Part 11
زواج مصلحه
بقلم/رويدا رمضان
________________
خرجت حور من الحمام
تنفس فهد /بقالي ساعه بخبط
حور بنوم/معلش مسمعتش اي صحيت
فهد /انا منمتش
حور/لي كده
فهد /مجاليش نوم اي هنتغدا
حور/هو في اكل
فهد/لا نطلب دلفري ولا اي رأيك ناكل بره
حور /ماشي يلا
فهد/طيب البسي وانا هستناكي تحت
خرج فهد
ظلت حور تمشط في شعرها وارتدت فستان احمر طويل وتركت شعرها الناعم إلى الوراء
وخرجت لفهد
...
كان فهد يقلب في الهاتف
حتى وجدها تنزل السلم بصوت كعب
نظر إليها في ابتسامه
فهد /انتي من امتا قمر كده
حور بغرور/لا انا قمر طول عمري بس انت الي مش شايف
مسك فهد يدها وقام بتقبيلها/لا شايف
حور/طيب مش يلا
فهد بأبتسامه /يلا
خرج فهد وفتح لها باب العربيه /اتفضلي يا هانم
حور بأبتسامه/ميصحش فهد باشا
فهد بضحك/لا مفيش باشا هنا
حور /إذا كان كده ماشي
ركبت حور ثم فهد
فهد /شغلي إلى انتي عيزاه بقا
حور /حمو بيكا عادي
فهد بضحك/لا مش لايق عليكي سرسجه دلوقتي
حور بضحك/طيب طيب خلاص هشغل اغنيه تانيه
فهد بأبتسامه /شغلي
شغلت حور اغنيه لعمر دياب وظلت تتمايل وفهد ينظر لها بعشق
فهد /يلا وصلنا
حور/هنا يلا
فهد /لا استني
نزل فهد وقام بفتح الباب لها
حور بأبتسامه /شكرا
مسك فهد يدها ودلف بها إلى المطعم وجلسو
فهد /ها هتكلي اي
حور/اي حاجه شوف انت هتطلب اي
فهد /انا ممكن اخد ستيك
حور/تمام وانا زيك
جاء الطعام
حور/احنا هنخلص امتا أو بمعنى اصح هنرجع امتا
فهد وهو يقطع قطعه اللحم/بعد بكرا
حور/وهما هيكملو
فهد/اه طبعا انا جيت هنا اصلا عشان المالك طلب مني اني أشرف بنفسي وان انا الي ا**م
حور/وانت **مت امتا
فهد /الت**يم إلى هما شاغلين عليه ده بتاعي
حور/ايوه ايوه صح بس انت كنت ممكن تعمل كده من القاهره لي التعب ده كلو
فهد /عشان هو قالي لازم اجي عشان كان هيلغي اصلا وانا عشان الحق نفسي اطريت اعمل كده
حور/اه
فهد/بس كلي كلي
_________________
بيري /وبعدين
ياسمين بشرود /حبيتو
بيري /اي يماا فوقي حبيتي مين هو انتو كملتو يومين مع بعض
ياسمين /بتفصليني لي هاا
بيري /ولا بفصلك ولا نيله عكي برحتك
ياسمين/يعني اعمل اي
بيري بغمزه/اتقلي عليه
ياسمين/هيروح مني
بيري/اسمعي مني بس ده هيلزق اكتر
ياسمين/ولي يلزق اكتر ما كده حلو
بيري /يا بت هيزهق منك اسمعي مني بس اتقلي عليه
ياسمين/يعني اعمل اي
بيري /يعني مثلا بكرا مترديش عليه وتنزلي تروحي شغلك ولا اكنو قالك هتفطرو سوا
ياسمين/لا يزعل
بيري/مش هيزعل ولا نيله هيوقلك خلاص نتغدا سوا
ياسمين/أرفض تاني
بيري/لا روحي
ياسمين/ولو مقلش كده يا فالحه واتدايق مني
بيري /مش هيعمل كده.
