Part 16
زواج مصلحه
بقلم/رويدا رمضان
_______________
إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا صَلّوا عَلَيهِ وَسَلِّموا تَسليمًا..
.........
حور /انتتت اصحاا
استيقظ فهد على صوتها/اي في اي
حور/يلا قوم اعمل الفطار
فهد بعدم فهم /نعم
حور/اي بقلك قوم اعمل الفطار
فهد /انتي اتجننتي هو اي الي اعمل الفطار
حور/والله مليش دعوه الباند رقم ١٠ بيقول انك كل يوم احد هتعمل الفطار
فهد /وده من امتا انشاء الله
حور/من انهردا يلا قوم هم كده مفيش وقت
فهد /لي انشاء الله وراكي اي
حور/ورأيا حجات كتير وبعدين انت مالك يلا قوومم
مسك فهد يدها بعصبيه /ولأخر مره بحظرك المره الجيه مش هتعامل براحه لمي ل**نك ده يا شاطره يلا قومي من وشي
تركها فهد وذهب إلى الحمام
حور بتوعد /وربي لوريك ايام بيضه شبه وشك
_________________
سامر/تعاقد الصين امتا
سامح/كمان شهر بظبط
سامر/ايفنت مالك بيه خلص
سامح/اه يا فندم خلاص وهنسلم بكرا
سامر/تمام كويس جدا
سامح /بس في شويه مشاريع احنا عايزنها
سامر/بلغ الموظفين ده شغلك
سامح/تمام يا فندم ولما يخلصو حضرتك إلى هتختار
سامر /لا فهد بيه هيكون جه يلا شهلو بس
سامح/تمام يا فندم
مسك سامر هاتفه ليهاتف فهد
سامر/اي يا فهد وصلت
فهد /اه وصلنا ونمنا ولسه مصحياني اهي
سامر/لي
فهد /ال اي انا الي عليا الفطار يوم الحد
سامر بضحك/دي ناويه تأدبك
فهد /لا وهتعلمني الطبيخ كمان
سامر/طيب شوف بيتك انت بقا يا وحش متنساش تسلق البيض كويس
فهد /غور يا سامر غوور
أغلق فهد
ووقف في المطبخ في حيره
فهد /عمري ما وقفت ف مطبخ انا طب هو فين الملح والسكر اصلا
وقفت حور على طرف المطبخ وهي تقطم خياره/ها خلصت
فهد /مش عارف اعمل حاجه
حور/لي يا نوغا عمرك ما عملت اكل
فهد /متهدي على نفسك لا عمري
حور /امم طيب اتعلم بقا
وتركته وخرجت تتابع التلفاز
فهد /اووف
فتح فهد هاتفه وشغل اليوتيوب
فهد /طريقه سلق البيض
وجد فيديو ضغط عليه وظل يقلدهم
بعد فتره خرج فهد من المطبخ وهو يعرق
نظرت له حور في ضحك/اي مش هنفطر انهردا ولا اي
فهد /ده انتي هتكلي احلى اكل ف حياتك
حور /منتظره.
