد
دكتور مروان مبتسم: بس جيت ومعايا مفاجأة كبيرة
الدكتورة نور تنظر إلى حبيبة مبتسمة
وتقبلها بسعادة
الدكتورة نور بسعادة: فعلا أحلى مفاجأة، أزيك يا حبيبة
حبيبة عاقدة حاجبيها
حبيبة: متعورة، وتعبانة
الدكتورة نور تجلس بجوار حبيبة بحنان
الدكتور نور بحنان: مين اللي عورك؟
حبيبة تشير إلى الدكتورة نور بضيق
حبيبة ضيق : أنتي اللي عورتيني
الدكتورة نور تنظر إلى دكتور مروان بتعجب، ثم تنظر إلى حبيبة
الدكتورة نور بتعجب: أنا؟
بعناد:الشجرة بتاعتك اللي في حديقتك جرحتني في رجلي
الدكتور مروان بتزمر: حبيبة اسكتي خالص ، هى الدكتورة نور مالها ومال الشجرة
حبيبة بغيظ: مش الشجرة في حديقتها، وهى اللي زرعاها
تبتسم دكتورة نور: هى فعلا الشجرة في حديقتي، بس مش أنا اللي زرعاها
حبيبة بضيق: أمال مين؟
دكتورة نور: بابا
حبيبة بعناد: يبقى باباك هو السبب أني أتعورت
تنظر الدكتورة نور إلى حبيبة بحزن
الدكتورة نور بحزن شديد: بابا
الدكتور مروات وقد ضاق ص*ره من حبيبة
الدكتور مروان: اسكتي مش عايز اسمع صوتك خالص، هووووس
الدكتورة نور ضاحكة:
استني وأنا هجيب لك اللمض التاني
دكتور مروان مبتسم: نسيم
الدكتورة نور وهى تهز رأسها وهى مبتسمة
للدكتور نور مبتسمة: أيوه
دكتورة نور تنادي على نسيم وهى تنظر إلى الدور الثاني
الدكتورة نور بصوت مرتفع : يا نسيم ، يا نسيم
………..
في غرفة الدكتورة نور
يجلس نسيم وهو يبكي
يسمع نسيم صوت الدكتورة نور تنادي عليه
يفتح نسيم غرفة نوم الدكتورة نور ، ويقترب من الطرقة، فيسمع صوتها
، وهى تنادي عليه من الدور الأول
ينزل نسيم جري على السلالم
ينظر نسيم فيجد الدكتورة نور تتحدث
دكتورة نور ضاحكة : أنتم شرفتونا النهاردة يا دكتور مروان
دكتورة نور تنظر إلى حبيبة مبتسمة
الدكتورة نور : أنتي هتتبسطي هنا اوي يا حبيبة في الفيلا
دكتور مروان مبتسم :عارفة يا حبيبة أبن الدكتورة نور قدك ، وهو جميل أوي، و هتلعبوا مع بعض كتير اوي
حبيبة تنظر إلى الدكتور مروان مبتسمة
حبيبة بحماس: اسمه ايه؟
دكتورة نور: اسمه نسيم
يقف نسيم على السلم في الدور الثاني مناديا بلهفة
نسيم بلهفة :ماما ، ماما
تنظر دكتورة نور إلى نسيم مبتسمة
دكتورة نور : أيوه يا حبيبي
ينزل نسيم على السلام بلهفة وهو يجرى مسرعا ف*نزلق قدمه ويسقط
حبيبة ضاحكة : هو ايه البيت الغريب ده اللي كل الأطفال اللي فيه تتعور رجلها
ينظر لها الدكتور مروان بضيق
تجرى دكتورة نور على نسيم بلهفة
دكتورة نور بلهفة: اتعورت؟
نسيم يحضنها:انا كنت خايف عليك لما سمعت صوت الوح.....
