Part 20
زواج مصلحه
بقلم/رويدا رمضان
______________
زين /بصي بس
بيري /تعالى يا ياسمين
دلفو الي الشرفه
وجدو زين جالس علي العربيه بطريقه مضحكه وواضع الهاتف بجانبه
زين بصوت عالي/وربنا يا ستي ما كنت بخونك اعملك اي تاني عشان تسدقي يعني
وضعت بيري يدها على فمها /يا ابن المجنونه اتفضحنا
وضع زين الهاتف على اذنه /حرام عليكي بقا
بيري بفرحه/اسفه خلاص سدقتك يا عم
زين /يا رب انا مبتلى بواحده مجنونه
بيري بابتسامه /روح طيب دلوقتي كفايا فضايح الناس هتصحي
زين /خلاص يعني سدقتي
بيري /اه
ياسمين تراقب وتضحك في **ت
زين /طيب همشي
بيري /يلا
ركب زين سيارته
وتحرك
دلفت بيري /ده انت الي مجنون
ظلت ياسمين تستمع إلى حديثهم الذي انقلب رأس على عقب من مشاجره إلى رومنسيه
وتركتهم وذهبت إلى النوم
______
في صباح اليوم التالي
استيقظ فهد وهو ما زال بجانبها
نظر إليها ووضع قبله خفيفه على وجنتيها
وذهب إلى الحمام
بعد قليل استيقظت حور وسمعت صوته في الحمام
حور/فهد خلص
فهد /انتي صحيتي حاضر
خرج فهد وهو يرتدي ملابسه وشعره مبلول
حور/نشف شعرك لتعيا
فهد بأبتسامه /اي خيفا عليا
حور بتوتر/لا خيفا لتعديني
تركته وذهبت إلى الحمام
ظلت تحاول تتذكر ما حدث البارحه ولاكن آخر ما تتذكر عندما ذهبت في النوم على الكنبه
نشف فهد شعره وارتدا ملابسه
حتى خرجت حور
حور /بقلك اي
فهد /اي
حور /هو مين الي شالني امبارح وجبني على السرير
تأكد فهد انها لم تكن بوعيها عندما طلبته للنوم بجانبها
فهد /مفيش لقيتك نمتي شلتك ودخلتك وطلعت نمت بره
حور /في السقعه
فهد /اعمل اي عشان مديقكيش
حور/لا بعد كده تنام هنا على الكنبه
فهد /اومرك بس ابقى نامي قبلي انتي الاول بس
نظرت له حور بعدم فهم وأكملت ملابسها
وجد فهد هاتفه يرن من رقم غريب
فهد /الو
_فهد الروبي صاحب شركات الروبي جروب معايا
فهد /انت مين
_مش مهم انا مين المهم يا حلو ان لو سمير مرجعش السنيوره بتعتك مش هتشوفها تاني
فهد بغضب/انت بتتكلم عن مين يا غ*ي انت
_السنيوره انت عندك غيرها
فهد بغضب /احترم نفسك
وجد الخط ينغلق
دلفت حور وهي ترتدي ملابسها /اي في اي
فهد بغضب /حور خليكي هنا اوعي تتحركي ومتخرجيش لحد ما اجيلك مفهوم
حور/لي حصل اي
فهد /أظن مفهوم
وتركها وخرج
جلست حور مكانها لا تعي شئ
استقل فهد سيارته وانطلق بسرعه إلى الشركه وفي طريقه رن على سامر
فهد /سامر دقيقه وتكون في مكتبي
سامر/حصل حاجه
لم يرد فهد لأنه كان أغلق السكه
تحرك سامر إلى الشركه بسرعه
وعندما ذهب وجد فهد في مكتبه
سامر /في اي خضتني
فهد /كلموني وبيهددوني بحور انهم هيخ*فوها لو مرجعتش سمير
سامر /حور وهي فين
فهد /مرضتش اجبها سبتها في البيت وقلتلها متخرجش
سامر/اه طب هنعمل اي
فهد /مش عارف انا هتجنن وصلت بيهم الجرأه يهددوني في مراتي
سامر /تفتكر ممكن يعملوها
فهد/مش عايز افتكر انا من بكرا هحط عليها حراسه هي كمان مش هسمح لحد يمس شعره منها
سامر/طيب بردو هنعمل اي
فهد بتفكير/مش عارف انا عايز اعرف هما مين الي اتجرءو وعملو كده
______
حور/اي المجنون ده يا ربي هو اي الي متخرجيش وأخرجي خايف اتخ*ف ولا اي بلا نيله وربي لنزل
ذهبت حور إلى دولابها وارتدت ملابسها وذهبت
_________
ياسمين/حور!!