شمت حور رائحه في المطبخ
حور بشك/فهد هو انت سايب العيش فين
فهد /العيش في الميكروويف
قامت حور بسرعه إلى المطبخ /احيي يمااا تعالى اتفرج
ذهب فهد إليها /اي
نظر إلى الميكرويف وجده يدخن
فهد /هو اي ده
حور وهي تضحكك/شوف انت هببت ايي
أغلق فهد الميكرويف وفتحه
ونظر بداخله
حور/ها في اي
اخرج فهد رأسها /لا مفيش ده العيش اتحرق بس
ظلت حور ناظره إليه بضحك حتى وقعت على الأرض من الضحك
نظر لها فهد بعلامه استفهام
حور بضحك/يا لهووووي يا فهد شوف وشك
فهد /مالو
دلف فهد إلى المرأه وجد وجهه متفحم السواد
_________________
سامر/دخلي ياسمين
سامح/تمام
دلفت ياسمين بعد دقائق /أامرني
سامر/اقعدي
جلست ياسمين/اي
سامر/عايزك تشتغليلي على مشروع وتظبطي كويس جدا انا شايف انك الوحيده الي هتقدري على ده
ياسمين/تمام بس تخطيط لأي بظبط
سامر/مشروع لكباوند في الشروق الحوار ده بظبطو انا و فهد بس لسه متنشرش
ياسمين/طب والمطلوب
سامر/عايزك تجبيلي شويه ت**يمات وهنختار منها وطبعا هنذود عليها كتير لحد ما نقدر اننا نوصل للشكل النهائي بس الحوار ده سري محدش يعرفو خالص
ياسمين/تمام جدا بس اعتقد ان الكل هيشتغل على الحوار ده
سامر/ايوه بس مش هنعلن دلوقتي
ياسمين/تمام استأذن انا
سامر/اتفضلي
خرجت ياسمين وجلست تفكر في هذا المشروع
سمير/احم
ياسمين/اي
سمير/بتفكري ف اي
ياسمين /لا مش ف حاجه عندي شغل كتير بس كمل شغلك
سمير /تمام
_________________
حور وهي تمضغ البيتزا /ده الي ربنا قدرك عليه
فهد /اعملك اي يعني
حور /اتعلم بقا عشان يوم الحد جي كتير اوي ده غير التلات
فهد /نعم مالو التلات
حور/انت الي عليك الغدا
فهد /مشتغلك احسن ف البيت
حور/لا يا شيخ عيب عليك مش للدرجادي كُل كُل
نظر لها فهد بعدم تصديق ووضع قطعه من البيتزا في فمه
حور/الا قولي احنا هنروح ف حته ولا هنفضل قاعدين كده كتير
فهد /برحتك عيزانا ننزل يلا
حور/هتوديني فين بقا
فهد /اي حته
_________________
مجهول /مش عارف اجيب اي معلومه
مجهول 2/انت لازم تجبلي كل الي محتاجه يا الا مش هتشوف يوم عدل ف حياتك
مجهول/كل الي محتاجه هتلقي عندك ف أقرب وقت بس انا شاكك أن في حوار
مجهول 2/ميخصنيش
___________________
دلفت حور لارتداء ملابسها
وانتهت وخرجت
حور/فهد خلصت
فهد من الداخل /ايوه خلاص خارج
جلست حور على الكنبه
وجدت هاتف فهد يعلن عن رساله
حاولت أن لا تراها ولاكن فضولها أقوى منها
مسكت حور الهاتف وفتحت الرساله
وجدت حور صوره مخله لأمراه
الماسدج/اي يا بيبي موحشتكش
بحلقت حور ولم تعرف ماذا تفعل شل جسدها بالكامل من المنظر
خرج فهد /اي مش يلا
نظرت له حور محاوله عدم وقوع دموعها وتركته بدون كلمه ودلفت إلى غرفتها وأغلقت
فهد بأستغراب/يا حور في اي طب فهميني
..
دلفت حور إلى الغرفه وظلت تبكي بشده.. لم تعرف لماذا كل هذا البكاء هي تعرف كل ما يحدث مع فهد ولاكنها ظنط انه ابتعد عن كل هذاا
فهد من الخارج /يا حور ممكن تفهميني في اي بعد اذنك
مسحت حور دموعها وخرجت له
فهد /في اي يا حور
حور/انا عايزه ارجع مصر حالا
فهد/هو حصل اي
حور/مش عيزا نقاش عيزا ارجع مصر حالا
فهد /طيب هنرجع بس قوليلي حصل اي اي الي حصل
حور/مش هتكلم لو سمحت رجعني
فهد/لا مفيش رجوع غير لما تقول في اي
حور/الباند ال٩ من العقد بيقول لما اخد قرار مينفعش تنقشني في لأن دي حياتي وانا حره اتفضل
نظر لها فهد وتركها وذهب ليحجز الطائره
__________
خرج سامر من الشركه
واستقل عربيته إلى المنزل
وجد هاتفه يرن
نظر وجده زين
سامر/باشا
زين/باشا اي بقا انت نويت تتقدم للبت وتخطبها وحتى مبلغتنيش اعرف من البت بيري
سامر/والله ما قصدي بس انا لسه محددتيش حاجه والله
زين /ماشي يا باشا الف مب**ك انا قولت ابركلك
سامر/الله يبارك فيك
زين/ماشي انا هقفل بقا يلا سلام
أغلق سامر
سامر/والله لسه في ناس كويسه في الدنيا دي
تحرك وذهب إلى منزله
وضع نفسه على سريره حتى ذهب في سبات عميق
..........
