Story By Hanan Abd Elaziz
author-avatar

Hanan Abd Elaziz

ABOUTquote
اسمي حنان عبد العزيز عبد الرحمن تاريخ ميلادي 18/3/1978 متزوجة بدأت الكتابة منذ أكثر من ثلاث سنوات وأولي كتاباتي الدم والنار وعصفور النار ثم اذكريني ثم عشق الفهد أولي تجربتي في النشر الورقي عام 2018 نوفيلا احاسيس كاذبة، في كتاب مجمع أيقونة حروف عربية وبعض القصص القصيرة في الكتب المجمعة اقلام حالمة معرض 2021 كاتبة لدي سلسلة قنوات حكايات الشهيرة على اليوتيوب ونزل لي بعض القصص القصيرة المصورة في قناة المحور الفضائية
bc
قصص و حكم
Updated at Aug 2, 2021, 23:35
كلمة وعبرة عن حياة القصة الاولي*حب ما بعد انتقاام* انا سلمي عمري 25 في كلية علوم قسم كيمياء وكنت مخطوبة لمعيد في جامعة اسمه معيد احمد حكايتي بدات من 12سنة كان عمري 11سنة لما بابا اتوفي في حادثة عربية كان راجع من شغله بليل في حدود ساعة واحدة بليل بل عربيته وكانت دنيا ضلمة جداا ولسوء الحظ كشاف العربية باظ وهو ماشي جت عربية قصاده فجاءة شب مكنش في وعيه ومكنش شايف وفجاءة خبط في عربية بابا واعمل حادثة طبعا الشب لما شاف كدا جري بل عربية والي قالنا علي حادثة صديق بابا كان ماشي وراه ب عربيته ده يبقي عمو عمر صديق بابا من وهما صغيرين كبروا مع بعض وعلي رغم من ان كل واحد دخل كلية مختلفة بابا دخل كلية تجارة و وعمو عمر دخل كلية حقوق و اشتغل كل واحد في شغله بابا اشتغل رجل اعمال وعمو اشتغل محامي في مكتب خاص بيه بس كانوا متعودين انهم بعد شغل دايما يرجعوا سوا حتي لغايت لما كبروا واتجوزوا وسكنوا مع بعض وبقي جران كمان وكانوا راجعين سوا وحصلت الحادثة اتصل عمو عمر ب ماما وقالها علي الي حادثة كلنا جرينا علي بابا في مستشفى بس كانت صدمة .....اول ما صولنا قصاد غرفة العمليات بتاعت بابا دكتور خرج من غرفة العمليات وقال شدوا حيلكوا البقاء لله نزل عليا الخبر زي صعقة اصل انا كنت بحب بابا جداا و كنت وحيدت بابا وماما جبوني بعد خمس سنين جواز مكنوش بيخلفوا بس بابا كان بيصلي وبيدعي فربنا استجاب ليه وجبني علي وش دنيا شوفت من بابا اجمل 12 سنة في حيااتي كنت قبل مااطلب الحاجة كان بيجبهالي دخلت بسرعة في اوضة العمليات وفضلت اعيط علي بابا واقوله لا ماتسبنيش انت قولت انك هتفضل معايا طول عمر هتفضل معايا لغايت لما تلبسني فستان فرحي باايدك يابابا اعيش من بعدك ازااااي دكتور خرجني برا وخدوا بابا عشان يعملوا اجرائات لازمة وچومانة وابتسام اول
like
bc
حروف نثرية
Updated at Jul 14, 2021, 18:13
وقفت على سور البلكونة وقررت التخلص من حياتي ، حياتي اللي معرفش انا عايشها ليه وازاي ، كان لازم اريح نفسي واريح اهلي مني ومن مشكلي اللي ملهاش نهاية بس فجأة دخل اخويا عليا ، ده الشخص الوحيد اللي حاسس بيا كان يترجاني ان اهدي وانزل من على سور البلكونة ، قالي يا سماح انزلي انا اتكلمت مع دكتور و قالي ان ممكن يكون في علاج او تأهيل نفسي كخطوة أولى ، يعني في امل ، صدقيني ربنا موجود هو أرحم بعباده من اي حد تاني ، صرخت وانا بعيط وقلتله متقوليش يا سماح ، اذا كنت انا مش عارفة نفسي ، انا مين او انا اية ، م
like
bc
اللعنه المرعبه
Updated at Jan 2, 2022, 01:42