ياسمين/تفتكري
بيري/ايوه طبعا
ياسمين/ماشي
بيري/يلا اطفحي بقا
ياسمين/شكرا يا محترمه متجبلنا فيلم رومنسي
_________________
فهد/نتمشي شويه ولا نروح
حور/لا نتمشي على البحر
فهد/يلا بينا
حور/البحر هنا حلو اوي
فهد/هو انتي اول مره تيجي الساحل ولا اي
حور/على أساس اني مش قدامك طول السنين الي فاتت يا فهد ومسفرتش ف حته
فهد /اه
حور/استعبط بقا منت إلى كنت بترفض وتفضل تقولي انا اخوكي الكبير وانا الي احكم وبلابلابلا
فهد بضحك/ايوه حصل
حور بتقليد لهجته/ايوه حصل
فهد بضحك/بلاش تقلديني وبعدين انا مش بتكلم بتناكه كده
حور/لا بتتكلم كده
فلااااش بااااك
حور/بابا انا مسافره مع صحابي
ذيدان/ماشي يا حببتي بس فين
حور/شرم كده يومين
ذيدان/طيب قولي لفهد
حور/وهو مالو هو ولي امري
ذيدان/يا بنتي ما هو زي اخوكي الكبير ولازم تستأذني
حور بغضب /بابا فهد بارد وغتت ومش بيرضي
ذيدان/بصي انا مليش دعوه حولي تقنعي بقاا
نزل فهد /انا سامعك على فكرا ومفيش سفرر
حور بغضب /وانا مالك يا غتت انت يا بويي علي غتاته اهلك
فهد وهو يعدل اكمام قميصه /عمي لم بنتك وانا خارج
ذيدان/طيب متخليها تروح يا ابني
فهد /السفريه فيها ولاد
حور/حضرتك دي رحلت جامعه مقدرش اتحكم فيها
فهد /يعني فيها ولاد
حور /اه
فهد /مفيش مرواح انا خارج يا عمي ماشي يلا سلام
غضبت حور وذهبت إلى غرفتها
باااك
فهد /منتي الي عيزا تخرجي مع ولاد اقلك اي اتفضلي يا اختي اخرجي
حور/والله مش زمبي يعني
فهد /طيب يختي خليكي هنا ثانيه هجيب حاجه من هناك واجيلك
حور/ماشي
ذهب فهد إلى الكشك وجلب كيس به أشياء
حور/اي ده
اخرج فهد شيكولاته /خدي دي ليكي ودي ليا
أخذت حور الشيكولاته وابتسمت /يااا انت لسه فاكر
فهد بضحك/وهي دي تتنسي
فلااااش بااااااك
حور الطفله /ماما انا نفسي ف سيكولاته
شيماء /غلط عليكي يا حببتي
حور ببكاء /لا مليس دعوه عايزه سيكولاته
شيماء /حور امشي من هنا يلا قولت لا
خرجت حور تبكي وجلست خارج الفيلا
سمع فهد حوارهم ذهب وجلب الشيكولاته لها
فهد بصوت منخفض /حور حور تعالى عايزك
حور ببكاء/امشي من هنا مس هكلم حدد
فهد /تعالى بس
ذهبت حور إليه /نعم
اخرج فهد شيكولاته من جيبه الصغير /خدي دي ليكي في الخباسه ودي ليا
ابتسمت حور ومسحت دموعها/فهد سكرا اويي
فهد بأبتسامه /على أي
بااااااك
حور بأبتسامه /شكرا اوي
فهد بأبتسامه/على أي
ضحكت حور
فهد بضحك /بس أيامها كانت سكرا مش شكرا
حور بأبتسامه /كانت ايام حلوه اوي
فهد /فكرا منها حاجه
حور /تعالى نقعد
جلسو على سور أمام البحر
حور بأبتسامه /فاكر لما جبتلي ورده
فهد بحرج/انتي لسه فاكره
حور بأبتسامه /هو ده يوم يتنسي
فهد /دي حقيقه
حور /سعتها انا قلتلك امشي يا قليل الادب من هنا وسبتك ومشيت
فهد /ورحت انا اشتكيت لشيمو
حور /قولتلها اي
فهد بتوتر /لا مقلتش اشتكيت بس مش فاكر يعني
حور/اه
فهد /فاكره لما اتخنقتي معايا عشان كنت بلعب مع بنت الجران
حور بأبتسامه /ايوه منت كنت رخم سبتني العب لوحدي ورحت لعبت معاها