فهد /يلا يا حور الطياره بعد نص ساعه
خرجت حور بشنطتها /يلا
فهد /مش هتقولي في اي
حور/انا قولت إلى عندي
مسك فهد كتفها بقوه /لا منا لازم افهم متجننيش اهلي
حور ببكاء/متضغطش عليااا بقا قولت مش هتكلم
تذكر فهد كلام الطبيب
الطبيب /جسمها ضعيف حاول متضغطش عليها عشان ممكن تفقد الوعي
فهد /ماشي يا حور بس افتكري انك هتحكي
حور/انشاء الله
خرج فهد وحور واغلقو الفيلا
وذهبو إلى الطائره
وفي خلال نصف ساعه كانو في منزل القاهره
فهد /حور
حور/انا عايزه انام تصبح على خير
دلفت حور إلى غرفتها واغلقتها بالمفتاح
ظل فهد جالس على الكنبه يتنفس سيجارته في حراره ومسك هاتفه ليحادث سامر علي الواتساب
ولاكنه لاحظ رساله زيزي
فهد في غضب /اه يا بنت الل..
..
استقل فهد سيارته وذهبت إلى شقه المعادي
دق فهد على زيزي /الو
زيزي بدلع/اكيد طبعا كنت وحشاك ولما شوفت الصوره وحشتك اكتر صح
فهد بتمثل/عليكي نور وحشتيني اوي ها انتي فين
زيزي/انا تحت رجلك يا فهد
فهد بتقزز/طيب تعاليلي بقا مستنيكي
زيزي بغنج/طياره يا ريس
أغلق فهد وبصق على الهاتف /اما وريتك مين فهد يا زيزي الكلب
_________________
استيقظ سامر على صوت هاتفه
وجدها ياسمين
سامر بنوم/الو
ياسمين/انت نمت ولا اي
سامر/اه كنت نايم اي روحتي
ياسمين/من بدري انت متعرفش الساعه كام ولا اي
نظر سامر على الساعه /يا لهوي عشره
ياسمين/وانت نايملي في العسل فوق كده عشان تعرف تنام بليل
سامر بغزل /وانام لي وانا معايا القمر
ياسمين بخجل/القمر في السما
سامر/القمر ف قلبي
ياسمين بخجل/طيب اي قوم بقا
سامر/حاضر هاكلي اي حاجه كده وهرن عليكي
ياسمين /مستنياك
أغلق سامر وذهب إلى المطبخ
ظل ينظر إلى الثلاجه لدقائق
سامر/ده مفيش حاجه تتاكل ده اي ده
ذهب سامر إلى غرفته وارتدا ملابسه ونزل إلى السوبر ماركت
ظل يتجول قليلا في السوبر ماركت ولم اشيائه وذهب إلى الكاشير
سامر/لو سمحت هاخد دول
فتاه/انت سامر سليمان
نظر سامر إلى الفتاه باستعجاب/اه انتي مين
الفتاه/عيب كده يا سامر والله انا ديما إلى كنت معاك في الجامعه اي نستني
سامر بأستغراب/الصراحه مش فاكر
ديما/لا انا كده ازعل
سامر/لا لا متزعليش لي هاخد الحاجه ونخرج فكريني بنفسك
ديما/طيب بس انت ليك وحشه والله
نظر سامر إلى جسدها الممشوق وشعرها البنى المتسرسل على كتفها
احست الفتاه بنظراته فأبتسمت
سامر/بس انا متأكد اني مشفتكيش قبل كده
ديما/على فكرا انت بتهزر طب فاكر لما كنت بتقعد على كافيه الجامعه
سامر/اه مفيش حد مش بيقعد يعني
ديما بخجل/طيب انا شكلي ديقتك
سامر/لا ديقتيني اي
