Part 14
زواج مصلحه
بقلم/رويدا رمضان
_________________
ياسمين بتلعثم /سامر
سامر/مش عايز اسمع منك غير انك موافقه
ياسمين بتوتر /موافقه
وقف سامر وقبل يدها /بحبك
ياسمين بأبتسامه/وانا..
سامر/قوليها
شدت ياسمين يدها/الوقت اتأخر ولا اي
سامر/اه اتأخر يلا
___________________
حور بخفوت/هو نايم بره وصوت شخيره واصلي لحد هنا
ياسمين بضحك/حرام عليكي يا شيخا تلقى سقعان
حور/ميولع وانا مالي
ياسمين/يا حور حرام عليكي والله
حور/مش حرام عليا ولا حاجه هو وافق وخلاص
ياسمين/برحتك بس افتكري اني قلتلك هتندمي
حور بتوتر/لا مش هندم هو يستاهل
ياسمين/برحتك
حور/احكيلي حصل اي
ياسمين بفرح /قالي تتجوزنيني
حور بفرحه/مب**ك يا قلبيي مش باين عليه الخلبوص ده والله
ياسمين بضحك/طيب يختي يلا نامي بقا دانتي بكرا صبحيتك
حور بتعكنن/يا لهويي دنا نسيت يلا ربنا يستر
ياسمين /تصبحي علي خير ابقي شوفي جوزك
حور/ده جوز بط نامي نامي
أغلقت حور ووضعت رأسها على وسادتها واغمضت أعينها للنوم
ولاكن يوجد تأنيب ضمير بداخلها ما بها لا تعرف
ظلت تململ في نومتها حتى انتهت طاقتها ورفعت رأسها
حور بغضب/هووووف هو في اي متتخمدي يا حور انتي متفقه على كده صعبان عليكي لي نامي بقاا
وضعت رأسها يقيناً لم تستيقظ مره اخرى
..
انتهى اليوم في سلام
وأعلنت الشمس عن اشاعتها الذهبيه البراقه
لتجد حور فهد ييقظها
فهد /قومي يا هانم نيمالي لحد بعد الضهر
استيقظت حور بدون وعي/متسبني انام شويه ايي مفيش رحمه
فهد /لا مفيش اتفضلي قومي حضري الفطار انا جعان
قامت حور /مش مكتوب ف العقد اني احضر فطار
فهد /والمطلوب اي
حور/تعمل لنفسك
حك فهد زقنه /امم وبعدين
حور/تتفضل وتسبني انام
فهد /اه
وجد فهد الباب يدق
حور/اتفضل روح شوف مين
فهد يتلاعب /تمام بس قبل ما اقوم افتح ده ابوكي وناديه وطبعا هيلاقو هدومي بره والا**ه نيمه وجوزها نايم على الكنبه ها هتقومي وتلمي الدنيا دي ولا افتح وقلو يا عمي بنتك عملالي باند شروط ومنيماني على الكنبه وملمستهاش
ظلت حور مبحلقه بأعيننا /اااووووفف
قامت حور من على السرير وظلت تلملم الشقه بسرعه
اما فهد جالس واضع قدم على قدم ومبتسم
حور بتعب /خلصت قوم افتح
فهد /افتحي انتي
حور بغضب /اووف
عدلت حور شعرها وفتحت الباب
ناديه تحمل صانيه في يدها
ناديه /اي انتو نايمين ولا ميتين
حور بأبتسامه مزيفه /عرسان جداد بقا وكده ادخلي لي التعب ده
فهد من وراها بأستهزاق/اه عرسان جداد بقا
نظرت له حور بغضب ووجهت نظرها لأبيها
حور/بابا عامل اي وحشتني
جرت ناديه الكرسي لذيدان ودلفو واغلقو الباب
ناديه /ولا تعب ولا حاجه دي ليله صبحيتكو بقا
ابتسمت حور بتزيف /اه
فهد /اي يا عمي اي اخبارك دلوقتي
ذيدان بفرح/مبسوط جدا وكويس اني شايفكو ف بيت واحد
ضم فهد حور /حور حببتي بردو
نظرت له حور بق*ف وغيرت نظرتها لابتسامه/اه يا حبيبي
ناديه بفرح /ولا اكنكو عشاق
فهد /طبعا مراتي حببتي بردو
حور بتلعثم /اه اه
ناديه /طيب تعالي يا حور عيزاكي
فهد بأبتسامه مزيفه/روحي يا حببتي شرفينا
حور بتوتر /لم نفسك احسلك
فهد /على صوتك خليهم يسمعو يلا
قامت حور وذهبت لناديه
حور بتوتر/اي يا دادا
ناديه /قوليلي يا حببتي عملتي اي
مثلت حور الخجل /زي اي يعني يا دادا
رتبت ناديه على كتفها /يبقا كده اتمنط