اللعنة المرعبة كنت أقتل زوجتي والسبب أبي والسر في الغرفة الملعونة انا سامي ابلغ من العمر 35 سنة أعيش في أسرة صغيرة ، اعيش انا واسرتي في منزل جدي الأكبر حياتنا مستقرة لابعد الحدود ،، متزوج ولم انجب بعد والسبب اني تعرضت لحادث أليم ، وانا في سن الصبي ، كنت اتنزه انا واصدقائي في حديقة الملاهي ، واثناء اللعب على الأرجوحة سقط من أعلى ، كان حادث أليم فقد مكثت في المستشفى حتى اتعافي ما يقرب من عام كامل ، فقط كنت اعاني من كسر في العمود الفقري ، وارتجاج في الدماغ ، ، فقد كنت اقوم كل عدة اسابيع بإجراء عملية معينة ، وامي وابي يقولان اصبر يا بني فقط قال رسول الله ﷺ قال: ما يصيب المسلم من نَصَب، ولا وَصَب، ولا هم، ولا حزن، ولا أذى، ولا غم، حتى الشوكة يشاكها إلا كفر الله بها من خطاياه[1]. كنت اتضرع الى الله بدعاء كل ليلة ،لكي ينهي ايام عذابي ، وبفضل الله ثم الدعاء تم شفائي
like
bc
الحياه الاجتماعيه
Updated at Dec 16, 2021, 13:39
الحياة الاجتماعية مع شروق شمس يوم جديد ، جو معتدل علي شاطئ مطروح مع نقاء بحر اتولدت في جو جميل ده بنوتة حلوة بعيون ضيقة زي عيون الكورين وبشرة بيضاء وشعر مسترسل وطويل ، خرجت دكتورة من اوضة العمليات مبسوطة و فرحانة الاب :خير يا دكتورة طمنيني اي الاخبار دكتورة:مش معقوله بسم الله مشاء الله مراتك جابت بنوتة زي القمر ماشوفتش اجمل منها ولا كورين ، الاب: طب الحمد لله
like
bc
الحسد عماني
Updated at Sep 21, 2021, 20:26
الحسد عماني انا رقية سني 22 سنة في كلية تجارة مع اني كنت جايبة مجموع كويس في الثانوية العامة يدخلنى طب بس نعمل اية النصيب ، لاني من عيلة فقيرة جدا ،يدوب بناكل بالضالين ، ابويا كان بواب عمارة ، وامي بتخدم في شقق العمارة ، وكنت اوقات كتير بساعدها ،كانوا أصحاب العمارة مش ساكن فيها ، كانوا في دول الخليج ، في يوم كانت امي بتنظف السلم وبتنضف شقة صاحب العمارة ، لأنه قرر يرجع من السفر هو ومراته واولاده ، كان عنده بنت اسمها ندى ، وولد اسمه يوسف ، دخلت الشقة عشان ننظفها وكانت شقة فخمة جدا فيها كل ما تشتهي العين ، ولكل واحد فيهم اوضة مستقلة بيه فيها كل حاجة ممكن يحتاجها ، كنت في اوضة ندي ، وامي فرشتها وظبطتها ، ومالت الثلاجة الخاصة بتاعتها من كل ما تشتهي النفس ، فاكهة وعصير وشكولاتة ، ولحظة انتابني احساس بالحسد ، اشمعنا هي عندها كل حاجة كدا ، ليه في ناس معاها وناس مش معاها ، ليه بيكون في ناس بتشتغل عند غيرها خدامين ،
like
bc
روايه البخيل
Updated at Sep 1, 2021, 10:56
هذه القصه ستنال اعجابكم كثيرا لانها مشوقه للغايه و احداثها غير متوقعه لا تستطيع تنبأ احداثها غير متوقعه للغايه جدا
like
bc
عيون لا تنام
Updated at Aug 31, 2021, 11:32
هذه القصه ستنال اعجابكم كثيرا لانها مشوقه للغايه و احداثها غير متوقعه لا تستطيع تنبأ احداثها عيون لا تنام روايه رومانسيه
like
bc
رساله من امرأه مجهوله
Updated at Aug 30, 2021, 16:44
هذه القصه ستنال اعجابكم كثيرا لانها مشوقه للغايه و احداثها غير متوقعه لا تستطيع تنبأ احداثها رساله من امرأه مجهوله
like
bc
العرق دساس
Updated at Aug 30, 2021, 16:27