دكتورة نور مقاطعة جملة نسيم
وهى تنظر إلى نسيم نظرة صارمة تفيد بعدم الكلام
دكتورة نور:ايوه يا حبيبي ، أكيد لما سمعت صوتى بصرخ، أصل المقص جرحنى
تظهر الدكتورة نور يدها وقد ظهرت فيها جرح عميق
الدكتورة نور ترفع نسيم من على الأرض ، وهى تشير بيدها
الدكتورة نور مبتسمة: دا دكتور مروان، ودي حبيبة
الدكتور مروان: أزيك يا نسيم يا حبيبي
، نسيم يقف على قدم ويرفع الٱخرى ،نسيم بتوجع من ألم قدمه
نسيم : أه رجلي بتوجعني أوي
تضع يد نسيم على كتفها ، و تنظر للخلف نظرة امتنان للدكتور مروان وحبيبة
دكتورة نور:أنا هطلع أوصله لأوضته ، طبعا دا بيتكم انتم مش عايزين عزومة
الدكتور مروان يبتسم : أيوه طبعا
حبيبة وهى واضعه يدها فى خصرها بضيق
حبيبة: انا مش عجبني البيت دا انا عايزة اروح بيتنا
تنظر دكتورة نور إلى الدكتور مروان ويضحكان
دكتورة نور :معلش بكره تحبيه
دكتور مروان: بكره نسيم يبقى كويس وتلعبوا مع بعض احلى لعب
تصعد دكتورة نور مع نسيم وهو يعرج واضع يده على كتفها وهو ، ويصعدا السلم
حبيبة تنظر حولها بقلق
حبيبة بقلق :انا مش عايزة أقعد في البيت دا يا بابا
دكتور مروان وهو يجلس على الأريكة ينظر إلى حبيبة مبتسم
دكتور مروان مبتسم : ليه يا حبيبة؟
حبيبة وهى تخفض صوتها
حبيبة : عشان البيت ده فيه عفاريت يا بابا
دكتور مروان بعصبية : تاني يا حبيبة؟
حبيبة: أيوه يا بابا صدقني
…………..
في غرفة نوم نسيم
تدخل دكتورة نور ، وتضع نسيم على سريره
نسيم ينظر إلى دكتورة نور بعصبية
نسيم بعصبية : لما جيت أقول الوحش سكتيتي ليه يا ماما؟
الدكتورة نور بعصبية:لأن مافيش وحش، مافيش حاجة اسمها وحش أصلا ، غير في أفلام الرعب اللي نبتتف*ج عليها وبس
نسيم بعناد: الوحش كان في أوضتك يا ماما ، وكان هيقتلك
الدكتورة نور بعنف:محصلش حاجة من اللى انت بتقوله دا يا نسيم نسيم :أزاي أنا سمعت صوته في أوضتك، وكان باب اوضتك مقفول، وبعدين نزلت ودخلت اوضتك من شباكك ، لا لقيتك ولا لقيت الوحش
الدكتور نور: انا كنت فى اوضتى ومنزلتش إلا لما سمعت جرس الباب
نسيم منهار يض*ب بيده على يده الٱخرى
نسيم منهار :انت عايزه تجنني؟
، آمال انا ليه طلعت على السلم وعملت كل دا؟
دكتورة نور تنظر إلى نسيم وعيونها ممتلئة بالدموع
دكتورة نور :لأنك كنت فى اوضتك وكل دا ما حصلش ،انت نازل من اوضتك يا نسيم
نسيم يقف صارخ:لا مستحيل ، مستحيل ،انا طلعت على السلم وروحت اوضتك مكنتيش موجوده، ونزلت منها وأنتي بتتكلمي مع الدكتور مروان
دكتورة نور مهدئة من ثورة نسيم
دكتورة نوربهدوء :طيب ،طيب خلاص، أكيد أنا غلطانة نسيم ينظر إلى دكتورة نور شذرا
نسيم :لا انا اللى غلطان لانى عرضت نفسى للموت عشان انقذك من الوحش ، وفي الآخر تقوليلى مافيش وحش
ينظر نسيم إلى دكتورة نور دامع
نسيم دامع : فكراني كذاب أو مجنون ، أويمكن الٱتنين
تحتضن دكتورة نور نسيم باكية
دكتورة نور باكية :لا ،لا مش كده خالص يا نسيم
تسمع دكتورة نور خطوات أقدام ف*نظر للخلف بقلق
………...