وضعت حور يدها على ص*رها لتتنفس الهواء /الحمد لله
خرجت ناديه.. ثم حور
ذيدان/احنا كده اتطمنا عليكو نمشي بقا
حور/متخليك شويه يا بابا
ذيدان/لا يا حببتي خليكو تستريحو احنا هنروح هتسفرو امتا صح
فهد /انهردا بليل
حور بصدمه/علي فين
أخذها فهد بين احضانه/اي يا حببتي نسيتي شهر العسل
ابتسمت حور بتزيف/اه اه افتكرت اه بليل يا بابا
ذيدان/طيب انا همشي بقا يلا يا ناديه
أخذته ناديه وخرجو
فهد /ابقو شرفونا تاني
ابتعدو عن الأنظار
ابتعدت حور عن فهد بعصبيه /ابعد كده انت سقت فيها ولا اي
حول فهد نظرو إلى جديه/ادخلي يلا اعمليلي حاجه اشربها
حور بغضب /مقلتش لي اننا مسافرين
فهد بجديه /روحي اعمليلي قهوه
ذهبت حور إلى المطبخ وهي تزفر /اما وريتك يا فهد
فهد من بعيد /بتقولي حاجه يا حببتي
حور/لا يا حبيبي بقول بتشربها بأي
فهد /ساده يا روحي
حور تجز على أسنانها/حاضر يا روحي تأمر... د انت عايزها بالسم الهاري مش ساده
_______________
ذهب سامر لتولي أعمال فهد طوال فتره غيابه
سامح/يا فندم في حجات محتاجه تتمضي من فهد باشا شخصياً
سامر/همضيها انا مكانو
سامح/للأسف مش هينفع الأوراق هتدخل على مكنه ولازم أمضت فهد باشا
سامر/ده انهردا صبحيتو اجيبو منين انا ده دلوقت
سامح/مش عارف والله يا فندم بس مش بأيدي دي امضا هتروح الشركه التانيه
ذفر سامر/طيب هات سبهم هتصرف انا وارحلو
سامح/اتفضل يا فندم
اخذ سامر الأوراق /اجيبو منين ده دلوقتي يا ربي هكلمو
دق سامر لفهد
سامر/اي يا حبيبي اخبارك اي
فهد /فل
سامر بضحك/طبعا بهدلتك
فهد/عيب عليك دنا فهد بردو ها في اي
سامر/انا عارف انو مش وقتو بس في اوراق لازم نتمضي منك انت شخصياً
فهد /اه داخله على مكن يعني تمام ماشي تجبهم ولا اجيلك
سامر /لا خليك ممكن اجيلك بس يا رب متقلش عليكو
فهد /بطل هبل يلا في انتظارك
سامر/تمام مسافه السكه
أغلق سامر واخد الأوراق وتحرك
فهد /سكي على القهوه
حور بغضب /بعد ما عملتها
فهد /والله برحتي واتفضلي ادخلي جوه
حور /نعم
فهد /اي سامر جي وانتي مش هتقعدي كده
حور /ومالو لبسي انشاء الله
جز فهد على اسنانه/لتدخلي تغيري يا متطلعيش من عش الزوجيه بتاعك اتفضلي
حور بغضب تركته وذهبت لتغير ملابسها
حور في صوت منخفض/انا الي ورط نفسي الورطه السوده دي يا رب يا بابا تبقا مبسوط وانت بنتك بتتعذب مع واحد زباله زي ده
فهد /هو مين الي زباله
استدارت حور بخضه /انت بتتسنط عليا
فهد /انتي مش مهمه بالنسبالي اصلا عشان اتسنط انا جي اغير وسعى كده
ابتعدت حور من مكانها بغضب شديد
فهد وهو ينقى ملابسه /ل**نك لو طول تاني هقطعهولك تمام
حور/انشاء الله خير
نظر لها فهد وخرج من الغرفه
ظلت حور واقفه في غضب شديد لا بد أن ترا فكره تبعده عنها طوال الثلاث سنوات
______________
بدل فهد ملابسه ووجد سامر وصل
ذهب لفتح الباب
فهد /سامر ادخل
دلف سامر في خجل /انا عارف اني ديقتكو والله
فهد /هشش ادخل عايزك تتف*ج
سامر /في اي
فهد بضحك/اتف*ج بس اقعد يا سامر شرف*نا يا حوور سامر وصل
ذفرت حور وحاولت وضع فيك سمايل /اهلا سامر بنفسو عندنا
سامر/عامله اي يا حور ولا نقول يا مدام حور
أخذها فهد في أحضان بالغصب /لا مدام فهد طبعا اقعد يا سامر اقعد تعالى يا حببتي اقعدي
ض*بته حور بيدها وذهبت معه
جلس سامر وجلس فهد وحور أمامه
فهد /ها هتشرب اي
سامر/لا مش عايز..