هذه القصه ستنال اعجابكم كثيرا لانها مشوقه للغايه و احداثها غير متوقعه لا تستطيع تنبأ احداثها العرق دساس روايه رومانسيه
like
bc
الامل حياه
Updated at Aug 30, 2021, 16:01
هذه القصه ستنال اعجابكم كثيرا لانها مشوقه للغايه و احداثها غير متوقعه لا تستطيع تنبأ احداثها الامل حياه روايه رومانسيه
like
bc
دهب صيني (2)
Updated at Aug 24, 2021, 17:39
بقلم حنان عبد العزيز بقيت مجرمة في يوم وليلة لما ضعفت قدام رغبة اهلي ، ومحدش دفع التمن غيري ، انا عايدة عندي 35 سنة ولسه مش متجوزة ، وكل الناس بيستغربوا ان ازاي وصلت لحد السن ده ولسة متجوزتش برغم اني جميلة ودكتورة وناجحة في شغلي ومتميزة ، اتقدملي ناس كتير بس مافيش فيهم حد قدر يفهمني ومحصلش نصيب ، أه بس زي ما كلنا عارفين البنت في مجتمعنا عشان تكون سويا لازم تكون متجوزة ، وكأن الجواز شيء اساسي في تكون شخصيتها وصورتها قدام الناس ، يعني ممكن اتجوز واحد متجوز عادي ، كبير في السن ميضرش ،
like
bc
خيانه
Updated at Aug 24, 2021, 17:26
خيانة مجموعة قصصية بقلم حنان عبد العزيز كنت أقتل زوجتي والسبب أبي انا سامي ابلغ من العمر 35 سنة أعيش في أسرة صغيرة ، اعيش انا واسرتي في منزل جدي الأكبر حياتنا مستقرة لابعد الحدود ،، متزوج ولم انجب بعد والسبب اني تعرضت لحادث أليم ، وانا في سن الصبي ، كنت اتنزه انا واصدقائي في حديقة الملاهي ، وأثناء اللهوعلى الأرجوحة سقط من أعلى ، كان حادث أليم فقد مكثت في المستشفى حتى اتعافى ما يقرب من عام كامل ، فقط كنت اعاني من كسر في العمود الفقري ، وارتجاج في الدماغ ، ، فقد كنت اقوم كل عدة أسابيع بإجراء جراحة معينة ، وامي وابي يقولان اصبر يا بني فقط قال رسول الله ﷺ قال: ما يصيب المسلم من نَصَب، ولا وَصَب، ولا هم، ولا حزن، ولا أذى، ولا غم، حتى الشوكة يشاكها إلا كفر الله بها من خطاياه[1]. كنت اتضرع الى الله بدعاء كل ليلة ،لكي ينهي ايام عذابي ، وبفضل الله ثم الدعاء تم شفائي
like
bc
طبيبي النفسي
Updated at Aug 24, 2021, 17:14
كنت اصرخ امي لا تتركيني سوف اذهب معك اذا ذهبتي امي امي استيقظ وانا مجهد للغاية ، يا له من كابوس مزعج يلازمني كل ليلة منذ ان توفيت امي من عشر اعوام تقريبا وكنت مازلت طفلة لم ابلغ من العمر تسع اعوام ، كنت اتتظرها في الشرفة الخاصة بغرفة نومي كانت قد ذهبت لتاتي بهدية عيد ميلادي ، لقد رايتها امامي وهي تحتضر من اثار الحادث المروع ، منظر لن انساه طيلة حياتي ، امي علي الارض غارقة في دمائها لم اعرف ما يجب ان افعله غير ان ابكي بصوت لم يخرج من جورحي نهائي ، كل الذي فاعلته هو اني احتضنت جثمانها ومكثت بجوارها لاذهب معاها اينما تذهب ، كان في اعتقادي ان باحتضاني لها سوف ارحل معها ، عقلي تمرد علي ‘رفضت الوقع ، كنت اتسمع الي اصوات كثيرة لم اميز منها الا صوت بكاء اخي الصغير كريم وسامح وابي يحاول ان يفك قيود زراعي المتشبثة بامي ، وهو يترجاني بان اظل معه ولا اتركه انا ايضا ، ، انا امل ابلغ من العمر 19 عاما واليوم ذكري ميلادي المشؤم الذي ارتبط بتلك الذكري السيئة ، ادرس في الجامعة في الفرقة الاولي حقوق ، اعيش مع اخي الصغير كريم يبلغ من العمر الثالثة عشر عاما ، والذي يتولي رعايتنا ابي الذي لا يريد من الحياة الا سعادتنا ،
