Part 17
زواج مصلحه
بقلم /رويدا رمضان
_________________
فتح الباب وجده مغلق /يا لهوي عليكي يا حور
فهد /حورر
استمعت له حور ولم ترد
فهد /انا عارف انك سمعاني معلش ممكن تطلعي نتكلم
حور/مش عيزا اتكلم مع حد
فهد /مره واحده ارجوكي اسمعيني هنتكلم شويه بس
فتحت حور الباب بدون ملامح /اتفضل
فهد /تعالى هنقعد بره
ذهبت حور وجلست على الكنبه
ذهب فهد ليجلس جانبها
حور/لو سمحت اقعد بعيد عني
ذهب فهد إلى الكرسي المقابل
حور/اتفضل عشان عيزا انام
فهد بخجل/مش ذنبي سدقيني انا قطعت علقتي بيها من يوم ما انتي جيتي
حور /معلش دي حياتك وانت حر فيها وانا مش هتدخل عايز حاجه تاني
فهد بغضب/لا انتي مراتي ولازم تفهميني وتقدري ده انا عارف انك اديقتي وسدقيني مش زمبي إلى حصل انا قطعت علاقتي بيها
حور بأستفزاز/عادي منت معاك غيرها
فهد بغضب /لا انا مش عايز حد
حور /فهد طلقني انا غلط لما وافقت على حاجه زي كده
فهد بصدمه/انتي بتقولي اي
حور/زي ما سمعت
فهد /مفيش طلاق
حور/لا في
فهد /في عقد ٣ سنين انتي مضيا عليه ولا نسيتي
حور/لا منستش
فهد بغضب /طب كويس اصل هو على مزاجك تستخدمي وقت ما تحبي وتنكري وجودو وقت ما تحبي انا سايبلك البيت كلو وماشي واكلك ف المطبخ
اخذ مفتاح عربيته وأغلق الباب بشده
ظلت حور جالسه تبكي على أيامها السوداء القادمه
______________
تحرك فهد بغضب
ودق على سامر
سامر/اي
فهد /انت فين
سامر/في البيت في اي
فهد/طب انا جيلك
سامر/هو حصل حاجه
فهد /هبقا افهمك
أغلق فهد
سامر /هو مالو ده
..................
ياسمين /ينهر اسود ومنيل
حور/بس
ياسمين/انتي لي محكتليكش عن حوراتو دي من زمان
حور/مكنتش عايزه اوسخ سمعتو بس انتي بقيتي صحبتي
ياسمين/اكيد بس انتي هتعملي اي
حور /مش قادره اعيش معاه كل ما احس اني قربت منو يبعدني عنو
ياسمين/انا عارفه يا حببتي معلش بس انتي مدام عارفه ان ٣ سنين كتير لي معملتوش سنه
حور/اهو بقا إلى حصل مش عارفه اعمل اي اروح لبابا واقلو
ياسمين/ولو عرف حوار الشرط
حور بحزن/لا مش هيقدر يا ربييي بقااا
ياسمين/بس ف انا حسه انو سادق اديلو فرصه تانيه
حور /هحاول
_______________
سامر/مش انت قولت انك بطلت الحوارات دي
فهد /اقسم بالله بطلت
سامر/لي طيب مقطعتش علاقاتك
فهد /مكنتش متخيل أن حد فيهم هيقدر يجي جمبي
سامر/اهي جت يا خفيف هتعمل اي
فهد /انا صرحتها وهي مش عيزا تسدق برحتها بقا انا زهقت اصلا مش قادر أعافر اكتر من كده
سامر/لسه يا حلو ايامك جيه كتير حاول تصلحها بقا
فهد /أنا هبات عندك انهردا
سامر/تنور
__________________
دقت الساعه الرابعه فجرا ولم يأتي فهد
ظلت حور ناظره في الساعه منتظره عودته ولاكنه لم يأتي..
...
استيقظ فهد وذهب إلى المنزل
وجد حور نائمه على الكنبه
نظر اليها وذهب وجلب لها الغطاء
وذهب إلى غرفته ارتدا ملابسه و َذهب إلى الشركه
...