في غرفة دكتور مروان يدخل دكتور مروان الغرفة وهو يمسك مفاتيح سيارته
ينظر دكتور مروان في الغرفة نظرة غريبة و يزفر بحرارة
ثم يرمي مفاتيح سيارته في الهواء مبتسم ، ويتركها تسقط على الأرض
دكتور مروان مبتسم:الفيلا بقت فيلتي خلاص
يلتقط الدكتور مروان مفاتيح سيارته من على الأرض ، ويخرج من غرفته ويمشي فى الممر
فيسمع حديث فى غرفة نسيم ، يدور بين نسيم وحبيبة، فيقف بالقرب من
باب غرفة نسيم منصت
………….
في غرفة نسيم
تقترب حبيبة من نسيم بحزن
حبيبة بحزن : رجلك بتوجعك
نسيم بتكبر:لا ابدا ،دي وقعة بسيطة
حبيبة بطفولية ترفع الفستان
حبيبة :شفت انا كمان اتجرحت في رجلي
نسيم ينظر إلى الجرح الذي في رجل حبيبة
نسيم بحزن:من ايه الجرح ده؟
دكتورة نور باسمة : طيب أنا هسبكم ، عايزين حاجة
نسيم وحبيبة: لا شكرا
تخرج دكتورة نور من غرفة نسيم
………...
في الطرقة
تخرج دكتورة نور من غرفتها فتجد الدكتور مروان واقف بجوار غرفة نسيم
دكتورة نور بتعجب:فيه حاجة يا دكتور مروان؟
ينزعج الدكتور مروان ويلتفت إلى الدكتورة نور متلعثم
دكتور مروان متلعثم:لا ،ابدا ،كنت بطمن أن نسيم و حبيبة بيتكلموا مع بعض و بقوا أصحاب
تنظر دكتورة نور إلى دكتور مروان وتبتسم وهى تهز رأسها بالموافقة
الدكتور مروان مبتسم: دول بقوا أصحاب أوي ، وكمان يا ستي بيقولوا لبعض أسرارهم
……….
في غرفة نسيم
حبيبة بحزن : رجلك بتوجعك
نسيم بتكبر:لا ابدا ،دي وقعة بسيطة
حبيبة بطفولية ترفع الفستان
حبيبة :شفت انا كمان اتجرحت في رجلي
نسيم ينظر إلى الجرح الذي في رجل حبيبة
نسيم بحزن:من ايه الجرح ده؟
دكتورة نور باسمة : طيب أنا هسبكم ، عايزين حاجة
نسيم وحبيبة: لا شكرا
تخرج دكتورة نور وتنزل
حبيبة تقترب من نسيم وتنظر يسارا ويمينا وتهمس في اذنه
حبيبة : اقولك على سر؟
نسيم :قولي
حبيبة مشيرة بالنفي بحركة طفولية
حبيبة :بس ما تقولش لحد خالص
نسيم مبتسم :حاضر
ترفع حبيبة كفايها وهى تقول :وعد
يرفع الطفل كفيه ملامس كفايها حتى يتطابق كفايهما
نسيم :وعد
حبيبة تنظر يسارا ويمينا ، ثم تهمس في أذن نسيم
حبيبة هامسة : من العفريت
نسيم بتعجب:عفريت ايه؟
حبيبة :العفريت اللى في بيتكم مكنش عايزنا نيجي لكم هنا
نسيم مبتسم وهو يهمس في أذن حبيبة
نسيم :ليه؟
حبيبة بحركات طفولية
حبيبة :مش عارفة ،يمكن مش بيحبنا ، أو يمكن خايف مننا
نسيم ينظر إلى حبيبة ويتحدث بصوت منخفض
نسيم :اقولك على سر؟ حبيبة مبتسمة : قول أنا بحب الأسرار أووووي
نسيم :دا مش عفريت دا ..
نسيم : ده يبقى ....