like
bc
عيون وقحه
Updated at Aug 24, 2021, 16:49
كانت عايزة تكون هانم بعد ماكانت مساحة سلالم كنت اسمع زمان المثل اللي بيقول جزاء المعروف ضرب الكفوف مكنتش فاهمة يعني ايه لحد ما اللي حصل معايا انا سالمة سني ٤٠ سنة متجوزة من الأستاذ احمد مدرس الرياضيات بتاع اختي وهي في الإعدادية وانا كنت لسه في الثانوية العامة ، بس اول ماشفته ونشأت بينا قصة حب قوية جدا واحمد كان محترم فضل انه يتقدم ويدخل البيت من بابه وبعد ما النتيجة ظهرت ونجحت ودخلت كلية تربية ، اتخطبنا سنتين واتجوزت وانا في تانية كلية ، ولما خلصت كليتي كان ربنا رزقني بابني الاول نادر ، حالنا كان علي قده ، قلت لأحمد ، معايا نبدأ مشوارنا لتحقيق حلمنا ، اللي طول عمري نفسي فيه وفعلا بدأنا سنين الكفاح ، انا كنت نفسي اوي اكبر واتميز في مجال التدريس لاني كنت بحبها، قلت لاحمد ايدي في ايدك نتعب شوية بس بعدها اكيد هنرتاح ، مجرد مانعمل اسم مميز في مجال التدريس ، كان نفسي اعمل سنتر كبير او مدرسة خاصة ، احمد قالي معاكى وباذن الله نحقق الحلم ، اش
like
bc
دهب صيني
Updated at Aug 20, 2021, 15:29
دهب صيني بقلم حنان عبد العزيز كانت عايزة تكون هانم بعد ماكانت مساحة سلالم كنت اسمع زمان المثل اللي بيقول جزاء المعروف ضرب الكفوف مكنتش فاهمة يعني ايه لحد ما اللي حصل معايا انا سالمة سني ٤٠ سنة متجوزة من الأستاذ احمد مدرس الرياضيات بتاع اختي وهي في الإعدادية وانا كنت لسه في الثانوية العامة ،
like
bc
العهد المكتوب
Updated at Aug 3, 2021, 00:49
من أبرز ما قيل عن الاب يزأر الأسد و لكنه لا يلتهم صغاره. ولا يغفو قلب الأب، إلا بعد أن تغفو جميع القلوب. لقيت الظابط اتعدل وعينه برقت وقالي اية انت بتقول ايه ومين اللي قتلته ده وبعدين انت مين اصلا ، رديت وقلت بقولك انا المجرم اللي قتل ابنه ، اتخض الضابط وكان مش مصدق ان فيه اب يقتل ابنه ، ليه هو ايه اللي جري في الدنيا ، ده القطة بتعدي بيهم سبع بحور ، وقالي وهو مندهش ، ممكن تعقد كدا وتهدي وتقولي اسمك اية و بتشتغل ايه ؟ واية حكايتك واية قصة القتل ده ، وازي قتلت ابنك زي ما بتقول ، بدات احكي قصتي ، انا مروان مدير شركة تسويق الكتروني ، يعني شغلي كله يعتمد علي النت ، اتجوزت بنت الجيران ، حلم العمر كله ، اللي كانت وشها وش السعد والهنا عليا،اسمها جميلة و كانت فعلا جميلة بحجابها و اخلاقها وروحها الطاهرة النقية ، كل شباب الحتة يتمنوها وهي بعيدة . ، كل البعد عن أمانيهم ، لان كان مهرها غالي ،
like
bc
الجريمه
Updated at Aug 3, 2021, 00:36
الجريمة بقلم حنان عبد العزيز وبعدين بقي انا مش هقدر استحمل اللي بيحصلنا ده ،كدا كتير ، والست اللي اسمها ابلة حسنات ده واللي بتعمله فينا لا يرضي رب ولا عبد ردت عليا چني وهي بتعيط بالم من اثرالضرب والتعذيب، اللي بنشوفه كل يوم، وقالت : ماهو لو احنا كان لينا اهل مكنش ده بقي حالنا، انما احنا مالناش دية يا زهرة . حطيت عليها قميص يداري جسمها المتشوه من التعذيب وقولتها، قومي يابت ياچني، قالتلي هنروح فين، قولتلها قومي ارض الله واسعة، واللي بنعمله هنا ، هنعمله برا ، والارزقاء علي الله ، وكل واحدة فينا اخدت متعلقاتها وكل اللي يلزمها من اوراق وخرجنا ،
