Part 13
زواج مصلحه
بقلم/رويدا رمضان
_______________
فهد بصدمه/انتي بتقولي اي
حور/بقلك تتجوزني
فهد باستغراب/واي الي اتغير
حور/عشان بابا
فهد/هو قالك حاجه
حور بجمود/هي كلمه واحده تتجوزني
فهد بدون وعي/موافق
حور/تمام خليك هنا جيالك
تركته حور في حيره من أمره ما تغير لشقلبه عقل حور هكذا هل ضغط عليها والدها
هو لم يوافق لو لم توافق هي من الظاهر انها مجبوره
لم يكمل تفكيره دلفت حور وأغلقت الباب
حور/تعالى اقعد هنا
جلس فهد بجانبها بدون وعي
فهد /اي الورق ده كلو بس قبل أي حاجه زي ما انتي سألتي ممكن اسأل
حور/اتفضل
فهد /عمي ضغط عليكي ولا بارتدك
حور بجمود/بأردتي خد الورقه دي أملا كل شروطك
فهد باستغراب /شروط
حور/متتخيليش اننا هنكون زوج وزوجه زي اي اتنين متوصلش أحلامك لبعيد كده
فهد /نعم امال هتجوزك اي عرفي
حور/لا انا هتجوزك جواز مصلحه
فهد /مصلحه
حور/امال هتجوز حضرتك عن حب مثلا
فهد /وانا مش هتجوز كده لو غصب عنك بلاش
حور/تمام اوي انا عملت الي عليا اتفضل بقا ادخل لعمك وقولو انا رافض بنتك وأفضل موت بسلام يلا
وأخذت الأوراق وخرجت
ظل فهد جالس يفرك في رأسه من الألم لم يستطيع التفكير هل يتزوجها بهذه الطريقه لأجل عمه ام يتركها ويفرط في عمه
ماذا حدث له هل احبها اكثر
منذ أسبوع كان سيتزوجها بهذه الطريقه ماذا حدث الان لماذا يرفض هذه الفكره لماذا يريدها زوجته فعلا وفاعلا.. ماذا حدث كانت هي ترفضه الأسبوع الماضي الان هو من يرفض
________________
دلفت حور غرفتها وظلت تبكي /هو انا عايزه اتجوزك من حلاوه عيونك يعني منا مش بطيقك كلك على بعضك.. بس بابا بااابا
وجدت فهد بدق الباب
مسحت دموعها بسرعه /ادخل
دلف فهد وجلس بدون ولا كلمه
فهد ناظر في الأرض /انا موافق
حور بجمود /فين باند الشروط بتاعك
فهد /فين باندك
حور /اتفضل
اخذ فهد الكشكول الذي بيدها /اي كل ده
حور/شروطي
فهد /كل دي شروط
حور/والله مش عاجبك متتجوزنيش
ضغط فهد على أسنانه بغضب ما باليد حيله /ماشي يا حور موافق من غير ما اقرا
حور /لا عشان متجيش تتصدم
فهد/لا انا موافق على طلباتك
حور/تمام طلباتك
فهد /هخرج برحتي
حور بتلعثم/ده بس
فهد /اه
حور/تمام احنا كده متفقين خد أمضى بقا على الباند بتاعي
اخذ فهد من حور الكشكول بغضب ووضع علامته المميزه
حور /تمام هنتجوز امتا
فهد بتحدي /الصراحه عمي تعبان ومش هقدر ارفضلو طلب كتب الكتاب بكرا
حور بخضه/نعم لا مش دلوقتي
فهد /ده شرط من شروطي
حور بغضب /بقلك اي خد اكتب شروطك كده
اخذ فهد من يدها الورقه
ودون كلمات /خدي
حور/تخرج برحتك.. والفرح يبقا تاني يوم من امضاء الباند.. و نعيش ف شقه تانيه
فهد /بظبط عليكي نور
حور /احنا هنعيش هنا ف الفيلا
فهد /انا وفقتك على الكتاب إلى انتي كتباه ده وانتي مش موافقه على ٣ طلبات
حور بغضب /موافقه
فهد /توكلنا على الله
حور/بس الباند ده لي تاريخ صلحيه
فهد /نعم
حور/الباند ٣ سنين
فهد/وبعد التلات سنين
حور/لو حسيت اني مش هقدر هطلق ولو الدنيا كويسه هنكتب شروط جديده
زفر فهد الهواء/تمام
خرج فهد من غرفتها وذهب إلى ذيدان وأغلق الباب
ذيدان/اي يا فهد اي الي مصحيك
فهد /انا وحور هنتجوز بكرا
ذيدان بصدمه وفرح/اي بكرا طب والفرح