ديما/طيب الوقت اتأخر ولازم اروح هات رقمك نبقا نتفق نتقابل
سامر بعقل مشوش/اه طبعا خدي الرقم
___________________
خلع فهد قميصه وظل جالس في غضب وحراره ينتظر تلك الملعونه الملقبه بزيزي
يريد أن يراها كي يأكلها بأسنانه ويقطعها إلى اشلاء
لم يضع وقت كان الباب يدق
توجه فهد إلى الباب بسرعه
زيزي بغنج/وحشتني اوي يا روحي
ووقعت في أحضانه
أغلق فهد الباب بالمفتاح
زيزي /اي انت شكلك جاهز من بدري يا بيبي
نظر لها فهد بتقزز وامسكها من شعرها بحده
فهد بغضب/انتي ازايي تبعتيلي صوره زي دي انطقي
زيزي بوجع /ابعد عني كنت وحشني اي
فهد بغضب/واحش مين يا زباله يا تربيه الشوراع يلا كل يوم مع راجل انتي انطقي
زيزي بغضب /منت نمت معايا يا حبيبي اي هتنكر
فهد بغضب /لا يا روح امك انتي الي بتفرطي ف نفسك يا زباله يا لمامه الشوارع يا قذره
زيزي ببكاء/ابعد عني بقلك
فهد/مش هبعد غير لما امسح بيكي بلاط الأرض يا زباله يا رمه الشوارع بقا انا تعملي معايا كده لي شيفاني مين يا بت دنا فهد الروبي
زيزي ببكاء/انا اسفه مش هبعت تاني سبني ارجوك امشي ومش هتشوف وشي تاني
تركها فهد بغضب/غوري من وشي وحسك عينك اشوفك صدفه حتى
انتهذت الفرصه وتركته وركدت إلى الخارج
ذهب فهد يتنفس سيجارته ليرمي بغله بها
__________________
ظلت حور جالسه في غرفتها عندما علمت بخروج فهد
ظلت تفكر.. هل هي تستحق هذه الحياه الب**ئه ماذا فعلت في أيامها ليحدث كل هذا الان أدركت انه كان خطأ عندما استمعت لكلام والدها
فهد لا يستحقها ولم تستطيع أن تعيش هذه الحياه لمده اسبوع هل ستستطيع الحياه معه لثلاثه سنوات
لا لم يحدث ستطلب الطلاق في اسرع وقت ممكن وستذهب إلى والدها وتترجاه أن يسامحها هي لم تستطيع
____________________
أغلق سامر باب منزله وعقله مشتت من هذه الجميله التي ظهرت في حياته فجأه
ظل يردد/لا أعقل كده انت معاك ياسمين
وجد ياسمين ترن
رد سامر/الو
ياسمين/كل ده بتصحي حرام عليك انا قربت انام
سامر بتوتر/لا انا ملقتش اكل نزلت اجيب
ياسمين/اه وجبت
سامر/اه
ياسمين/صوتك في حاجه هو في حاجه
سامر بتوتر/لا لا ابدا
ياسمين /طيب انا اتصلت اقولك تصبح على خير بقا
سامر/وانتي من اهلو
أغلق سامر
ياسمين/مالو ده
بيري/اي في اي
ياسمين بتفكري /مش عارفه تحسي بيرد على كلامي بي
بيري وهي تأكل اللب/تلقى لسه مفقش
ياسمين /يمكن هاتي طبق اللب إلى عماله تلغي في ده
بيري /خدي يختي
__________________
دلف فهد إلى المنزل بتعب وجلس على الكنبه ليأخذ أنفاسه
تذكر فهد حور التي لم تأكل منذ الصباح
استنشق الهواء واتجه إلى غرفتها
يتبع..