تضع حبيبة يدها على فم نسيم محذرة
حبيبة محذرة : استنى ما تتكلمش
نسيم ينظر إلى حبيبة بتعجب
نسيم بتعجب : ليه، في ايه؟
حبيبة هامسة في أذن نسيم، وهى تشير خارج الغرفة
حبيبة :صوت بابا ومامتك بيتكلموا بره
نسيم ينظر إلى حبيبة بتعجب
نسيم بتعجب:طيب ، ما بيتكلموا بره ،ودي فيها ايه؟
حبيبة:ازاى، كده هيسمعوا أسرانا
نسيم ينظر إلى حبيبة ويهز رأسه مبتسم
نسيم مبتسم :عندك حق
حبيبة تنظر إلى الغرفة بحذر
حبيبة :وممكن العفريت يكون قريب من هنا كمان
ينظر نسيم ويهز رأسه إلى حبيبة بالموافق
نسيم :عندك حق، طيب نعمل ايه؟
حبيبة :لازم نلاقى حل عشان نتكلم براحتنا سوا
…………..
في الطرقة
الدكتور مروان :انا هروح اجيب الشنط من العربية
تبتسم دكتورة نور :اجى اشيل معاك
الدكتور مروان :تعالى معايا،عشان عايز تبقى معايا في كل حاجة ، بس مش عشان تشيلى
تبتسم دكتورة نور بخجل
……….
في حديقة فيلا دكتورة نور
يخرج نسيم ومعه حبيبة يتمشيان في الحديقة متأملين المكان
نسيم : اختارى لنا مكان بقى نقعد فيه عشان نتكلم
حبيبة تنظر بتمعن إلى الحديقة
حبيبة:استنى بس عايزين مكان أمان محدش يسمعنا ولا يشوفنا فيه
تنظر حبيبة هنا وهناك
تشير حبيبة إلى غرفة من الخشب عليها أوراق كثيفة من الأشجار ولها باب صغير
حبيبة مبتسمة :ده أكيد بيت العفريت
يهمس نسيم فى أذن حبيبة
نسيم :دا مش عفريت ؟
حبيبة: أمال أيه؟
نسيم مضخم صوته : دا وحش
تقفز حبيبة من مكانها مرعوبة
تنظر إلى نسيم بعيون مرعوبة
حبيبة مرعوبة :متأكد؟
نسيم يهز رأسه
نسيم :أيوه متأكد،انا سمعت صوته بنفسي قدام أوضتي
حبيبة تنظر إلى نسيم برعب
حبيبة برعب: أنت شوفته
نسيم يهز رأسه نافيا
نسيم : لحد دلوقتي لا
حبيبة تنظر إلى نسيم وتتحدث بطفولة
حبيبة :مامتك عارفة؟
نسيم ينظر إلى حبيبة بحزن
نسيم بحزن :أنا قلت لها ،بس ماما مش مصدقانى اصلا
حبيبة بمرارة:الكبار كلهم كده يا نسيم ما تزعلش نفسك
حبيبة تشير إلى شيء من بعيد بفزع
حبيبة بفزع:هو دا……
…………..
في الحديقة فيلا دكتورة نور
تخرج مع دكتور مروان وتمشى حتى تقف إلى السيارة
يصعد الدكتور مروان وينزل من شبكة السيارة حقيبة كبيرة ، وحقيبة صغيرة
تسمع دكتورة نور صوت زقزقة عصافير ضعيف
الدكتورة نور بتعجب : فيه صوت زقزقة عصافير جاي من عربيتك ، أنت مربي عصافير في عربيتك ولا أيه؟
الدكتور مروان ضاحك : ايوه يا سيتي ، دول أولاد حبيبة
تجحظ عيون الدكتور نور من المفاجأة
دكتورة نور بتعجب : مين؟!