فهد /انا هظبط كل حاجه
ذيدان/وانا موافق مب**ك
ابتسم فهد ابتسامه شر/الله يبارك فيك يا عمي انا رايح انام بقا تصبح على خير
_________________
سامر/كان يوم حلو اتمنى يتكرر
ياسمين بأبتسامه/دي حقيقه
سامر/يلا تصبحي علي خير
ياسمين/وانت من اهلو
أغلق سامر الهاتف
وظل شارد على سريره
_____
بيري /طبعا نفذتي إلى ف دماغك
ياسمين/اخرسي يا بت
بيري/برحتك بس افتكري اني قلتلك
ياسمين/مش كل حاجه محتاجه ترتيب وخطط على فكرا ما هو يحبني على طبعتي وانا واحبو على طرقتو مش لازم عك و***بكه
بيري/مفيش حياه من غير ترتيب
ياسمين /ازاي
بيري/يعني مثلا زين خطيبي انا وقعتو ازاي
ياسمين/اتقبلتو هو حبك الأول وبعد كده فاتحك ف الحوار وجه أتقدم
بيري بضحك/الله بجد على السهوله
ياسمين/مش فهمه
بيري /انا كنت داخله الكافيه قعد فتره يلمحلي اخدت بالي منو فضلت اتقل عليه والغريب انو كان كل ما اروح الكافيه القى سألت بعد كده حد من العمال قالي انو المدير بداأت احبو من نظراتو واهتمامه فضلت فتره مرحش عشان اتقل عليه اكتشفت انو فضل يدور عليا لحد ما في يوم رحت جه قعد جمبي وقالي انو معجب بيا بقا وكده
ياسمين/وفين الترتيب
بيري/لو مكنتش تقلت عليه وقعدت فتره غيبه وفضلت زي الهبله اروح كل يوم كده كان هيفضل يسبل لحد ما ينوي بقا بس انا بعدت عشان اعرف هل فعلا هو يستاهلني وانا استهلو ولا لا واهو بقا خاتم ف صباعي
ياسمين /يا جمدا
بيري/عيب عليكي يا بنتي
ياسمين/طب نامي يا اختي
بيري/نامي انتي كتك نيله انا رايحه اكلم زين
ياسمين/طيب طرقينا خلينا ننام عندنا شغل الصبح
__________________
ظلت حور مستيقظه طوال الليل تفكر ف ماذا سوف يحدث غدا
اما فهد يظل يجري اتصالاته لتجهيز الفرح
______________________
في الصباح التالي
استيقظت حور على صوت ظغارييط
ظلت تدعك في اعينها/هما مين الي بيظغرطو دول هو في فررح.. فرح!!!!!!
قامت بسرعه الصاروخ من السرير متوجهه إلى الحمام لتستخبي
حور بخوف /لا مش هتجووز جواااز لااا لااا فهد لا لاااااااا
وجدت الباب يخبط
ياسمين/حور افتحي
خور/مين
ياسمين/انا ياسمين إلى معزمتهاش على فرحكك افتحي
حور مستنجده بياسمين/ياسمين ادخلي ادخلي
اخذتها من يدها بداخل الحمام وأغلقت الباب من جديد
ياسمين/في اي يا بنتي
حور/انا اتفضحت صح هو مين بره
ياسمين/ناس كتير وستات كتير اوي وكنت جيا اصحيكي يا كلبه تنوي تتجوزي من غير ما تقوليلي
حور /مين قالك
ياسمين/حور هو في اي انتي مستخبيه من اي بنات الشركه كلهم جاين
جلست حور على ركبتها /اتفضحت اه ياني يا امااا
ياسمين بضحك/حور انتي اتهبلتي ده كلو عشان هتتجوزي
حور /هو لحق يعمل كل ده امتا انا قولت هيقول اي الهبل ده ومش هيعزم حد احييي يمااا
ياسمين/والله سامر بيقولي أن هما الاتنين مناموش امبارح
حور/نامت عليهم حيطه احي يماا اتفضحتت
ياسمين/اتفضحتي اي هو انتي غلطي معاه وحامل وهيتجوزك حامل يما متفوقي
حور /ده على جثه امي حامل مين يا بت وربي ما هخلي يلمسني
ياسمين/ده جوزك
حور/لا منا حطالو شروط للجواز انتي فكراني هبله
ياسمين/احي شروط
حور /ايوه بس متقوليش لحد ولا حته سامر يا فتانه
ياسمين /انا لا مش هقول بس فهميني
حور/افهمي يا بنتي حصل امبارح..