like
bc
طمع النفوس
Updated at Aug 3, 2021, 00:27
طمع النفوس بقلم حنان عبد العزيز طلب مني كوباية شاي ، عملتها وانا مضايقة ياريت كنت طلعت قبل ما يشرف بسلامته، دخلت احطها في اوضته زي ماطلب، بس لقيته قفل الباب ، وقرب مني بكل جرأة ، وعينة مركزة على جسمي، بطمع زي عادته مع اني محجبة، بس تقولوا ايه في النفوس المريضة، ولا همه اني مرات اخوه وعرضه، قمت حدفت عليه كوباية الشاي السخنة، صرخ من الوجع ، و
like
bc
ميثاق حب
Updated at Aug 3, 2021, 00:11
بقلم حنان عبد العزيز اليوم سمعت احلي خبر في حياتي كلها أنا بقيت مليونير ورثت عمي الغني اللي عايش في الخليج كنت حاسس اني قلبي هيقف من الفرحه وقررت اعيش واعوض ايام الفقر والحرمان ، انا حسين فتحي مدرس ابتدائي متجوز من كريمة بنت المعلم عضمة الجزار كانت جوازة الندامة والصدامة كنت قاعد مندمج وانا بسمع اغنية عمر دياب وبدندن معاه وهو بيقول يوم تلات تلات بنات نادهوني ع البساط بصات يا ناس عجبوني قعدة وانبساط غدا وعزموني فتفتوا الفتافيت وفتنوني وهوبا فوقت علي عفش البيت بيطير ، حلل و اطباق وصريخ وجاري وتنطيط ، ولسة هنطق واقول في ايه لاقيت الواد ابني اترمي في حضني وقالي ، الحقنى يا بابا ماما عايزة تضربني ، قولته والله يا بني مش عارف اقولك ايه بس متتعشمش فيا اوي كده ، ده ابوك عايز اللي يلحقه ، ده بنت جزاز ياعم ، ولقيت الولية دخلة علينا ،
like
bc
الشك
Updated at Aug 2, 2021, 23:46
الشك بقلم حنان عبد العزيز وقفت الدنيا واسودت في عنيا لما اتكلمت الدكتور وقالت بنتكم حامل ، احسنوا الظن بقلم حنان عبد العزيز وقفت الدنيا واسودت في عنيا لما اتكلمت الدكتور وقالت بنتكم حامل ، اسمي ياسين من قرية صغيرة من الصعيد ٬ متجوز من هنا بنت عمي٬ اتجوزت انا واخويا في ليلة واحدة و عشنا كلنا في بيت واحد مع امي وابويا ، بيت العيلة وبعد كام شهر من فرحنا تفاجأت بأمي بتزغرط و بتبارك لاخويا عماد ومراته ، لانها حامل ، فرحتنا كانت كبيرة اوي بوصول أول حفيد في العيلة ، وسمناه يوسف من شدة جماله واتعمله سبوع وليلة كبيرة ولما الحمل اتاخر اتكلمت مع هنا وقولتها تعالي نكشف ونشوف سبب التأخير ، وفعلا اكتشفت ان عندي مشكلة تمنعني من اني الإنجاب ، وكنت محتاج اني اعالجها ٬ اخدت بالاسباب ومشيت على العلاج وكنت بصلي وادعي ربنا ان يكرمني ومش يحرمني من نعمة الاطفال ،
like
bc
مجموعه قصص
Updated at Jul 31, 2021, 02:38
القصة الاولي*المدرسة الداخلية* انا حياه عندي 20 سنة ، دخلت في مدرسه داخليه من زمان من وانا عندي خمس سنين بسبب ان امي وابويا كاان في بينهم مشااكل كتير من بعد جواز ووصلت للمشااكل للطلاق ،وجه اليوم الي امي وابويا طلقوا فيه ، ومع مرور الوقت امي راحت اجوزت واحد تاني ، و بابا راح اتجوز صديقته في جامعة زمان وطبعا مرات ابويا مش عاوزاني اعيش مع بابا ، ولا حتى جوز امي عاوزني اعيش مع امي ، فتفقت امي مع ابويا انهم يدخلوني مدرسة داخلية ، مكنتش حباها لانها وحشة جدا ، كنت بتعامل فيها اسوء معاملة حقيقي ، عارفين يعني ايه تعمل كل حاجه بنفسك عارفين يعني لما تكوني تعبانة في السرير ما فيش حد بيسال عليكي ولا بيطمن عليكي ما فيش حنان ام يطمنك ، ما فيش ام تسهر عليك ، ما فيش ام تشوف سخنيتك نزلت ولا لا ، ما فيش ام تخلي بالها منك ، ما فيش اب بيصرف عليكي ، بيجي يطمئن عليكي بيحضنك بيبوسك ما فيش ما فيش ما فيش ، وبل اخص ان امي وابويا رموني خاالص