سامر/اه
ياسمين/وهي اي زمبها
سامر/تهديد بقا وخلاص
ياسمين/معنى كده ان حياتها ف خطر
سامر /بظبط كده
ياسمين /انتو لازم تتصرفو ف أسرع وقت مش بعيد حياتنا كلنا تبقا ف خطر
سامر/احنا دمغنا هتقف من كتر التفكير مش عارفين مين وراه ولا مين معاه
ياسمين/انا خيفه اوي
سامر/متخفيش انا جمبك
ياسمين/ربنا يستر
دلف سامر لفهد
سامر/ها مفيش جديد
فهد /لا انا هرن اطمن على حور
سامر/رن
دق فهد لحور ولا يوجد رد المره الاوله
فهد بتوتر/مش بترد
سامر/جرب تاني عادي
دق فهد مره اخرى ولا يوجد رد
فهد بخوف /مش بترد بردو انا حاسس ان في حاجه
سامر بتوتر /جرب آخر مره
فهد بتوتر /ماشي
دق فهد للمره الثالثه وجاءو ردها
فهد بخوف /حور انتي كويسه
حور بتهنيج /فهد انا اتخ*فت الحقنيييي
فهد برعب /انتي بتقولي اي
أغلقت حور الخط
فهد برعب /حور يا سامر
سامر /في اي
فهد /اتخ*فت
سامر بصدمه /آنت بتقول اي
فهد برعب /مش عارف تعالى ورايا
خرج فهد للحراس /انت وهو ورايا
ركب فهد وسامر العربيه وورائهم أكثر من ٥ عربيات فخمه
فهد بعصبيه /لو حد لمسها يوم اهلو هيبقا اسوووود
سامر بخوف /اهدي بس خير انشاء الله على فين بس
وصلو إلى المخزن
نزل فهد في قمه عصبيته
ودلف إلى سمير النائم
مسك فهد جردل المياه وسكبو عليه
استيقظ سمير في فزع
مسكه فهد من لياقه قميصه /انت لو منطقتش مين الي ورااك مش هيحصل كويس انطق
سمير /انا قلت إلى عندي اعمل إلى انت عيزو فياا
لكمه فهد بعصبيه /بقلك انت هموتك مطرحك
سمير بوجع/اض*ب زي ما انت عايز بردو مش هتكلم تاني
وجد فهد هاتفه يرن
فهد /حور
حور بضحك/اي دخل عليك المقلب
فهد بعصبيه/حور انتي فين
حور/انا عند بابا في البيت
فهد بعصبيه /انتي اتجننتي واي الي قلتي من شويه ده
حور بضحك/منت إلى اهبل ومحسسني اني عيله صغيره تقولي متنزليش ومتروحيش
فهد بعصبيه /اقفلي انا جيلك حالا متتحركيش
أغلقت حور
حور /لا فهد اتجنن رسمي
ذيدان /اي يا حببتي
حور/ال اي فاكرني هتخطف
ذيدان /مهو بيخاف عليكي يا بنتي هو في حد لاقي حد يخاف عليه في الزمن ده
حور /خوف اي بس ده اهبل
ذيدان /ده بردو مهما كان جوزك
حور/جوز الأمله يعني
ذيدان /زي ما انتي يا حور عمرك ما هتتغيري
___________
فهد بعصبيه /بتلعب بيا فكراني عيل صغير
سامر /اهدي بس هنعمل حادثه خربيتك لو انت مش باقي على حياتك انا لسه عندي جواز وبيت عايز يتلم يا عم براااحهههه
فهد بعصبيه /اسكت يلااا وربنا لوريهاا
بعد وقت وصل فهد إلى الفيلا
سامر /طب انا هاخد العربيه وامشي خذلك واحده تانيه بقا عشان مش هروح كده
فهد /ماشي
تركه فهد ونزل ودلف إلى الفيلا بعصبيه
قابلته ناديه /فهد حبيبي عامل اي
فهد /الحمد لله يا دادا حور فين
ناديه /قاعده بتتف*ج على التلفزيون مع ذيدان بيه
دلف فهد بعصبيه إليهم
حور بضحك/والله شكلو هيتجوزها في الاخر
فهد بصوت جهوري/حووور
وقع طبق اللب من حور ان**ر من شده الخضه
وضعت حور يدها على قلبها /سلاماً قوماً من رب الرحيم اييي
فهد بعصبيه /انا مش قلت متخرجيش من البيت
حور بخوف /منا مفهمتكش