نظر له فهد بنظره
سامر بتوتر/احم قهوه
فهد /قومي يا حبيبي اعملي قهوه
ابتسمت حور وذهبت
سامر بخفوت /هو في اي متفهمني
فهد بابتسامه شر/كانت فكرا باللسته الي كتبتها دي انها هتغظني كده وتقهرني
سامر/وطبعا فهد بيه ميسكتش
فهد /عيب دنا فهد
سامر/هموت واعرف مين فهد يا عالم والنبي
فهد /اجي اساعدك يا حببتي
حور بغضب /لا يا حبيبي شكرا
فهد /وربي لربيكي
سامر/ممكن تمضي الأوراق خليني امشي
فهد /لا انت مشرف شويه هات
اخذ فهد الاوراق ومضاها
جائت حور بالقهوه بأبتسامه عجيبه
ذهبت إلى سامر ووضعت فنجانه/اتفضل يا سامر
سامر /شكرا تسملي
توجهت إلى فهد بشر/اتفضل يا حبيبي بالهنا
ابتسم فهد /شكرا يا حببتي تعالى اقعدي جمبي
قامت حور بوضع القهوه ورعشت يدها واتسكب فنجان القهوه على فهد
كان سامر يضع الفنجان في فمه ليرتشف وجد هذا المنظر أعاد الرشفه بضحك /اسف اسف والله دلق القهوه خير
حور بتمثيل /اي يا حبيبي معلش والله مكنش قصدي سوري
كان فهد نظرات الشر تتطاير منه
فهد بغضب /اي ده
اقتربت حور منه لمسح القهوه /عشان انا مش حببتك حبك برص خدك
حور بتمثيل /معلش يا حبيبي على رأي سامر دلق القهوه خير ولا اي يا سامر
فهد بغضب /سامر انت مش ورقك اتمضي وكنت عايز تروح اتفضل شرفت
وضع سامر القهوه بضحك /طيب استأذن انا خلي بالك من نفسك يا حور
وتركهم وذهب
رمت حور المنديل وتركته ودلفت غرفتها لتكمل ضحك
دلف فهد إلى الغرفه بعصبيه /انتيي يا زفتتته هاتي حاجه البسها
حور/لي وانت مشلول يا حبيبي دولابك قدامك ولا عميت يا حبيبي
اشتعل وجه فهد غضبا وذهب إليها /انا كلمتي تتنفذ
حور/مش عليا يا بابا وسع كده
تركته حور ودلفت إلى الحمام لأنها في قمه الرعب الان وهذا لم يمنع انها قد استمتعت بسكب القهوه بقصد
ظل فهد واقف في حاله كامله من الغضب وأخرج بنطال من الدولاب وخرج ليخطط لها في سلام
خرجت حور من الحمام عندما تأكدت انه غادر
حور/وربي لوريك يا فهد
_____________
ياسمين/اي يا بيري
بيري/بقلك انا رايحه اقابل زين هتيجي معانا ولا اي
ياسمين/لا عندي شغل
بيري/لا هو قالك من بدري هنخرج كلنا
ياسمين/يا بيري عندي شغل والله خليها يوم جمعه
بيري/لا زين قالي انهردا اخلصي بقا
ياسمين/اووف يا بيري هحاول استأذن
بيري/ايوه كده اخلصي
أغلقت ياسمين وذهبت إلى سامر
سامر /ف حاجه يا ياسمين
ياسمين/لا بس ممكن استأذن واروح
سامر/لي
ياسمين بتوتر/معلش بس تعبانه شويه
سامر/اه طبعا تحبي اوصلك
ياسمين بتلعثم/لا لا
سامر باستغراب/هو في حاجه انتي مخبياها عليا
ياسمين بتوتر/ابدا
سامر/انتي رايحه فين
ياسمين/الصراحه اختي عيزاني اخرج معاها هي وخطيبها وهما قايلنلي من بدري وانا كنت هغيب انهردا بس نسيت
سامر بتردد/امم تمام
ياسمين/اي اروح
سامر/لا فاضل ساعه على الخروج استني وانا هوصلك ليهم
ياسمين بفرح/بجد
سامر بابتسامه/بجد يلا روحي
ياسمين /ماشي
جلست ياسمين على مكتبها ودقت لبيري
ياسمين/هخلص شغلي اخرجو انتو وانا سامر هيوصلني
بيري بضحك/ايوه سي سامر بقا اشطا
ياسمين/تمام سلام
__________________
هنعرف حصل اي وهيحصل اي البارت الجي
يتبع