دكتور كروان ضاحك ضحكة مرتفعة وهو ينظر إلى تفاجئ دكتورة نور
دكتور مروان: أيوه أمهم سابتهم وطارت ، وحبيبة بقى مقطنعة أنها تبقى أمهم بدلها
الدكتورة نور بسعادة: والله حنينة ، مش زيك
دكتور مروان : يارتها طلعت زي ، مش كل شوية تحلم حلم وتصدقه، وتيجي تحكيه ليا على أساس أنه حقيقة ، ولما اقولها أنه حلم أو خيال، تزعل وتبقى أنت عدوها الأول
تسرح الدكتورة نور وهى تفكرفي نسيم بحزن
الدكتورة نور: الظاهر كلهم كده
يخرج الدكتور مروان كرتونة العصافير من سيارته
تنظر الدكتورة نور إلى العصافير
الدكتورة نور تلعب مع العصافير
الدكتورة نور: ياجمالهم، دول صغيرين أوي، ورغم أنهم من غير ريش، بس حلوين أووي
دكتور مروان ضاحك: يظهر كل البنات كدا كبروا ولا صغروا عقلهم واحد
تضحك الدكتورة نور وهى تنظر إلى الدكتور مروان
الدكتورة نور: أنتم يا رجاله اللي قلبكم قاسي ، وجامد
الدكتور مروان ضاحك: أحنا أحن خلق الله ، بس تفهمونا وتريحونا
الدكتورة نور ضاحكة: أحنا هنريحوك
الدكتور مروان: أنا هخلع من هنا
الدكتور مروان وهو يحمل كرتونة العصافير
الدكتورة نور: هتعمل أيه؟
الدكتور مروان: هحط الكرتونة جنب الشجرة
الدكتورة نور بغضب: بس كده هيمتوا من السقعة، وممكن أي حيوان ياكلهم
الدكتةر مروان: ماهم في العربية هيمتوا من الجوع، يبقى يمتوا بعيد عن عربيتي أحسن
تنظر له الدكتورة نور: وتهز رأسها موافقة
يبعد دكتور مروان ويصطع العصافير أسفل شجرة مجاورة للبوابة
ابدكتتر مروان: يلا بقى ندخل أحسن الجو برد
الدكتور مروان وهو يشد حقيبته الكبيرة، والدكتورة نور تشد حقيبتة حبيبة الصغيرة
دكتور مروان : انا هطلعهم الاوضه
دكتورة نور مبتسمة: طيب ، بس أنزل بسرعة على ما اعمل لنا شاي
يبتسم دكتور مروان : الشاي جاي فى ميعاد بالضبط
تقف دكتورة نور تفتح الصنبور وتضع الماء فى البراد في شرود يمتلئ البراد
يدخل دكتور مروان المطبخ ويرى شرود دكتور نور، وينظر لها بحزن
دكتور مروان مداعبا دكتورة نور
دكتور مروان :ايه دا انت بتعملي شاي للبلد كلها ولا أيه؟
تفيق دكتورة نورمن سرحانها وتبتسم ابتسامة حزينة وتضع البراد فى الكهرباء
دكتور مروان ينظر إلى دكتورة نور بتعجب
دكتور مروان بتعجب:مالك؟
دكتورة نور: الذكريات
مش بتفارقني ولا لحظة
دكتور مروان بعطف :حاولى تنسي عشان تعيشي سعيدة
تنظر دكتورة نور إلى دكتور مروان لحزم
دكتورة نور :انت نسيت
يتمتم دكتور مروان
دكتور مروان :ياريت كنت أقدر انسى
دكتورة نور بعتاب :يبقى متطلبش منى حاجة مش قادر تعملها
ينظردكتور مروان إلى الدكتورة نور بعزيمة
دكتور مروان بعزيمة :لازم نساعد بعض أننا ننسى
دكتورة نور: أكيد لازم نساعد بعض، لازم نكمل اللى بدإنه مع بعض
دكتور مروان ينظر إلى دكتورة نور بذعر
دكتور مروان بذعر:لا، لا، مستحيل
………..