like
bc
كلام الناس
Updated at Jul 14, 2021, 16:47
أصبحت قاتلة في يوم وليلة وكانت غلطة عمري لما سمعت كلام الناس ومشيت وراه ولما ضعفت قدام رغبة اهلي واديني بدفع التمن ، انا عايدة عندي 35 سنة جميلة نوعا ما ده بشهادة كل اللي حواليا اللى كانوا بيستغربوا اني ازاي وصلت لحد السن ده ولسة متجوزتش ااه ربنا مرزقنيش بابن الحلال برغم من جمالي و اني دكتورة ومتميزة ونحاجة في شغلي كمان ااه قابلت كتير في حياتي بس محصلش نصيب ، أه بس زي ما كلنا عارفين البنت في مجتمعنا عشان تكون سويا لازم تكون متجوزة ، وكأن الجواز شيء اساسي في تكون شخصيتها وصورتها قدام الناس ، يعني ممكن اتجوز واحد متجوز عادي ، كبير في السن ميضرش إنما افضل من غير جواز ده اللي مش مسموح به ، وده الشيء الوحيد اللي كان معكنن عليا حياتي ، انا شخصيا معترفة ان الجواز قسمة ونصيب وأنه رزق من ربنا ، صحيح نفسي اتجوز واكون ام ، بس ده مش معناه اني ارمي نفسي في أي جوازة وخلاص ، ماهو لو فشلت هطلق ووقتها برده الناس مش هترحمني ، ونظرة المجتمع للمطلقة نظرة قاسية جدا ، يعني في كلتا الحالتين الناس مبترحمش ، وده مشكلتي ، .كنت راجعة من شغلي متاخر بطبيعة شغلي كا دكتورة امراض نساء ، وهنا لاقيت امي وابويا سهرانين ، وبايين عليهم الغضب والزعل ،
like
bc
طعنات نافذه
Updated at Jul 12, 2021, 15:39
رثاء مجموعة قصصية قال تعالى: «وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَكَ ٱلۡكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوۡ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفّ وَلَا تَنۡهَرۡهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوۡلا كَرِيما وَٱخۡفِضۡ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحۡمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرۡحَمۡهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرا كنت واقفة مذهولة من موقفهم الاناني معقول بعد ما ربيتهم وتعبت عشانهم العمر ده كله يجي اليوم اللي يحسبوني فيه وبيقولوا انتي خدتي حقك من الدنيا ، ومش من حقك تفكري في نفسك وخلاص كفاية عليكي كده عايزة ايه من الدنيا اكتر من اللي انتي فيه ، انتي قومتي بواجبك وتممتي رسالتك على أكمل وجه ، وشكرا ليكي جدا ، ، كنت بسمعهم وكاني اول مرة اشوفهم ، حطيت ايدي علي وداني وانا رافضة اسمعهم ، ورجعت بيا السنين لورا
like
bc
مذكرات امرأه
Updated at Jul 12, 2021, 14:55
مذكرات امراة مجموعة قصصية قولتله وانا بضحك نرجع ؟، هو يا متر اللي بيروح بيرجع برده ، ده حتى على رأي الست عايزنا نرجع زي زمان قول لزمان ارجع يازمان ، وكملت كلام وقمت وقفت وقولتله تحب تشرب حاجة ولا تلحق مشغلك كنت شايفة في عينه الصدمة كان مش قادر يصدق اني انا اللي واقفة قدامه وبقوله الكلام ده ، رد وقالي يا سلوى اسمعيني انا عارف اني غلط في حقك كتير ، بس كل اللي انا طالبه منك انك تسامحيني المرة ده ، انا غلطت زي كل الناس ما بتغلط وندمت انا كنت غبي لما اهملتك وفرط فيكي ، انت عارف انك بتحبيني ،