سامر/قلتلهم كلهم
فهد/تمام بس الخبر ده ميطلعش من الشركه
سامر/اكيد مأكدين على الكل
فهد/تمام
سامر/حصل اي لما روحت
فهد /مفيش رحت لقتها نيمه بريئه
سامر/بتبقا ملاك وبعد كده شطان
فهد/محدش يقول عليها شطان غيري انا
سامر/يا عم اشبع بيها انا ورايا شغل
فهد/طيب روح يا اخويا
خرج سامر
ظل فهد جالس يكمل أعمالها الفائته
______________
استيقظت حور ووجدت البطانيه فوقها
حور/فهد
لم يأتي رد
استفاقت وذهبت إلى الحمام لتأخذ حماماً دافئ يزيل الاشتعال الذي بداخلها
__________________
دلفت ياسمين لسامر
ياسمين/اتفضل كل أوراق المشاريع اهي
سامر/تمام شكرا
ياسمين /مالك متغير
سامر/لا عادي عندي شغل كتير بس
ياسمين/اه طيب تيجي نتغدا ونتكلم بعد الشغل
سامر/تمام ماشي استنيني
ياسمين/تمام
خرجت ياسمين
ظل سامر جالس يبادر أعمال المشروع
________________
انتهت حور من الحمام ودلفت ارتدت ملابسها وقامت بتنشيف شعرها وقامت بتصفيفه جيدا وجلست لتكلم ابيها
حور/اي يا بابا عامل اي
ذيدان/الحمد لله يا حببتي وانتي اي اخبارك
حور محاوله إخفاء حزنها/الحمد لله بخير يا بابا
ذيدان/اي اخبار شهر العسل
حور/احنا في القاهره يا بابا
ذيدان/اي ازاي مش سفرتو اول امبارح
حور/اه سفرنا بس فهد جالو شغل ضروري ف رجعنا
ذيدان/اه معلش يا بنتي تتعوض
حور/اه انشاء الله يا بابا ودادا ناديه عامله اي
ذيدان/كويسه بتسلم عليكي
حور/سلملي عليها يلا هبقا اكلمك تاني
ذيدان/ماشي يا حببتي
أغلقت حور ودقت على ياسمين
ياسمين/حبيب قلبي اي اخبارك
حور/الحمد لله هو فهد عندك
ياسمين/اه
حور/تمام ماشي
ياسمين/لي
حور/اصل تقريبا جه غير ومشى
ياسمين/هو مرجعش امبارح
حور/لا فضلت مستنياه بس مجاش نمت
ياسمين/اه
حور/تفتكري كان فين
ياسمين /صفي النيه بقا
حور/يا ستي ولا مصفيش هما فتره خليها تعدي بحلوها ومرها
ياسمين/انشاء الله مفيش مر يلا هقفل أنا عشان ورايا شغل
حور/تمام وانا هاجي من بكرا انشاء الله
ياسمين/لا انتي اجزتك لحد السبت الجي ارتاحي
حور/لا هاجي يلا شوفي شغلك
أغلقت حور وذهبت إلى البلكونه لتتنفس الهواء النقي
__________________
مجهول /عملت اي
مجهول 2/هننفذ انهردا بليل
مجهول/تمام في انتظار الأخبار الحلوه
مجهول 2/هيوصل يا ريس
____________________
مر وقت حتى حلت الساعه الخامسه عصرا
كانت حور جالسه تتابع التلفاز حتى ملت
حور /اووف يا ربي هو لسه مجاش لي ده
عقلها/وانتي عايزاه يجي لي اصلا
قلبها/مش بدل منا قاعده بنكش ف نفسي كده
عقلها/اوعي بعد كل الي عملو فيكي تتعودي على وجودو
قلبها/لا لا مستحيل وجود مين
انغلق الحوار بين قلبها وعقلها
حور/لا بس ليكون لسه مدايق انا هشوفو هو فين
رنت حور على فهد ولكن هاتفه مغلق
حور /اووف طب ارن على ياسمين
دقت على ياسمين جائها الرد
حور/بقلك اي فهد مشي من امتا
ياسمين/معرفش هو ممشيش تقريبا مش كده يا سامر
سامر/اه قال انو وراه حجات هيعملها
ياسمين/عرفتي
حور/اه يعني هو في الشركه
ياسمين/اه
حور/تمام ماشي
أغلقت حور وجائت في بالها فكرا
_______
ياسمين/اي مش بتتكلم لي
سامر/هقول اي بس
ياسمين/انت مخبي حاجه عليا
سامر /لا هخبي اي بس
ياسمين/شكلك مدايق من امبارح
مسح سامر وجهه /لا عليا ضغط كبير اوي في الشغل
ياسمين /اه
وجد سامر هاتفه يرن من رقم ديما
نظر سامر لياسمين بتوتر /معلش مكالمه شغل ممكن ثانيه
ياسمين /اتفضل
ذهب سامر بعيدا ورد
سامر/الو
جائه صوت انوثي /سامر معايا مش كده
سامر/اه
ديما/اي عامل اي
سامر بتوتر/الحمد لله وانتي
ديما/الحمد لله كويسه بقلك اي
سامر/اي
ديما بدلع/متيجي نتقابل نتكلم شويه
سامر بتوتر/والله معلش مش فاضي اليومين دول
ديما /لي كده بس يلا معلش حظي وحش
سامر/معلش هقفل انا دلوقتي عشان ورايا شغل سلام
وأغلق في وجهها السكه
وظل يتحدث مع نفسه قليلا/لا مش واحده زي دي تهزك احترم إلى معاك
جائته ياسمين من ورائه/لي كده يا سامر
نظر لها سامر بخوف..