_______________
فهد /تمام حط دي شمال وودي دي لليمين
سامر/فهد الفستان جهز
فهد /تمام ابعتو
سامر/تمام في اي تاني
فهد /لا انا ظبط كل حاجه خلاص
سامر/تمام
دق سامر على ياسمين
________
ياسمين /يخربيتك ذكيه
حور /عيب عليكي
وجدت ياسمين هاتفه يرن
حور /اي مين
ياسمين/ده سامر شكل الفستان جهز
حور /فستان
ياسمين /اي يا سامر.. تمام نازله
حور /في اي لا متسبنيش
ياسمين/هنزل اجبلك الفستان واجي اي خديلك شاور يلا بسرعه عشان الميكب يلا مفيش وقت
حور /طيب طيب اخرجي
ياسمين /اجي القيكي جاهزه اوعي تتهوري
حور /انا اتهور عيب عليكي
_____
نزلت ياسمين أخذت الفستان من سامر وتوجهت إلى غرفه حور من جديد وبدأت تنهي بعض الأشياء
_____________
سامر / هتعمل اي
فهد بتفكير/مش عارف سدقني اول مره احتار كده
سامر /امال فين فهد الجامد
فهد /دلوقتي مش لعبه يا سامر الوقت وقت جد
سامر/عارف بس انت قدها
فهد /يلا سبها على ربنا
وجد سامر ياسمين تدق له
فهد/اي
سامر/معرفش.. الو.. بتقولي اي هي مين الي هربت دي
فهد بخوف/في اي
سامر/حور هربت
زواج مصلحه
*تحفظ حقوق الملكيه للكاتب
فهد بصدمه/اي ازاي
سامر/معرفش تعالي ندور
فهد /انا عارف انها جوازه سوده امشي انت من هنا وانا هسأل الحرس
ذهب فهد بيسأل الحرس /انت وهو محدش شاف حور خارجه
الحراس /لا يا فندم محدش شافها
فهد /الاهي تولعي يا حور
..
سامر/اي الي حصل
ياسمين/مفيش سبتها ونزلت اجيب الفستان طلعت لقيت الدش شغال قولت اكيد لسه بتاخد شاور طولت فضلت انده عليها مردتش فتحت الباب لقيت الدش شغال ومفيش حد
سامر/يا ربي طيب امشي اسألي عليها الناس دي
ياسمين/تمام
ظلو يدورو في الفيلا بأكملها
سامر بتعب /فهد
فهد /اي لقتها
سامر/لا بقالي ساعه بلف
فهد /طب رحت الجراش
سامر /لا فين ده
فهد /جوه تعالى
ذهبو إلى الجراش
سامر/ده كلو عربيات هنلقيها فين
فهد /انا قولت اشوف.. هش هش في صوت جي من هنا
**تو لبرهه
ظل فهد يتعقب الصوت حتى بأن انه صوت بكاء خافت
سامر/مين ده
فهد /هششش
ذهب فهد إلى مص*ر الصوت من العربيه
فهد /سامر امشي انا لقتها
سامر/ماشي
توجه فهد إلى شنطه العربيه وفتحها
فهد بهدوء/اخرجي
حور بدموع /انت لقتني ازاي
فهد /اخرجي بس انتي ازاي مستحمله أللفه إلى قعداها دي قومي
تحركت حور وقامت
فهد /حرام عليكي بنلف عليكي بقالنا ساعه
حور بدموع /خيفه مش عيزا
وضع فهد يده على فمها /هشش اسكتي يلا اطلعي البسي
حور /مش عايز..
فهد /يلا اطلعي يا حور
ذهبت حور دلفت إلى غرفتها وجدت ياسمين في انتظارها
ياسمين/حرام عليكي يا شيخه
حور /ياسمين اطلعي بره هلبس
دلفو طقم من العمل /حور هانم اتفضلي اقعدي عشان الميكب
جلست حور وبدأو في وضع الميكب بطريقه ساحره
انتهت روان من العمل
روان /اي رأيك
نظرت حور إلى وجهها في المرأه وجدت حور أخرى
حور بابتسامه /حلو اوي
روان بأبتسامه/تمام تقدري تلبسي الفستان
ياسمين /الله اي القمر ده
حور بدموع /حلو
ياسمين /روان انتي من انهردا الميكب ارتست بتعتي
روان بضحك/وانا موافقه يا ستي يلا البسي الفستان يا حور عشان الفرح هيبدأ
انتهت حور من ارتداء الفستان ونظرت إلى نفسها ف المرأه بدموع حالمه
وجدتها ياسمين تبكي
ياسمين /في اي يا حببتي
حور ببكاء/كان نفسي يكون فرحي بجد
اخذتها ياسمين في حضنها ورتبت عليها
__________________
دلف سامر على فهد
سامر بفرحه/باشا طول عمرك
كان فهد يربط الكرافته/اي حلو
سامر/حلو اوي
فهد بغرور/طول عمري