في الحديقة
نسيم يجري خلف حبيبة تقف حبيبة عند شجرة عالية فروعها غير متناسقة قريبة من الفيلا
تشير حبيبة إلى الشجرة ضاحكة
حبيبة :دا العفريت، أو الوحش زي ما أنت مسميه
نسيم ينظر بإعجاب إلى الشجرة الضخمة
نسيم بأعجاب: أزاي مخدتش بالى من الشجرة الكبيرة أووي دي قبل اط يا حبيبة؟
حبيبة بجديه :أنا هطلع عشان أأمن المكان على الشجرة، وبعدين أطلع أنت
نسيم بتكبر:لا أنتي بنت إنما انا راجل ،أنا اللى هطلع
تتسلق حبيبة بسرعة أفرع الشجرة ، بلا أهتمام لكلام نسيم
نسيم بغضب: أستني أنا طالع معاك
تنظرحبيبة إلى نسيم وقد وضعت قدمها على أول فرع من الشجرة وهو فرع غليظ ممتد لأعلى
حبيبة :استنى لما أوصل لفوق هنادي عليك
تختفي حبيبة وسط أفرع الشجرة ، ثم تظهر وهي تمشي على فرع أعلى واغلظ تبتسم تظهر حبيبة ضاحكة وهى تنظر إلى أعلى
حبيبة ضاحك :اطلع مافيش عفاريت ولا وحوش هنا
يصعد نسيم بخوف، يقف نسيم على الفرع الأول بصعوبة ،ثم يجلس نسيم على الفرع الأول و لا يظهر منه غير حذاء
يجالس نسيم وسط فروع الشجرة الضخمة واوراقها الكبيرة بخوف
نسيم بخوف:تعالي ننزل بقى كدا كفاية
حبيبة ضاحكة من أعلى الشجرة
حبيية ضاحكة: استنى هنزل أقعد معاك
تنزل حبيبة وتجلس بجوار نسيم
حبيبة ساخرة:آمال طلعت على السلم للدور الثانى أزاي ، ودخلت اوضة الدكتور نور ،وكنت عايز تموت الوحش ، باين عليك كنت بتحلم فعلا
ينظر نسيم إلى حبيبة نظرة مترددة
….
في صالة الفيلا
دكتورة نور تنظر إلى دكتور مروان بجدية
دكتترة نور: نبطل هزاز ، و نتكلم جد
دكتور مروان ضاحك :هو فيه أحلى من الهزار
دكتورة نور: أيوه طبعا فيه
دكتور مروان بتعجب: أيه ، الجد؟
دكتورة نور: لا ،الفلوس
ينظر دكتور مروان إلى الدكتورة نور بتعجب تنظر له دكتورة نور نظره باسمه لها مغزى دكتور مروان :انت عرفتي؟؟؟
دكتور مروان بعنف :عرفتي ايه؟
دكتورة نور تنظر إلى دكتور مروان ، ثم تذهب وتجلس بجواره وتتحدث بنعومة
دكتورة نور بنعومة :مالك متوتر كده ليه يا دكتور مروان ، انا معرفتش أي حاجة
دكتورة نورة تمسك كوب الماء وتشربه وتضع الكوب على الطاولة وهى تعدل تجاه الدكتور مروان تبتسم
الدكتورة نور: الطبيعي إن الفلوس أقوى من أى حاجة في الدنيا
ينظر د كتور مروان إلى الدكتورة نوربزفرة ارتياح
دكتورة نور وهى تضع قدمها على الأخرى وتقول بصوت خشن قوي
دكتورة نور: للفلوس مهمة حدا ، وأكبر دليل على كده أنكم عملتوا التجربة
ينظردكتور مروان إلى الدكتورة نور وقد تبلل وجه عراق
……..
في الحديقة
نسيم ينظر إلى حبيبة برهه ثم يهز رأسه كأنه يفيق من الحلم
نسيم :لا طبعا انا متأكد ان فيه وحش
حبيبة ضاحكة بثقة: انا كمان متأكد ان فيه عفريت كان فى بيتنا و جه معانا هنا واحنا جايين... نسيم ضاحك:مافيش حاجة اسمها عفريت
حبيبة معانده :يعني هو فيه حاجة اسمها وحش
نسيم بحده:ايوه فيه وحش في بيتنا وانا سمعته بنفسى و**ر الباب و…
حبيبة مقاطعة نسيم حبيبة ضاحكة:مافيش في بيتكم إلا أنت و مامتك
ينظر نسيم إلى حبيبة ويفكر
نسيم : صح
حبيبة ضاحكة:اوعى …..
نسيم ينظر إلى حبيبة غاضبا
………..
لعنة كانسنو
…..
بقلم
نانيس خطاب
.........
للتواصل
naniskids1@g*******m