like
bc
أحببته رغم عني
Updated at Jun 14, 2021, 07:30
بسم الله الرحمن الرحيم **************** رواية احببته رغم عني ********** التعريف بالشخصيات هو عز الدين شهاب شاب وسيم على درجة من الأخلاق طويل عريض الكتفين ، ذو عضلات مفتولة تزيد من وسامته 27 سنة متوسط الحال يعمل رسام ، يرسم لوحات ،و صور ، مبدع حقيقى ، لديه الموهبة على تقليد أي شيء ، مهما كانت ، رسائل برديات لوحات أثرية ، ليس له سوى اخوه التؤام الذي لا يوجد بينهم اي شبه ، اياد شهاب خريج هندسة ، ويعمل فى شركة مقاولات ومتوسط الحال ، يوجد لديه شيء من الغيرة من عز اخوه هى چنى فتاة 20 سنة تعشق الفن تجيد رقص البالية من عائلة ذات سلطة ومال ، ليس لديها من الدنيا سوى أمها هى من تعطف عليها عليا المنشاوى ، تبلغ من العمر 50 سنه ليس لديها الا چنى ، وكل ما يشغلها فى الحياة ، هو راحة قلب ابنتها ، ابوها نصار المنشاوى متزوج من عليا المنشاوى بنت عمه يبلغ من العمر 60 سنة من أغنياء القاهرة ، ويدخل في أعمال مشبوهة ، تزوير أموال ، اثار ، تهريب ، مهاب المنشاوى ، ابن عم چنى ذراع ابوها فى كل أعماله المشبوهة يحب چنى بجنون وفى اعتقاده أن هى واموال عمه من حقه هو فقط
like
bc
الجميله
Updated at Jun 14, 2021, 05:32
الجميلة بقلم حنان عبد العزيز طلب مني كوباية شاي ، عملتها وانا مضايقة ياريت كنت طلعت قبل ما يشرف بسلامته، دخلت احطها في اوضته زي ماطلب، بس لقيته قفل الباب ، وقرب مني بكل جرأة ، وعينة مركزة على جسمي، بطمع زي عادته مع اني محجبة، بس تقولوا ايه في النفوس المريضة، ولا همه اني مرات اخوه وعرضه، قمت حدفت عليه كوباية الشاي السخنة، صرخ من الوجع ، و
like
bc
اذكريني
Updated at Mar 2, 2021, 08:19
اعتقد انك ستحب هذه القصه انها كامله من وحي الخيال اتمني ان تنال اعجابكم جميعا و اتمني ان تعبرو ليا عن اعجابكم بالقصه
like
bc
الدم و النار
Updated at Mar 2, 2021, 07:19
اعتقد انك ستحب هذه القصه انها كامله من وحي الخيال و اتمني ان تنال اعجابكم القصه بقلمي حنان عبد العزيز
like
bc
عشق الفهد
Updated at Feb 26, 2021, 01:56
بسم الله الرحمن الرحيم **************** #هو فهد العزيزى #، من اكبر عائلات الصعيد ، 27سنة ضابط شرطة وسيم ذو عيون رمادية حادة وجذابة ، ذو قامة طويلة وعضلات مفتولة ، شجاع ، واثق من نفسه ، لا يخضع لأى منهم فهو يراهم أقل منه شئنا ،وعلي الرغم من ذلك يتهافت على الفتات من جانبهم، لكنه لا توجد من تحرك له وجدانه ،# والده صادق العزيزى ، صاحب أكبر شركة استيراد وتصدير الفواكه والخضروات، له هيبه يخشه الجميع ، ليس له سوى فهد وله من الاخوات البنات اتنين ، يحب فهد ويجعله الرجل الأول بعده هى ، زهرة بنت يتيمة فقيرة بنت مزارع بسيط في ارض الحاج صادق جميلة بريئة عيونة زرقاء لون السما الصافية ، ضائيلة الحجم ، لكنها ذات ذكاء وعقل ، مطيعة ومجنونة في نفس الوقت لا تخشى في الحق لومة لائم ، عم مهدي مزارع بسيط ، يعمل فى أرض صادق العزيزى عشقته لكنها أقسمت أن تذيقه العذاب الوان على إهانته لها ، ------------------
like