____________
وصلت حور وظلت تتسلل حتى وصلت إلى المكتب
وفتحت الباب ودلفت
نظر لها فهد بصدمه
فهد/حور
حور بتوتر/اي
فهد/اي الي جابك
حور/حسيت انك مكلتش من الصبح قولت اجيب بيتزا واجي اكل معاك عشان مكلش لوحدي
نظر لها فهد بأبتسامه/انا فعلا على لحم بطني من الصبح تعالى
جلست حور على الكنبه
وجلس فهد أمامها
حور بتوتر /مالك قعدت بعيد كده لي متيجي تقعد جمبي
فهد بأستغراب /عشان تقعدي برحتك
حور/لا عادي تعالى
جلس فهد بجانبها
حور بتوتر/انا اسفه اني ديقتك انا عارفه ان دي حياتك وسدقني مش هتدخل تاني
مسك فهد يدها /يا حور انتي مراتي وانا مش هخونك انا مش زباله اوي للدرجادي
سحبت حور يدها بتوتر/بس بردو دي حياتك واحنا كده كده حوارنا منتهى كل
نظر لها فهد بحزن وبدأ يأكل
وفجأه انقطعت الكهرباء
حور بخوف /فهد فهد انت فين
فهد بضحك/اهدي اهدي انا جمبك اهو
مسكته حور بخوف /متسبنيش هو لي النور قطع
فهد /اهدي بس خليكي هنا هروح اشوف في اي
حور بخوف /لا بخااف يا فهد
احس فهد بصوت في الخارج
فهد بخفوت/هشش اسكتي
حور/مين دول إلى بيتكلمو
فهد بشك/مش عارف تعالى
أخذها فهد ودلفو إلى الدلاب الفاضي
حور/احنا لي هنا
فهد /هشش دول شكلهم حراميه ولو مسكونا ممكن يموتونا
حور برعب /لا فهد اوعا تسبني
ودلفت إلى أحضانه أكثر
احس فهد بقربها الشديد كم يتمنى الان ان يظل الساريقن بالخارج
فهد /اهدي مش هسيبك
دلفو السارقين إلى مكتب فهد
مجهول /انت دور في المكتب وانا هبص هنا
حور بخوف /هتسبهم
فهد /هشش
مجهول /انا مش لاقي حاجه
مجهول بغضب /يعني اي هي قالتلي انها سلمت الحاجه انهردا
مجهول /مش عارف انا بقول يلا نمشي احسن
مجهول/يلا بس البوص هيبهدلنا
مجهول/هنقلو ملقناش الله يلا يلا
خرجو من المكتب وذهبو واشعلو الأنوار واختفو
نظر فهد إلى حور المتكوره في أحضانه برعب ورعشه ومغمضه أعينها
فهد /خلاص مشيو
فتحت حور أعينها ونظرت إلى عيونه في تلك اللحظه
_______________
سامر برعب /في اي
ياسمين /لي كده اتأخرت كل دي مكامله
اخذ سامر أنفاسه /معلش
ياسمين/طب اي هتروحني ولا اي
سامر/اه يلا
ركبو السياره وأوصلها إلى المنزل /تصبح على خير
سامر/وانتي من اهلو
تركته ياسمين وذهبت
ظل سامر واقف ينظر لها حتى اختفت عن انظاره
تحرك بعربيته إلى المنزل
__________
ظلت حور تنظر إلى عيونه لفتره من الزمن
حتى احست بالموقف
حور بتوتر/احم انا اسفه
وابعدت عنه
فهد /بتتأسفي على أي
حور بتوتر/ولا حاجه هو في اي
فهد بتفكير/انا مش قادر افهم مين دول وكانو عايزين اي انا لازم اكلم سامر واحكيلو إلى حصل
مسك فهد هاتفه ودق لسامر
وجد سامر هاتفه يرن
سامر/اي روحت
فهد /سامر تعالى الشركه حالا
سامر/في اي
فهد /خمس دقايق وتكون عندي
أغلق سامر واتجه بسرعه الي الشركه
_________
مجهول /ملقناش حاجه يا فندم
_ازاي يعني ملقتوش
_دورنا لحد ما تعبنا مفيش اي حاجه
_لا انتو شكلو اتهبلتو الحاجه دي لازم تكون عندي فورا
_هحاول مره كمان بعد ما اعرف بكرا هيحصل اي
___________
سامر/يعني اي الي انت بتقولو ده
فهد /انا هتجنن
سامر/اكيد عايزين مشروع الكومباوند
فهد/طب ومين يعرف حوار الكومباوند ده غيري انا وانت
سامر /معرفش انا هتجنن
فهد /يا رب ارحمني
سامر بتفكير /انا افتكرت
فهد /اي
سامر/انا قولت لياسمين
..
يتبع