سامر/يادي غرورك ده
فهد بضحك/اي جهزت
سامر/اخو العريس يجهز قبل العريس
فهد /يا جامد طب اي مش يلا
سامر/يلا اطلع هاتها
فهد /طيب
خرج فهد وذهب إلى غرفه حور ودق الباب
فتحت ياسمين /اي فهد ثانيه هطلعلك كل الي جوه
ياسمين/يلا يا جماعه فركش انزلو استمتعو تحت
خرجو كل من ف الغرفه وتبقى حور
حور/ياسمين متسبنيش
ياسمين /بس يا بت ده شويه وهيبقا جوزك
دلف فهد ووقف أمامها
ظلت حور تتامله لبرهه
اما فهد ظل شارد في ذلك الوجه الملائكي
ايقظته ياسمين/فهد يلا خدها وانزل
ذهب فهد إليها
وضعت حور يدها في يده بدون كلمه ونزلو إلى القاعه
بدأت الاغاني والطغاريط والفرحه تملئ المكان
جلسو على المقعد وظلت الابتسامه المزيفه على وجه حور طوال الليله
اما فهد يظهر الفرحه من داخله وخارجه ويوجد شئ بداخله لا يستطيع فهمه هل هو يحبها حقا ام يريد **ر غروره
لا يعرف
فهد بهمس /شكلك حلو انهردا اوي
حور /ملكش في خليك ف حالك
ابتسم فهد /طب يلا عشان السلو
حور بصدمه/سلو اي مش هرقص انا
ظلت الابتسامه على وجهه /طب يلا يا روحي
أخذها فهد غصب عنها وبدأ الرقص
فهد /احترمي نفسك احسلك
حور بابتسامه مزيفه/ملكش في انا اتعامل برحتي
ضغط فهد على قدمها أثناء الرقص
حور بوجع/اييي انت مجنون
فهد بابتسامه /معلش من غير قصدي
انتهت الرقصه
ذيدان/يلا عشان كتب الكتاب
جلسو أمام المأزون ومسك فهد يدها
كم كان يتمنى هذه اللحظه كم كان يحلم بها منذ صغره
هل الان ستكون زوجته واسمها مقابل اسمه
ام هذا حلم ولا يريد الاستيقاظ منه
استيقظ على صوت المأزون
المأزون/قولي ورايا يا عروسه زوجتك نفسي على سنه الله ورسوله وعلى الصراط المسمى بيننا
حور بتردد /زوجتك نفسي على سنه الله ورسوله و على الصراط المسمى بيننا
المأزون/تقبل زواجها
فهد /أقبل
المأزون/قول ورايا زوجتك نفسي على سنه والله ورسوله و على الصراط المسمى بيننا
قال فهد
المأزون/تقبلي زواجه
حور بتلعثم /قبلت
حلت الظغاريط والفرحه تعم المكان مره اخرى
توجهه فهد وحور إلى المسرح لتكمله بقيت المراسم
حور /يلا لم الليله المزيفه دي
فهد /لسه بدري
حور/طيب خليك برحتك انا قيمه
فهد /طيب ابقي اتحركي وريني
حور بغضب /اووف
بعد مرور ساعتين انتهى الفرح بنجاح
اخذ فهد حور ووقف أمام الشقه
حور/يلا شيلني
فهد /افندم اشيل مين
حور/البند التالت من العقد بيقول انك تشلني يوم الفرح وتدخلني اوضتي
جز فهد على أسنانه /حاضر
رفعها فهد إليه مره واحده
وظل شاردا لدقيقه في وجهها
اما حور ظلت تنظر إلى عيونه التي لم تراها من قريب مره هكذا
دلف بها فهد إلى الغرفه وتركها براحه على السرير
حور/يلا متشكرين اطلع بره بقا
فهد /افندم يعني اي اطلع بره دي
حور/اطلع بره هغير في اي
فهد /انا جوزك
حور/والله الباند الخامس من العقد بيقول انك مش هتشوفني ولا هتلمسني
فهد باستغراب /نااااعم
وضعت حور قدم على قدم بغرور/انت نسيت ان في اتفاق ولا اي اتفضل بره يلا وبالمره خد مخداتك معاك عشان هتنام على الكنبه
فهد بغضب /لا كده اوفر
حور/والله ده اتفاق
فهد /يعني انام بره ف التلج ده
حور/مش حواري اتفضل
نظر لها فهد بغضب وأخذ اشيائه وخرج
اما حور غيرت ملابسها وجلست على السرير تفكر في الأيام المقبله
..
ذهب فهد وبدل ملابسه وجلس على الكنبه يتنفس سجارته بحراره
...............
ياسمين بابتسامه/فعلا يوم حلو اوي
سامر/مش نفسك ف يوم زي ده
ياسمين بخجل /هو في بنت مبتتنناش
سامر/تتجوزنيني يا ياسمين
يتبع