مسكها فهد بعصبيه واخدها إلى الغرفه /بعد ازنك يا عمي
وصلو إلى الغرفه وأغلق الباب /انا مش قلت متتحركيش من ام البيت ولا انا كلامي مش بيتسمع
حور بصوت عالي /لا انت متحكمش عليااا
فهد بعصبيه /انا جوزك وليا حق عليكي اني امنعك
حور /لا يا حبيبي انت ناسي ولا اي
فهد بعصبيه /حور انتي حياتك ف خطر
حور بصدمه /لي
فهد /حور ارجوكي افهميني واسمعي الكلام مره واحده ف حياتك
حور بدموع/انا اسفه بس حياتي لي ف خطر متفهمني
فهد /دلوقتي العصابه إلى ورا سمير بيهددوني بيكي فهمتي بقا وانا مش هسمح لحد يمس شعره منك انتي فهماا
مسكت حور يده متوسله/انا مكنتش اعرف سدقني ومحدش هيخدني طول منت معايا
رتب فهد على يدها /محدش يقدر
حور/طب يلا نروح طيب
فهد /يلا
أخذها فهد وخرجو والقو السلام على ذيدان
ركبت حور بجانب فهد وتحرك بالسياره
ظلت حور صامته لفتره
حور/فهد
فهد /اي
حور/انت زعقتلي ولازم تصلحني يلا انا زعلانه
فهد /نعم ده على اساس مش انتي الي خلتيني اعمل حجات مكنتش اتمني اعملها من مصبيتك دي ال اي يا فهد الحقوني اتخ*فت لا وممثله بارعه كمان
حور بضحك/انا كلمتك عادي علي فكرا بس كنت لسه واصله ف بنهج
فهد /لا والله
حور بضحك/بس دخلت عليك صح
فهد /دخلت يختي
حور/طيب يلا انزل هاتلي ورد
فهد /نعم يعني
حور/والله الباند الأول في العقد بيقول انك كل يوم اربع هتجيلي ورد مليش دعوه بقا
فهد بضحك/حتى الورد بقا بشروط
حور/امال انت فاكر اي يعني الحياه ببلاش
فهد /ماشي يا ستي عند أقرب محل ورد هوقف
ابتسمت حور وظلت تنظر إلى الشوارع
وقف فهد عند أقرب محل ورد
فهد /خليكي هنا
___________
سامر/بس شيطانه طول عمرها
ياسمين بضحك/يخربيتك يا حور وربنا البت دي ما سهله
سامر/دي حقيقه
ياسمين /بس هي متعرفش ازاي اخترعت انها اتخ*فت
سامر/لا كانت بتمثل مكنش في دمغها حاجه
ياسمين /اه
سامر/اي اخبار بيري وزين
ياسمين /يووو نسيت اقلك ده جه امبارح بليل تحت البيت وفضل يقولها مش بخونك وربنا ما بخونك فيين لما اقتنعت
سامر بضحك/المجنون
ياسمين/مش مجنون ده بيحبها
سامر/والمطلوب عشان انا بحبك اجيلك تحت البيت بليل يعني
ياسمين /وفيها اي عيب يعني ولا عيب
سامر/لا مش عيب بس هي فكرا بردو
ياسمين بضحك/فكرا مجنونه بس متعرفش كانت في قمه فرحتها ازاي
سامر/ويا ترا انتي فرحتي بقا
ياسمين/فرحتلها اكيد
سامر /طيب انا رايح على الشركه عشان فهد طبعا مش هيسيب حور عشان متتهورش تاني
ياسمين/اه طيب
__________
فهد /خدي يا ستي احلى ورد في المحل كلو
نظرت حور للورد بطفوله /شكرا
فهد/العفو يا ستي ممكن نروح بقا
حور/يلا
انطلق بالسياره إلى المنزل حتى وصلو ودلفو إليه
حور/هدخل اغير هدومي
فهد /ماشي وانا نازل ورايا حجات هخلصها واجي وفي حرس واقفين تحت البيت عشان سعدتك
حور بضحك/للدرجادي ماشي يا سيدي
تركته حور ودلفت إلى غرفتها وأنهت تغير ملابسها
وجلست على سريرها لتدون مذكراتها اليوميه
مسكت حورالقلم وبدأت تدون
عندما رأيته اليوم
كان يحملُ الورد
ولا عَلم لَدي أَن الورد يَستطيع حَمل نفسه.