فهد /ده السبب بس انك زعلتي
حور بتلعثم /ايوه
فهد /اه
حور/الجو سقع اوي
خلع فهد الجاكيت ووضعه على ظهرها
حور/طيب يلا نروح عشان انت الي هتلج كده
فهد /لا عادي
حور/لا لا كفايا كده
فهد /طيب يلا
وصلو الفيلا
حور/يلا تصبح على خير
فهد بأبتسامه /وانتي من اهلو
اقتربت حور من غرفتها
فهد /حووور
ابتسمت حور ونظرت له /نعم
فهد /الجاكيت
اتمحت تلك الابتسامه /خد
وقامت بحدفه
فهد /شكرا يا محترمه
دلف فهد إلى غرفته
ثم دلفت حور
______________
في صباح اليوم التالي
سامر/يعني اي روحتي الشركه
ياسمين/معلش نسيت والله اي انت فين
سامر/كنت جيلك بس خلاص انا جي الشركه
ياسمين/طيب تمام
أغلق سامر الهاتف في غضب
سامر /طب افتحها ازاي دي في الموضوع يا ربي وهي بتتهرب مني
تحرك بسيارته إلى الشركه
_____________
حور /ايوه حرك دي ٦ سنتي كده ووقف دي شمال
جاء فهد من وراها /الله ينور
حور /تسلم ممكن حضرتك تخرج بره عشان متلخبطش
فهد بتحدي /لا انا واقف هنا في حاجه
ذفرت حور وأكملت عملها بجد
ظل فهد يتحدث مع العمال حتى وجد حسام يدلف إليهم
حسام /حور
نظرت له حور بأبتسامه
حور /طيب تمام بريك نص ساعه اتفضلو
خرجت حور لحسام وبادلته التحيه
حسام /اي
حور /تعالى نفطر ف حته
حسام /تمام يلا
حور /ثانيه واحده بس
دلفت حور لفهد الا مبالي كعادته
حور /فهد
فهد /اي
حور/انا رايحه افطر مع حسام ماشي نص ساعه والعمال هيكونو هنا وانا هبقا موجوده
انتظرت حور اي ردت فعل منه
فهد ببرود/تمام جدا برحتك ممكن تخليها ساعه كمان
حور بغضب /لا شكرا
وتركته وخرجت وذهبت هي وحسام إلى أي كافيه قريب
حسام /انا بقول كفايا كده هو مش مدايق خالص وكده بنعمل مجهود على الفاضي
حور بتفكير/يعني اي هيفضل هو يغيظ فيا كده
حسام /استسلمي لأمرك بقا انا لازم ارجع القاهره
حور/اه صح مقلتليش خ** لك كام
حسام /لا ولا حاجه انا راجع انهردا بليل ماشي ونصيحه مني انسى حوار الانتقام ده
حور/مش هقدر
حسام/خلاص انتقمي بقا بنفسك غيظي غتتي عليه كده يعني
حور/طيب يا حسام تقدر انت تمشي خلاص توصل بالسلامه تعبتك معايا
حسام بأبستامه/ولا تعب ولا حاجه يا ستي اديني قضيت يومين حلوين اه صح خطوبتي بعد اسبوع انتي معزومه تمام
حور بفرح/بجد مبرووك اكيد هاجي
حسام /هكلمك بقا ماشي باي
تركها حسام في تفكيرها العميق الذي انتهى على الانتقام بطريقتها الشخصيه
ذهبت حور إلى الموقع المحدد وبادرت عملها
ولم يكلمها فهد في هذا اليوم حتى انتهى إطلاقا
___________
سامر /قوي نفسك اهدا كده وادخل عليها داخله لطيفه
عدل سامر ملابسه ودلف إلى ياسمين التي عندما رأته ابتسمت ومحت الابتسامه ولم تنظر له
سامر/احم ياسمين
نظرت له ياسمين بدون اي ملامح /نعم
سامر/ممكن نتغدي مع بعض ونتكلم
ابتسمت ياسمين ومحت ابتسامتها في نفس اللحظه/بركاتك يا بيري هانم
سامر/اي
ياسمين/طيب تمام هشوف كده
سامر/ماشي
سامر في سره/هي بتعملني كده لي دي
...
قَلبي رَهنٌ لِقلبِكَ ما دامَ قَلبي يَنبُضُ .?
يتبع