تذكرت ذكرياتنا سويا وايامنا معاً لم أعرف بعد لماذا احس بجانبه بالأمان اتذكره عندما يغيب احس بوجوده بجانبي دوماً لم أشعر بهذا الأمان بعد.. قال لي اليوم أن حياتي معرضه للخطر لم تنهز لي شعره واحده لأنه بجانبي
لا أعرف لماذا اكتب هذا الكلام الان ولاكن أحسست به بداخلي
_________
ذهب فهد إلى الشركه وجد سامر
سامر/اي إلى جابك انا قلت هتفضل جمب حور
فهد /حطتلها حراسه
سامر /اه طب الساعه ٦ دلوقتي جي تعمل اي
فهد /جي اشوف شويه أوراق كده وراجع
سامر/أوراق اي
فهد /أوراق انا كنت شايلها عشان الكومباوند
سامر/اه ودي فين
فهد /في الخزنه
سامر /وانا دي اعرفها
فهد /اه هات ورقه ياسمين كده عشان هحطها معاها
وجد سامر ورقه ياسمين وإعطاها له /خد
فهد /طيب يلا بينا بقا ملهاش لزمه قعدتك دي
سامر/طب يلا
خرجو من الشركه
سامر/انت زودت الحراس هنا
فهد /اه
سامر/قولي صح كانو فين الأمن لما دخلو عليكو
فهد /دخلو من الباب الخلفي ومكنش في حرس سعتها
سامر/اه
فهد /كثفتهم على كل البيبان
سامر/طيب روح انت
فهد /ماشي
ذهب فهد إلى المنزل
فهد /حور
حور/انا هنا
دلف فهد إلى حور وظل واقف /اي بتعملي اي
حور/كنت مستنياك عشان ناكل
فهد /كلي انتي انا مش ليا نفس
حور/خلاص مش هاكل
فهد /لا خلاص هاكل معاكي
ابتسمت حور وتحركت من مكانها إلى المطبخ
فهد/اساعدك في حاجه
حور/لا شكرا غير انت هدومك بس
فهد /طيب
دلف فهد الغرفه لتغير ملابسه
ظلت حور واقفه وضعت البطاطس في الفرن
حور /يا لهوي ليكون مش بياكل البطاطس
دلفت إلى فهد الغرفه
حور /فهد انت بتاكل البطاط..
ولم تكمل لاحظت أن فهد عاري الصدر
غمت أعينها بسرعه /مش قلتلك قبل كده تلبس وانت قاعد
فهد /انا لحقت البس
حور/طيب طيب خلاص بتاكل البطاطس
فهد /اه
تركته حور وذهبت إلى المطبخ
ابتسم فهد واكمل لبس
حور /انا خلصت يلا
وضعت حور الأطباق على السفره
جلس فهد وامامه حور
حور/دوق بقا وقلي اي رأيك
فهد /تحفه
حور/على فكرا انت مدقتش
فهد /اي حاجه من إيدك تحفه
ابتسمت حور
وضع فهد الشوكه في البطاطس
فهد بصدمه/اععع اي ده
حور/اي مالو
فهد /البطاطس مش مستويه ولا في ملح انتي اي
حور /اووف نسيت احط الملح
نظر لها فهد/تسدقي بالله مكرونتي احلى من العك ده كمان مش بتعرفي تطبخي
وضعت حور يدها في فمها بخجل/الصراحه لا دي وجبه جبتها من النت
ظل فهد يضحك /يعني مش هناكل انهردا
حور /لا منا عملت حسابي
وجدو الباب يعلن عن وصول شخص
فهد /انتي مستنيه مين
حور/الدلفري
ذهبت حور وجلبت الاكل /خد بقا
فهد /يعني انتي عارفه انك مش هتسلكي
حور/الصراحه اه
فهد /طيب يختي كلي
بدأو في الأكل
وفي لحظه بدؤه الاثنين في الضحك معا
_________
انتهى اليوم في سلام تام
وحل الصباح
فهد وهو يربط الكرفته /حور زي ما قلتلك
حور/مفهوم والله
فهد /طيب انا نازل بقا
حور/خلي بالك من نفسك
قبل فهد يدها /وانتي
خرج فهد واستقل سيارته ورحل
ذهب إلى الشركه
سامر/مفيش جديد
فهد /لا
سامر/طيب هجيب حجات واجيلك
خرج سامر من المكتب
ظل فهد جالس
وجد هاتفه يعلن عن مكامله من "حور"
فهد /الو
حور/الحقني يا فهد انا اتخ*فت
يتبع